Welke auto kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:47

De Daihatsu YRV! Ik ben bevooroordeeld aangezien ik er begin april zelf 1 gekocht heb :+ (en nee ik ben echt niet oud hoor plantje ;) )

Ook een 1.3 exact zelfde als jij nu laat zien.
Loopt rond de 1 op 19 (hoogte verbruik was bij de allereerste keer keer tanken: 1 op 17,8 en laagste verbruik was lange rit enkel snelweg en kwam ik op de 1 op 21,9 -> ja zuiniger als fabrieksopgave dus!, hoe ik het voor elkaar krijg elke keer weer is een raadsel maar alle auto's die ik tot nu toe gehad heb rij ik zuiniger als fabrieksopgave :+ )

Annyway, aantal voordelen van de daihatsu 1.3, geen distributieriem maar een onderhoudsarme ketting!
Stevig motorblokje, rijd voor een hoge wagen echt niet verkeerd zelfs niet met de wind op de zijkant, ligt dus behoorlijk stabiel op de weg. Een hele bak met ruimte! En dat voor een laag gewicht en zuinig verbruik. Daarbij is de carrosserie prima, weinig bekende problemen met roest.

Nadelen, kan er maar 1 vinden en dat is het hoog in toeren lopen in zijn 5 op de snelweg. Met 110 km zit hij al op de 3000 toeren. Heeft hij er last van? Nee als je naar mijn verbruik kijkt zeker niet maar kijk daar dus niet raar van op!

Oow en nog 1, de binnenkant is een en al plastic en dat veroorzaakt nog wel eens een rammeltje of kraakje in dashboard of vanuit de achterbank :D
Ook hierbij schrik er niet van, het is gewoon een budget auto uit het oosten en geen high class auto uit duitsland zeg maar ;)

Maar van bovenstaande zal je ook last hebben met de Getz, die hebben het zelfde.

Daarbij maar dat is persoonlijk zou ik nooit een auto kopen met een 1.1 motor en reeds bijna 260.000 km op de teller heeft, cru gezegd de kans dat daar wat mee gebeurt omdat het een lichter blok is is gewoon groter(heeft meer te lijden, minder vermogen met zelfde gewicht rondsleuren kost de motor gewoon meer moeite)

Dus bij keuze tussen deze 2 zou ik direct zeggen de Daihatsu. Vergis je trouwens ook niet in het verbruik van de Getz, die is hoog! (kennis had er 1 maar die kwam niet verder als 1 op 13/14 met heel veel kilometers snelweg, in de stad was het nog erger)

Maar heel eerlijk zou ik bij beide denk ik niet tot koop overgaan. Voor de beeldvorming, ik heb mijn YRV gekocht voor een schamele €500, 122.xxx op de teller met NAP uit 2004, onderhoudshistorie volledig bekend en altijd uitgevoerd volgens het schema met boekjes, bonnen etc
Die van mij is alleen vaal rood(geen metallic lak) en blanke lak is wat aan het loslaten dus ziet er aan de buitenzijde wat minder fraai uit, dat is mijn geluk geweest en heeft de prijs behoorlijk gedrukt :j
Verder binnen als nieuw(maar goed wat verwacht je met 122.xxx km op de teller)
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 21-06-19 10:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:49

Fiat punto heb je mazzel of pech mee. Of je hebt een hele goede of je hebt een hele rotte :') . Wij hebben zelf 7 oude fiats maar als je zelf niet handig bent met auto's zou ik er niet op gokken.

Susuki alto is ook een fijn betrouwbaar wagentje maar daardoor zijn ze meestal ook wel iets duurder.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:54

Ik heb toevallig een Suzuki Alto in die prijsklasse en met weinig km die weg mag haha. Super fijne auto maar ik ga weer studeren. Dus dan heb ik hem niet meer nodig. Als je interesse hebt mag je een PB doen.

Prijs is rond de 900/1000 en rijdt lekker zuinig! :))
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 21-06-19 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:56

Of kijk eens naar een oude Toyota starlet.
We rijden al 4 jaar rond in een oudje van €650 :')
Laatst bijgewerkt door Emori op 21-06-19 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:56

MarlindeRooz schreef:
Ik heb toevallig een Suzuki Alto in die prijsklasse en met weinig km die weg mag haha. Super fijne auto maar ik ga weer studeren. Dus dan heb ik hem niet meer nodig. Als je interesse hebt mag je een PB doen.

Prijs is rond de 1000 en rijdt lekker zuinig! :))

Ook dat zijn prima auto's stuk kleiner als de YRV máár als je de ruimte niet nodig hebt een zeer fijn autootje!

MarlindeRooz

Re: Welke auto kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 09:57

Ja er past wel enorm veel in de kofferbak voor dat formaat auto haha! :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:21

Beide zijn auto's van meer dan 15 jaar oud en ruim twee ton op de teller. Die kun je niet vanaf een advertentie beoordelen. Om te kijken of ze echt nog in redelijke staat zijn zit er maar één ding op: ga ze tot in detail bekijken, alles uitproberen, proefrijden.

