Ontspullen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:14

Elanor schreef:
Als dat 3 tot 4 keer per jaar nodig is dan zou ik je aankoopbeleid ook eens goed onder de loep nemen. :=

Inderdaad, het gezegde "dweilen met de kraan open" komt in me op.

magda_90
Berichten: 32285
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:14

Enkele jaren na dato heb ik de laatste spullen bij mijn moeder ook eindelijk opgeruimd. Zij een lege kast en andere mensen blij. :P ik had er 3 jaar niet naar omgekeken, allemaal opgeruimd.

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:28

Ik volg mee! Twee jaar terug boek van Kondo gelezen en begonnen met ontspullen. Niet dat ik heel minimalistisch wil leven, maar wel met minder zooi. Maar het is zo lastig. Ik koop echt nog maar heel weinig, vanwege verhuizing heel veel weggedaan en nog hebben we heel veel zooi. Ik riep altijd dat ik naar een tiny/klein huis wilde, maar dat is hopeloos mislukt. Op onze droomplek kwam een veelste groot huis te koop met ook nog een grote schuur dus dat geeft een extra uitdaging. Maar ik blijf proberen....

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:31

Haha Fleur dat is dan ook wel een uitdaging ja. Een groter huis verzamelt zo makkelijk :=
maar wel super gaaf zeg!

Hier ook een 'tinyhome' wens ooit. Hou van dat knusse. Maar dan moet er heel veel weg. En dat probeer ik dan maar in mijn hoofd te houden als ik weer ga opruimen :j

xU_Blinghx
Berichten: 1782
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:36

Ik ben er langzaamaan mee bezig. Mijn focus ligt nu voornamelijk op het minder/stoppen met spullen die ik niet nodig heb.

Volg op youtube een aantal mensen die No/low - buys doen en ik moet zeggen ik vind het zeer inspirerend.
Een meisje heeft 1 jaar :wow: een no-buy gedaan.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLizpYXWzzy0XNziDYlDujEB776fZn4ggu Linkje naar de no buy year.

Ik moet zeggen dat ik het stiekem ook wil toepassen alleen werkt vriendlief niet echt mee.
Wat ik wel probeer is steeds bewuster iets kopen. Soms wel heel moeilijk.

Maar ik ben heel erg van aanbiedingen shoppen als; oh mijn deo is in de aanbieding ik koop er gelijk 4 rollen bij terwijl er thuis nog 10 rollen staan. Zelfde geval met koffie en tandpasta enzo. Mijn vriend is precies hetzelfde.
Ik heb het er eens met hem erover gehad maar hij ziet niet per sé de noodzaak om dit te stoppen. Daarom haal ik het zelf niet meer maar mag hij dat doen als hij dat nodig vind :o (apare rekeningen)

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:43

Met kleding kan ik dit heel goed. 2 x per jaar pak ik een vuilniszak en gaat alles wat ik niet meer draag erin en naar de Kringloop. En dan kan ik weer leuk nieuwe truien kopen, ik houd echt van shoppen. :D
Zo blijft alles dus in de kasten passen, al blijven ze zo dus ook altijd wel vol. :+
Spulletjes vind ik wel moeilijker. Soms heb ik ineens een bui en dan ruim ik op, ook naar de Kringloop of gewoon weg. Maar andere dingen liggen al jaren op zolder en kan ik gewoon niet wegdoen.
Maar al met al is het geen zooi bij mij in huis. Mijn buren zouden wel een cursus Ontspullen kunnen gebruiken, daar kan je bijna niet lopen door het huis.

spottedponie
Berichten: 2966
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:49

Ik ben er ook mee bezig, ook in de loop der jaren veel verzameld...

Kerstspullen bijvoorbeeld, ieder jaar weer een nieuwe kleur versiering, maar nu besloten dat ik gewoon voortaan dezelfde kleur wil houden (als er überhaupt al een boom komt) en dus voor iets tijdlozer ga...

