Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:59

8nnemiek schreef:
Wat goed :D Heb je ze pas kort hangen, of hebben er al vogels in gezeten?
Ik hoop dat het veel verschil gaat maken!

Ze hangen voor nu een maand of 2 en achter net een paar weken. Hoorde oom dat je ze in het najaar moet ophangen om ze er aan te laten wennen. Een paar huisjes worden wel geïnspecteerd dus die zullen goed hangen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:01

8nnemiek schreef:
Dat klink allemaal veelbelovend :D

Kaitlyn, ik denk dat de buurt het hélemaal niet erg vinden als er kastjes in de bomen worden gehangen door buurtbewoners. En ik denk dat de gemeente/politie ook wel een oogje toe knijpt wat betreft die spijkers :D

Wellicht even navragen bij de gemeente. Ook vanwege eventueel spuiten met gif, dat zou ook zonde zijn als er dan nestkastjes in hangen.

Ik zag op tv dat er in meerdere plekken in Nederland initiatieven zijn van buurtbewoners die samen nestkastjes gingen ophangen :j

Als je voor rvs schroeven of spijkers kiest roesten die in elk geval niet in de boom.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:07

Rizette schreef:
Koolmezen doen echt goed werk. Hier na het ophangen van de kastjes, zeker een grote verbetering, na 1 jaar naar de helft van de rupsen. Nu vast de kastjes hangen om ze er aan te laten wennen. En een voertafel maken voor de mezen om ze de winter goed door te helpen dan kunnen ze volgend jaar broeden en rupsen eten.

Zo, dat is dan een mooi resultaat. Dit jaar hier voor het eerst rupsen in een paar bomen dus hopelijk kunnen we het met kastjes goed aanpakken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:59

Wat leuk! Ik heb wel veel mezen en andere kleine vogeltjes hier, maar geen last van de rups, maar misschien hangt dat ook samen :)
Wat mij opvalt bij mij in de tuin is dat mezen echt fan zijn van mezenbollen (vetbollen) , sinds ik die hier heb hangen komen ze steeds de tuin in. Misschien een tip voor wie ze wil lokken!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:18

Hier wel 100en mezen zitten, vreten me de oren van mijn kop af. :)) Ook veel eikenbomen in het bosperceel naast ons en aan de weg, maar weinig last van de rupsen gehad, wel een nest in een boom tegenover ons maar die hing op 1 meter hoogte, dus wat minder verspreiding van de brandhaartjes.
Denk niet dat we weinig last hadden door de koolmezen, de nesten hebben er namelijk sowieso niet gezeten. Wil wel meer kastjes op gaan hangen, momenteel hebben we er 2 hangen. We krijgen alleen nieuwe buren en we hebben al gehoord dat die het bosperceel willen ontbossen. -O- Wonen veel eekhoorntjes, bonte spechten en natuurlijk ook meesjes en dergelijke, vind het doodzonde, hoop van harte dat ze alleen de oude dennen weghalen en de eiken mooi laten staan.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:20

Wat een leuk topic! Hier geen rupsen gehad, maar ik denk er over 2 huisjes op te hangen in het voorjaar. Ik koop ze wel want ik heb niet veel tijd om ze zelf te maken. Maar ik vind het sowieso wel erg leuk om vogeltjes in de tuin te hebben. Ik lees ook graag mee.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:25

Neonlight schreef:
Hier wel 100en mezen zitten, vreten me de oren van mijn kop af. :)) Ook veel eikenbomen in het bosperceel naast ons en aan de weg, maar weinig last van de rupsen gehad, wel een nest in een boom tegenover ons maar die hing op 1 meter hoogte, dus wat minder verspreiding van de brandhaartjes.
Denk niet dat we weinig last hadden door de koolmezen, de nesten hebben er namelijk sowieso niet gezeten. Wil wel meer kastjes op gaan hangen, momenteel hebben we er 2 hangen. We krijgen alleen nieuwe buren en we hebben al gehoord dat die het bosperceel willen ontbossen. -O- Wonen veel eekhoorntjes, bonte spechten en natuurlijk ook meesjes en dergelijke, vind het doodzonde, hoop van harte dat ze alleen de oude dennen weghalen en de eiken mooi laten staan.

Dat is inderdaad zonde, waarom heb je het dan gekocht... Let op dat ze zich wel houden aan de flora en fauna wet en dus niet midden in het broedseizoen gaan kappen, ook eekhoornnesten zijn volgens mij beschermd.

Hopelijk valt het allemaal mee en maken ze er een nog mooiere plek van :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 15:00

Wat zonde van het perceel naast jullie, Neonlight! Ik hoop dat ze toch nog een deel laten staan.

Mag dat wel van de gemeente? Bij ons is het bv zo dat er wel gekapt mag worden, maar er voor het uitzicht genoeg bomen moeten blijven staan in het buitengebied.

