Wonen op de veluwe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Otti1977

Re: Wonen op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:11

Ik woon bijna 14 jaar in Epe. Zeker niet zwaar. Mooie omgeving. Heerlijk rijden in de bossen. Ga hier nooit meer weg.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:15

Ik woon in Epe.
Hier wordt gewoon op zondag het gras gemaaid en alle andere klussen die door de weeks blijven liggen gedaan.
Sinds 1 Januari ook de supermarkten open, de rest van de winkels eens per maand open op zondag.
Heerlijk.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:24

IceQueen schreef:
Zat zelf ook in de richting epe/ emst/ wapenveld/ heerde te denken.
Hoe is Oldebroek daar hoor ik nog niemand over.
Loenen en Eerbeek zijn ook goed te doen?

Hier een import oosterwoldenaar, gemeente oldebroek. Nu woon ik in het buitengebied en heb ik gewoon schijt aan het punt van was ophangen buiten op zondag. Als het mooi weer ik hang ik het gewoon op. Grasmaaien daar in tegen gebeurd niet op zondag. Ik heb gelukkig hele leuke buren de ene kant hangt ook rustig de was op zondag buiten terwijl de andere kant erg gelovig is maar wel je gewoon in je waarde laten.

Maar eerlijk is eerlijk ze zijn hier wel redelijk zwaar.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:35

Veluwezoom is misschien geschikter, zeg maar Arnhem, Velp, Rheden, De Steeg, Ellecom, Dieren, Laag Soeren, Eerbeek, Loenen, Beekbergen, zo'n beetje. Geen gelovig gedoe maar wel bos en hei, en ook makkelijk bereikbaar.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 08:46

En hoe zit het met wezep, oldebroek en t harde?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:55

Wij gaan Emst binnenkort na 11 jaar verlaten :-) Ik denk dat het enorm afhangt waar je precies woont in Emst (en Epe). Waar wij wonen is ongeveer 50% "import" en dus niet zo gelovig, maar zeker ook 50% die 2x per zondag naar de kerk gaan (en rond kerst kan ik het niet eens bijhouden hoevaak ze gaan :-)). Een paar jaar terug is hier in het dorp op 150 m verderop van de oude kerk (hervormd) nog hersteld hervormde kerk gebouwd! Dat zegt denk ik genoeg over hoe het geloof hier (nog) leeft.

De zondagen vinden wij hier heerlijk eerlijk gezegd. Dan gedraagt iedereen zich netjes en beleefd. Het is meer de mindset daarom heen waar wij soms wel wat moeite mee hebben. Fijnste contacten bij ons zijn over het algemeen toch met de 50% "import" mensen, of naar een andere kerk gaan.

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 08:57

Mag ik vragen waarom jullie weg gaan Sprintje?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:58

IceQueen schreef:
Mag ik vragen waarom jullie weg gaan Sprintje?

We wilde graag wat meer ruimte :-)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:03

Dieren is ook goed te doen. Zo de bossen in en zowel Arnhem als Apeldoorn prima bereikbaar. Tussen Dieren en Arnhem liggen nog Ellecom, De Steeg, Rheden, Velp. De andere kant op Laag-Soeren, Eerbeek, Loenen, Beekbergen, Lieren. Hoenderloo is echt waanzinnig mooi, Uddel ook goed te doen. Ik woon zelf in Harskamp, maar heb zelf geen last van het kerkelijke; woon buitenaf en heb alleen last van de supermarkt die dicht is op zondag :')

Schaarsbergen ligt trouwens ook tegen de bossen aan, Noord-kant Arnhem.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:04

Woon trouwens in Harskamp, maar jaren in Dieren en Arnhem gewoond, paarden staan in Loenen en heb veel vrienden in Eerbeek. Dus ik maak het rondje Veluwe regelmatig _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:06

Shalimar schreef:
Veluwezoom is misschien geschikter, zeg maar Arnhem, Velp, Rheden, De Steeg, Ellecom, Dieren, Laag Soeren, Eerbeek, Loenen, Beekbergen, zo'n beetje. Geen gelovig gedoe maar wel bos en hei, en ook makkelijk bereikbaar.

