Ikea keukens en apparatuur..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ikea keukens en apparatuur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:07

Ja volgens mij moest dat toen ook idd voor de gootsteen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:07

Wij wilden eerst een Bora ofzo met werkbladafzuiging, maar zijn toch voor los gegaan. Werkbladafzuiging icm een keramische kookplaat werd wel héél erg duur en ik wil geen inductie met die enorme magnetische velden.

We hebben nu een 90cm brede Miele keramische kookplaat en in die mooie dikke aanrechtbladen van de Ikea valt hij nog binnen het aanrechtblad dus makkelijke installatie +:)+

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:08

pmarena schreef:
Massief eiken aanrechtblad, bevalt dat goed ja...? Ik vind dat zo'n enge combinatie, hout met water....

Ik had hiervoor massief beuken in mijn vorige woning. Een houten blad bevalt mij meer dan prima. Als je het niet vertrouwt, kan het lichtjes worden opgeschuurd en worden afgelakt. Botenlak is fantastisch spul voor dingen die in aanraking komen met water ;)
Maar ik doe eens in de paar maanden het blad met een schuursponsje af en en zet het dan opnieuw in de bijenwas. Heerlijk karweitje en ruikt gelijk écht schoon in huis :D En daarna blijven de druppels keurig OP het blad liggen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:11

pmarena schreef:
Wij wilden eerst een Bora ofzo met werkbladafzuiging, maar zijn toch voor los gegaan. Werkbladafzuiging icm een keramische kookplaat werd wel héél erg duur en ik wil geen inductie met die enorme magnetische velden.

We hebben nu een 90cm brede Miele keramische kookplaat en in die mooie dikke aanrechtbladen van de Ikea valt hij nog binnen het aanrechtblad dus makkelijke installatie +:)+

Vanwaar liever geen inductie? Ik ken de kooktechnische bezwaren maar dit is ff nieuw voor me.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:11

Wij kregen olie bij het houten blad, maar ik smeer het eigenlijk nooit.

Wie zei dat de Ikea keuken er is voor elk budget?

Dat vind ik wel meevallen. De kastjes zijn altijd zelfde kwaliteit. Alleen de frontjes zijn anders. Het gaat om wat en hoeveel je koopt, hoe duur het wordt. En of je alles zelf doet of laat doen.

Moet je naar een keuken boer gaan en de keukens van 5000 euro eens open trekken......

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:24

Ik heb nu sinds mei een Ikea keuken en erg blij mee :)
Boel zelf (alleen) in elkaar gezet, enkel met de kastjes op de bevestiging rail zetten (niet verplicht) wat hulp gevraagd.

Ik heb hier ook een magnetron en oven van Ikea staan die 11 jaar oud zijn en nog prima werken.

De huidige keuken wordt volgend jaar de bijkeuken en dan bestel ik voor de nieuwe keuken weer bij Ikea.
Ook een vaatwasser erbij en nieuwe oven en magnetron.
Ik wil een 6 pits gasfornuis dus die komt ergens anders vandaan even als de afzuigkap.

Nu ook een houten blad, ik ga die tip van bijenwas eens proberen op een rest stukje. Ik zelf knoei geen water op het blad maar mijn man, kinderen en schoonouders wel, opzich niet erg als je het gelijk droogt maar ik ben dus de enige die dat doet :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:33

Janine1990 schreef:
PSvanLot schreef:

Ja wij, heel handig haha. Rood is niet klaar, groen is wel klaar ;)

Hoe bevalt de vaatwasser verder? :D

Super! Weinig geluid en alles goed schoon.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:35

Mijn vriendin heeft denk ik al 15 jaar een Ikea keuken staan en hij is nog als nieuw.
Keer een frontje, dacht van een lade, kapot en ze kreeg zonder moeilijk te doen een nieuwe.
Mijn nichtje heeft er ook eentje, prachtig!
Dus hier alleen goede ervaringen en het is dat ik in een huurwoning zit anders had ik ook daar mijn keuken gekocht.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:40

Wij hebben ook een Ikea keuken. Met inbouw koel/vries combinatie, magnetron, oven en vaatwasser. Achteraf is de vriezer iets klein, maar alles werkt perfect tot nu toe.

We hebben er een natuurstenen blad op. Verder de inductie kookplaat, afzuigkap, kraan en spoelbak elders gekocht, omdat we dat mooier vonden dan Ikea.
Past allemaal prima, want het blad is niet standaard. Maar bij de Ikea moet je ook zelf zagen, dus geen probleem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:52

Jes schreef:
Ik heb nu sinds mei een Ikea keuken en erg blij mee :)
Boel zelf (alleen) in elkaar gezet, enkel met de kastjes op de bevestiging rail zetten (niet verplicht) wat hulp gevraagd.

Ik heb hier ook een magnetron en oven van Ikea staan die 11 jaar oud zijn en nog prima werken.

