Camper

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Re: Camper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 22:15

Jeetje evac....stoere camper heee.

Grappig hoor veel om me heen dat mensen weinig douchen in camper. Mede doordat ik aangaf dat ik douche apart wel fijn vind.

Vind het tof jullie verhalen te lezen. Haal er ook veel uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 22:19

En als je 'm zelf bouwt? :D Als een soort tiny house maar dan je hele eigen custom camper. Busje kopen en zelf vullen met vanalles.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:24

Wij huren al jaren een camper, mijn droom is ook om er eentje te kopen, maar wij hebben te weinig vrije tijd om het rendabel te maken.
Inmiddels weten we door het huren ook goed wat we wel en niet in een camper willen hebben. Zo zijn er gerenomeerde merken die wij absoluut al niet zouden willen hebben, vanwege verlichting op onhandige plekken, enz. Kleine dingetjes die het comfort wel maken.
Wij huren altijd campers van 7 meter of langer, en nog nooit problemen gehad met de lengte. Als de spiegels erdoor kunnen komt de rest er ook door. Ook parkeren eigenlijk nooit problemen gehad, of we pakken de fiets, of er zijn parkeerplaatsen die groot genoeg zijn.
Wat betreft de dubbelasser en 8 meter of groter, de meeste campings kan dat wel. Wij zijn net terug van onze campertrip, en veel gebruik gemaakt van de ACSI app, en er is een apart blokje voor campermogelijkheden, tot nu bij alle campings gezien dat ze geschikt zijn voor meer dan 8 meter en boven de 3500 kilo (Slovenie, Oostenrijk, Duitsland en Kroatie bekeken dit jaar).

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:28

@Neonlight: ik ben eigenlijk wel benieuwd welke merken je niet zou willen hebben en waarom. En andersom welke merken juist wel.

Citaat:
Wij huren altijd campers van 7 meter of langer, en nog nooit problemen gehad met de lengte. Als de spiegels erdoor kunnen komt de rest er ook door.
Wij hebben het in het oude centrum van Tossa de Mar meegemaakt dat we met onze buscamper van 6 meter maar nèt een scherpe bocht omkonden. We hebben het met hulp van een vriendelijke Spanjaard voor elkaar gekregen. Het was echt millimeterwerk. Achter ons stond een enorme camper. Ik betwijfel het zeer of die er door is gekomen. De Spanjaard stond bij ons al zijn hoofd te schudden..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:43

Resistance schreef:
En als je 'm zelf bouwt? :D Als een soort tiny house maar dan je hele eigen custom camper. Busje kopen en zelf vullen met vanalles.

Dat zijn wij aan het doen aangezien alle campers boven het gewicht komen.

Om ruimte te creëren hebben wij een bermkeuken op wielen gemaakt en deze zit onder het vaste bed achterin.

Nu heb ik dus vloerruimte over en kunnen we op een stoel gewoon in het midden zitten,, alle kant en klare banken enz zit voor ons niet goed, kan ook mijn scootmobiel hierdoor meenemen.

De dakramen en thuleluifel hebben we wel door bedrijf laten doen.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:52

Er bestaan heel veel verschillende campers. Er zijn 4 hoofdtypen:
Buscamper: bestelbus ingericht als camper (je hebt er zelfs met een verwijderbaar camperinterieur!).
Integraal: hierbij herken je niet meer welk type busje "onder de camper zit.
Half integraal: hierbij is de neus van het "busje" nog wel te herkennen
Alkoof: als halfintegraal maar dan met slaapplaatsen boven de cabine

Geen enkele camper is op dezelfde manier ingericht. Er wordt altijd een compromis gezocht tussen afmetingen, ruimte, aantal personen en totaal gewicht (vooral om te zorgen dat dat onder de 3,5 ton blijft)Het eerder in dit topic gegeven advies op eerst een paar keer een camper te huren is heel goed, want dan kun je kijken hoe het bevalt. De camper die bij jou past hangt ook af van hoe je deze gebruikt: ga je altijd naar een camping dan zijn douche en toilet minder belangrijk. Ga je naar camper plaatsen of "wild" staan dan zijn douche en toilet wel erg handig.
Er zijn campers waarbij je, zodra je 'm neerzet eigenlijk direct kunt gaan eten of slapen en er zijn campers waarbij je dan het nodige moet verbouwen. Soms moet je zelfs de toilet/doucheruimte "verbouwen" om naar het toilet te kunnen of om te douchen.