:j
Ik woon nu zelf 1,5 jaar in Dieren, verhuisd vanuit de Randstad.
Huizenprijzen zijn hier overigens ook niet heel laag. Wil je een leuk vrijstaand huis met wat grond betaal je zo meer dan 300.000 euro. Tenzij je een klushuis koopt. Veluwe is niet goedkoop. De oostkant is nog het meest betaalbaar.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:11

Dieren trekt mij dan weer niet. Geeft mij niet dat Veluwe gevoel omdat het zo groot is en er veel industrie zit.

Beekbergen vind ik bijvoorbeeld erg leuk, maar daar betaal je de hoofdprijs voor een huis :=

Ik woon zelf in Ugchelen. Dat is (nog) iets betaalbaarder dan Beekbergen, maar zoals gezegd ook hier stijgen de huizenprijzen fors.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:16

Edenaar hier :) in het buitengebied houden we van onze zondagsrust óók degenen die geen geloofsovertuiging hebben en de meesten houden zich er aan.
De geloven doet niet mee aan buurtdingetjes en op zondag groeten ze je niet als je op een paard zit, verder heb je er geen last van :)
In het hoogseizoen is het erg druk op de hei (en in het dorp) en struikel je over de toeristen en op de hei is het filefietsen, maar dat is alleen in de buurt van de 'bewoonde wereld'. Met 100 km aan ruiterpad is er altijd wel een rustig stukje te vinden in mijn 'achtertuin' :D .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:25

Dieren zuid is wel heel leuk. En de wijk aan de boskant van de Harderwijkerweg zijn heel goed woonbaar. Geen last van industrie en zo het bos in. Maar als je vrijstaand wil wonen dan kun je beter niet in Dieren gaan kijken :))

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:35

Ik ben 8 maanden geleden naar Ermelo verhuist. En ik vind het er zoveel fijner wonen dan in Lelystad. En het valt mij 100% mee. Oke, even omschakelen van zondag winkels gesloten in het centrum (ahum dorpsstraat) maar er zijn zoveel meer winkels in Ermelo (verschillende dan) ten opzichte van Lelystad. En iets minder ruime openingstijden. Stond wel eens in een dichte winkelstraat hahahah

En leegstand? Als het vergelijkt met Lelystad is dit 100% beter. Heb misschien 2 a 3 winkelpanden leeg zien staan. Misschien meer, maar dat valt mij niet op. Maar goed, in Lelystad zetten ze een nieuwe winkelstraat op en dan zijn ze verbaast dat zowel de oude als nieuwe straat helemaal leeg staat... tja...

Het beste? De zomer braderie op dinsdag avond. Geweldig!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:39

Ik denk dat het echt van je buren afhangt en van je budget. Sommige dorpen kun je met een lager budget gewoon overslaan helaas. Ik woon net als Eekhoornerik in Ugchelen. Naast het kerkblaadje dat wij altijd in de brievenbus krijgen, merk ik hier niet zo heel veel van het geloof. Wij wonen aan het bos en onze hele straat heeft daardoor veel onderhoud aan de tuinen. Ook op zondag wordt er flink gezaagd, gesnoeid en gras gemaaid.
Maar de prijzen zijn hoog en dat geldt eigenlijk voor heel veel Veluwse dorpen tegenwoordig. Zeker als je paarden aan huis wilt op een plek dichtbij het bos.
Ik zou ook echt goed kijken waar het huis is als je iets op het oog hebt en er niet vanuit gaan dat ‘de Veluwe’ altijd direct aan het bos is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:43

Amanda schreef:
Shalimar schreef:

:j
Ik woon nu zelf 1,5 jaar in Dieren, verhuisd vanuit de Randstad.
Huizenprijzen zijn hier overigens ook niet heel laag. Wil je een leuk vrijstaand huis met wat grond betaal je zo meer dan 300.000 euro. Tenzij je een klushuis koopt. Veluwe is niet goedkoop. De oostkant is nog het meest betaalbaar.

