Wat kost dat? Een huis verbouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:55

_Roxanne schreef:
Een huis is snel gekocht in deze tijd, maar als je met een verbouwing niet weet waar je aan begint is het een gebed zonder eind.

Vind ik ook een hele goede!

DENK na over wat je wilt... Soms heeft het meer zin om een poosje in je nieuwe huis te gaan wonen voordat je de beuk er in gooit.

Ik heb ruim een jaar gesetteld voordat we zijn begonnen met de bijkeuken. Waardoor ik toen precies wist hoe ik het wilde, terwijl het eerste half jaar mijn ideeën wel 8 keer gewijzigd zijn. Waar moet de deur? Waar moet de wasmachine? Waar wil ik stroom hebben? Hoe wil ik verwarmen? Wil ik hout of kunststof? Of toch liever gemetseld?

BigOne

Re: Wat kost dat? Een huis verbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:03

Ts, ik lees dat ze van 1 dus 2 woningen hebben gemaakt door er een muur tussen te plaatsen. Dat betekend meestal wel dat er een vrij grote geluidsoverdracht is want de rest staat echt allemaal met elkaar in verbinding, hou daar goed rekening mee. Buurvrouw zet kop op aanrecht en van die kleine dingen, ook boven in de slaapkamers zal je meer horen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:09

Wij hebben zelf een oude woonboerderij die wij compleet aan het verbouwen zijn. Een klushuis is geweldig maar vooral in de huidige markt is het erg moeilijk om vakmensen te vinden voor kleine klussen zoals bijvoorbeeld het plaatsen van een trap en daar betaal je vaak de hoofdprijs voor.

Je verbouwbudget moet in mijn ogen ook samenhangen met je toekomstplannen. Wil je daar de rest van je leven blijven en kan dat eventueel ook met het leven wat je voor ogen hebt? Dan zou mijn bouwbudget hoger zijn dan dat je daar 10 jaar wilt wonen.

Dan is eigenlijk ook de tweede vraag of je het geld echt als investering wilt zien of dat je het puur doet om je eigen woongenot te verbeteren. Stel dat je het nu voor 2 ton kan kopen zou je het dan opgeknapt voor 3 ton kunnen verkopen of gooi je dan veel geld weg?

Daarnaast zijn er financieel ook verschillende mogelijkheden, wij hebben een gedeelte van de aankoop van het huis gefinancierd en doen verder alles aan verbouwen met ons spaargeld en maandelijkse lonen.

Dit is leuk omdat wij zo hopen een leuke buffer op te bouwen als wij het huis ooit verkopen maar zorgt er wel voor dat wij soms even moeten sparen voor hele grote klussen en wij langer in de verbouwing zitten.

Je zou ook een bouwdepot kunnen nemen en daarmee de verbouwing een stuk sneller kunnen laten gaan. Ik heb ondertussen gemerkt dat het altijd veel meer geld kost dan je voorheen gedacht had maar ik vind het verbouwen nog steeds heel leuk!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:46

smurffie schreef:
Dat zijn we juist aan het bepalen wat we maximaal aan de woning willen uitgeven en hoeveel de verbouwing zou kosten.
Kwa hypotheek en eigen geld zouden we als we maximaal gaan lenen 2 ton kunnen verbouwen, maar dat vinden we het huis niet waard.
De afweging is dus wat voor een bod we gaan neerleggen afhankelijk van welke kosten aan verbouwen we globaal verwachten te krijgen. Of zoeken we misschien beter toch nog door ( we hebben absoluut geen haast met een huis kopen, alleen dit huis is zo uniek )

Termijn hebben we niet, onze huurwoning is niet duur. Maar ik wil geen half jaar huur aanhouden naast de hypotheek. Enkele maanden zou kunnen, maar 3 a 4 maanden uittrekken voor de verbouwing is wel maximaal.

Als je het over 3 a 4 maanden hebt, vraag ik me af hoeveel verbouwtijd je dan zelf hebt. Is dat zegmaar avonduren en het weekend? Want de uren vliegen er doorheen.
Verder zijn de materiaalkosten meestal niet hetgene wat je budget bepaald. Zelfs als je zelf veel doet. De gereedschappen die je daarvoor gaat kopen (dat gebeurt heel veel is mijn ervaring) tikken vooral hard aan. En die stukjes waarvoor je toch iemand moet inschakelen.

Verder qua financiering noemde je lenen en spaargeld. Ik heb zelf geen ervaring met lenen voor de verbouwing, maar dit is wel een goede om uit te zoeken.