Een belangrijke keuze naast de lengte van een camper (hoe korter de camper hoe gemakkelijker je ook een stad in kunt en ook sommige camperplekken kunnen erg krap zijn) is de hoogte van de camper. Als je in Frankrijk over de tolwegen gaat rijden, zorg dan dat je camper onder de 3 meter hoog is, anders valt deze onder het vrachtwagen tarief (er zijn 3 tarieven: onder de 2 meter, tussen 2 en 3 meter en boven de 3 meter. Alkoof campers zijn eigenlijk altijd hoger dan 3 meter.

Wij hebben een Alkoof camper van het merk Eura Mobil (dat is inmiddels overgenomen door een ander merk) met twee vaste bedden overdwars achterin en een groot tweepersoons bed. Er zit een "ruime" badkamer in met een douche en toilet. De eethoek is vast en kan niet als bed worden gebruikt. Ik gebruik deze ook heel vaak voor mijn werk (ik ben vaak op reis) in plaats van een hotel. Ik gebruik dan altijd de douche van de camper.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:59

Je hebt ook camperplekken met toilet en douche
De app park4night en campercontact is daarbij heel handig.

Wij rijden met de bus dus ook als gezinsauto.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 12:27

Resistance schreef:

Helaas beide niet zo handig dus die optie vervalt.

Neonlight: ben er benieuwd naar de merken die jij beter/minder vind.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:37

Burstner is voor ons een no-go. Duurder merk, afwerking van een nieuwe camper die echt zeer matig was, lampen op vervelende plekken, qua indeling verder wel redelijk, maar daar zoeken we een camper op uit ook bij het huren.
Favoriet is de Adria. In 2009 en 2012 een Adria gehuurd, is ons goed bevallen. Dit jaar, na een aantal andere merken, weer speciaal voor een Adria gegaan, en na de tussenliggende jaren van andere merken stak deze er weer boven uit. Enige minpuntje van de laatste Adria was geen stopcontact in de garage of aan de buitenkant, wat de Adria's van eerder weer wel hadden.
Campers die we huren zijn altijd gloednieuw, van dat jaar.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:47

Mijn schoonouders hebben een camper, achterin groot bed en boven de stoelen een groot bed, hier slapen ze ook altijd. Dan hebben ze een zitje voor 4 personen. En vervolgens een douche en toilet, welke alleen in nood gebruikt word.
achterin slaapt mijn zwager op een 1 persoonsmatras ipv het hele bed, zodat er normaal ook honden mee kunnen, dan kunnen er 2 benchen naast elkaar, 2 erboven op en zwager ernaast. Als hij niet mee gaat dan kunnen ze breder uitgestald worden. Normaal gaan er 6 of 7 honden mee en doen ze het 'tussendeurtje' dicht en dan de raampjes open zodat je geen hond ruikt.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:52

Mij lijkt een camper met een hefbed (dus geen hefdak :-)) erg handig. Je hebt een vast bed dat je opgemaakt en wel omhoog doet. Voordeel is dat je een ruimer woongedeelte krijgt en dat de camper daardoor kleiner kan zijn. Nadeel is dat je niet zo makkelijk even een tukje kan doen of lekker languit een boek gaat lezen op een regenachtige dag. Denk ik..

Zijn er hier mensen met ervaring met een hefbed? Edit: ik lees net dat de schoonouders van Jeannine er een hebben ;-).

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:55

Niqui schreef:
Mij lijkt een camper met een hefbed (dus geen hefdak :-)) erg handig. Je hebt een vast bed dat je opgemaakt en wel omhoog doet. Voordeel is dat je een ruimer woongedeelte krijgt en dat de camper daardoor kleiner kan zijn. Nadeel is dat je niet zo makkelijk even een tukje kan doen of lekker languit een boek gaat lezen op een regenachtige dag. Denk ik..

Zijn er hier mensen met ervaring met een hefbed? Edit: ik lees net dat de schoonouders van Jeannine er een hebben ;-).

Misschien onduidelijk verwoord, maar ze hebben een vast bed boven de stoelen waar altijd met een trapje ingeklommen kan worden.
Ohja ze hebben een Fiat met een Knaus ombouw. Een alkoof camper dus.
Laatst bijgewerkt door x_Jeanine_x op 24-09-19 13:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:56

Niqui schreef:

Zijn er hier mensen met ervaring met een hefbed?

Zelf niet, maar we hebben wel eens naast een camper gestaan waarvan het hefbed ongevraagd naar beneden gekomen was :(
Pas na het weekend kon er een depannagedienst komen (was nog garantie) dus had de beste man ergens stutten gehaald zoals in de bouw gebruikt wordt en overdag bracht hij daarmee het bed terug op hoogte. Het was gelukkig op een mooi plekje en hij kon er nog wel (enigszins groen) mee lachen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:02

x_Jeanine_x schreef:
Niqui schreef:

Misschien onduidelijk verwoord, maar ze hebben een vast bed boven de stoelen waar altijd met een trapje ingeklommen kan worden.
Ohja ze hebben een Fiat met een Knaus ombouw.
Is dat dan een alkoofcamper?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:03

Klopt.