Haha ik moet hier een beetje om lachen. “Niet goedkoop” en “niet-klushuis met wat grond voor zo meer dan 300.000 euro” gaat bij mij niet samen. Dat is hartstikke goedkoop! Wij wonen in het aller goedkoopste deel van noord-holland (de kop dus) en daar heb je voor die drie ton nog niet eens een bouwkavel met een stuk grond. Als er een huis op moet staan dan moet je zeker naar 3,5 of 4 ton en dan heb je een zwaar verouderd klushuis met allemaal bijbehorende problemen en niet eens zoveel grond. En dan heb ik de stijging van de huizenprijzen van de afgelopen pakweg 2,5 jaar nog niet eens meegeteld. Zal nu wel nog hoger liggen inmiddels maar ik ben voorzien dus ik hou dat niet meer bij momenteel

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:46

Mijn ervaring is dat je vanaf 500.000 euro hier in de buurt een beetje grond en een opknapper hebt. Een eindje van het bos af (met de trailer erheen zegmaar).
Als je aan het bos wilt, geen opknapper en meer grond dan mag je al direct flink meer rekenen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:50

Voor 300.000 vind je rondom Dieren ook echt geen vrijstaand huis met grond voor paarden aan huis zo aan het bos.
Dan zit je met 500.000 ook nog aan de onderkant en dan moet je nog heel veel gaan verspijkeren aan het huis om het naar je zin te krijgen.
Ga je meer richting Velp dan gaat de prijs nog wat verder omhoog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:50

Def schreef:
Ik zou ook echt goed kijken waar het huis is als je iets op het oog hebt en er niet vanuit gaan dat ‘de Veluwe’ altijd direct aan het bos is.

En áls er direct bos is dan is dat niet altijd openbaar (privé-eigendom) óf verboden voor paarden.

Soms zit je wel dichtbij een 'vrij' bos, maar is de weg er naar toe bijzonder druk/gevaarlijk zonder apart/vrijliggend fietspad er naast of met diepe geulen (waar soms water in staat :D ).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:01

Laatst stond er een leuk boerderijtje in Epe te koop. Met grond, acceptabele staat, 300.000 euro. Kan echt wel. Maar je moet zoeken. Omgeving Veluwe oost zit je al hoger inderdaad. Tenzij je weer richting Brummen (of verder) of Doesburg/Achterhoek gaat. Maar ja, dan zit je weer niet aan het bos :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:17

IceQueen schreef:
Zat zelf ook in de richting epe/ emst/ wapenveld/ heerde te denken.
Hoe is Oldebroek daar hoor ik nog niemand over.
Loenen en Eerbeek zijn ook goed te doen?

Oldebroek is ook best zwaar qua geloof.
Het hele stuk van Elspeet, Nunspeet, Doornspijk, Elburg, Oldebroek is zo, alleen het ene dorp net weer iets anders dan de andere.

En bepaalde gehuchten zoals de Hoge Enk, t Loo dat is wel erg mooi, maar vreselijk om te wonen als buitenstaander.

Wat wel zou kunnen is Vierhouten, dit is een heel ander soort dorp en daar heb je niet dat kerkse.
Alleen wel erg duur denk ik, om er een huis te kunnen kopen.

Wapenveld komt mijn moeder vandaan, dit is ook een wat degelijk dorp.
Wezep is een bouwvakkersdorp van oorsprong, daar moet je echt vandaan komen en de mentaliteit kennen om er te kunnen aarden.

Richting Epe of Heerde zou dan wel weer meer bij je passen, denk ik.

Ik kom zelf uit Elburg, dit is ook best kerks nog hoewel er wel wat meer import is waardoor het wat gemengder wordt.
Alleen Elburg is zomers weer ontzettend toeristisch :+

't Harde hoort ook bij de gemeente Elburg, het mooie van 't Harde is dat het bij het bos ligt.
Maar verder is het nogal een saai dorp, het is ook net waar je naar zoekt.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:43

Amanda schreef:
Laatst stond er een leuk boerderijtje in Epe te koop. Met grond, acceptabele staat, 300.000 euro. Kan echt wel. Maar je moet zoeken. Omgeving Veluwe oost zit je al hoger inderdaad. Tenzij je weer richting Brummen (of verder) of Doesburg/Achterhoek gaat. Maar ja, dan zit je weer niet aan het bos :D

Ben stiekum wel benieuwd over welk boerderijtje je het hebt, want wij hebben de afgelopen maanden íeder huis hier in de buurt zo'n beetje bekeken, maar een boerderijtje met grond in acceptabele staat in Epe kan ik mij niet herinneren.

xCynthiaVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:50

Ik woon in 't harde en wij doen hier ook gewoon alles lekker op zondag en dat kan ook gewoon.
Paard staat in 't loo en daar rijd ik ook gewoon op zondag :)

Ibbel
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 11:53