Liefst met iemand erbij die verstand van auto's heeft. Twee zien meer als één en een tweede persoon heeft vaak minder last van een mogelijke roze bril.

Dat gezegd hebbende, begin deze eeuw maakte Daihatsu (onderdeel van Toyota) betere auto's dan Hyundai.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:25

het zijn beide oude auto's dus je zal er geluk mee moeten hebben

wij hebben ooit een hele citroen ax gekocht met 4 versnellingen , heb er echt jaren prima mee rond gereden zag er niet uit vele kilometers erop , had hem gekocht om er 2 jaar mee te doen zijn er uiteindelijk 4 geworden met heel weinig kosten

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:40

plantje01 schreef:
Suzuki swift zijn ook sterke autootjes.

heb nu al 2x een swiftje gehad als vervangwagen en jeetje,wat voel ik mij onveilig in die autootjes...ik vind het echt helemaal niets en gewoon onstabiel.
(het zal mss ook liggen aan wat je gewoon bent,maar hier staat vooral veiligheid voorop. drinkt een auto dan iets meer,dan is het maar zo,dan zitten we toch iets veiliger dan in koekenblikjes waar bij een serieus ongeluk niets van overblijft)

zo hier bv een oudere Volvo voor 800 euro gekocht,3j mee gereden,een rover voor 450 euro,....
zijn allemaal wat grotere auto's die een stuk meer veiligheid geven.
ja,ze zijn wat duurder in bv diesel,benzine,.... maar dat neem ik er maar al te graag bij,mijn man is brandweerman en heeft al veel te vaak mensen uit koekenblikken moeten knippen waar het niet goed mee eindigde,en als ze in een ander type wagen zaten,het waarschijnlijk heel wat beter geëindigd was.

@ TS,kijk eens bij Rover's.
omdat het merk jaren terug failliet ging,kosten ze niet veel,zijn gewoon wel hele degelijke auto's.

zelf even gekeken,dit zijn bv 2 auto's die ik zou overwegen met een klein budget:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/rov ... ousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/rov ... ousPage=lr

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:20

Mijn vriend heeft een fiat punto uit 2002 met 175000 op de teller, ikzelf heb een opel corsa uit 2003 met inmiddels 215000.

Ik heb de mijne inmiddels 2 jaar, hij heeft m net overgekocht van een vriendin van mij die m ruim een jaar gehad heeft.

Beide super fijne autos. Rijden allebei makkelijk 1/15, beide 25 p/m wegenbelasting. Persoonlijk vind ik de corsa fijner (en mooier) maar dat is puur smaak. Allebei nog nooit iets groots gehad aan onderhoud. beide weinig roest (hele kleine plekjes onder portier bv.)

Ik heb voor de corsa destijds wel het dubbele betaald als hij voor de fiat. Maar beide zijn autos welke ik zeker aan zou raden!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:44

Kosje4 schreef:
Dankjewel ga ik daar voor kijke
En een fiat punto goed?

Neeeeeeee geen fiasco kopen!
Ik heb er zelf 1 en ik zeg heeeeeel hard nee!

Als ik je echt een die-hard mag aanraden: Nissan Micra! Even goed laten nakijken op roest maar als ze die niet hebben dan gaan ze als een beest!
Onze 2e auto is een 19 jaar oude Micra en die mankeert echt nooit wat, alleen onderhoudkosten. Dingen zoals nieuwe bandjes,nieuwe remmen etc
1.3 motor dus zoeft iedereen bij t stoplicht zo voorbij, heerlijk ding! En lekker zuinig

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:47

Nielojram schreef:
Iedereen wil altijd kleine goedkope autootjes..
Probleem is vaak dat het onderhoud dan een beetje ondergeschoven wordt..
En zodra ze echt centen gaan kosten, gaan ze weg, en dan 'trapt' een ander er weer in..

Check de kentekens even op hoeveelheid eigenaren, dat zegt al heel veel..

Inderdaad. Verder moet je ook kijken wat onderdelen kosten.
Bijvoorbeeld VW is duurder in aanschaf, maar onderdelen zijn er veel (en dus goedkoper) van een ander merk.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:49

Ik heb een Opel agila uit 2002 waarin in rond rijd. Ik noem hem altijd mijn pausmobiel. :=

Maar ik ben nog steeds zeer tevreden. Onlangs wel de distributieketting moeten vervangen maar hij rijd weer als een zonnetje. Auto is misschien niet de mooiste om te zien maar ik vind hem zuinig, heeft best wat plaats voor mensen en de kofferbak is ruim zat. Daarnaast heeft die van mij een trekhaak dus een klein boedelbakje kan eraan als nodig. Auto is verder niet luxe en geen race monster maar voor niet al te veel geld moet je er wel eentje kunnen krijgen. :) Heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:50

Ik heb niet alles gelezen maar is een Renault Twingo niet wat? Zijn degelijke auto's en zuinig. Ook niet duur in aanschaf.
Was mijn eerste auto en het was altijd starten en gaan.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 12:21

Lastig alemaal hoor
Ik dacht dat de hyunday wel goede wagens waren
1.1 is best zuinig dacht ik
Ik kom uit Utrecht dus als iemand iets in de buurt weet