Ik heb inmiddels al een paar stammetjes klaar liggen om een paar huisjes van te maken :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:40

Hier veel EP vlinders gezien... we hebben wel koolmeesjes in de buurt, maar helaas werden onze nestkastjes steeds belaagd door katten, die toesloegen op het moment dat de jongen uitvlogen... lijkt me ook niet de bedoeling van die kastjes.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:43

Het is sowieso niet buitengebied, en hier mag je vergunningsvrij kappen. Zijn bepaalde bomen waar vergunningen voor nodig zijn, per perceel beschreven, en het hele gebied hier valt er niet onder. De dennen zijn wel op het einde van hun leven, dus hopelijk blijft het alleen daarbij, en een enkele eik. Staan iets teveel eiken, zou wel beter zijn als er een paar uitgaan omdat er niet genoeg ruimte is voor de kruinen, maar ik ben bang dat ze er alles uit halen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:53

8nnemiek schreef:
Ik heb inmiddels al een paar stammetjes klaar liggen om een paar huisjes van te maken :D

Hoe ga je ze uithollen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:13

Ik heb ook een huisje opgehangen! Nu maar hopen dat er iets inkomt in het voorjaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 16:16

GDG, Dat moet ik nog uitvogelen :Y)

Ik heb een 7-gaten zaag die de goede maat heeft, maar die komt net niet diep genoeg. Dus misschien gebruik ik die voor het grootste deel en doe ik de rest uithollen met wat speedboortjes of gewone houtboortjes, en dan met een vijl de binnenkant netjes glad maken :D

Wordt vervolgd :Y)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:34

Ik heb er eentje gekocht bij het tuincentrum. Ik hoop dat deze dan de goede maat heeft? Ik dacht dat koolmezen en pimpelmezen even groot waren?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:51

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:55

Telpeva schreef:
Pimpelmezen zijn een slag kleiner, op dit plaatje kan je het goed zien (plaatje via google)
https://pbs.twimg.com/media/DTCvWQaXkAEbrx8.jpg

Als je een huis hebt voor pimpelmezen dan passen koolmezen misschien niet door de opening

He, -O-
Dat wist ik niet. Dan maak ik het gaatje wel iets groter.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:38

8nnemiek schreef:
GDG, Dat moet ik nog uitvogelen :Y)

Ik heb een 7-gaten zaag die de goede maat heeft, maar die komt net niet diep genoeg. Dus misschien gebruik ik die voor het grootste deel en doe ik de rest uithollen met wat speedboortjes of gewone houtboortjes, en dan met een vijl de binnenkant netjes glad maken :D

Wordt vervolgd :Y)

Haha, ik hoor het wel als het gelukt is :D . Ik ga denk ik toch maar voor plankjes als ik lees hoe je het aan gaat pakken :+ .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 19:35

Haha, morgen ga ik een poging doen :D

Ik wil er ook een paar van plankjes maken met rieten dakjes zoals in de OP, die zijn ook zo leuk!
Kunnen ze kiezen :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:35

Het punt is dat als er koolmezen in kunnen, er geen pimpelmees in gaat....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:48

Achterom schreef:

Wat eigenlijk net zo belangrijk is: zorg dat "krakers" het gat niet aan kunnen passen aan hun wensen.

Wij hadden daar vroeger weleens last van, totdat mijn pa een stukje blik (netjes afbramen!!) voor het gaatje maakte zodat er allen meesjes in konden.

Overigens hadden wij altijd een klein zitstokje voor het gaatje. Geen idee waarom dat tegenwoordig blijkbaar niet meer gebeurt.

Voor wie daarmee wil experimenteren: 10 a 15mm onder het gaatje en 30mm lang, als het nog goed in mijn hoofd zit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:00

Achterom schreef:

Dan maar hopen dat er een pimpelmees in komt hier. Of een te klein gebleven koolmees. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 21:00

Zitstokjes worden niet/weinig meer gebruikt omdat roofdieren (eksters?) daar vaker gebruik van maken, en de mezen ze niet nodig hebben.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:06

Hier vorige week ook alvast 5 koolmees kasten opgehangen. Misschien nog een paar erbij. Erg veel last van rupsen gehad dit jaar

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:10

Als je zitstokjes hebt die klein genoeg zijn kan een ekster er niet op. (Ik heb geen nestkastje in de tuin maar wel zo'n voerdingetje met zitstok, en geloof me, de eksters hebben het geprobeerd :)) Ook echt heel leuk om te zien dat eksters echt slimme vogels zijn, die na een paar keer proberen op een afstandje gaan zitten om na te denken en dan op een andere manier bij het voer proberen te komen. Misschien via de achterkant? Het hele voerdingetje van de hanger slopen? Lukte allemaal niet, maar ze hebben wel hun best gedaan.)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:13

Dat zitstokje schijnt vooral handig te zijn voor krakers. Ik weet het niet zo goed met die maten. We hadden een spreeuwennest in het dak en een van de spreeuwen die kwam voeren was aan de dikke kant. Soms moest hij vanaf de lamp die aan de gevel hangt of de goot wel 3-4 keer aanvliegen voordat hij onder de dakpan kwam. Leek mij vrij onpraktisch maar toch hebben ze er hun koters groot gebracht. In onze uilenkast zaten ook duiven te broeden.

Ik ga trouwens gewoon kastjes ophangen in bomen van de gemeente. Schijnt dat als je het vraagt het ingewikkeld wordt want dan moeten ze procedures volgen en als je het gewoon doet hoor je er niets over. Sowieso mogen ze dan eerst de enorm overhangende takken komen snoeien. Dat overweeg ik ook zelf eens te doen.