Taxatie schade hoger dan waarde auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:07

Vjestagirl schreef:
Voor wie zegt dat deze mevrouw er niet om gevraagd heeft: dat klopt, maar dit is een risico wat je loopt als je met je auto de weg op gaat. Dat weet je van te voren, en je weet ook wat dan de spelregels zijn.

Ligt eraan waar de parkeerschade is ontstaan. Kan ook heel goed op eigen terrein gebeurd zijn.

Maar dan nog, beetje begrip voor mevrouw haar wensen is wel op zijn plaats denk ik.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:10

Economisch total loss is gewoon dat de schade hoger is dan de dagwaarde van de auto (voor de schade). Dus stel die dagwaarde is 1000 euro en de schade 1500 dan krijgt diegene 1000 euro. Hoe jij bij je rekensom komt om de waarde van de auto met schade van het te vergoeden bedrag af te trekken is mij een raadsel. Wellicht dat dat geldt voor technisch total loss, maar absoluut niet voor economisch total loss.

Je hebt gewoon pech, het had voor 900 euro gekund en doordat jullie daar zelf niet mee akkoord gegaan zijn liepen jullie het risico dat het ook hoger kon worden en dat is gebeurd.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:12

KimD schreef:
Godzijdank heb ik een no-claim beschermer, de keren dat ik een dure Mercedes en onze eigen auto in een boom parkeerde, is er niks met mijn schadevrije jaren gebeurt. :D

Dat klopt niet helemaal....
Je schadevrije jaren zijn wel omlaag gegaan waarschijnlijk, alleen je merkt het financieel niet omdat je no claim korting op dezelfde trede blijft.
Als je overstapt naar een andere verzekeraar ga je het verschil merken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:27

Maar, wie heeft er nu gezegd dat de auto maar 700 waard is dan?

Een schade expert geeft aan wat de dagwaarde is. Als hij dit vaststelt op 1500 euro, dan is het 1500 euro. Echter, de schade kan nooit hoge zijn dan de dagwaarde. Zij kunnen niet tegen jullie zeggen dat je 1750 moet betalen als de dagwaarde maar 1500 is. Dan krijgt mevrouw uitsluitend de dagwaarde.

Wat mevrouw echter kan doen, is het "wrak" terugkopen. Normaliter zetten ze een auto als deze op een website waar hij per opbod kan worden gekocht. Stel dat iemand daar bijvoorbeeld 100 euro voor de auto bied, dan kan mevrouw er voor kiezen om de auto voor dat zelfde bedrag terug te kopen. Dan hebben we het er dus over dat zij de auto koopt voor 100 euro wat van die 1500 euro zal worden afgehaald.

Het rest van van die 1500 euro zal dan vanuit verzekering of zak van de aansprakelijke moeten komen. En dus blijft er dan een bedrag over van 1400 euro.

Het banketstaaf van het hele verhaal is dat mevrouw vervolgens wel is toegestaan om zelf een handelaar te zoeken om de auto aan te verkopen. Het kan zijn dat ze dan uiteindelijk bijvoorbeeld nog 500 euro voor de auto terug krijgt.

Hoe ik dit weet? Mijn auto werd in 2017 in elkaar gereden door een bus in de straat ( mijn auto stond geparkeerd ) En de dagwaarde was hoger als ik had verwacht en werd deels uit de verkoop van het wrak en deels vanuit de verzekering van de tegenpartij gehaald.

Het is mevrouw ook toegestaan om met een economisch total loss auto te rijden en hem te repareren. Stel dat ze 700 betaald voor de reparatie, dan steekt ze de rest in haar zak. Heel hard, maar gewoon toegestaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:48

Ik vind ook dat er een beetje denigerend wordt gesproken over het autoje van mevrouw. Dat het niet meer dan keiharde euro's zijn en dat ze vooral niet beter mag worden van een aanrijding waarvan zij slachtoffer is 8)7

Aan mij had je echt een verkeerde gehad. Wij hebben hier meerdere oude wagentjes staan waarmee we dagelijks rijden. Wij zijn liefhebbers en onderhouden ons wagenpark goed. We hebben elk jaar veel onderhoud en werk aan de auto's (vooral oude roestige fiatjes). Voor ons zijn ze vele malen meer waard dan een economische dagwaarde. Als een tegenpartij dan aankomt met termen als 'een wrak opeisen' dan wens ik ze heel veel succes en vooral sterkte........

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 16:30

Gloa schreef:
Ik vind ook dat er een beetje denigerend wordt gesproken over het autoje van mevrouw. Dat het niet meer dan keiharde euro's zijn en dat ze vooral niet beter mag worden van een aanrijding waarvan zij slachtoffer is 8)7

Aan mij had je echt een verkeerde gehad. Wij hebben hier meerdere oude wagentjes staan waarmee we dagelijks rijden. Wij zijn liefhebbers en onderhouden ons wagenpark goed. We hebben elk jaar veel onderhoud en werk aan de auto's (vooral oude roestige fiatjes). Voor ons zijn ze vele malen meer waard dan een economische dagwaarde. Als een tegenpartij dan aankomt met termen als 'een wrak opeisen' dan wens ik ze heel veel succes en vooral sterkte........

