Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
NatasjavE schreef:Een aankoopmakelaar is vooral fijn in tijd van huizenstress. Zij krijgen veel huizen binnen voordat het op funda komt. Je had vaak dan eerste keus als het ware.
imd schreef:NatasjavE schreef:Een aankoopmakelaar is vooral fijn in tijd van huizenstress. Zij krijgen veel huizen binnen voordat het op funda komt. Je had vaak dan eerste keus als het ware.
Bij mij was dat niet perse zo, maar wel dat je met aankoopmakelaar als serieuzere partij gezien werd. En soms ook eerder kon kijken, doordat de makelaar wat kon regelen. In ons geval was ze haar geld dus vooral waard doordat er bij de andere partij niemand was met verstand van zaken.
Steentje schreef:Mijn vriend en ik zijn rustig om ons heen aan het kijken naar een koopwoning.
We wonen nu in een huurhuis en het had onze voorkeur om ons huidige huurhuis te kopen, maar de woningbouwvereniging heeft helaas laten weten dat ze op dit moment geen huurwoningen verkopen.Dus onze zoektocht begint..
Hoelang heeft de zoektocht naar jullie koophuis geduurd?
En hebben jullie tips, behalve het feit dat we geduld moeten hebben?
Toverbal schreef:In deze tijd is het gewoon er lastig, omdat er vaak overboden wordt op de vraagprijs. Je kan max lenen naar de taxatiewaarde van de woning, dus als er overboden wordt meer dan wat het huis waard is volgens de taxatie moet je dat met eigen geld kunnen financieren en daar komt dan nog kosten koper bovenop.
Doubtless schreef:Toverbal schreef:In deze tijd is het gewoon er lastig, omdat er vaak overboden wordt op de vraagprijs. Je kan max lenen naar de taxatiewaarde van de woning, dus als er overboden wordt meer dan wat het huis waard is volgens de taxatie moet je dat met eigen geld kunnen financieren en daar komt dan nog kosten koper bovenop.
Maar vraagprijs en taxatiewaarde zijn niet altijd hetzelfde hé. Als de taxateur het huis taxeert op waarde van je bod is er niets aan de hand.
Toverbal schreef:Dat klopt, maar op dit moment zijn de vraagprijzen best pittig, ik denk niet dat je een huis kan vinden die te koop staat met een vraagprijs onder de werkelijke taxatie waarde.
Of er moet echt mee aan de hand zijn. Zeer slechte staat of in de middle of nowhere.

wel hadden we een aankoopmakelaar, dat maakt het bieden echt een stuk makkelijker omdat hij al even wat verder informeert naar de verwachte opbrengst. Het ontzorgt een heleboel.
) nauwelijks budget om het naar je smaak in te richten. Maar hee, kamperen is ook leuk