De huidige keuken wordt volgend jaar de bijkeuken en dan bestel ik voor de nieuwe keuken weer bij Ikea.
Ook een vaatwasser erbij en nieuwe oven en magnetron.
Ik wil een 6 pits gasfornuis dus die komt ergens anders vandaan even als de afzuigkap.

Nu ook een houten blad, ik ga die tip van bijenwas eens proberen op een rest stukje. Ik zelf knoei geen water op het blad maar mijn man, kinderen en schoonouders wel, opzich niet erg als je het gelijk droogt maar ik ben dus de enige die dat doet :+

Dat kan je mee bestellen bij Ikea. In 2012 plaatsten we de keuken en heb ik het houten blad ingesmeerd. Gaf wel beetje raar laagje, maar trekt weg.
Ik zet alles erop, hete pannen en het wordt nat, maar echt nooit problemen.

Het enige is dat ik een blauwe wolk vergiet erop had staan en die had zwarte plekken gegeven. Toen heb ik het blad weer geschuurd en nog een keer helemaal ingesmeerd. Dat is denk ik 3jr geleden. daarna nooit verder.
We hebben ook geen kringen van glazen, kopjes etc als we die laten staan.

Onze dubbele wasbak van steen ligt erop, dus je veegt ook niet even je aanrecht schoon en droog de wasbak in.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:02

Mocht je nog wat anders dan Ikea overwegen, in Hollandscheveld zit een fijne keukenboer, hebben wij al 2x een keuken door laten plaatsen. Regelt alles perfect! Dick's Keukens https://www.dickskeukens.nl/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:24

Skippy01 schreef:
pmarena schreef:
Massief eiken aanrechtblad, bevalt dat goed ja...? Ik vind dat zo'n enge combinatie, hout met water....

Ik had hiervoor massief beuken in mijn vorige woning. Een houten blad bevalt mij meer dan prima. Als je het niet vertrouwt, kan het lichtjes worden opgeschuurd en worden afgelakt. Botenlak is fantastisch spul voor dingen die in aanraking komen met water ;)
Maar ik doe eens in de paar maanden het blad met een schuursponsje af en en zet het dan opnieuw in de bijenwas. Heerlijk karweitje en ruikt gelijk écht schoon in huis :D En daarna blijven de druppels keurig OP het blad liggen :)

Ja? Ook geen gedoe met de vaatwasser die er onder staat te stomen, of kromtrekken of scheuren ofzo...?

pmarena

Janine1990 schreef:
pmarena schreef:

Vanwaar liever geen inductie? Ik ken de kooktechnische bezwaren maar dit is ff nieuw voor me.

Die magnetische velden trekken me totaal niet, zowel niet om zelf in te staan, als voor het eten.
Keramisch is echt lekkere infrarood warmte :j

Anoniem

Thanks Miccamaaike, ik wil morgen ff wat dingen bekijken, in Hgv zit alleen niet bijster veel.. Meppel en Assen moet je dan eigenlijk al heen..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:37

pmarena, het houten werkblad boven onze vaatwasser is echt kaarsrecht en nergens plekken of iets.

Het enige wat ik vroeger deed is als de vaatwasser klaar was, half open zetten en alle walm eruit laten gaan. Raam boven aanrecht open en ik dacht dat dat goed was.
Toen ging het bovenste randje van het deurtje zeg maar wat je tegen de vaatwasser hebt gemaakt iets lelijk worden na 2 jaar.
Toen zei iemand me de vaatwasser echt dicht te laten tot die afgekoeld is. En sindsdien is dat niet erger geworden of lelijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:41

superpony schreef:
pmarena, het houten werkblad boven onze vaatwasser is echt kaarsrecht en nergens plekken of iets.

Het enige wat ik vroeger deed is als de vaatwasser klaar was, half open zetten en alle walm eruit laten gaan. Raam boven aanrecht open en ik dacht dat dat goed was.
Toen ging het bovenste randje van het deurtje zeg maar wat je tegen de vaatwasser hebt gemaakt iets lelijk worden na 2 jaar.
Toen zei iemand me de vaatwasser echt dicht te laten tot die afgekoeld is. En sindsdien is dat niet erger geworden of lelijk.

Mijn ouders hebben een paar jaar geleden een nieuwe keuken gekregen, niet Ikea... Maar wel Whirlpool spul. En die monteurs zeiden: Als de vaatwasser klaar is zo LANG mogelijk dicht houden!!
Die warmte droogt de vaat namelijk veel beter dan open zetten. Ofzo.... (en voor m'n ouders maakt het niet uit want die hebben gewoon natuurstenen blad)

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:58

Heel wat jaren geleden een IkEA bank gekocht.
Wat een klere ding, wilde geeneens normaal open gaan.
Sindsdien nooit meer wat gekocht daar.
Behalve het goedkope ontbijt dan, maar dan wel zonder koffie.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:59

Carol_Beer schreef:

Goed verhaal het gaat om keukens *\o/*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 17:51

Janine, het gaat niet om het blad, want ons houten blad van Ikea, heeft niks. Het gaat om het deurtje van de inbouw. Dat komt ook niet door de kwaliteit, maar net wat je zegt. Ik zette hem open en alle vocht er steeds langs. Zeg 2 jaar lang om de dag, dus mag nog niet klagen, want schade is minimaal. Doe het nu al jaren niet meer en is niet verder gaan rotten of lelijk geworden.

