Nu ga ik m'n huis écht schoonhouden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Nu ga ik m'n huis écht schoonhouden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 18:06

Ja, schoonmaakhulp, dure stofzuigers en robotstofzuigers heb ik helaas geen geld voor en dat gaat er voorlopig ook niet komen :+ Dus tot die tijd zal ik het echt zelf moeten doen.

Ik vind het eigenlijk best wel een goed idee om een dagelijks schoonmaaktaakje te doen 's morgens. Ik ben totaal geen ochtendmens maar daarom is het juist prettig om in de ochtend alvast iets gedaan te hebben zodat wanneer ik op de m'n werkplek kom ik niet nog eerst een uur nodig heb om wakker te worden :=
En als je dan elke dag iets kleins doet kom je al een heel eind denk ik.

Mijn oude huisgenoot had zo'n telescoop-plumeau maar dan met microvezel-slurfjes (jaja vast heel duidelijk :+ ) maar dat werkte zo goed! Als ik zoiets tegenkom haal ik dat ook even, het is nog leuk om te doen ook haha dus dan doe je dat ook makkelijk even tussendoor, langs de planken halen enzo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:07

De Karcher is alles behalve duur... Wel lelijk :Y)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:32

2 keer per week zuigen en dweilen. Dat is standaard op woensdag en zaterdag. Dat is eigenlijk het enige vast. Een keer in de week met een doekje door het huis.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:51

stofzuigen dagelijks, dweilen met het stoomapparaat 2 x per week, keuken na de vaat even een doekje overal overheen, wc dagelijks, badkamer wekelijks terwijl ik sta te douchen. Bed verschonen wekelijks, was 3 x per week (belachelijk veel volgens mijn echtgenoot). De trap dagelijks met een nat lapje van boven naar beneden.
Ramen lappen: ik kan er niet bij, ze zijn 3.70 hoog en geen balkon ofzo, wordt 2 x per jaar gedaan door een bedrijf via de VVE.
Ik heb een langharige kat in huis die alle dagen van het jaar verhaart....

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:52

Heb jouw voorbeeld in een excel gegooid en afgedrukt met vakjes die ik dan moet aanvinken als het gedaan is. Hopelijk helpt dit mij ook :D

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:53

Stofzuigen en stoffen beneden iedere dag. Wekelijks boven, soms wat vaker. Afwassen ook iedere avond (heb geen vaatwasser). Wij hebben een husky x mechelaar rondlopen, die laat nogal veel haar los. Mijn bed opmaken zal ik iedere dag moeten, want dat is tevens onze bank (slaapbank) :'). Verder doe ik de was zo’n 3 x in de week, soms meer i.v.m. Werkkleding, gewone kleding en stalkleding. Badkamer en wc wekelijks en bed verschonen iedere 1/2 weken. :)

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 19:04

https://www.kruidvat.nl/severin-rb7025- ... ASEALw_wcB
Wij hebben sinds kort deze, leuke prijs om uit te proberen en ik vind hem geweldig _/-\o_
Hier met 2 volwassenen,2 kinderen en 2 honden en af en toe moet ik even een pluk haar voor de mond weg halen maar verder is hij ideaal, het scheelt zoveel tijd.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 19:04

Magrathea schreef:
Snadrem schreef:
Ik heb 1 kat en ik stofzuig elke dag dan wel om de dag. Denk dat dat al gigantisch scheelt in het aantal haren!

Ik wil het wel tot een minimum beperken aangezien de kater echt als de dood is voor stofzuigers :(:) Dus dan liever wat minder vaak. Hoewel ik tijdens het ruien wel een keertje extra kan doen. Al heb ik daar ook niet echt zicht op, wanneer dat nou is, ze lijken 365 dagen per jaar hun hele vacht te verliezen :')

Hier een hond, en op de dagen dat we niet stofzuigen / dwijlen gaan we met de trekker los door het huis (wel tegels), dan nemen we toch al wat haar, zand en stof mee en dat maakt geen geluid!

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 19:10

Wij zuigen beneden bijna iedere dag. Boven 1x per week. Stoffen doen wij zowel boven als beneden 1x per week incl alle lamellen. Dweilen zowel boven als beneden 1x per week.

Toiletten boven en beneden 2x per week en de badkamer iedere week.

Beddengoed 1x per week.