En uit interesse, heb je een link van de woning? Ik ben super benieuwd :)
Als je het liever niet online zet is natuurlijk ook prima

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:00

Wij hebben ons huis in etappes verbouwd en hanteerden daarbij als stelregel 250 tot 500 euro per m3. Afhankelijk soort afwerking en type ruimte. Badkamer en keuken zijn door water en riool duurder dan slaapkamer en werkkamer bijvoorbeeld. Aan het eind van de rit kwamen we uit op een gemiddelde van 400 euro per m3. Dit was een jaar of tien geleden, dus alles zal nu wat duurder uitvallen waarschijnlijk.

Fid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:40

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht van 90 jaar oud. We hadden een begroting van 50000 euro. Een groot stuk verborgen dingen die geld kosten. Achteraf heel goed geweest omdat we er achter kwamen dat er 6 putten in de tuin lagen en geen riolering. We hebben de elektriciteit compleet vervangen dit moest wel 9mdat er stoffen bedrading in huis was. Plafons eruit gehaald en vernieuwd. Beneden geheel een tegelvloer laten leggen. De badkamer verplaatst en dus nieuw. Nieuwe en grotere wc. Nieuwe keuken. Alle muren laten stucken. In de aanbouw waar de wc badkamer en wasgedeelte zit ook vloerverwarming. Een hele nieuwe vloer gestort was letterlijk een zandbank. We zouden veel zelf doen maar mijn man kreeg 1 maand na de aankoop een hartinfarct en zijn hart werkte nog maar 10%, gelukkig wel verbeterd zijn hart werkt nu 35%, daardoor hebben we heel veel moeten uitbesteden. Al met al zijn we nu 100.000 euro kwijt en de tuin moet nog gedaan worden. Maar het potje is leeg dus langzaam gaat ook dat goed komen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:51

Ik zou vandaag de dag voor iet of wat renovatie minimaal 100 000€ rekenen, aannemers hebben momenteel veel werk, waardoor de prijzen momenteel hoog liggen. Daarnaast moet je waarschijnlijk aan huidige normen voldoen als je wil verbouwen (van zodra je ramen ed. vervangt en vergunningsplichtig bent, hang je al vast aan die normen) en dan schiet het meteen de lucht in.

Geen idee wel hoe dat met normen zit in Nederland, maar in België is het momenteel alleszins echt enorm duur om te verbouwen. Zeker als je structurele ingrepen wil doen zoals muren en trappen ed. verplaatsen. Ik zou, als ik jou was en toch de beslissing zou nemen om te kopen en verbouwen een goede architect onder de arm nemen, die is minstens zo waardevol als een goede aannemer. In België is het zowieso verplicht om voor dit soort verbouwingen met een architect te werken en zo'n verbouwing is altijd lastiger dan ze op het eerste zicht lijkt.

(PS ben zelf architect die werkt bij een bureau dat vnl. verbouwingen doet en zie mensen het toch vaak onderschatten, daarnaast heeft mijn moeder onlangs een renovatie gedaan om met haar apt aan de normen te voldoen van vandaag, kostenplaatje: 175 000€)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:01

Ik schrik echt van de prijzen die hier genoemd worden :=
Wij hebben vorig jaar onze 2 onder 1 kap woning verbouwd. Alles door een aannemer laten doen. Nieuwe keuken, nieuwe badkamer (moest alles gelegd worden want was slaapkamer), vloerverwarming, tegelvloer, nieuwe riolering vanaf boven, nieuwe elektriciteit aanleggen.

Alles bij elkaar waren we zo’n 35.000/40.000€ kwijt incl keuken en badkamer.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:19

Booooo schreef:
Wij hebben vorig jaar onze 2 onder 1 kap woning verbouwd. Alles door een aannemer laten doen. Nieuwe keuken, nieuwe badkamer (moest alles gelegd worden want was slaapkamer), vloerverwarming, tegelvloer, nieuwe riolering vanaf boven, nieuwe elektriciteit aanleggen.

Hoe dan!? Dat waren wij alleen al aan materialen kwijt. Nu hebben wij ook wel allemaal luxe spul en hebben nergens op beknibbeld. Maar ik vraag me dat echt serieus af

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:30

Booooo schreef:

Wij ook dit ongeveer voor genoemde werkzaamheden. Komt alleen nog een dakkapel/uitbouw bij van ongeveer 10.000 euro.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:53

Wij kochten ons huidige huis uitgewoond en tijdens de crisis. Hadden stukje bouwdepot. Huis was na strippen al meer waard en we merken het bij maandlast niet. De rest met eigen geld en inkomsten gedaan.

Alles zelf gedaan. dus dat scheelt enorm, maar er gaat altijd meer uit dan je denkt. Inderdaad een apparaat huren of aanschaffen, het vele klein materiaal.... Maar goed, dan hebben we het over; keuken, badkamers, 2e toilet, wanden, vloer, wasmachine/droger hok gemaakt. Behalve een klein muurtje verplaatst, leidingen en afvoeren verlegd en electra, geen grote dingen.

