Bewoonbare oppervlakte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 20:07

Rebel_Jits schreef:
Wij zijn van een goede 200 naar 128 m2 gegaan. Huur naar koop, 3 volwassenen. Geen garage, geen zolder of kelder. Gewoon woonkamer, open keuken, berging onder de trap en 3 slaapkamers, 1 badkamer en 2 wc's apart.
Ja, dat grotere huis was fijner qua privacy, maar als je maar met 2 bent is dat geen probleem :D Eigenlijk gaat het wel goed. Vriend en ik delen slaapkamer, vriend een eigen pckamer (met de kledingkasten), schoonbroer een eigen kamer. En ik zit in de woonkamer met mijn pc.
Qua troep ook een verbetering. We hebben echt GOED opgeruimd, kapotte en overbodige dingen gewoon weg ipv op een hoop op zolder voor "wat als". Wat we nu hebben, is echt noodzakelijk en orderlijk.

We hebben wel een extra garage waar wat meubelen staan van onze huidige woonkamerset. Die pasten niet meer (in het oude huis wel, daar had ik 2 eetkamers haha) :o

Klinkt behoorlijk vergelijkbaar! Ik zit ook met redelijk wat spul op zolder/garage voor "wat als". Moet heel wat van weg, maar ik vind het toch wel best moeilijk :o.

Wij kunnen onze woonkamerset ook niet meenemen, past niet in het nieuwe huis. Ik heb de kopers van ons huidige huis voorgesteld die spullen over te nemen voor een paar 100 euro. Hopen dat ze hier op in gaan, zou wel makkelijk zijn.
Op dit moment hebben wij eiglk ook 2 eetkamers. 1 grote leefkeuken met tafel voor 6 personen, 1 eetkamer met tafel voor 6 personen. 2 keer raden waar wij 95% van de tijd eten? In de zetel... :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:11

Wij wonen nu tijdelijk in een woonunit i.v.m. de bouw van onze woning. Onze woonunit (15m x 6.80m) is precies 100m2 en wij wonen hier met 2 volwassenen, 2 kinderen en een grote hond in. Het is echt prima te doen! Wij komen van een grote boerderij van 850 m3.
Ik vind het zelfs heerlijk, alles is zo makkelijk bij te houden en snel schoon :D

Helemaal als je met zijn tweeën blijft lijkt me 115m2 prima te doen! Helemaal als de indeling praktisch is. Je zou eventueel nog kunnen denken aan een leuke overdekte veranda oid om in de zomer heerlijk onder te kunnen eten en relaxen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:13

KimD schreef:
Yv_ schreef:
Zijn die meters die jullie opnoemen slechts van de benedenverdieping of alle verdiepingen samen?

Ik sta namelijk te kijken van de aantallen, ik heb 87m2 woonruimte in mn up, maar heb slechts 1 slaapkamer. Zag iets van nog geen 15m2 meer voorbij komen met meerdere slaapkamers, vandaar dat ik me afvraag of daar alleen de ombouw mee bedoeld wordt.

Dat zijn wij, met 95m2, wij hebben vier slaapkamers ja, best ruim ook.

We hebben geen zolder, wel een kelder.

Ik las meerdere reacties dus het was niet perse tegen jou bedoeld. Maar thanks! Mag ik vragen hoe de ruimtes dan een beetje verdeeld zijn? Ik weet van mezelf dat ik een ruime gang heb (plm 11m2) en dat mijn ruimtes klein lijken door suite en suite en aparte keuken. Maar ik kan me hier dus echt geen 3 slaapkamers voorstellen... heb er nu 1 en die is niet overdreven groot (3,5x6 of 3x6,5 geloof ik) Ik heb dus ook echt chronisch ruimtetekort hier. En ben alleen met een kat.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:17

Een slaapkamer van 3,5 x 6 meter niet overdreven groot? :=

Mijn woonkamer is maar 2 meter langer en die vind ik erg groot... :')

Kimbers

Re: Bewoonbare oppervlakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:53

3,5 x 6 vind ik heel groot voor een slaapkamer! Hier zijn de slaapkamers 6, 9 en 12m2 en dat vind ik heel normaal. Weet niet anders ook vanuit mijn eigen jeugd en woningen waar ik later zelf heb gewoond.

