Wonen in vakantiewoning?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 00:45

Ketly schreef:
Nou ja je vraagt om advies maar als het negatief is wil je het niet horen :D Mijn advies blijft, als de mogelijkheid er is gewoon gaan huren en zeker niet aan een vakantiehuis beginnen.

Ik zie liever niet af van een heel idee door een negatief advies van een voor mij onbekend persoon nee :) Ik heb je zeker gehoord, maar als al het advies van de wereld een definitief besluit in iets zou betekenen.. :+
Er zijn nog geen concrete plannen joh, mag nog twee jaar studeren en zit nog twee jaar heerlijk in mijn studentenstudiootje.

shilady

Re: Wonen in vakantiewoning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 00:50

Chalet koste geloof ik 8000 ziiten er best goed bij.. staan ook sta caravans die je voor 1000 kan overnemen maar dan moet je rekenen op veel minder ruinte en een flinke opknapper die redelijk oud en uitgewoond is

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 00:55

Mijn ouders hebben net ter overbrugging tussen twee koophuizen een maand of twee in een vakantiehuis gezeten. Dat was eigenlijk al een probleem, naast dat het echt flink prijzig is loop je tegen het volgende aan: je moet je uitschrijven bij je oude gemeente. Maar je kan je nog niet inschrijven bij je nieuwe gemeente en ook niet bij de gemeente van het vakantiehuis. Ok dan nemen we een brief adres denk je dan. Maar in hun geval was dat bij mij en mijn gemeente werkte daar niet in mee. Lange aanvraag periode, moeilijk doen over in te leveren bewijzen ( oa verkoop en koopaktes van beide huizen etc) kortom, het lijkt makkelijk, maar het mag niet en dus loop je tegen veel obstakels aan.
Overigens heb je ook problemen om je op je vakantiehuis-woonplaats in te schrijven bij huisarts, apotheek etc.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 00:56

Het gebeurt hier ook massaal en wordt blijkbaar allemaal maar gedoogd.

Zelf durf ik niet de gok te nemen en een ding is zeker en dat is het verkopen van zo recreatie woning vele malen moeilijker is dan gewoon koophuis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 01:34

Hier in Ermelo stonden er laatst 2 te koop die woonbestemming hadden gekregen. Ik meen iets van 125/150 duizend euro. Stond nadrukkelijk bij dat je geen hypotheek erop krijgt.

Verder zitten hier de parken vol en wordt het deels gedoogd. Maar deels ook niet en dan controleren ze op kentekens bij in/uit gang, ze kijken naar binnen of er vers fruit ligt en als ze een kat zien lopen bijv, ben je sws de sjaak, want dan zal je er wel elke dag zijn......

Als ze ergens mild zij qua regels, vind ik het nog best flink wat geld als je bijv moet lenen ervoor. Leuk als je je hele leven er wil blijven, maar als je ingeschreven staat bij ouders, zal je ook ene plan moeten hebben als die overlijden.
Het kan een mooie investering zijn om later te verhuren bijv. En ik weet ook wel huisjes van een ton met woonbestemming die later enorm stegen in prijs, want daarna is het een vrijstaand woonhuisje met flink lapje grond voor "gewoon"

Parken die veel vaste bewoners hebben waar het geaccepteerd wordt, zitten ook niet overal op nieuwe te wachten. Mensen hebben een band met elkaar er is een sfeer gekomen, mensen doen dingen voor elkaar, houden het netjes etc. Die willen niet alles op het terrein hebben.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 05:57

Het ligt aan de bungalow wat voor vraagprijs eraan vast hangt.

Er zijn er van €80.000, maar zeker ook van €250.000 / €300.000. Het ligt eraan wat, waar en hoe je een bungalow koopt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:12

Castilla, waar woon je dan? Want ik denk echt dat Ketly niet zo negatief is. Op de Veluwe maken gemeentes er echt een heksenjacht van. Er lopen heel wat rechtszaken hierover, die mensen helaas ook verliezen.

Je moet sowieso bij je ouders ingeschreven blijven en dan hopen dat er geen ambtenaar controleert. Je kunt dat wel niet willen horen maar het is echt de waarheid. (Althans op de Veluwe).