Wij hebben 2 honden en een kat. Dit laatste even ter info.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 19:18

Hond, paar katten en ik word al moe als ik dit allemaal lees. :D door de week vloeren met wisser. Bed opmaken nooit, gewoon losgooien. Verschonen zomers elke week, winter een keer per twee weken. Toiletten dagelijks en samen met badkamer 1 keer per week grondig . En verder, met lekker weer ben ik buiten en dan zie ik wel wanneer ik wat aan het huishouden doe.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 19:46

Ik ben bijna 6 weken geleden bevallen en sindsdien houd ik ons huis een stuk opgeruimder en schoner, al is er nog steeds ruimte voor verbetering...
Hebben 2 katten en een hond in huis...

Iedere avond ruim ik de zooi van de dag op
Stofzuigen moet vaker, wil ik eigenlijk dagelijks doen, maar lukt nu nog niet altijd met de baby
Aanrecht doe ik af zodra er iets van kruimels of zo op liggen en na het maken van de fles
Toilet 2x per week
Dweilen deed ik eerst wanneer het echt niet meer door de beugel kon, wil ik nu wekelijks gaan doen
Was doe ik wanneer ik een volle mand heb (voorheen kon dat wel eens een aantal weken duren voor ik weer een lege mand had)
Bedden, iedere dag opengooien en 1x per week verschonen
Badkamer maandelijks, wastafel word wel gedaan zodra ik zie dat hij vies word
Stoffen moet wekelijks
Kleedjes en kussentjes van de beesten ook wekelijks in de was

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 19:57

Mijn schoonmaak rooster:

Dagelijks: stofzuigen, aanrecht schoon, met stofzuigermond/borstel even door de raamkozijnen, alles even opruimen en bedden opmaken.
Doekje over de wc. En natuurlijk de vaat etc. Was ook elke dag minimaal 1 wasje.

Maandag: beneden schoon, stoffen met natte doek, wc grote sop beurt, stofzuigen en dweilen.

Dinsdag: boven stoffen en zuigen.

Woensdag: een extra klusje maar niet veel bijzonders heb/had dan de hele dag kids thuis. Dus kids tijd.

Donderdag: badkamer en wc.

Vrijdag: alleen me dagelijkse klussen. Smiddags heb ik dan de kinderen weer thuis.

Zaterdag: huis netjes opruimen en goed stofzuigen.

Zondags: doe ik niets qua huishouden.

Heb 4 kinderen, een hond en een kat.
En een man :') die rekenen we maar onder een kind haha.

Zo nodig: ramen zemen en spinnenwebben weghalen buiten.
Elke week de bedden maar niet op een vaste dag.

Zijn wel dingen die beter kunnen hier.
Opzich kan ik elke dag wel dweilen die tijd komt straks wel weer ben net bevallen en als de kleine meer op de vloer komt gaat de dweil er weer dagelijks door.
En de radiatoren etc zou ik echt vaker moeten soppen.

Schoon is het hier wel ik, en de rest van het gezin, maak er alleen snel een rommeltje van -O-

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:06

5 jaar geleden zijn we verhuisd. En was een kwestie van de sleutel krijgen terwijl de verhuiswagen voor stond.Het was dus alles neerzetten en op sommige plekken de boel nooit verder uitgezocht. Een opgeruimd huis geeft een schoon huis. De afgelopen 5 jaar zijn we hier nauwelijks aan toegekomen. Mijn vriend was doordeweeks nooit thuis dus ook het schoonmaken deed ik voornamelijk vlak voor het weekend maar echt goed opruimen kwam er niet van.
Nu is mijn vriend de hele week thuis dus zijn we pas op zolder begonnen en hebben via de slaapkamers, kantoor, schuren, woonkamer, bijkeuken tot aan de kelder alles opgeruimd en weggedaan wat weg kon. Minder rommel betekend ook makkelijker afstoffen en stofzuigen. Nu doe ik dagelijks na mijn werk een klusje. Niet volgens een vaste routine maar net waar ik zin in heb. Dagelijks wel opruimen, aanrecht schoon. Sinds kort heb ik naast mijn gewone stofzuiger een draadloze steelstofzuigen. Die pak je veel makkelijker om even snel het huis door te gaan.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:10

Leuk om die schoonmaakroosters te zien :D

Wij hebben 2 katten en ik stofzuig om de dag, dweilen 1 a 2 x per week. Op de dag dat ik niet stofzuig veeg ik de vloer vaak even aan.

Keuken elke dag alles direct schoonmaken.

