hangt er vanaf welke soort je neemt. Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
SusanH schreef:Kun je niet bij iedere hortensia soort doen. Die van ons is ook een mega struik. Maar ik top alleen de uitgebloeide bloemen er af in de lente. Als ik hem nu terug zou snoeien van het najaar geeft hij volgend jaar geen bloemen en duurt het jaren voor hij weer zo groot is als nu.
gaucho schreef:Dat zijn pluimhortensia's, die snoei je inderdaad in het voorjaar flink kort en die bloeien op de nieuwe scheuten. Boerenhortensia's bloeien op oud hout, als je die flink snoeit bloeien ze dat jaar niet.
sjouk_L schreef:Spirea mag je tot op de grond snoeien, maar je mag ook alleen de oude/grote takken eruit halen. Dan houdt de struik wel body. Eigenlijk maakt het bij de spirea niet uit hoe je ermee omgaat, leuk blijft hij toch wel en kapot krijg je hem niet
Super makkelijke plant. Is in verschillende soorten te krijgen, en kwa snoeien hij hoeft niet tot op de grond. Ik snoei die van mij elk jaar even na de bloei wat terug en klaar is Klara
Ik heb ook absoluut geen groene vingers of tijd voor de tuin

maar je ziet het ze doen het goed en ze worden dan echt bijna een heg. En er staat ook verdwaald nog een rode Spie tussen, die is tegelijk met de roze/witte.