Ik woon op 72m2 met 2 kinderen en een hond en vind dat we meer dsn genoeg ruimte hebben.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:10

Wij zijn van een vergelijkbare woonoppervlakte als TS (in een woonwijk) verhuisd naar slechts 56 m2 met twee volwassenen en een YA. Van een hutjemutje-beton-beton-beton woonwijk naar vrij uitzicht voor en achter. Van een postzegel tegeltuintje naar een ongeveer 13x groter stuk grond. Ik zou nooit, maar dan ook nooit meer terug willen naar een woonwijk. Mochten we ooit nog eens verhuizen (we zijn ervan overtuigd dat dit niet ons laatste huis is), dan willen we alleen maar meer grond om ons heen. De grootte van ons huidige huis(je) is meer dan genoeg en hoeft zeker niet groter. :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:12

Maar staat jullie linnenkast daar ook in?
Want ik heb tegen mn ene muur een linnenkast, bed in het midden en tegen de andere muur boekenkasten. Maar of ik nou kan dansen? Nee echt niet. En vergeleken met een hoofdslaapkamer bij vrienden is dit ook een middelmaatje? Het waren er voorheen wel 2 maar daar paste net een bed in tegen de muur en dat was het. En dan moest ik door de ene kamer om bij de andere te komen. Jaren 30 bouw is niet handig qua indeling :n

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:13

Wij zitten op een kleine 70m2, excl schuur + balkon, met zijn 2en en de kat. Hebben een grote woonkamer/keuken, 2 slaapkamers en een inpandige berging/washok en dat is voor nu ruim voldoende. Evt zouden we hier met 1 kind, als het echt moet, ook nog wel kunnen wonen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:14

:o alle reacties gelezen en ik schaam me bijna om te zeggen dat wij ruim 330 m2 (vrijdag weten we het exact) hebben met 2 volwassenen en 3 kids.

Wij kwamen van 110m2 tussenwoning met 35m2 achtertuin naar dit huis op een perceel van een hectare.

Maar eerlijk is eerlijk, dit huis is echt enorm en beneden gebruiken we zowat de helft van de ruimte gewoon niet.
Alles moet wel schoon gemaakt worden.
Hebben nu 5 slk, woonkamer, eetkamer, rommelkamer, 3 badkamers, 2 keukens, aparte wc, serre, een enorme hal, boven nog een rommelkamer en een mega overloop.

Dit is dan ook de reden (de grootte van deze woning) dat a.s vrijdag de architect komt om een plattegrond te tekenen. De week daarop gaat onze woning in de verkoop.

Ik kijk nu ook naar woningen die de helft kleiner zijn en dan denk ik ook af en toe, uoe ga ik al mijn spullen daar in krijgen :')

Edit wij hebben ook nog een kelder en onze slaapkamer is 5x11 :oo .
1/3 slaapkamer hebben we sinds dit jaar omgebouwd tot inloopkast.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:17

ClaudiaHS schreef:
:o alle reacties gelezen en ik schaam me bijna om te zeggen dat wij ruim 330 m2 (vrijdag weten we het exact) hebben met 2 volwassenen en 3 kids.

Wij kwamen van 110m2 tussenwoning met 35m2 achtertuin naar dit huis op een perceel van een hectare.

Maar eerlijk is eerlijk, dit huis is echt enorm en beneden gebruiken we zowat de helft van de ruimte gewoon niet.
Alles moet wel schoon gemaakt worden.
Hebben nu 5 slk, woonkamer, eetkamer, rommelkamer, 3 badkamers, 2 keukens, aparte wc, serre, een enorme hal, boven nog een rommelkamer en een mega overloop.

Dit is dan ook de reden (de grootte van deze woning) dat a.s vrijdag de architect komt om een plattegrond te tekenen. De week daarop gaat onze woning in de verkoop.

Ik kijk nu ook naar woningen die de helft kleiner zijn en dan denk ik ook af en toe, uoe ga ik al mijn spullen daar in krijgen :')

Edit wij hebben ook nog een kelder en onze slaapkamer is 5x11 :oo .
1/3 slaapkamer hebben we sinds dit jaar omgebouwd tot inloopkast.

Inpandige stallen maken! :j

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:18

Haha Shenavallie, ik doe helemaal niks meer hier.
Maak de boel fotograaf klaar en de rest mogen de volgende bewoners doen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:20

Yv_ schreef:
Maar staat jullie linnenkast daar ook in?
Want ik heb tegen mn ene muur een linnenkast, bed in het midden en tegen de andere muur boekenkasten. Maar of ik nou kan dansen? Nee echt niet. En vergeleken met een hoofdslaapkamer bij vrienden is dit ook een middelmaatje? Het waren er voorheen wel 2 maar daar paste net een bed in tegen de muur en dat was het. En dan moest ik door de ene kamer om bij de andere te komen. Jaren 30 bouw is niet handig qua indeling :n