Wc 1 a 2 x per week en badkamer 1 x per week. Wel elke dag de douche nadrogen.

Slaapkamers doe ik boven 1 x in de week en bed verschonen ook.

Koelkast 1 x per maand. De binnenkant van de keukenkastjes ook.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:37

Ik mis bij een aantal wel de wc. 1x in de 2 weken vind ik best weinig, of zijn jullie veel van huis?

Hier wel een nagenoeg "vast" schema.
Wekelijks beneden grondig afstoffen en stofzuigen.
Tussendoor ook nog een aantal keren stofzuigen, dit wisselt hoe vaak het is, ligt eraan of het smerig is geworden.
Wekelijks toilet en badkamer (+ toilet) beneden.
Dweilen wekelijks (straks weer een baby, dan hoogstwaarschijnlijk iets vaker i.v.m. kruipen).
Dagelijks aanrecht schoonmaken inclusief kookplaat/afzuigkap (nagenoeg dagelijks ook de vaatwasser aan).
Bovenverdieping eens per 2 weken schoonmaken (afstoffen/stofzuigen en wc schoonmaken).
Beddengoed verschonen wekelijks.
Heb zo'n 4 dagen dat ik was draai, waarvan 1 dag 2x de machine aan heb (verdeel het graag).
Strijken wisselt, gemiddeld 1x per week.
Ramen lappen wanneer nodig (heb er geen hekel aan dus met name buiten gebeurd het denk ik wel zo'n 8/10 keer per jaar. Binnen schat ik zo'n 4x per jaar).
Koelkast meestal 2x per jaar, indien eerder nodig dan vaker.
Diepvries 1x per jaar.
Boeien aan de buitenkant woning 1x per jaar.
Grasmaaien zomers meestal 2x per week (hebben pop-up sproeiers dus groeit snel).
Tuin onderhouden is natuurlijk vooral zomers, maar dat is denk ik max een half uur werk in de 2 weken ongeveer? Grasmaaien niet meegerekend.

Zo zijn er nog wel diverse dingen zoals heg snoeien, bladblazen, houtkachel schoonmaken etc, maar daar hebben de meesten van jullie denk ik niet mee te maken en is ook niet echt relevant denk ik :+. Deze dingen doet mijn man ook meestal.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 20:39

Het bed opmaken doe ik wel tegenwoordig, maar dan met een open dekbed zegmaar. Zeker in de zomer is het dan lekker fris.
Ook ben ik een paar keer bijna op mijn kat neergeploft die graag onder het dekbed kruipt :') als ik het bed opmaak zie ik hem tenminste liggen hahaha

Grappig om te zien dat sommige mensen de slaapkamers niet tegelijk met de woonkamer doen. Ik heb niet het idee dat de vloer in de slaapkamer minder vies wordt dan elders in huis, dus als ik stofzuig doe ik gewoon alles. (Het helpt misschien wel dat het allemaal gelijkvloers is.)

Ramen zemen is ook zoiets wat ik amper doe maar wel fijn is als het een keertje gebeurt is. Dan sta ik echt te kijken van :wow: hoe is het mogelijk dat er daglicht door deze ramen naar binnen kon :wow:
Dat is wel erg leuk, als je resultaat van je werk ziet.

De WC doe ik ook niet zo heel vaak maar ik ben inderdaad overdag meestal niet thuis.

Ik ben er trouwens ook vandaag achter gekomen dat huisdiermandjes e.d. heel goed onthaard kunnen worden met de ruwe kant van een schuursponsje of een vochtig doekje! Alles blijft er zo aan hangen. Of nou ja, alles, veel :') Erg prettig

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:41

Tuinieren heb ik niet opgeschreven. Ik liep 1,5 week geleden nog hoogzwanger dus dit jaar weinig gedaan. Normaal maai ik geregeld het gras (elke week gebeurt dat maar mijn man doet het ook). Snoei ik geregeld de hagen.