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:07

Wij willen gaan kijken of we volgend jaar voor een camper kunnen gaan kijken. Tot nu toe lijkt ons voorkeur naar een buscamper te gaan. Verschillende sites gevonden waarbij je een 'blanco' bestelbus naar een buscamper om kan laten bouwen. Dus wie weet :D tot die tijd volg ik lekker mee om ideeën op te doen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:22

Mijn zus heeft een heel kleine camper. Wel een officiele af fabriek. 2 persoons met een klapbed. Die klapt tegen de achterwand overdag en s nachts trekt ze die wand naar beneden en slaapt daarop. Leefruimte is fractie groter dan het bed. Minikeuken, wc is ook douche. Wel veel bergruimte. Zij gaat met twee kleine hondjes op pad maar ik word daar zelf aaargh claustrofobisch van. Even liggen overdag is niet meer kunnen koken bv.

Die van mijn ouders kun je goddank bij vermoeidheid even liggen. Koken kan altijd en de douche is gewoon meteen bruikbaar. Dat zijn mijn enige eisen ook naast veel bergruimte.

Wat betreft grote campers en smalle wegen. Wij hebben daar voldoende zien klem en stuk rijden. Ook bochtige smallere bergwegen ben ik blij met de korte wendbare smallere camper. Haarspeldbochten kunnen zonder tegenliggers te pletten.

https://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=32236

Kwam deze nog tegen. Reden is kennelijk om zigeuners ed te weren.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:57

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 14:06

Voor beiden. Zowel camper als caravan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:47

Je vraag past beter op [HTT] Huis, Tuin en Techniek dus ik zal je topic even verplaatsen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:23

Ik heb de link van Karuna even doorgelezen, het komt er dus gewoon op neer dat de gewone betalende campinggast weldegelijk welkom is. Voornamelijk in Frankrijk schijnt het een issue te zijn, nou is dat toch al niet echt mijn favoriete land O:) Daarnaast lijkt het mij sowieso niet heel slim omdat je toch wel steeds meer tandemassers ziet.

Wat ik lees is dat veel mensen met hun camper steden en centra in gaan. Wij doen dat eigenlijk nooit. We zoeken altijd en plek waar de aansluiting met het OV goed is óf waarbij je fietsend/lopend naar het centrum kan. Daarnaast viel het me afgelopen vakantie op dat Italië en Slovenië vaak extra parkeerplaatsen hebben ingericht voor campers die vlakbij de bezienswaardigheden liggen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:08

Wij hebben geen normale witte camper, maar een omgebouwde brandweerbus. Als je zelf niet handig genoeg bent om te bouwen, kan je ze ook omgebouwd kopen bij Toffe Camper. Wij vinden dat leuker dan een standaard camper, misschien ook wat voor jullie?

Wij reizen met die van ons een tijd lang door Europa. In dit jaar 26 landen bezocht, volgende week gaan we naar Marokko. In extreem koude temperaturen is het warm door een houtkachel :) ideaal! (Foto’s kun je zien op www.goingthisway.nl of instagram ;) )

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:41

Wat leuk, Ballard_L! Kan ik jullie eind augustus/begin september tegen zijn gekomen bij Venetië? Richting Lido? Wij waren onderweg naar Lido de Jesolo en zagen op een parkeerplaats langs de weg precies zo'n camper met Nederlands kenteken geparkeerd staan als die van jullie.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:41

Deze week een camper uit 1986 gekocht. Ooit 1 keer gekampeerd met een tent wat ik vreselijk vond maar dit leek ons wel leuk. Er moet technisch nog heel veel aan gebeuren en binnen is alles oubollig maar dat noemen we retro. In dit topic al wat dingen opgestoken!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 01:13

Superleuk margee.... gefeliciteerd!
Onze zoektocht gaat ook nog steeds door. Soms denk ik we kopen we 1 uit 1998 ofzo die ik dan kan opknappen qua kleur etc alleen ben ik bang dat er dan weer zoveel mis is aan het onderstel. Alhoewel ze vaak binnen hebben gestaan dan denk ik weer mmm moet toch goed zijn. Daarnaast zijn ze vaak iets goedkoper wat ik dan weer qua geld bij kan leggen om te zorgen dat technisch alles goed is. Dan zie ik ze weer uit 2006 iets duurder (soms scheelt het niet eens veel) maar weet je ook niet hoe onderstel is.

Hoe hebben jullie dat gedaan met zoeken. Jaartal belangrijk of toch minder?