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:33

Net boven Utrecht in Tienhoven zitten een paar parken die een woonbestemming hebben gekregen. Een simpel chalet wat je laat bouwen voor 20.000 euro kost nu 150.000 euro, want eigen grond en woonbestemming. Zo goedkoop is het dan ineens niet meer... (zeker niet op de nettere parken, daar kun je onder de 2 ton geen bungalow vinden)

Tiny House is ook leuk bedacht, maar ook een ramp qua woonbestemming. Een fatsoenlijk Tiny House laten maken kost je ook minstens 100.000 euro. En waar moet je dan staan? Dan zit er ook nog verschil tussen iets op wielen (= verplaatsbaar dus hoeft niet te voldoen aan het bouwbesluit, maar krijg je ook geen hypotheek op) of niet.

Ik heb mijzelf er ook in verdiept, want ik wil heel graag vrijstaand tiny (<50m2) wonen met een eigen stukje grond, maar het is niet te betalen in de regio Utrecht/Gelderland.
Mocht iemand nog wat weten, ik hou me van harte aanbevolen :)

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 08:36

Ik snap niet helemaal waar jullie vandaan halen dat ik de keerzijde niet wil horen? :') Mocht ik ooit iets op het oog krijgen en ik van de gemeente te horen krijg 'sorry joh, dat mag niet, geen woonbestemming' zie ik er natuurlijk per direct vanaf. De reden dat ik het topic niet per direct op slot gooi na een advies dat het misschien niet handig is, is omdat ik ook voorbij zie komen dat het wel mag en kan en niet als illegaal wordt gezien. Ik heb in mijn inbox ook goede verhalen van verschillende spelers gehad. Loop zeg maar niet in 7 sloten tegelijk, heb nog een paar jaar om na te denken over hoe- en wat.
Waar ik nu woon lijkt me niet relevant :+

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:57

Fitzroy schreef:
Castilla, waar woon je dan? Want ik denk echt dat Ketly niet zo negatief is. Op de Veluwe maken gemeentes er echt een heksenjacht van. Er lopen heel wat rechtszaken hierover, die mensen helaas ook verliezen.

Je moet sowieso bij je ouders ingeschreven blijven en dan hopen dat er geen ambtenaar controleert. Je kunt dat wel niet willen horen maar het is echt de waarheid. (Althans op de Veluwe).

Dat zie ik hier ook gebeuren. Die bungalow pakken zijn bedoeld voor toeristen en die toeristen brengen weer inkomsten in de toerisme.
Bij elke gemeente verkiezingen stem ik op een partij die bewonen van zo recreatie woning aan wilt pakken.
Het is ook beter voor waarde ontwikkeling van mijn eigen woning wanneer dit wordt aangepakt.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:01

Wij hebben gekeken maar een bungalow in vinkel,noord Brabant, op een park met permanent woon bestemming, maar kregen er geen hypotheek voor.
Hout, niet geheid etc.
Voor een huis op de Veluwe van dik een ton meer kregen we die wel.
Het is zonder eigen geld erg lastig

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:18

Aan de grens met Belgie is ook een recreatiepark met ech mooie woningen ,prijzen liggen rond de 100.000 .Wonen mag niet,maar je mag je wel inschrijven op het park bij de gemeente :?
Hypotheek is ook geen probleem,het zijn stenen woningen op een stukje grond van tussen de 500 en 1000m2 .Een vriendin van mij heeft even getwijfeld om er e gaan wonen maar dan ergens anders wat gekocht wegens de vele polen die op en af rijden op het park.
Wel zonde, want je woon schitterend,vrijstaand in het bos.Maar ik snap ook wel dat je als alleenstaande vrouw daar niet lekker zit.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:19

Interessant topic dit, ik heb er ook een tijdje naar gekeken, omdat ik zelfs met 50u in de week werken nooit een gewone huurwoning of koophuis zal kunnen betalen in de regio waar ik woon. sociale huur is hier ook vrijwel onmogelijk te krijgen, dan kan ik wachten tot ik 30 ben denk ik, en ik ben heel dol op mijn ouders, maar wil toch echt wel graag een eigen plek.
Maar inderdaad wat de meeste hier al zeggen, het is erg lastig iets te vinden, sommige plekken word het gedoogd, maar je moet je af vragen of dat een risico is dat je wil nemen. Zodra het een recreatiewoning is die permanent bewoond mag worden betaal je al snel 150.000 en daar ga ik geen hypotheek voor krijgen, zelfs al zou je mogen lenen, maar hoogst waarschijnlijk moet je dan dus ook nog veel eigen geld mee brengen.
Ze maken het je niet makkelijk tegenwoordig :+

