Help: stinkende was!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:10

Haal je wel op tijd de was uit de wasmachine zodra ie klaar is? Wij gebruiken van die Ariel 3in1 pods en de was ruikt altijd heerlijk <3

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:12

Nu ik dit lees, bedenk ik me pas dat ik er al een poos geen last meer van heb. Ik heb inderdaad een paar keer op 90 graden gewassen met soda. Daarnaast een poosje azijn gebruikt en nu doe ik een niet meer dan 1 koffieschepje waspoeder bij de was.

Nickolay

Re: Help: stinkende was!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 19:45

Ik gebruik ook al jaren pods. En doe bij de sportkleding een scheut schoonmaakazijn erbij.
1x per maand op 90 graden met een kwart fles schoonmaakazijn.
En maak ook 1x per maand de rubbers schoon. Nooit geurtjes

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:07

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:31

2 eetlepels waspoeder per wasbeurt is echt genoeg anders krijg je wasluis en stank.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:31

Ik had hier ook last van, was nu alles op 60 graden en niet meer op lage temperaturen.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:39

Ik heb dit ook gehad bij de ecobubble. Was kwam er ook vaak te nat uit, en de ophanging ging stuk. 1e was na 5 maanden economisch Total loss, De tweede (onder garantie vervangen) na 7 maanden. Via rechtsbijstand de nieuwwaarde terug gehad en een Beco (prime line met 5 jaar volledige garantie) gekocht. Die gaat nu 9 maanden mee en bizar genoeg voelt dat als lang.

Maar nooit rare of nare geurtjes, ook niet als ik de was een keer vergeet eruit te halen.

Voor mij echt nooit meer een Samsung wasmachine, ze worden als je wat beter zoekt op google ook echt afgeraden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:51

Sowieso snap ik de standaard programma's niet van ze. Ik bedoel beddengoed is echt niet droog op 400 (?) toeren. Tenminste de mijne niet.
Net als je bij fijne was helemaal geen centrifuge programma hebt.

Dito als de duurzame programma's 3,5 uur duren. :') daar pak ik alleen de 95 van met schoonmaken.

De rest gaat op dagelijkse was die ik zelf kan instellen.

Het is dat ik destijds niet beter wist maar ik heb achteraf veel geld betaald terwijl ik welgeteld maar 2 programma's gebruik.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 20:53

Wat voor wasmiddel gebruik je? Ondanks dat het wasmiddel van de Lidl altijd gied uit testen komt, stonk mijn gekleurde was ook. Inmiddels overgestapt op robijn en een scheut witte azijn in het wasverzachterbakje en nooit meer stank.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:14

Geen wasmiddel in het bakje doen maar gelijk in de trommel. Haal het bakje er maar eens uit en goed schoonmaken er kan best wel veel aangekoekte zeepresten zitten.

1 keer per week een kookwas draaien.

1 keer per maand de machine leeg laten draaien op 95 graden en een zakje wasmachine reiniger erbij doen.

Deurtje altijd open laten staan na gebruik en de rubbers niet vergeten dit volgens de monteur..

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:36

Geen idee of volgende tip al is aangehaald want had geen zin alles te lezen :') maar heb je al een tussen de rubber aan de deur van de machine gekeken? Ik had dit ook (wel een oude machine) en toen had ik eens de rubber die tegen het deurtje zit opengetrokken en er was vuil tussen gekropen die bij het wassen niet allemaal weg ging en samen met wat water is dit gaan stinken echt bah was het.
Toen met een sponsje en dreft schoongemaakt en het was opgelost. Best raar.

Edit, ok lees net dat de rubbers dus aan aangehaald zijn :p dus echt iets om eens te checken :j

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:47

Als je veel op lagere temperatuur wast kun je beter waspoeder gebruiken dat lost beter op in kouder water want waar je last van hebt is vetluis. Dat komt omdat nieuwe wasmachines minder water gebruiken en icm vloeibare wasmiddel vormen (water en wasmiddel blijft in de ribbels zitten van de ophanging van je wasmachine) die op lagere temperatuur bacteriën en die geeft een stinkende geur af aan je was omdat die pas doodgaan op een temperatuur vanaf 57 graden. In vloeibaar wasmiddel zit vaak geen bleekmiddel en daarvan gaan bacteriën (ook) dood.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 21:54

Wasverzachter er uit en azijn er in.

