Waarom zoveel voor inrichting huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:55

Ach ik heb liever budget over als dat ik te kort heb...toch sta ik soms verrast van hoe mensen mijn smaak prachtig vinden en niet weten dat dit dus wel kwalitijdsspullen zijn maar echt niet de upper class van prijs.
Het gaat ook om het geheel. voel jij je er goed bij...zo heb ik wel peperdure tegels uit Portugal gekocht bij een faisement, die echt 1/3 van de prijs waren. Maar ik heb ze wel zelf opgehaald en het patroon ingekort.
en het is ook leuk om veel dingen zelf te doen! Kwaliteit is wel vaak duur maar niet altijd alles wat duur is heeft hoge kwaliteit en onder de praktische mensen een toilet pot verslijt je niet en alles wat wel verslijt is te vervangen na 30 jaar omdat daar weinig in veranderd dat soort dingen heb ik wel uitgezocht( want ook de minder budget mensen willen dat het meteen goed gebeurt en dat ze er nog jaren mee door kunnen). Het is zoveel afhankelijk van je smaak en of je je eigen plan kunt trekken en uitvoeren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:59

Ik verwonder me er ook wel eens over. Hoewel ik zelf ook gevoelig ben voor mooi en duurzaam. Maar het is waarschijnlijk een gevolg van de welvaart en de consumptiemaatschappij. Marketing doet zijn werk. Onze wereld wordt steeds groter. Via social media zien we niet meer alleen de inrichting (en andere spullen) van de buren of familieleden maar die van de halve wereld. En dat beïnvloedt ons. Dan willen wij ook die luxe die we voorbij zien komen. Het wordt normaal.
Laatst bijgewerkt door mysa op 19-07-19 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:59

verootjoo schreef:
Het verschil tussen keuken van Ikea en een kwaliteitskeuken merk je echt wel hoor :=
Met name ook hoe lang het meegaat, dus duurzaamheid. Maar ook gewoon de afwerking.

Merk je zeker, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor een keuken van ikea toch. Uiteraard merk je op de langere termijn wel dat duurzaamheid minder is. Maar dat zie ik ook bij vrienden die naar een keukenzaak geweest zijn, en dan véél meer betalen voor een keuken die effectief óók gewoon fineer is...
Als ik dan écht écht écht geld uit zou geven aan een keuken, zou ik massief hout willen, gespoten in kleur naar wens. Want mijn ikea keuken ziet er nu bij gelijk gebruik béter uit dan de keuken van een kennis. En mijn keuken zit er nu 3 jaar in, die van haar pas 1 jaar. Die van haar is geinstalleerd door de keukenzaak, maar bestaat grotendeels uit fineer. Inclusief het blad... Dus het ligt niet per se aan 'ikea vs de rest', maar aan het gebruikte materiaal, uiteindelijk :) Héél veel "echte" keukenzaken gebruiken ook inferieur materiaal en vragen daar 1,5x zoveel voor als ikea. Dan geef ik met beperkt budget de keuze aan mijn ikea keukentje. Maar mocht ik écht veel geld hebben, zou ik zeker investeren in een keuken. Qua waarde haal je dat er alleen nóóit meer uit bij een simpele rijtjeswoning uit de jaren '60 ;) (en ik denk dat dát bij veel mensen ook wel meespeelt. Bij een grote twee-onder-een-kap of bij een vrijstaande woning, verwacht een eventuele koper ook gewoon méér dan bij een rijtjeswoning of appartement, even gechargeerd gezegd. Ervan uitgaande dat ik hier best een paar jaar zal wonen, maar waarschijnlijk geen 20, maak ik dan ook keuzes qua investeringsbedragen)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:03

Nou mijn vriendin heeft al ruim 10 jaar een Ikea keuken en hij is nog helemaal goed! Ze had een gangbare kleur genomen en 3 jaar terug was er iets met het frontje van een la, ze kon zo een nieuwe ophalen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:08

Koelkast: 600 (800 als je inbouw wilt), vrieskast: 600 (als je inbouw wilt), kooktoestel 500, vaatwasser: 500 (750 als je inbouw wilt), magnetron: 300, afzuigkap: 300; douche incl douchecabine: 600, bad: 700 (als je kunststof wilt), wastafel plus wastafelmeubel: 300. Kom ik aan een lage schatting van al ruim 4000. Gooi er nog eens 4000 bij voor je keukenkastjes, aanrechtblad en tegels, plus je vloertegels in de badkamer, zit je op 8k en verdubbel dat vervolgens voor het arbeidsloon. Dan kom je zonder al te gek te doen al aan 16k. Zó raar is 20k voor een keuken en badkamer echt niet als je alles moet laten doen.
Je kunt het meest bezuinigen door alles zelf te installeren, en ook alle leidingen zelf aan te leggen, maar dat moet je wél kunnen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 19-07-19 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:09

Ik vraag me vaak uberhaupt af waarom mensen alles compleet nieuw overal willen bouwen.
Kijk als iets oud, kapot, versleten is dan snap ik dat.
Maar soms worden er goede badkamers en keukens uitgesloopt.

