superpony schreef:Wij kochten ons huidige huis uitgewoond en tijdens de crisis. Hadden stukje bouwdepot. Huis was na strippen al meer waard en we merken het bij maandlast niet. De rest met eigen geld en inkomsten gedaan.
Alles zelf gedaan. dus dat scheelt enorm, maar er gaat altijd meer uit dan je denkt. Inderdaad een apparaat huren of aanschaffen, het vele klein materiaal.... Maar goed, dan hebben we het over; keuken, badkamers, 2e toilet, wanden, vloer, wasmachine/droger hok gemaakt. Behalve een klein muurtje verplaatst, leidingen en afvoeren verlegd en electra, geen grote dingen.
Nu kijken we naar een huis met grond en wil ik graag onder onze max blijven, wat nu lastig wordt. Dan kom ik weleens huizen tegen met asbest, gaskachels, oude electra, geen isolatie etc. Daar hebben we nog minder ervaring mee, dus is een prijs inschatten wat lastiger.
We zijn nu met iets bezig en twijfelen ook; hypotheek onder onze max, dus eigen geld en inkomsten om te verbouwen. Of hogere hypotheek en verbouwing mee financieren, wat in dit geval mogelijk is.
SP het isoleren van de buitenmuren en het dak heeft hier ongeveer 10K gekost geloof ik, wel alles laten doen.
De verbouwing van het huis wat wij onlangs gekocht hebben heeft ons ongeveer 60K gekost geloof ik (is niet helemaal duidelijk omdat er ook dingen tussen zitten voor de aanbouw).
Hiervoor wel overal nieuwe ramen, opnieuw geïsoleerd, openingen gemaakt en andere openingen dichtgemaakt, twee wandjes laten zetten, al het electra vernieuwd en leidingwerk vervangen, en beneden keramisch parket laten leggen (boven zelf een pvc vloer gelegd).
Isolatie was hier een onvoorziene uitgave, we hebben alles laten doen (behalve schilderen en de vloer boven)
Nou was ons huis, ook voor waar wij zitten, niet heel duur (op het platteland van Frankrijk, huis met twee hectare en 155m2 woonoppervlak waar straks nog ongeveer 110m2 bij komt)
Alles bij elkaar zullen we straks op ongeveer 3ton zitten (huis, verbouwing, aanbouw en rijbak)