Carol_beer, hoe moet een bank dicht gaan??

Wij hebben inmiddels ook al 2 jaar een hoekbank van Ikea en 3 jaar een bed van Ikea en bevallen goed. Je moet wel zelf alles GOED in elkaar zetten. Ik zie bij Ikea ook weleens dingen staan die daar niet helemaal goed in elkaar zijn gezet. Maar dat ligt echt aan jezelf.

Buiten dat sta ik wel achter de werkwijze en denkwijze van Ikea tot dusver. Ze zeggen dat ze bewust zijn met materiaal keuzes en testen goed.

Eten bij Ikea vind ik dan weer echt vies.......

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:05

Janine1990 schreef:
Relaxed schreef:

Ja pcies, maar dan is het dus de vraag of het mooi past.. Of moet je dan zelf je aanrechtblad gaan aanpassen? En dan hoor ik vaders alweer mopperen :')

Volgens mij moet je het blad sowieso zelf uitzagen? Want met gat er uit is het te kwetsbaar op transport...

Normaliter wordt een gat wel in gevreesd, bij kwetsbare bladen even met een klein zaakje los zagen (kan vaak zelfs met een broodmes).

Edit: gaat om multiplex bladen met kunststof toplaag! Neem aan dat Ikea dit ook zo doet.
Laatst bijgewerkt door Blue_flower op 06-08-19 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:06

Zegt wel écht wat over de kwaliteit als je deurtje niet lelijker is geworden!!! :oo

Bij de oude keuken van mijn ouders (maar die wat met 20 jaar ook wel écht oud) ging het blad er aan. Maar dat was een gelamineerd blad. En ach boeiend, oude keuken :')

Ikea is inderdaad niet voor iedere klusser weggelegd :Y)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:10

Hier nu bijna 7 jaar een Ikea bank en die is nog prima :) Ben er inmiddels echt op uitgekeken dus er komt zodra de verbouwing klaar is en we weer wat geld hebben een nieuwe.
(nu weer naar de keukens ;) )

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:14

Woon sinds Januari in een huurhuis met een IKEA keuken, en vind het enorme troep. Zou het zelf nooit meer willen hierna. Ik geef wel toe dat dat waarschijnlijk kan liggen aan design keuzes die ik nooit zou maken en ik gok dat het de goedkoopste lijn is die IKEA heeft.

Kastjes hangen om de haverklap scheef. Vaatwasser kast valt er constant half uit. Wasbak lekt onderaan omdat de plastic ring/afsluitding niet goed afsluit. Plus de wasbak is zo smal en de kraan zo hoog dat bij alles wat je doet met de kraan open je direct een waterballet hebt over de gehele aanrecht. Het aanrechtblad is gemaakt van vreselijk materiaal. Ziet er mooi uit van een afstand maar is niet schoon te houden, ALLES tekent, vlekt en streept. Hierdoor ziet het er altijd smoezelig uit. De kookplaat piept om het minste en geringste en krast enorm. De gele keuken voelt in gebruik 'goedkoop' aan. Het enige waar ik positief over ben is de bestekla, die is mooi weggewerkt en met veel vakjes zodat je goed georganiseerd alles kunt wegleggen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:18

Relaxed schreef:
SillyB schreef:
er zit weinig tot geen kwaliteitsverschil in de ikea keuken. Als vrouw van een meubelmaker kan ik dat echt wel bevestigen. De beleving en service is wel veel anders. Ikea heeft geen quookers, extra brede (90 cm) kookplaten, kookplaten met afzuiging in t blad enz. En je keuze in kastdeurtjes is ook beperkt.
Daarnaast moet je zelf meer regelen/beslissen/sjouwen dan bij een keukenboer en draag je ook zelf t risico als er iets niet past of aansluit.

Hier noem je precies de punten die mij doen twijfelen.. Afzuiging in het blad lijkt me namelijk ook ideaal bedacht ik me nog :D

Wij hebben een Ikea keuken, maar hebben de apparatuur (én quooker) gewoon ergens anders gekocht. Afgezien van de kwaliteit ben ik om nog twee punten heel tevreden: je hoeft niet af te dingen en als je later bedenkt ‘oh ik wil toch nog een lade’, ga je naar een vestiging en koop je een lade. Klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:27

Janine1990 schreef:
Carol_Beer schreef:

Goed verhaal het gaat om keukens *\o/*

Echt he :')