Vroeger ging je eerst eens op je zelf of samenwonen in een huur appartement of huis maar dat is op vandaag no go, lijkt t wel.
Jonge mensen die zich vaak best in de schulden steken om een huis eerst compleet uit elkaar te trekken en dat terwijl het huis ook zijn geld heeft gekost.

Maar ik denk dat het idd aan mij als persoon ligt, mij boeien dat soort dingen niet.
Wij hebben in ons koophuis nog dik 9 jaar gewoond met zo'n donker eiken keuken, ik vond het wat huiselijks van vroeger hebben en die had er van mij nog in mogen zitten.
Helaas waren sommige scharnieren kapot en niet meer te krijgen en waren sommige kastjes scheef, dus toch besloten voor een nieuwe keuken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Waarom zoveel? Omdat het gewoon niet goedkoop is allemaal. Wij waren in 2006 ook al rond de 30.000 kwijt voor een badkamer en keuken samen. En dan hebben we niet eens van alles het duurste van het duurste genomen, behalve dan de afzuigkap die ik nog steeds mooi vind. Geen spijt van dat we toch die dure hebben genomen. Op dat bedrag maakt het toch niks uit. Ja je kan naar een of bedrijf wat altijd met de prijzen stunt. Maar daar word je min of meer gegijzeld tot je een keus hebt gemaakt. Wij kozen liever voor een bedrijf wat iets duurder was, maar die wel hele goede service boden. Zo hebben wij in de badkamer niks hoeven slopen en hebben zij alles afgevoerd. Elektra, loodgieter zelf niemand extra in hoeven huren hiervoor. Binnen 1 week alles klaar. Je kan idd ook bij IKEA kopen, betaal je idd minder maar dan moet je alles zelf doen. Als je nog iemand voor elektra oid nodig hebt betaal je dat zelf. Kom je uiteindelijk niet veel goedkoper uit is mijn gok.

Skippy01

chanicha schreef:
Nou mijn vriendin heeft al ruim 10 jaar een Ikea keuken en hij is nog helemaal goed! Ze had een gangbare kleur genomen en 3 jaar terug was er iets met het frontje van een la, ze kon zo een nieuwe ophalen.

Klopt hoor, de service is er goed. 25 jaar garantie! (hier ook gekozen voor gangbare kleur en massief eiken blad. Zal misschien geen 30 jaar mee gaan, maar 10-15 jaar zal bij normaal gebruik geen problemen geven). Het is meer dat ik zélf als ik écht écht écht budget zou hebben, gewoon wel een bepaalde stijl én kwaliteit voor ogen heb die je niet koopt voor 5-10k - alleen het fornuis dat ik dan zou willen zit al aan die 10k. En dat budget is er simpelweg niet :D
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 19-07-19 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:11

In mijn vorige huis ook een Ikea keuken.
Had er nooit wat mee.
Hij zat er al in toen ik het huis kocht. Minstens 10 jaar oud.
Zelfs de deurtjes sloten nog goed aan.
Geen krasje op.
Apparatuur heeft altijd prima voldaan.

Nieuwe huis zit een minder oude keuken. Niet van de Ikea en daar zitten toch al wat deukjes in. Verf wat gebladderd is van een kastje. Een frontje onder de over wat maar niet wil blijven zitten. Kastjes sluiten minder.

Dus een keukenboer zegt ook niet alles over de kwaliteit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:15

nuscaniels schreef:
DeMolenhoek schreef:
Omdat wij graag kwaliteit willen. Wij willen een toilet dat goed zit. Als dat toilet dan €100 duurder is dan is dat zo. Ik wil ook een bad in de badkamer. Het bad dat wij mooi vinden kost €600 meer dan het budget model. Wij betalen liever wat meer voor iets dat wij echt graag zien.

Ik begrijp dat jullie dat inderdaad zo willen, maar bedoelde meer dat al op voorhand ervan wordt uitgegaan dat je minimaal zoveel gespaard moet hebben voordat je een huis koopt want voor minder kan niet.
Alsof iedereen dat duurdere toilet of bad wil.