Ik ga rustig verder zoeken dan
Zal is kijken naar die merken

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:50

Kosje4 schreef:
Lastig alemaal hoor
1.1 is best zuinig dacht ik
Ik kom uit Utrecht dus als iemand iets in de buurt weet

Ik ga rustig verder zoeken dan
Zal is kijken naar die merken

Het probleem zit hem een beetje in de ratio gewicht en vermogen van de motor of een auto wel of niet zuinig is bij de kleinere modellen. Een 1.1 bij een getz zou ik echt te weinig vinden om comfortabel van a naar b te komen, schiet hoog in toeren als je beetje mee wil rijden en dan gaat een auto gewoon een slok extra van drinken.
Een Alto met een 1.1 motor is weer prima, die zijn een heel stuk lichter waardoor de motor veel minder gewicht moet verslepen. Daardoor komt zo'n wagen veel makkelijker mee met een zelfde soort blokje als een zwaardere auto.

En wbt de hyundai, hyundai staat van zichzelf niet heel erg bekend om zijn zuinige auto's. Suzuki, Fiat, Daihatsu, Toyota, de 3-ling aygo/C1/107 zijn wel voorbeelden van auto's die dat wel voor elkaar hebben.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 12:58

Ik zou altijd gaan voor een starlet. Die overleven alles.

Houd wel rekening met onderhoud. Ik heb een redelijk nieuwe auto, maar als je netjes de beurten op tijd wil laten doen ben je elke 20000km wel 500 euro kwijt. Zou me niks verbazen als dat bij oudere bakkies net zoveel of zelfs meer is..

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:02

Poeh, ik dacht bij de eerste al, "jeetje wat ene kilometers"
Maar de 2e is nog erger.
Ik denk dat je mazzel hebt als je zonder problemen tot de volgende APK kan rijden.
Beiden laten staan zou ik zeggen

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:05

upendo schreef:
Ik zou altijd gaan voor een starlet. Die overleven alles.

Houd wel rekening met onderhoud. Ik heb een redelijk nieuwe auto, maar als je netjes de beurten op tijd wil laten doen ben je elke 20000km wel 500 euro kwijt. Zou me niks verbazen als dat bij oudere bakkies net zoveel of zelfs meer is..

Ahhh ja een starlet, enige manier om die te slopen is van een klif afrijden zei een vriend altijd :+

Maar klopt hoor, je zit ook gewoon met slijtage, waar sommige onderdelen 200 duizend km meegaan zullen ook die vroeg of laat eens kapot gaan of moeten worden vervangen. En helaas hoe ouder de auto hoe meer onderdelen ergens een keer vervangen moeten worden. Tot je alles vervangen hebt en weer van voor kan beginnen :+

Helaas zijn er nog steeds geen auto's op de markt die werkelijk echt onverwoestbaar zijn zonder enige vorm van slijtage. De eerste auto die echt 100% onderhoudvrij is en waar nooit wat aan hoeft te gebeuren die koop ik direct :') Mits ik wel dan de garantie heb dat ik er minimaal 500.000 km in kan rijden! :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:12

Kosje4 schreef:

De Zuid-Koreanen van Hyundai en Kia zijn zeker niet slecht. Wel moet je er rekening mee houden dat de autoindustrie in dit land pas de laatste 20 jaar echt is gaan groeien. In die tijd is er veel vooruitgang geboekt in ontwikkeling en kwaliteit. Vandaar dat je een Hyundai uit 2003 niet zomaar moet vergelijken met eentje uit 2018.

Er zijn wel meer merken waar verschil in kwaliteit zit tussen de jaren. Rover kwam bijvoorbeeld voorbij. Dat merk is van verschillende eigenaren geweest, de oudere Austin's waren niet het toonbeeld van betrouwbaarheid. De latere Honda's met Rover batch waren dat wel. Of wat dacht je van Duitse merken die zoveel hadden bezuinigd op inkoop dat de kwaliteit er flink onder te lijden had.

Maar echt veel invloed heeft de eigenaar. Hoe was de rijstijl (veel gas bij koude motor is funest), hoe was het onderhoud, stond de auto binnen of in weer en wind buiten? Vandaar dat je élke oudere auto heel goed moet gaan bekijken. Dan is de werkelijkheid soms heel anders dan er in een advertentie wordt voorgesteld.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:14

Ik ga mee met misstoseland en upendo.
Wil je voor een duppie op de eerste rang, dan sowieso een starlet.
Oud, afgetrapt, matig onderhoud. Doet zo’n ding niet zo heel veel. Die blijven gaan.
Mijne is nu 22 jaar oud, 280.000 km op de teller. Goedkoop in onderhoud en aanschaf en best zuinig.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 13:31

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 13:37

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:41

Ik zou eerder kijken naar een Toyota Yaris bijv. Zuinig, ook hybridemodellen (half elektrisch half benzine). Toyota staat bekend om zijn sterke auto's die bijna nooit iets mankeren.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:42

En een Renault twingo dan? Ik ben onwijs tevreden met die auto en ze zijn ook lekker zuinig :)