Wat nu? (makelaarsproblemen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:52

Wij hebben dit ook voorgehad,wij waren in dit geval koper1.We kregen een telefoontje dat de verkoper het verkocht had aan koper2. Achteraf hoorde ik dat het huis voor veel minder verkocht is als dat wij geboden hadden zo'n 25.000 minder.Ik vraag me af of de verkoper dit ooit geweten heeft.

DubbelFun

Re: Wat nu? (makelaarsproblemen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:14

@beatje: dat lijkt me niet. Je kan iets graag aan iemand gunnen, maar om dát bedrag te laten liggen moet je iemand wel héél graag mogen :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:18

Brainless schreef:
Een mondeling bod geldt niet bij aankoop van onroerend goed.
Ook niet als het zakelijk is..dat is wettelijk zo geregeld.

En in welk wetsartikel staat dat dan? Toch fijn als je iets kunt onderbouwen als je het stelt.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:20

Ik koop en verkoop regelmatig vastgoed en doe mijn biedingen altijd per e-mail, om misverstanden te voorkomen. Indien koper 1 zijn bod op papier heeft staan, kan je broer overwegen om juridische stappen tegen de makelaar te ondernemen. Zo niet heb je een welles-nietus verhaal en ben ik bang dat hij zijn verlies zal moeten nemen

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:16

Als het werkelijk zo is dat koper 1 gewoon 225 heeft geboden en koper 2 229, dan heeft de makelaar gewoon de goede keuze gemaakt. Lijkt mij ook dat ze dit niet verzinnen. Koper 3 en 4 zijn dan gewoon helaas te laat, als er al een akkoord lag van 229.

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:36

Iedereen valt de makelaar aan, maar ook kopers kunnen een spelletje spelen. Misschien denkt koper 2 zo alsnog het pand te krijgen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:25

Koper 1 zegt dat hij 239 geboden heeft, maar dat soort bedragen bevestig je toch even per mail ofzo? Als het alleen mondeling is kan het altijd nog verkeerd overgekomen zijn ofzo...

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 03:20

Ocean_Child schreef:
Ik koop en verkoop regelmatig vastgoed en doe mijn biedingen altijd per e-mail, om misverstanden te voorkomen. Indien koper 1 zijn bod op papier heeft staan, kan je broer overwegen om juridische stappen tegen de makelaar te ondernemen. Zo niet heb je een welles-nietus verhaal en ben ik bang dat hij zijn verlies zal moeten nemen

Koper 1 heeft het helaas niet schriftelijk gedaan, dus inderdaad zijn woord tegen dat van de makelaar.

Ketly schreef:
Als het werkelijk zo is dat koper 1 gewoon 225 heeft geboden en koper 2 229, dan heeft de makelaar gewoon de goede keuze gemaakt. Lijkt mij ook dat ze dit niet verzinnen. Koper 3 en 4 zijn dan gewoon helaas te laat, als er al een akkoord lag van 229.

Koper 1 heeft 239 geboden en de makelaar vertelde mijn broer 229.
Koper 2 heeft 225 geboden en dat is later met gesprekken met de makelaar naar 235 gegaan, 4000 minder dan het bod van koper 1.

DubbelDun schreef:
@beatje: dat lijkt me niet. Je kan iets graag aan iemand gunnen, maar om dát bedrag te laten liggen moet je iemand wel héél graag mogen :)

Ik weet het afgesproken bedrag courtage niet, maar als dat de gebruikelijke 1,4% is gaat het om een bedrag van €56 verschil voor de makelaar.

Tiggs schreef:
Brainless schreef:
Een mondeling bod geldt niet bij aankoop van onroerend goed.
Ook niet als het zakelijk is..dat is wettelijk zo geregeld.

En in welk wetsartikel staat dat dan? Toch fijn als je iets kunt onderbouwen als je het stelt.

Dit is al nagegaan en klopt echt, zakelijk gezien is mondeling bindend en is er geen 3 dagen bedenktijd.

Mijn broer heeft erover nagedacht. Omdat alles mondeling is gegaan, ook de communicatie van de makelaar naar mijn broer, heb je geen poot om op te staan. Leerpunt voor de volgende keer, de makelaar elke communicatie laten mailen en de kopers per mail hun bod laten bevestigen, met jou als verkoper in de cc. Ik heb inmiddels begrepen dat de betere makelaars ook zo werken. Voor nu het verlies nemen helaas.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 08:00

Maar nog steeds.. Hoe weten jullie zo zeker dat bieder 1 werkelijk 239 heeft geboden en dat niet nu ineens zegt? Ik zie niet in waarom een makelaar een bod van 10 duizend euro minder aan jullie doorgeeft..

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 08:44

Ik geloof dat ook niet. Ik denk toch echt dat koper 1 baalt dat hij niet meer geboden heeft en daarom nu aangeeft 239 te hebben geboden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:54

hazel schreef:
Tiggs schreef:

Dit is al nagegaan en klopt echt, zakelijk gezien is mondeling bindend en is er geen 3 dagen bedenktijd.

Dat weet ik *pum* Ik doelde dan ook op Brainless, die dit zo stellig zei.
Sorry, maar ik kan zo slecht tegen mensen die 'juridisch advies' geven, maar slechts de klok hebben horen luiden... (dat kan gewoon schade aanrichten, net als onjuiste medische adviezen)