Ik help je even uit de droom :D veel mensen sparen hier niet voor maar steken zich hier gigantisch voor in de schuld.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:24

jesito schreef:
Vroeger ging je eerst eens op je zelf of samenwonen in een huur appartement of huis maar dat is op vandaag no go, lijkt t wel.
Jonge mensen die zich vaak best in de schulden steken om een huis eerst compleet uit elkaar te trekken en dat terwijl het huis ook zijn geld heeft gekost.

Ik nodig jou uit om eens te proberen hier in de regio aan een huurhuisje te geraken :P Dat lukt niet, particulier betaal je minimaal 1000€ per maand en sociale huur zul je ongeveer 10 jaar ingeschreven moeten staan wil je kans maken.
Dus dat jonge mensen investeren in een eigen huis is heel zo onverstandig niet vind ik :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:28

Tsja.. sommige dingen zijn gewoon niet goedkoper... Hier een badkamer die echt aangepakt moest worden. Moest nieuwe tegels op (goedkoopste genomen) en nieuw bad erin, douchehoek laten maken, inrichting van IKEA.. dus echt niet superdesuper luxe ofzo maar kom toch ook richting die 20K. Keuken hetzelfde: IKEA, zelf doen en nog ben je veel kwijt. En omdat je nooit weet wat je tegen gaat komen is bij het willen gaan kopen van een huis ALTIJD handig met een groot budget rekening te houden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:34

jesito schreef:
Ik vraag me vaak uberhaupt af waarom mensen alles compleet nieuw overal willen bouwen.

Maar ik denk dat het idd aan mij als persoon ligt, mij boeien dat soort dingen niet.
Wij hebben in ons koophuis nog dik 9 jaar gewoond met zo'n donker eiken keuken, ik vond het wat huiselijks van vroeger hebben en die had er van mij nog in mogen zitten.
Helaas waren sommige scharnieren kapot en niet meer te krijgen en waren sommige kastjes scheef, dus toch besloten voor een nieuwe keuken.

Dat eerste wat je opnoemt zie ik altijd in die tv programma's.
Daar zijn maar weinig mensen die zeggen : ik doe het er nog wel ff mee.

Maar op voorhand moet overal verbouwd worden, keuken moet een eiland hebben en het huis moet 9/10 een opbouw of uitbouw hebben. En dan ligt de vraagprijs ook nog boven budget.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:36

Wij vinden het altijd een sport om alles goede kwaliteit, luxe... maar ook zo goedkoop mogelijk te vinden :')
Wij hebben tot nu toe altijd zelf huizen gekocht en opgeknapt, dus ook de keukens, badkamers e.d.
Wij kopen bijvoorbeeld nooit een keuken kant en klaar, want daar gaat het meeste geld in zitten.
De kasten halen we meestal bij de Ikea, dat is echt prima kwaliteit en mooi afgewerkt.
Het blad halen we bij de steenhouwer, of zoals de laatste 2 keukens; stort mijn man het helemaal zelf uit beton. :D
Apparatuur hebben wij altijd van miele of bosch, maar ook die kopen wij allemaal los.

Het is veel zoekwerk... er gaat gigantisch veel tijd in zitten :')
Maar dan heb je aan het eind ook wel wat, en het lijkt in de verste verte niet op de bedragen die je normaal kwijt bent bij de keukenboer.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:38

Cowgirl schreef:
jesito schreef:

Dat eerste wat je opnoemt zie ik altijd in die tv programma's.
Daar zijn maar weinig mensen die zeggen : ik doe het er nog wel ff mee.

Maar op voorhand moet overal verbouwd worden, keuken moet een eiland hebben en het huis moet 9/10 een opbouw of uitbouw hebben. En dan ligt de vraagprijs ook nog boven budget.

Ik zie het hier ook om me heen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:41

eens met TS, door alle media en marketing worden vele mensen geleefd ipv dat ze zelf nadenken over keuzes die ze hebben in het leven. Zelf probeer ik me niet te laten beinvloeden en blijk ik super gelukkig met mijn kleine huurhuisje, kleiner huis is minder onderhoud en schoonmaken, dus meer tijd over voor wat ik echt belangrijk vind. Uiteindelijk ben ik vooral thuis om te eten, slapen en douchen. Meubels heb ik van marktplaats, voor nog geen 200 euro de hele woonkamer ingericht en dik tevreden want ik kan er jaren mee vooruit. Tv enzo hebben we niet, toch geen tijd voor. Vakantie net zo, was voor 2 personen in 3 weken nog geen 200 euro kwijt, excl. eten. We laten ons flink gek maken.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:42