Nu kijken we naar een huis met grond en wil ik graag onder onze max blijven, wat nu lastig wordt. Dan kom ik weleens huizen tegen met asbest, gaskachels, oude electra, geen isolatie etc. Daar hebben we nog minder ervaring mee, dus is een prijs inschatten wat lastiger.

We zijn nu met iets bezig en twijfelen ook; hypotheek onder onze max, dus eigen geld en inkomsten om te verbouwen. Of hogere hypotheek en verbouwing mee financieren, wat in dit geval mogelijk is.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:59

Liselot schreef:
Booooo schreef:

Hoe dan!? Dat waren wij alleen al aan materialen kwijt. Nu hebben wij ook wel allemaal luxe spul en hebben nergens op beknibbeld. Maar ik vraag me dat echt serieus af

Wij ook niet :+ We hebben alles wat we willen.
Vaatwasser, kokend water kraan, inbouw combi.
Bad + aparte (grote) inloopdouche incl regendouche enzo.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:38

Booooo schreef:

Ik gok dat het is omdat je geen zwaar structurele werken hebt laten doen, zodra je daaraan begint en isoleren etc (wat dus in Belgie nu toch moet eens je iets structureel aanpast) afwerking herdoen is budgetair wel iets anders dan een structurele verbouwing.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:29

Dat hebben we hier ook laten doen.. Muren weg laten halen, constructiebalken erin, nieuwe muur opbouwen :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:06

superpony schreef:
Wij kochten ons huidige huis uitgewoond en tijdens de crisis. Hadden stukje bouwdepot. Huis was na strippen al meer waard en we merken het bij maandlast niet. De rest met eigen geld en inkomsten gedaan.

Alles zelf gedaan. dus dat scheelt enorm, maar er gaat altijd meer uit dan je denkt. Inderdaad een apparaat huren of aanschaffen, het vele klein materiaal.... Maar goed, dan hebben we het over; keuken, badkamers, 2e toilet, wanden, vloer, wasmachine/droger hok gemaakt. Behalve een klein muurtje verplaatst, leidingen en afvoeren verlegd en electra, geen grote dingen.

Nu kijken we naar een huis met grond en wil ik graag onder onze max blijven, wat nu lastig wordt. Dan kom ik weleens huizen tegen met asbest, gaskachels, oude electra, geen isolatie etc. Daar hebben we nog minder ervaring mee, dus is een prijs inschatten wat lastiger.

We zijn nu met iets bezig en twijfelen ook; hypotheek onder onze max, dus eigen geld en inkomsten om te verbouwen. Of hogere hypotheek en verbouwing mee financieren, wat in dit geval mogelijk is.

SP het isoleren van de buitenmuren en het dak heeft hier ongeveer 10K gekost geloof ik, wel alles laten doen.

De verbouwing van het huis wat wij onlangs gekocht hebben heeft ons ongeveer 60K gekost geloof ik (is niet helemaal duidelijk omdat er ook dingen tussen zitten voor de aanbouw).
Hiervoor wel overal nieuwe ramen, opnieuw geïsoleerd, openingen gemaakt en andere openingen dichtgemaakt, twee wandjes laten zetten, al het electra vernieuwd en leidingwerk vervangen, en beneden keramisch parket laten leggen (boven zelf een pvc vloer gelegd).

Isolatie was hier een onvoorziene uitgave, we hebben alles laten doen (behalve schilderen en de vloer boven)
Nou was ons huis, ook voor waar wij zitten, niet heel duur (op het platteland van Frankrijk, huis met twee hectare en 155m2 woonoppervlak waar straks nog ongeveer 110m2 bij komt)
Alles bij elkaar zullen we straks op ongeveer 3ton zitten (huis, verbouwing, aanbouw en rijbak)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:13

Tip:

Reken op 2x budget en 1.5x tijd.
Dus dubbel zo duur en anderhalf keer zo lang per project.
Scheelt bergen stress & wie weet heb je mazzel en dus geld & tijd over

Zowel prive als bedrijfsmatig heeft me dit een paar keer gered

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 21:47

Bedankt voor al jullie reacties.
We zijn ook zeker niet van plan om alles direct af te moeten hebben, maar veel dingen zijn wel makkelijker als je er nog niet in zit.
Het huis is vlak bij mijn ouders en dicht bij mijn huurhuis. Dat maakt het verbouwen makkelijker.

Morgen moeten we met een bod komen. Iemand zei me na te denken hoe lang je er wil wonen: het is dichtbij mijn ouders waar mijn paarden staan en alles is mogelijk. Ik vind de omgeving heerlijk wonen.
Daar ik nu geen kinderwens heb is uitbouwen niet nodig maar er is een flink stuk beneden uitgebouwd wat je boven kan doortrekken. Dit is een huis waar ik de rest van mijn leven zou kunnen wonen, tenzij we op termijn het huis van mijn ouders zouden willen.