In mijn slaapkamer van 3.40x2.40 staat een bed (160) een kledingkast en een ladenblok. Eerlijk toegeven, er is weinig ruimte om achter het bed langs te lopen (40cm). Maar past prima.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:21

Ongeveer 60m2, alleen met 3 honden. Heb zelf geen interesse in een grote woning. Meer om schoon te maken en dan verzamel je ook vaak automatisch meer troep;p Kleiner wonen is meer nadenken wat je in huis haalt en wat je nodig hebt. Kleinste wat ik heb gehad was een studio van 35m2 met 3 honden. Beviel ook prima. :D

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:23

Wij gaan van 136m2 naar 91m2. Heerlijk! Vonden ons huidige huis gewoon veel te groot. Zijn met zn twee.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:24

ClaudiaHS schreef:
Haha Shenavallie, ik doe helemaal niks meer hier.
Maak de boel fotograaf klaar en de rest mogen de volgende bewoners doen.

:D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 22:12

ClaudiaHS schreef:
alle reacties gelezen en ik schaam me bijna om te zeggen dat wij ruim 330 m2 (vrijdag weten we het exact) hebben met 2 volwassenen en 3 kids.

Niet schamen, wij hebben ruime 200 m2 woonruimte voor 2 volwassenen :D :+ En dat is dan zonder de deel en alle schuurruimte (1100 m2). Onze hele bovenverdieping gebruiken wij vrijwel niet. En ja wat je al zegt je moet het wel allemaal schoonmaken.
Nu hebben wij nog niets anders gekocht, huis staat wel te koop, maar het nieuwe huis gaat wel kleiner worden.

Ianthe schreef:
Meer om schoon te maken en dan verzamel je ook vaak automatisch meer troep. Kleiner wonen is meer nadenken wat je in huis haalt en wat je nodig hebt

Mag hopen dat die ook bij mijn wederhelft aankomt. Dat is de verzamelaar hier :+ Ik heb hem dan ook al een verbod op alles uitstallen in huis gegeven. Daar ben ik niet zo bang voor de verhuizing, de rest (schuren ed) ja dat wordt nog een leuke :') De meeste meubelen hier in huis gaan ritueel verbrand worden als we gaan verhuizen. Zijn oud en hoeven van mij niet meer mee.

En nee TS ik ga daarvan niet in de stress. Zal juist blij zijn als er minder ruimte is om schoon te maken, en wat wederhelft kan volbouwen met van alles en nog wat :') *\o/* Ik zou zelfs blij zijn met maar 115 m2. Zolang er buiten maar ruimte is. Ben ook nogal een buitenmens.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 22:40

Mooie reacties hier. Tinyhouses zijn een trend, ontspulen is een trend. En als ik kan kizne tussen veel ruimte in een wijk waar ik me niet goed voel of weinig maar met een prachtig uitzicht.... dan wist ik het wel hoor.

Dus TS geen zorgen, genieten van je huisje met dat geweldige uitzicht. en 115 is echt voldoende

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 22:50

Rina jullie hebben ook zo'n groot huis indd.
Schuren hebben wij er dan ook nog 3 van.
Grote huizen zijn normaal in Duitsland :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 23:00

60m2 samen met mijn kind en een tuin van 40m2. Helemaal prima, wat overbodig is dat gooi ik weg. Lekker lage huur dus geld over voor leukere dingen. Alleen mijn slaapkamer is wel erg klein...2,5 x 1,80...Inderdaad....past net een bed in :D

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 23:59

Ik woon momenteel echt heel klein. Slaap dan ookal 5 jaar op een stretcher lol

Maar we zijn ermee bezig. K weet niet exact de oppervlakte ga k opzoeken. Maar het is echt 3x zo klein als wat ik had

Edit ik woon hier met m'n zoon en 2 honden

Edit 2 gefeliciteerd. Topicstarter met je verjaardag

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 00:15

ClaudiaHS schreef:
Rina jullie hebben ook zo'n groot huis indd.
Schuren hebben wij er dan ook nog 3 van.
Grote huizen zijn normaal in Duitsland :D

Precies is allemaal groot in Duitsland. Maar ja hier is het normaal dat opa en oma, ouders met kids en aanhang allemaal maar in 1 huis woont. Dan moet je wel de ruimte hebben :P Dat wij Nederlanders er dan in verzuipen omdat bij ons veel minder de ouders ed erbij inwonen, grinnik tja das ons probleem. Maar ik zal echt blij zijn als we wat minder woonruimte hebben. Morgen weer 2 bezichtigingen, en donderdag ook nog eens 2, en alles moet schoon en blinkend. Is zo leuk als je geblesseerd bent (heb spier in arm ernstig verrekt).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 00:44

Yv_ schreef:
Zijn die meters die jullie opnoemen slechts van de benedenverdieping of alle verdiepingen samen?