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 09:22

Faelynn schreef:
Interessant topic dit, ik heb er ook een tijdje naar gekeken, omdat ik zelfs met 50u in de week werken nooit een gewone huurwoning of koophuis zal kunnen betalen in de regio waar ik woon. sociale huur is hier ook vrijwel onmogelijk te krijgen, dan kan ik wachten tot ik 30 ben denk ik, en ik ben heel dol op mijn ouders, maar wil toch echt wel graag een eigen plek.
Maar inderdaad wat de meeste hier al zeggen, het is erg lastig iets te vinden, sommige plekken word het gedoogd, maar je moet je af vragen of dat een risico is dat je wil nemen. Zodra het een recreatiewoning is die permanent bewoond mag worden betaal je al snel 150.000 en daar ga ik geen hypotheek voor krijgen, zelfs al zou je mogen lenen, maar hoogst waarschijnlijk moet je dan dus ook nog veel eigen geld mee brengen.
Ze maken het je niet makkelijk tegenwoordig :+

Haha ja dat ben ik nu dus ook allemaal te weten gekomen :') Voor 150.000 heb je ook een schattig flatje ergens, dan ga ik liever daarvoor natuurlijk. Sociale huur kun je eigenlijk pas te pakken krijgen als je ouders je bij wijze van spreken al inschrijven bij de gemeente voor een plek zodra je geboren bent. Moet wel zeggen dat een studio huren in mijn omgeving nog best te doen is, met de huurtoeslag erbij zou ik niet veel meer betalen per maand dan ik nu doe. Maar kopen... Neuh.

daarisdekaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:37

Ik heb niet alles gelezen maar ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Fatsoenlijke hypotheek krijg ik niet en huren is ook zo makkelijk nog niet om daar wat in te vinden. Ik ken iemand die woont (legaal en officieel) op een vakantiepark en daar kreeg ik het idee om misschien een chalet te huren. De vakantieparken waar het toegestaan is en waar je je echt mag inschrijven zijn echter schaars, ik heb ze helaas nog niet gevonden in de regio waar ik wil wonen. Veel gemeentes hebben wel een gedoogbeleid maar dan kun je je dus niet inschrijven bij de gemeente. Ik heb toen gekeken of ik wellicht een briefadres bij mijn ouders kon aanvragen, al dan niet tijdelijk, maar dat geven ze ook niet zomaar af.

Dus de gemeentes waar het kan zijn er wel! Alhoewel ik op de website van de gemeente zelf had gelezen dat ze alleen toestemming geven voor mensen die konden aantonen dat ze er al sinds zoveel jaar woonden. Dus dat moet je inderdaad goed uitzoeken. Ik ben jaloers op waar diegene woont hoor. Het is niet groot, maar prima te doen, geen directe buren en langst het bos. Ik had wel begrepen dat die specifieke chalets tegenwoordig gerust voor 120 000 weggaan. Dus ja, ook niet echt een koopje. :P

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:50

Ik heb er ook weleens naar gekeken, Marktplaats staat er vol mee zowel huur als koop, maar ik vind het allemaal postzegeltjes en dicht op elkaar gebouwd. Zoals genoemd de inschrijving bij de gemeente is problematisch, de buitenlandse arbeiders maken het niet heel relaxt als je daar in je eentje zit, en de enorm hoge GWL kosten 's winters (met name energie) maken het gewoon onaantrekkelijk voor mij.

Tiny houses heb ik nog niet echt uitgezocht maar als je daar een mooie plek bij een boer voor hebt gevonden zit je denk ik vooral met aansluiting op water/elektriciteitsnetwerk?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 10:03

Ik zat van de zomer een weekje op de tolplas bij wierden .
Daar stonden een paar leuke huizen te koop voor permanente bewoning .
Grote huizen met leuke tuin voor een mooie prijs

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 10:17

wij hebben er in een redelijk recent verleden er ook naar gekeken, aangezien we te weinig verdienen voor een hypotheek voor een echt huis.
Maar het is eigenlijk niet te doen; alle obstakels zijn zo'n beetje wel genoemd in het topic en waren dus ook de obstakels waar wij tegen aan liepen.
Daarnaast zijn er maar heel weinig parken waar je echt legaal permanent mag wonen, zeker als nieuwkomer. Bij de meesten is er alleen sprake van een gedoogbeleid en daar vertrouw ik niet op. Dat is in het verleden al eens flink mis gegaan voor een flink aantal mensen toen gemeenten besloten ineens toch wel te handhaven; moet je binnen de kortste keren vertrekken ( is in de jaren 90 niet zo'n groot incident geweest wat destijds groot in het nieuws is geweest? ).
En al wordt de gemeente niet uit zichzelf wakker; er hoeft maar 1 iemand een verzoek tot handhaving in te dienen en je bent de sjaak met je vakantiewoning.

