Hoofdkraan dicht, toch gasverbruik. Hoe dan!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:43

Nielojram schreef:
Je doucht dus 2x per week en wast je voor de rest met koud water?
Of gebruik je daar de waterkoker voor?

Dat vroeg ik mij ook al af...2x per week douchen? En dat met dit hete weer. :+

Brainless

Re: Hoofdkraan dicht, toch gasverbruik. Hoe dan!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:13

Het kan ook zijn dat de hoofdgaskraan niet meer goed gasdicht afsluit.
Die vervangen ze dan gratis.

Wij hadden dit met de (hoofd)waterkraan, binnen een week was deze gratis vervangen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 22:36

Die 0,04 staat op de meter zelf.

Qmax 6,0 m3/h
Qmin 0,04 m3/h

Ik heb gegoogeld wat die Qmin en Qmax betekenen en die geven het bereik van de meter aan. Dat betekent dus volgens mij dat de meter niet meer dan 6,0m3 per uur kan meten (is ook extreem veel), en niet minder dan 0,04 m3 per uur. Als dat niet klopt hoor ik het graag, maar tot nu toe zie ik niet wat het anders zou kunnen betekenen.

Als je zelf een slimme meter hebt moet je ook maar eens kijken. Het staat er als het goed is met redelijk grote letters op. Het kan wel dat het bij andere meters andere waarden zijn natuurlijk.

Over het al dan niet douchen wil ik het niet te veel hebben omdat dat afleidt van het issue at hand, maar mijn ouders zijn nog van de generatie die één keer per week in bad ging. Het voelt voor mij dus al vrij decadent om twee keer per week te douchen. Wat een verspilling ook van met name schoon drinkwater; zo door het afvoerputje en nog even lekker vervuild met zeep. Ik voel me daar niet lekker bij. Nog afgezien van het verbruik van gas en de kosten daarvan. Met een teiltje met lauw water kun je je ook prima wassen. In de winter heb ik de CV aan en kan ik dus wassen met warm water uit de kraan. Dan merk je ook weer hoe luxe dat eigenlijk al is.

Als iemand daar nog vragen over heeft ontvang ik die graag per pb. Hier wil ik het er liever niet meer over hebben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:04

Ik volg dit even.
Vind dit wel interessant.
Over 2 weken ga ik mijn nieuwe huis in die ook een slimme meter heeft.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:27

Heb je inmiddels al contact gehad met je leverancier? Ik ben wel benieuwd wat zij hiervan zeggen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 02:13

Nee, nog niet. Ik heb daar ook niet zo veel vertrouwen in. Mijn ervaring is dat het heel lastig is om antwoord op een vraag te krijgen die de telefonist niet op zijn lijstje standaardvragen en -antwoorden heeft staan. Liever zoek ik het op een andere manier uit, en als ik dan exact weet hoe het zit kan ik als een soort Keuringsdienst van Waarden wel eens bellen om te horen wat zij ervan zeggen.
Ik hoopte eigenlijk hier wat antwoorden te vinden, maar dat zit er niet echt in vrees is. Zo ongewoon is mijn vraag blijkbaar wel. Misschien eens een ander forum proberen. Aan de andere kant, ik kom er tot nu toe zelf ook wel aardig uit.

Ik heb bijvoorbeeld nog even gezocht op oude gasmeters, en die hebben ook een Qmin van 0,04 m3/h, zoals deze bijvoorbeeld.
Afbeelding
Terug naar de oude meter hoef ik dus niet, voor zover dat al kon.

Wat me ook nog is opgevallen in mijn eigen verbruiksapp, is dat ik vorig jaar mei en juni een verbruik van nul had. Eerst dacht ik dat het een foutje in de app was omdat ik toen mijn slimme meter nog maar net had, maar in die maanden had ik ook mijn gaskraan vrijwel de hele tijd dicht staan. Het zou dus kunnen dat als de meter de hele maand nauwelijks verbruik meet, behalve dan die 0,04 m3/h of iets meer, de energiemaatschappij (in mijn geval Eneco) die hele maand als het ware kwijtscheldt.

Dat zou dan wel weer mooi zijn. Ik wil dit in ieder geval volgende maand gaan testen. Deze maand kan niet meer omdat ik pas de 10e mijn gaskraan dichtgedraaid heb, dus mijn verbruik zal deze maand nog te hoog zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 02:18

LindyH schreef:
Ik hoopte eigenlijk hier wat antwoorden te vinden, maar dat zit er niet echt in vrees is. Zo ongewoon is mijn vraag blijkbaar wel.

Volgens mij heb je heel wat suggesties gehad :?

Maar heel eerlijk gezegd, ik ken een heleboel mensen maar dit is de eerste keer dat ik van iemand hoor dat ze regelmatig de gaskraan dicht draaien om de reden die jij noemt :j

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 03:05

Kan het niet zijn dat de Qmin betekend dat hij verbruik daaronder niet kan meten?
Dat als je bijvoorbeeld 0,03 verbruikt dat het gratis is? Want hij kan pas meten vanaf 0,04?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 03:06

99/100 keer ligt het probleem iig niet in de meter is mijn ervaring. Ik heb in die wereld gewerkt en dus de nodige kennis van de meters en meest voorkomende problemen.