Ik sta namelijk te kijken van de aantallen, ik heb 87m2 woonruimte in mn up, maar heb slechts 1 slaapkamer. Zag iets van nog geen 15m2 meer voorbij komen met meerdere slaapkamers, vandaar dat ik me afvraag of daar alleen de ombouw mee bedoeld wordt.

Weet je het zeker?

Ons appartement was 64m2 en echt heel ruim. Een grote gang, ruime badkamer en toilet apart. Een ruime slaapkamer en aansluitend berging. Dan een kleine slaapkamer, maar paste net een 2p bed en kast in.
Woonkamer en half open keuken waren ook echt wel ruim. Woonkamer vierkant en keuken lang, maar niet heel smal.

Nu dus 85m2 of net iets meer en 3 slaapkamer. 1 ruime, 1 ook nog ruime en 1 iets kleinere. Gangetje is heel klein en keuken eigenlijk ook, maar verder een knus huis waar je alles kan doen en kwijt kan.
Het voelt allemaal wel veel kleiner dan het appartement wat we hadden.

Huis hiervoor had amper m2 meer, maar was wel weer ruimer van opzet.

Wij hebben in onze slaapkamer een 4 deurs kleding kast. In de kleine kamer nog een keer zo een 4 deurs kast. Maar we doen geen dansje in de slaapkamer, dus gaat prima. Kunnen goed om het bed lopen en that's it.
Onze zoon had een 1 persoons bed, bureau, stoel en iets kleinere kast. En een kastje voor tv, ps etc.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 00:46

Goh, ruimtegevoel hangt ook vaak samen met ruimteindeling en lichtinval vind ik. Soms heb je veel ruimte maar is het onpraktisch ingedeeld. Daar heb je ook niks aan.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 06:47

Klinkt als een hele mooie stap, TS! Dat panikeren klinkt ook herkenbaar hoor. Als het zo snel gaat krijg je toch een beetje een 'hooo stop ís dit wel een goed idee?!'-momentje, maar komt vast helemaal goed.

Qua bewoonbaar oppervlakte kan er een hoop hoor. Ik woon (2 pers.) al jaren op 40 vierkante meter (verschillende woningen) en sta dan ook versteld van de oppervlaktes die hier voorbijkomen :+ Natuurlijk is 40 m2 niet enorm veel, maar je wordt slim qua bergruimte (flinke lades onder het bed, koffietafel met bergruimte, noem maar op) en kritischer welke spullen je koopt en/of bewaart. Uiteindelijk merk ik dat de indeling en lichtinval (zoals hierboven genoemd) maar vooral ook de locatie en uitvalsmogelijkheden nog veel meer invloed hebben op hoe fijn je ergens woont. :j

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 08:16

bigone schreef:
Misschien denk ik dan heel simpel maar bevalt het echt niet dan kijk
je verder of je bouwt er een serre bij aan.

Het voordeel van de woning is dat er in het slechtste geval wel gewoon een verdieping bovenop gezet kan (fundering is erop voorzien) en mag (alle woningen in de wijk zijn hoger) worden. Het is nu gewoon een plat dak, dus dat kan prima. Goed, hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan vast :')

Hanmar schreef:
Klinkt als een hele mooie stap, TS! Dat panikeren klinkt ook herkenbaar hoor. Als het zo snel gaat krijg je toch een beetje een 'hooo stop ís dit wel een goed idee?!'-momentje, maar komt vast helemaal goed.

Qua bewoonbaar oppervlakte kan er een hoop hoor. Ik woon (2 pers.) al jaren op 40 vierkante meter (verschillende woningen) en sta dan ook versteld van de oppervlaktes die hier voorbijkomen :+ Natuurlijk is 40 m2 niet enorm veel, maar je wordt slim qua bergruimte (flinke lades onder het bed, koffietafel met bergruimte, noem maar op) en kritischer welke spullen je koopt en/of bewaart. Uiteindelijk merk ik dat de indeling en lichtinval (zoals hierboven genoemd) maar vooral ook de locatie en uitvalsmogelijkheden nog veel meer invloed hebben op hoe fijn je ergens woont. :j

Het gaat echt supersnel. Op 2weken tijd hebben we beslist een ander huis te kopen, bod gedaan, bod aanvaard, ons huis te koop gezet, bezoeken gedaan, bod gekregen, bod aanvaard.... Kleine kortsluitingen in mijn hoofd zijn mss ook niet zo raar dan :D