Hier is van de week veel naar de stort gegaan, en er staat nog een ritje kringloop op het programma, kan ik eigenlijk vanmiddag wel even doen als m’n schoonouders hier zijn voor de kleine... Off to de kelder dus, keep you posted!! *\o/*

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:50

Ja vind knus ook fijn, we wonen nu op 80m2 die al is gerenoveerd en dat is heerlijk! Alleen de keuken zou ik graag groter willen, kookspullen zijn sowieso mijn zwakke plek, zo kwam ik met ontspullen 3 appelboren tegen :D.

Groot inslaan van aanbiedingen doe ik nog wel maar wat gestructureerder dan eerst. Van iedere soort wasmiddel staat er een in een kratje op de machine en dan nog krat er naast met de voorraad (op soort geselecteerd). De voorraad mag ook maar op een plek en dichtbij wat we gebruiken. Gaat best goed.

Manlief koopt zich momenteel suf aan gereedschap, het staat zelfs op kleur en maat in een stellingkast. Maar moet zeggen dat we met een klushuis het ook wel veel nodig hebben en hij koopt veel tweedehands.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8406
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 11:52

Ik neem vaak bij de grote schoonmaak en opruim ronde een kamer óf een kast (kledingkast, rommelkasten op zolder, trapkast enz) mee in de weggooi woede.

Het is echt zo heerlijk om al die zakken weg weg te kunnen gooien. Dat lucht echt super op. Daarom doe ik het ook nooit in een keer want dan kan ik het verdelen over het jaar :)
Ook word ik er super chagrijnig van als ik zo lang bezig ben met opruimen en het dan nog vies is ofzo, ik wil nooit stoppen voor alles schoon is :')

Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:11

Fulltime werken en drukke hobby zoeken, dan voorkom je dat je veel koopt :D En groeit vooral je bankrekening :D

Ik koop vooral iets nieuws als het 'af' is of koop iets nieuws en verkoop ik mijn oude dingen weer. Bijvoorbeeld bij nieuw zadel of hoofdstel.

Ik ontspul dus niet, maar heb gewoon weinig spullen en dat hou ik ook in balans. Als ik dan wat nieuws koop, dan hou ik er wel van dat het kwalitatief goed is. Eigenlijk ben ik juist trots op dat ik zo lang met mijn spullen doe. Mijn Iphone uit 2013 bijvoorbeeld doet het nog prima :D

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:31

Ik ben goed met ontspullen. Ik doe regelmatig dingen weg. Naar de kringloop, of de kledingcontainer of de stort. Ik houd niet van rommel. Ik ga ook regelmatig door de kledingkast om de dingen die ik niet draag weg te doen.
Ook koop ik niet veel dingen, geen behoefte aan.

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 12:36

Wij zijn twee jaar geleden verhuisd. Heb toen echt beschamend veel weggegooid. We zijn dus met heel weinig spullen ons nieuwe huis in getrokken. En dat is FIJN!!! Ik heb gewoon nog wat lades leeg en planken in de kast die ik zo leeg kan maken. Word daar erg blij van. Verder niet te veel frutsels terug gezet in mijn huis. Scheelt heel veel met schoonmaken. Nu is de grootste uitdaging om dit vol te houden. Maar voorlopig genieten we van deze nieuwe start in een overzichtelijk huis(houden).

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:18

Leuk topic!

Ik ben er ook al ruim een jaar mee bezig. Afgelopen voorjaar heb ik een paar kamers helemaal uitgezocht, en stapels spullen op een kamertje gezet om te verkopen. Een deel is al weg.. de rest staat nog steeds -O-
We hadden het plan om ermee naar een rommelmarkt te gaan, maar het is er nog steeds niet van gekomen.
Inmiddels staat een deel weer terug in de woonkamer omdat mijn moeder toen ze op visite was vond dat het daar thuis hoorde ofzo >;)

Ik zit alleen een beetje in dubio met onze boekenkast.. want hoe ziet een mooi ontspulde boekenkast er uit? Alleen wat boeken hier en daar en verder leeg? Of toch gevuld met wat decoratie? Ik heb nu een aantal lege vakjes, maar ook nog vakjes met wat vaasjes en beeldjes. Ik ben dan bang dat het er niet 'af' uit ziet als het opgeruimd is, terwijl ik eigenlijk wel van het teveel aan spul af wil :+

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:20

Zolang het niet in de weg staat kan het geen kwaad toch? Het is juist als het gaat storen denk ik dat het tijd is om het weg te doen.