Schoffelen en onkruid wieden vind ik vreselijk en hubs doet het graag dus doet hij. Doe wel 1 a 2x per jaar de bestrating. Maar dit jaar niet gedaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:43

Stofzuigen is toch het hele huis? :+
Ik doe ook gewoon boven, maar dat maar eens per week... :j

WC's doe ik één keer per week... Ik heb twee wc's in m'n uppie, werk fulltime en ben 's avonds veeeeel weg :')

Tuinieren versta ik ook niet onder huishouden, dat is maar net wanneer het nodig is en ik tijd heb. Maar meestal ziet het er wel netjes uit. Alleen zijn mijn witte hortensias zwaaaar verbrand met de hitte :+

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:45

Ik ben ook hoogzwanger en vandaag het gras nog gemaaid. Vorige keer trok ik dat niet meer op het eind, maar het gaat me nu nog prima af. Mijn man doet het normaal ook regelmatig, maar we zitten nog midden in een verbouwing dus die is druk met andere dingen.
Maar idd, dit valt misschien niet onder het huishouden, maar neem wel aan dat TS het ook zelf moet doen indien er een tuin aanwezig is.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:52

Voor de katten en hondenmensen, de furminator wordt nu ook verkocht bij de Action, kan een hoop haar schelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:56

Melia schreef:
Ik ben ook hoogzwanger en vandaag het gras nog gemaaid. Vorige keer trok ik dat niet meer op het eind, maar het gaat me nu nog prima af. Mijn man doet het normaal ook regelmatig, maar we zitten nog midden in een verbouwing dus die is druk met andere dingen.
Maar idd, dit valt misschien niet onder het huishouden, maar neem wel aan dat TS het ook zelf moet doen indien er een tuin aanwezig is.

Maar grasmaaien is toch niet in een schema te zetten?
Als het regent heb je pech, als het krukdroog is groeit het niet...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:09

Ik heb het vaak geprobeerd, zo'n schema. Maar voor mij werkt het niet. Ik ben min of meer zelfstandige en daarnaast een soort oproepkracht en heb de ene week veel meer werk dan de andere. Ook wisselt de hoeveelheid energie (niet evenredig aan de hoeveelheid werk). Plus een vierpersoonshuishouden, honden, kat, buitendieren. De ene week weinig rommel, beesten z'n gangetje, de week daarop een puinhoop en extra werk aan de beesten.

Maar misschien, als je alleen woont en een goede gezondheid hebt, plus een dosis zelfdiscipline, dat het wel werkt!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:16

Bij de stellen ben ik benieuwd naar de verdeling van de taken in het huishouden. Dat ik mijn vriend leerde kennen was alles in zijn huis heel schoon en zijn overhemden netjes gestreken. Die moet ik hebben dacht ik. Helaas kwam ik er later achter dat hij een achoonmaakster had. In de afgelopen 7 jaar zijn de keren dat ik hem met een stifzuiger heb gezien op 1 hand te tellen ben ik bang. Hij doet wel de afwasmachine inruimen en uitruimen, opruimen, koken, de keuken afnemen...beetje van die dagelijkse dingen. Maar tuinieren, de was doen (anders als was in machine en droger stoppen), stofzuigen, dwijlen en soppen is niet aan hem besteed. Vast wel als ik het vraag maar ik doe het net zo lief zelf.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 07:05

Een snelle tip voor iedereen die moeite heeft om schoonmaakroutines er in te krijgen: meld je aan bij Flylady!

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 07:33

Als ik sommige schema's zie denk ik, hoe heb je daar ooit de tijd voor? :+ Daat ben ik weleens benieuwd naar, hoe ziet jullie wekelijkse dagindeling eruit?

Ik werk 36 uur (halfuur enkele reis naar werk), mijn vriend werkt 40 uur (kwartier enkele reis naar werk) en dan hebben we ook nog ons hondje die natuurlijk niet genegeerd wordt als we thuis zijn (geen zorgen, als wij weg zijn wordt hij tussendoor opgehaald om grotendeels van de middag te spelen).

Maar ik merk dat ik dan veelal geen puf meer heb om nog meerdere keren per week te stofzuigen, dweilen, wassen etc.

Meestal heb ik op zaterdag een opruim-ochtend of -middag en dan kunnen we er weer een week tegenaan. Als de vloer erg vuil wordt trek ik de bezem er soms wel eens doordeweeks doorheen.
Anders heb je helemaal geen tijd meer voor jezelf toch? Ik heb het weleens geprobeerd, maar dan is het echt opstaan-ontbijt-werk-hondwandelen-avondeten-huishouden-douchen-bed.

Wel een tip voor mensen die weleens een bezem gebruiken.
Haal een rubberen bezem. Die pakt echt alle haren mee zonder dat het in de bezem blijft zitten, en zelfs over ons tapijt heen kan ik zoveel vuil eruit halen!