Zo denk ik er eigenlijk ook over.
Mijn auto is “ mijn kindje”, al 8,5 jaar rij ik in de auto die ik geheel naar mijn wensen heb omgebouwd.
Voor een ander zal dit slechts “ een auto zijn” maar voor mij is hij veel meer dan dat.
Als er iets met de auto is dan kan ik daar echt ziek van zijn.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 16:33

Nou
Schaderapport ingezien. Is meer opgegeven dan daadwerkelijke schade.
Gelukkig hebben wij filmpje vd taxatie door onze eigen garage.
Er worden nu koplampen gedeclareerd die niks met de schade te maken hebben .
Helaas heeft verzekering wel al uitgekeerd. En kost ons 80 euro in de maand meer premie. Nu gaan we het bij rechtsbijstand indienen.
Schade expert heeft aangegeven dat ze niet altijd met zekerheid kunnen zeggen of alle schade voortkomen uit de geclaimde schade.

Jillz1

Re: Taxatie schade hoger dan waarde auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 16:35

Wat betreft over denegerend.
Ga jij dan meer betalen omdat die mevrouw toevallig haar auto lief heeft?

Laten we wel realistisch blijven en een auto die echt slecht uitzag niet als een gevoelsding behandelen

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 16:36

laura1987 schreef:
Gloa schreef:

Zo denk ik er eigenlijk ook over.
Mijn auto is “ mijn kindje”, al 8,5 jaar rij ik in de auto die ik geheel naar mijn wensen heb omgebouwd.
Voor een ander zal dit slechts “ een auto zijn” maar voor mij is hij veel meer dan dat.
Als er iets met de auto is dan kan ik daar echt ziek van zijn.[/quote

Bovenstaande was reactie hierop en we hebben een heel net tegenbod gedaan

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 16:39

Jillz1 schreef:

Laten we wel realistisch blijven en een auto die echt slecht uitzag niet als een gevoelsding behandelen

En dat bepaal jij?
Die vrouw heeft toch niet om die aanrijding gevraagd?!

Ik heb ook een auto gehad van 13 jaar oud, die een erfenis was. Die behandelde ik wel degelijk als een gevoelsding.

Jullie brengen schade toe aan iemand die er niet om heeft gevraagd en meent vervolgens ook nog te kunnen bepalen wat die vrouw er wel of niet van mag vinden of mag voelen....

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 16:52

Liezel1 schreef:
Jillz1 schreef:

En dat bepaal jij?
Die vrouw heeft toch niet om die aanrijding gevraagd?!

Nu nog antwoord op de vraag. Betaal jij meer aan de schade omdat zij haar auto " lief" heeft?
Dan had ze hem wel wat beter mogen onderhouden. Was 1 grote uitgeleefde roestbak van 19 jaar oud

Ik heb ook een auto gehad van 13 jaar oud, die een erfenis was. Die behandelde ik wel degelijk als een gevoelsding.

Jullie brengen schade toe aan iemand die er niet om heeft gevraagd en meent vervolgens ook nog te kunnen bepalen wat die vrouw er wel of niet van mag vinden of mag voelen....

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 16:53

Nu nog antwoord op de vraag. Betaal jij meer aan de schade omdat zij haar auto " lief" heeft?
Dan had ze hem wel wat beter mogen onderhouden. Was 1 grote uitgeleefde roestbak van 19 jaar oud

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 16:53

Jillz1 schreef:
Nou
Schaderapport ingezien. Is meer opgegeven dan daadwerkelijke schade.
Gelukkig hebben wij filmpje vd taxatie door onze eigen garage.
Er worden nu koplampen gedeclareerd die niks met de schade te maken hebben .
Helaas heeft verzekering wel al uitgekeerd. En kost ons 80 euro in de maand meer premie. Nu gaan we het bij rechtsbijstand indienen.
Schade expert heeft aangegeven dat ze niet altijd met zekerheid kunnen zeggen of alle schade voortkomen uit de geclaimde schade.

Is het schaderapport opgesteld door de schade expert?

Als er enkel koplampen extra gedeclareerd zijn, dan zou ik m'n verlies nemen. Meer premie ga je sowieso wel betalen want je hebt schade gemaakt, de kosten voor een eventuele rechtszaak zou het mij niet waard zijn iig.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:07

Zal schade-expert van de verzekering bij zijn geweest, verzekering keert pas uit als hun expert het zegt.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:11

Echwel schreef:
Zal schade-expert van de verzekering bij zijn geweest, verzekering keert pas uit als hun expert het zegt.

In dat geval vraag ik me af of er überhaupt wat aan te vechten is?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:14

Extra gedeclareerd is niet netjes, daar zou ik ook over vallen. Die 80 euro is vanwege de schade, dus dat zou je sowieso omhoog gaan, ook zonder koplampen.