Gewoon op 30 of 40 graden wassen, en een druppel essentiële olle in hetzelfde bakje als de azijn.

(Scheelt dure, "lege" wasbeurten op 90 graden enzo.)

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 23:30

Ik had dit ook met zwarte was. Gebruikte altijd speciaal wasmiddel voor zwarte was. Nu die dure loveables voor zwarte was en dat is het enige waarmee mn zwarte was fris ruikt.

Hoe het komt geen flauw idee .. wit en kleur nooit last van gehad enkel zwarte was :+ overigens ook een eco bubble hier

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 02:00

Niet alles gelezen, maar nadeel van de nieuwe wasmachines is dat ze de hoeveelheid was wegen en daar het water op aan passen. Wasmachine leeg op 90 graden zetten. Zodra hij water begint te pakken wasmachine op pauze zetten. Daarna via wasmidelbakje zelf een grote hoeveelheid water toevoegen en het programma weer starten. Daarna ook regelmatig op hogere temperaturen draaien

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 06:14

Klinkt toch als vetluis, ik heb ook een eco bubble, 1x per maand lees wassen op 90 met azijn en reinigingstablet,ik heb die van eco egg. Deurtje open zodat de machine kan drogen, bakje en banden regelmatig schoonmaken
Ik was tegenwoordig met een eco egg, geen wasmiddel meer en wekelijks een 60 gr was en mn was komt hier gewoon fris uit
Kinderkleding die echt smerig is laat ik wel eens weken in de biotex voor het wassen maar dit is zelden. Ook het stinkrpobleem van de was zelf zou ik weken in biotex.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 07:40

Ik was mijn beddengoed altijd op kookwas. Zodoende wordt dat programma wekelijks gebruikt. Ik doe het omdat ik het voor mijn machine goed vind maar ook omdat ik de lakens lekker schoon wil. Bij AH hebben ze van hun eigen merk wasmiddel wat heerlijk ruikt. Voor zowel witte als gekleurde was.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 07:47

Regelmatig een kookwas met machinereiniger tegen vetluis.
Maar dat haalt niet de stank uit je zwarte was, van HG heb je een pot nare geurtjes of iets dergelijks. Ik heb dat een paar keer erbij gedaan (nu is het niet meer nodig) en al mijn was komt weer fris ruikend uit de machine. Denk dat het bij mij kwam door mijn sportkleding. Azijn ed hielp bij mij niet.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 07:56

Ik heb alles gelezen en een vraag over azijn. Ik heb ook zo’n fancy zuinige wasmachine.
Maar gooien jullie de azijn in de trommel? Bij de was?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:01

Ik doe het in het vakje van de wasverzachter.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:53

Af en toe een kookwas met 4 vaatwasblokjes in de trommel (geen kleding). Verder inderdaad azijn en waspoeder i.p.v. vloeibaar.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:54

Washmachine goed reinigen. Daarnaast ook je kleding reinigen door het flink te laten weken in biotex. Donkere kleding is het eerste wat gaat stinken, en dit gaat echt in je kleding zitten. Je machine kan dan wel weer schoon zijn, Je moet dit eerst weer uit hé kleding halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:36

Ecobubble en vloeibaar dat is een hele slechte combi. (Sowieso is een ecobubble een drama).
Wassen op 60graden daar gaat een berg aan bacteriën aan dood en af en toe 90 kan ook geen kwaad.
Is goed voor de leidingen. Sanytol wil ook werken.
En loveable gaat bij mij in de stofzuiger. :+

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:44

Ik herken dit probleem ook. Vooral bij zwarte was en sport was. Ik overweeg toch azijn te gebruiken. Maar is dit niet slecht voor je kleding? Ruik je dit niet weer? En waar doe je dan dan azijn in? Gezien ik ook wasverzachter gebruik.
Welke azijn gebruiken jullie?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:50

Ik heb speciale zakjes voor de wasmachine om hem eens in de zoveel tijd door te spoelen. Verder gebruik ik met de sportkleren een schepje HG tegen nare sportgeurtjes.
Ik merk dat dit veel scheelt qua stank.