Maar bijzondere actie van je moeder wel :')

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:22

Ik heb ook bijna al m'n boeken weggedaan en een kleinere boekenkast gekocht. Alleen de boeken die ik echt graag wilde houden heb ik nog. Ik heb inderdaad hier en daar wat leuks erin staan.

Ik heb alle boeken naar de kringloopwinkel gebracht.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:38

Haha ik heb er juist in een jaar tijd 2 boekenkasten vol bij :+ Ik lees weer erg veel sinds ongeveer 1,5jaar en heb al aardig wat boeken aangeschaft. En alsnog het meeste op de ereader staan :))

Cookies
Berichten: 6577
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:47

Ik lees inderdaad het meeste op m'n tablet. Ik vind het makkelijker. Ook omdat ik nu een leesbril nodig heb en ik nog in de ontkenningsfase zit _-:( . Op een tablet kan ik net de letters wat groter zetten. Alle boeken stonden dus maar een beetje te stoffen in de kast.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:48

Djilna schreef:
Maar bijzondere actie van je moeder wel :')

Sja, ik had een hoop servies en potjes dus apart gezet.. kom ik op een avond thuis van mijn werk, staat alles weer 'netjes' in de kast, want dat was toch 'zonde om ergens in een hoekje te laten staan?' >;) En uiteindelijk was ik te lui om alles weer opnieuw uit te sorteren en weg te zetten, dus staat alle zooi nog steeds in de kast erbij gepropt -O-
Vast goed bedoeld, maar ik was er niet zo blij mee :))

Die kleine potjes en vaasjes staan op zich niet in de weg, maar het is ook niet zo dat ik er naar kijk en denk 'waaw wat wordt ik toch gelukkig van dat Action prulletje' :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:50

Mijn boekenkast blijft ook mooi gevuld, ik hou van boeken en de uitstraling van een gevulde boekenkast.. Ik heb niet eens een ereader! Mijn tablet gebruik ik enkel als digitaal portfolio _O-
Zekers in een verder vrij leeg huis met dichte kasten breekt het het “steriele” een beetje!

De lege planken in mijn boekenkast zijn gevuld met foto’s en wat mooie bewaardingen (het houten loopeendje van mn vriend bijvoorbeeld).

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:56

Als kast nr 4 er is (ja die komt dan wel) heb ik als het goed is weer wat lucht tussen de boeken. Al wordt dat ook al minder := Maar goed, ik koop al een stuk minder boeken dan vorig jaar en begin dit jaar :D Nu vooral series volledig maken..
Buiten boeken koop ik eigenlijk niks. Scheelt weer!

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 14:01

Hier net huis gekocht met mijn vriend van maar 85m² lijkt me ideaal om te "ontspullen" :D

spottedponie
Berichten: 2966
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:04

Zo... }:0 bij de horens... *\o/*


Afbeelding

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:07

Jaaaaaa ontspullen *\o/*

Ben ik helemaal voor...wèg met allerlei eigenlijk overtollige zooi :j
Maar voor de praktische uitvoering heb ik het idee dat ik eerst allerlei andere spullen nodig heb voordat ik kan gaan ontspullen :')

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:12

Zoals eerder gezegd, met alleen ontspullen ben je er niet. De truuk is om geen nieuwe zooi in huis te halen.

Gelukkig ben ik in beiden goed. Zooi die ik krijg van anderen (bv verjaardag) geef ik vaak weer weg als ik er niks mee kan.

pmarena

Berichten: 48498
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:19

Ja daarom. Dus dan heb je iets veelzijdigers nodig dat je dan eerst weer moet kopen voordat je dat andere weg kan doen :') Een 3-in-1 jas bijvoorbeeld :P