Nu staat dat los van mijn vragen, net als alle ( goed bedoelde) adviezen over tijd en financiering.
Voor een huis als dit kun je een deel van de verbouwing mee nemen in je hypotheek. Kosten koper moet je in ieder geval zelf betalen.
Het probleem is echter niet dat we het niet zouden kunnen, maar willen betalen.
En daarom moeten we voor onszelf een beeld hebben hoeveel we eraan gaan verbouwen en wat dat kost en dat mee nemen in ons bod.

We zijn er aardig uit. Het eindelijke bod gaat niet heel hoog zijn. Daarin is meegenomen dat " vergelijkbare" huizen in de buurt 2 tot 6 maanden te koop staan voor een iets hogere prijs maar minder verbouwing.
We gokken het daarop. Gaat het naar iemand anders zullen we balen maar komt er wel weer iets nieuws op ons pad en is dit een leuke ervaring.

Geïnteresseerde in het huis zelf: mochten we het kopen wil ik hier best wat foto's delen en misschien zelfs een verbouwingstopic maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 01:48

2 tot 6 maanden? Recent of jaren terug en komt er weinig te koop??

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 07:00

Het ligt er heel erg aan wat je zelf kunt een wilt. Is alles noodzaak, kan er eventueel iets later worden aangepakt?
Wij hadden een klus huis gekocht waarbij de wc er helemaal uit moest (dus ook tegels en vloer), de keuken, de vloeren, een muur en nog een wandje, de muren gestuct, alle kozijnen geverfd trap opgeknapt, vloeren vervangen, schuur verbouwd, buitenkant huis geverfd. De buitenkant verven en het stucwerk hebben we laten doen, de rest met hulp van familie.

Wij zijn daarmee onder de 20.000 gebleven, maar de badkamer moet nog maar het functioneert als we op een bepaalde manier douchen dus dat gaan we volgend jaar (na 4 jaar) laten doen.qua meubels hadden we alles meegenomen uit ons huurhuis en zijn we langzaam steeds iets aan het vervangen wat hier beter past.

Witje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 07:29

Wij hebben ook heel even overwogen om het huis te kopen, maar met 2 pubers vonden wij het net teveel verbouwen en te weinig uitzicht aan de achterkant ivm de achterburen. Als we geen kinderen hadden gehad, had ik het wel geweten... ;)

Ben benieuwd hoe het afloopt, het is een vreemde markt tegenwoordig. Succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 07:47

Ik zou ook minimaal 50.000 euro in gedachten nemen, maar de kans is groot dat je het daarmee niet redt. Vaak val je van het ene in het andere met verbouwingen. Dingen zitten tegen of gaan stuk tijdens het verbouwen, of je komt onverwachte dingen tegen. En dit bedrag red je met een aannemer niet, met dit bedrag moet je ook veel zelf doen. Aannemer erop kost je het dubbele.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:20

Suzanne F. schreef:
Ik zou ook minimaal 50.000 euro in gedachten nemen, maar de kans is groot dat je het daarmee niet redt. Vaak val je van het ene in het andere met verbouwingen. Dingen zitten tegen of gaan stuk tijdens het verbouwen, of je komt onverwachte dingen tegen. En dit bedrag red je met een aannemer niet, met dit bedrag moet je ook veel zelf doen. Aannemer erop kost je het dubbele.

En dat klopt dus niet, zie mijn eerdere post.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:22

Boooo, welke regio zit jij?
Aangezien wij misschien ook nog moeten verbouwen. We kunnen waarschijnlijk veel zelf, maar vast niet alles

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:23

Zal ook afhangen hoe groot het huis is wat verbouwd moet worden.
Wij zijn meer dan het dubbele kwijt dan bv booo maar bij ons heeft heel het huis ( 3 verdiepen) compleet nieuwe elektriciteit en meterkast , nieuwe buizenvan wzter, verwarming, gas, nieuwe verwarming, alle muren zijn tot op de baksteen afgebeiteld en opnieuw bezet, nieuwe badkamer, nieuwe veranda, op 2 verdiepen niewe vloeren overal, overal nieuwe deuren ( 10 stuks), alle muren geschilderd, 2 nieuwe wc's compleet,...

Ah ja en ook nog de buitengevel vannachter geïsoleerd en crepi gedaan.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 28-06-19 09:42, in het totaal 3 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:24

Kan je de naam van je aannemer niet als reclame hier neerzetten Booooo (even tellen: 5 o's ja ik zit goed :P ) want dat klinkt echt als een super mooi prijsje :oo