Maar ik vind dat je wel heel makkelijk oordeelt over de 'emotionele' waarde van een auto. Ik heb een 15 jaar oude auto, die er van buiten en binnen misschien niet erg geliefd uit ziet. Maar dat is die wel. Van de dagwaarde kan ik absoluut geen auto kopen met dezelfde opties, opties die ik nodig heb en in dezelfde technisch goede staat met deze lage kilometers.

Ik zou dus ook niet akkoord gaan met voor x bedrag een nieuwe auto, maar dus de auto houden en laten repareren. Ik heb niks aan een auto die niet vergelijkbaar is qua opties en technische staat, die kan ik niet gebruiken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:29

Citaat:
Zoon rijd kleine schade aan oude auto (ouwe vieze bak) van mevrouw.

Jillz1 schreef:

|o
Ik lees echt met verbijstering de reacties van TS in dit topic.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:38

Je weet toch dat als je met de auto de weg op gaat, dat je dan schade kan krijgen? En je kunt toch van te voren uitzoeken wat de 'spelregels' in dat geval zijn?

Ik snap best dat mensen hun auto geweldig kunnen vinden, maar ik ga er toch echt geen cent meer om betalen als er iets gebeurd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:39

Wie moet hier meer betalen :? . Dit is een verzekeringskwestie, dus waar maak je je druk om. Jullie zijn veroorzaker en zij moet gecompenseerd worden. Als je onderling eruit komt met handjeklap dan is dat mooi meegenomen maar zij is jullie 0,0 verplicht!

Jullie premie gaat na een schade met een x bedrag per maand omhoog. Dat staat helemaal los van het schadebedrag wat aan die vrouw wordt uitgekeerd. Al reed ze een gloednieuwe ster van 60.000,- jullie premie verhoging zit daar niet aan gekoppeld.

Het is super simpel; wie schade rijdt moet op de blaren zitten. Maar dit lijkt meer een persoonlijke kruistocht te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:41

Vjestagirl schreef:
Je weet toch dat als je met de auto de weg op gaat, dat je dan schade kan krijgen? En je kunt toch van te voren uitzoeken wat de 'spelregels' in dat geval zijn?

Ik snap best dat mensen hun auto geweldig kunnen vinden, maar ik ga er toch echt geen cent meer om betalen als er iets gebeurd...

Ja dus omdat een andere idioot mijn auto kan tikken op de openbare weg mag ik er niet zuinig op zijn?

De spelregels zijn dat iedereen verplicht verzekerd moet zijn zodat het 'slachtoffer' 'schadeloos' kan worden gesteld.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:45

toen mijn auto achterop was aangereden, was er ook voorin de auto veel meer schade dan je op het oog kon zien. Door de klap waren er in het motorblok ook schades ontstaan. Dus om zo maar te zeggen dat koplampen niet kapot konden zijn oid, dat weet jij toch helemaal niet.

Los daarvan vind ik het ook dat jij (of in dit geval je zoon), als veroorzaker helemaal niet kunt bepalen of mevrouw al dan niet maar akkoord met jouw spelregels moet gaan, alleen omdat je de no claim wilt behouden en geen hogere premie. Weet je, dat is het leven en daarvoor betaal je een autoverzekering. En als je dan de veroorzaker bent, weet je dat van te voren. Natuurlijk is dat zuur, maar that's life.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:49

Jillz1 schreef:

Dat zeg ik niet, maar jij zegt “ ze wil geen afscheid nemen van haar auto en “ dat wrak”.
Ik bedoel alleen te zeggen dat ik kan begrijpen dat iemand zijn auto niet zo makkelijk afstaat, ongeacht hoe hij eruit ziet ;)

Wat niet netjes is is dat ze er nu een slaatje uit probeert te slaan door extra kosten te declareren.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 18:58

Wow TS, ik snap dat je er zuur van bent, maar om die zuurheid zo ten toon te stellen verdient niet de schoonheidsprijs.

En om iemands eigendom zo vreselijk omlaag te halen, vreselijk slecht karaktertrekje. :n

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 19:04

Zelf ben ik ooit f lauwgevallen gaan rijden en heb toen een paal omver gereden. ( had mijzelf zeer gedaan en dacht ik wacht even met rijden tot het weer gaat en vervolgens werd ik “ wakker” van de klap).
De paal viel op een oud ( in mijn ogen niet kostbaar) autotje zijn motorkap.
De waarde die ik moest vergoeden was €1000.
Nooit maar dan ook nooit heb ik hier rot over gedacht. Tuurlijk was het zuur dat mijn premie zoveel omhoog ging, maar nog veel zuurder vond ik dat het gebeurd was!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:24

Normaal gesproken komt er een expert van de verzekering bij en die bepaalt wat de schade is. Een expert van de uitkerende verzekering. Wanneer jij de autoschade zelf hebt laten taxeren en die komt veel lager uit met minder schade dan aangegeven zou ik toch je verzekering eens bellen hoe dat kan. Vaak is het ook nog zo dat je de auto moet laten herstellen door een door de verzekering aangewezen garage. Maar wanneer de schade zoveel hoger is dan de dagwaarde is de verzekering zichzelf te dom af , heel vreemd.