Ik vind het vooral verschrikkelijk om te zien dat als mensen dan een huis gekocht hebben, dat de keuken die er net 5 jaar in zit en de badkamer van 3 jaar oud er allemaal meteen uit gesloopt worden omdat het net niet helemaal de smaak is. Ieder moet dat natuurlijk voor zich weten en dat gewoon doen, maar ik vind het zó zonde. Aan de andere kant profiteren wij er ook van, want ik haal wel van marktplaats een nette jonge 2e hands keuken en leg er een nieuw aanrechtblad op en ik heb ook een schitterende keuken. Toevallig onlangs gedaan. Onze keuken heeft inclusief leidingwerk, nieuw werkblad en keukenkastjes met inbouwapparatuur nog geen 5000,- gekost.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:43

In de schulden steken daarvoor vind ik dom.
Ik heb thuis altijd meegekregen dat je zoveel mogelijk moet sparen voor je huis. Wij kochten dus ons huis toen we rond de halve ton gespaard hadden, maar ik ken hier in de buurt ook mensen die zo minimaal een ton eigen geld meebrengen.
Huizen kopen is duur en je teveel in de schulden steken gewoon niet slim.
Hier in de buurt is sparen wel normaal, bible belt, calvinisten en die sparen veel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:43

Wanneer het vrij nieuw is blijft het er bij ons ook altijd een paar jaar in hoor :j
Zo woon ik nu in een modern huis... met een soort terracotta Griekse stijl badkamer :+

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:47

Ik begrijp ook niet waarom iedereen alles maar nieuwer en luxer wil. Maar dat zal per persoon verschillend zijn. En ik heb ook het idee dat we door de consumptie maatschappij enorm aangezet worden tot kopen kopen kopen.
Zelf ben ik daar niet zo gevoelig voor. ( al was dat een hele bewust wording :o )

Wij wonen nu 5 jaar in ons huis.. ondanks dat de keuken totaal mijn smaak niet is, hij is netjes en functioneel, dus hij blijf totdat dat niet meer zo is.
Badkamer idem dito.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Waarom zoveel voor inrichting huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:19

Precies, dat vind ik ook zo bijzonder, dat bijvoorbeeld makelaars zeggen: niets aan je huis doen alvorens te verkopen, de helft wordt toch vervangen door de kopers. Ook als het nog netjes en functioneel en niet spuuglelijk is. (Mijn keuken is, denk ik, zo'n vijftig jaar oud, derdehands maar wel massief hout, nu heb ik een andere voor niets gekregen die we binnenkort gaan plaatsen, tweedehands maar ook massief hout en een granieten aanrechtblad en koperen kraan op de koop toe)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:25

Waarom is het een ding dat er mensen zijn die 20K of meer aan een keuken uitgeven?

Zoals met veel in het leven: Als jij dat onzin vindt heb je gelijk en doe je er niet aan mee.

Zeker voor de paardenhoudende dames hier. Weet hoeveel mensen om je heen je voor volkomen geschift verklaren omdat je zo'n dure hobby hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:35

Het eerste wat we hebben gedaan na de aankoop van het huis is de keuken laten verbouwen. Zo lelijk en oud, bah. Geloof dat het tussen de 15-20k was en we hebben nu een mooie keuken, geen enorme luxe ofzo. Denk dat je dat al snel kwijt bent wanneer je geen DIYer bent.

Zou echt dood ongelukkig worden van de oude keuken :=

Afbeelding

Denk dat plakfolie het niet veel mooier had kunnen maken :')

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:36

Wij kochten ons huis 17 jaar geleden.
Badkamer en toilet waren paar jaar oud.
Niet onze smaak, maar zit er nog steeds.

Voordeur zat er sinds 1972 in.
We hebben de deur en kozijn recent laten vervangen door bedrijf wat eerder de aluminium kozijnen met enkel glas ramen had vervangen.
Konden wel €3700 betalen. Deur gaat weer jaren mee. Tocht niet meer.

Simpele badkamer laten plaatsen is zo €10.000,-
Dakkapel kost €6.000
Keuken al snel €15.000

Zeker in een koophuis vind ik het wel waard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:54

luuntje schreef:
Voordeur zat er sinds 1972 in.
We hebben de deur en kozijn recent laten vervangen door bedrijf wat eerder de aluminium kozijnen met enkel glas ramen had vervangen.
Konden wel €3700 betalen. Deur gaat weer jaren mee. Tocht niet meer.

Kijk,..dat zou ik dan weer niet doen. :) (tenzij deur gammel uiteraard :P )

Onze voordeur zit er al in vanaf 1937. En die blijft daar zitten zolang ie goed is.

Prima dat andere mensen andere keuzes in maken.