Wij hebben het idee laten varen en ons er maar bij neer gelegd dat, tenzij we de jackpot winnen, we veroordeeld blijven tot huren.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 10:21

Fitzroy schreef:

Op de Veluwe zijn ze nu ook bezig om op bepaalde parken woon bestemming te krijgen hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 10:47

Gelet op het enorme woningtekort, de bevolkingsgroei en de uit de pan gerezen prijzen in combinatie met banken die geen hypotheek willen verstrekken ivm lage rente denk ik dat er over 2 jaar misschien wel veel meer mogelijkheden zijn dan nu voor permanent wonen in vakantiehuizen
Helft van vakantiehuizen in Nederland staat grotendeels leeg, daar heeft de toerisme sector ook niks aan.
Dus blijf je oriënteren

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 10:52

Ik heb een jaar op een vakantiepark op de Veluwe gewoond met toestemming van de desbetreffende gemeente. Heb mij daar dus ook kunnen inschrijven. Voorwaarde van de gemeente was maximaal 2 jaar en geen dag langer.
Huur incl gas/water/licht was circa 560,- per maand. In het begin vond ik het er heerlijk, maar op den duur begon ik de toeristen met krijsende kinderen en de vele Polen die vaak dronken waren heel irritant te vinden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 11:09

Bij ons woont iedereen al permanent dus gelukkig geen toeristen! Het is in de zomer juist rustiger, want de mensen die hier wonen en kinderen hebben gaan zelf op vakantie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 12:41

daarisdekaas schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Fatsoenlijke hypotheek krijg ik niet en huren is ook zo makkelijk nog niet om daar wat in te vinden. Ik ken iemand die woont (legaal en officieel) op een vakantiepark en daar kreeg ik het idee om misschien een chalet te huren. De vakantieparken waar het toegestaan is en waar je je echt mag inschrijven zijn echter schaars, ik heb ze helaas nog niet gevonden in de regio waar ik wil wonen. Veel gemeentes hebben wel een gedoogbeleid maar dan kun je je dus niet inschrijven bij de gemeente. Ik heb toen gekeken of ik wellicht een briefadres bij mijn ouders kon aanvragen, al dan niet tijdelijk, maar dat geven ze ook niet zomaar af.

Dus de gemeentes waar het kan zijn er wel! Alhoewel ik op de website van de gemeente zelf had gelezen dat ze alleen toestemming geven voor mensen die konden aantonen dat ze er al sinds zoveel jaar woonden. Dus dat moet je inderdaad goed uitzoeken. Ik ben jaloers op waar diegene woont hoor. Het is niet groot, maar prima te doen, geen directe buren en langst het bos. Ik had wel begrepen dat die specifieke chalets tegenwoordig gerust voor 120 000 weggaan. Dus ja, ook niet echt een koopje. :P

Dat is wel een koopje. Voor dat geld kan je nergens vrij wonen. Het zal ook wel degelijk gebouwd zijn. In chalets en vakantie woningen zit zo enorm veel verschil. Het is logisch dat het ene duurder is dan het andere.
Hier controleren ze wel, maar ik heb erg het idee dat ze behoorlijk selectief controleren. Ons kent ons en de een mag alles en de ander niks.....Maar dat is binnen het dorp met meer dingen zo.

TS, je zegt dat je nog 2 jaar moet studeren....Maar je werkt er wel bij? Het is niet gek om nu al te kijken en dan te beginnen. Je kan ergens in de weekenden gaan zitten en het ervaren. Je kan altijd nog een goedkoper chalet verkopen voor een duurder huisje en er meer zijn.
Wordt het niks, heb je al 2 jaar geinvesteerd en kan je misschien leuk verhuren...

daarisdekaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 15:17

@superpony Tuurlijk is het een koopje t.o.v. vrije woonhuizen. Het is al goedkoop t.o.v gewone tussenwoningen. Maar als beperkte hypotheek de reden om een chalet of vakantiewoning te kopen is, dan is dat nog steeds een hoop geld. Ik krijg namelijk geen hypotheek van 120 000 euro :)

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 17:18

@superpony Ik werk iedere zaterdag! :) Heb doordeweeks aanwezigheidsplicht op mijn opleiding van 09:00-18:00 dus doordeweeks werken zit er niet in. Mijn loon gaat grotendeels op aan eten en kleding en heb helaas geen financiële mogelijkheid om nu al te beginnen. Maar wel een slim idee hoor, thanks! :)