En het kan best zijn dat doordat je de hoofdkraan zo regelmatig open en dicht zet, deze wat slijtage vertoont en dus inwendig doorlaat. Het advies van meerderen om dus met je netbeheerder contact op te nemen lijkt me in dit geval stap 1.
Zeker nu je aangeeft dat je eerder dus wel degelijk een verbruik van 0 had.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 06:10

Ik zet mijn gaskraan ook uit rond maart/ april en hij gaat weer open oktober/ november.
Echter is dit enkel de gaskraan voor mijn moederhaard (waakvlam) en centrale verwarming.
Ik verbruik wel gas voor het verwarmen van mijn water en koken (zeer gering) en toch staan die maanden altijd op €0,-

Ik weet niet hoe ik het exacte gasverbruik per m3 zou kunnen zien. Ik woon in een huurhuis en 3 jaar geleden zijn wij overgegaan op nieuwe meters die ze van een afstand kunnen aflezen.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 06:26

fleurtjeuh schreef:
Kan het niet zijn dat de Qmin betekend dat hij verbruik daaronder niet kan meten?
Dat als je bijvoorbeeld 0,03 verbruikt dat het gratis is? Want hij kan pas meten vanaf 0,04?

Dat is ook wat ik dacht toen ik het verhaal las.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 06:41

Staat er in het contract niks over die 0,04? Dat hij het dagelijks meet (vind ik) is al raar maar dat het dagelijks gefactureerd wordt is wel raar. Je ov chipkaart rekent ook niet dagelijks het instap tarief terwijl je hem niet gebruikt.

Bianca_v_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:45

Bij mij staat er ook Qmin 0.04 op de meter maar daar gaat toch echt 0 gas door als ik op vakantie ben. Ik zou eens beginnen met zelf die meter dagelijks fysiek af te lezen ipv te vertrouwen op een app die het omzet naar euro's. Als je dan nog verbruik ziet: bellen naar je netbeheerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:15

Ik vind dit: De Qmin is de minimale ondergrens waar vanaf een valide meting plaatsvindt.
Dat is toch iets anders dan geen nul kunnen meten.

Ik begrijp niet zo goed waarom je niet gewoon even contact opneemt met Liander.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:46

Interessant.

Ik vond nog deze info (ken je wellicht al)
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... C12362.pdf
debiet of Q: het volume gas, dat per tijdseenheid door de gasmeter stroomt;
maximale meetvermogen of Qmax : het grootste debiet, waarvoor een gasmeter in verband met zijn samenstelling is bestemd;
minimale meetvermogen of Qmin: het debiet, beneden hetwelk de fouten in de aanwijzing van een gasmeter de daarvoor vastgestelde maximaal toelaatbare waarden kunnen overschrijden;

Geen idee hoe je kan bewijzen dat je je gaskraan dicht hebt staan. Mss kan iemand van liander of je energieleverancier ‘m voor een periode verzegelen? Maar ja, die kan geen 2x pw komen :D . Het zou wel kunnen bevestigen dat de afwijking bij jou verbruik de fouten in de aanwijzing van een gasmeter de daarvoor vastgestelde maximaal toelaatbare waarden kunnen overschrijden. Mss kan je een meter krijgen met een nog lager Qmin (al heb ik die niet kunnen vinden).

Als dit voor veel/alle meters geldt, en dat zogenaamd verbruik vervolgens extrapoleert dan wordt er in NL wel héél veel gas “gebruikt” en betaald dat feitelijk niet gebruikt wordt en ook niet geleverd wordt maar wel betaald -O- . Idiote situatie.
Dat je zo principieel bewust met energie en water omgaat _/-\o_ , respect. Je bent daarin vast niet de enige. Kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die die keus maken vanwege een kleine beurs.
Mss dat Radar er iets mee kan! Vastbijtertjes.
Zeker ook met de huidige situatie in Groningen goed om eens boven tafel te krijgen.
Ik zal er ook eens op letten.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:57

Hier ook eneco en hetzelfde waargenomen. Volgens mij zie je in de app ook vaste kosten, wij gebruiken behalve voor douchen/tapwater geen gas meer, maar hebben toch 70 cent aan "verbruik" per dag, zelfs nu we op vakantie zijn.

Als je naar heel de maand kijkt, zie je dan ook hoeveel m3 je in totaal hebt verbruikt? Bij ons staat voor de huidige maand maar 4 m3 totaal verbruikt, wat wel klopt met ons douchegedrag voor we op vakantie gingen. Als de meter echt ,04 per uurzou registreren, zou dat (zonder douchen meetellen) .04×24×18= 17.28 m3 moeten zijn. Volgens mij zijn die bedragen dus de vaste kosten voor een gasaansluiting, die je in je dagelijks verbuik terugziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:12

Als er geen gas door de meter gaat (wat zo is als je de hoofdkraan dicht hebt staan) zou hij ook niks mogen registreren, ook als slimme meter niet. Is dat wel het geval dan moet je daarvoor contact opnemen met de netbeheerder in jou regio (zegt mijn vriend die zelf ook gasmonteur bij een netbeheerder is ;) ).

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:24

Shanna schreef:
Als er geen gas door de meter gaat (wat zo is als je de hoofdkraan dicht hebt staan) zou hij ook niks mogen registreren, ook als slimme meter niet. Is dat wel het geval dan moet je daarvoor contact opnemen met de netbeheerder in jou regio (zegt mijn vriend die zelf ook gasmonteur bij een netbeheerder is ;) ).

Sluit ik mij bij aan, hier hoor je het van iemand die er verstand van heeft. Is toch een aardig bedrag dat er nu "verspilt" wordt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:30

Shanna schreef:

Dit gaf ik ook al aan. En ook ik ben werkzaam geweest in de branche.

Begrijp ook niet helemaal waarom TS dat niet doet...

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:37

Grote vraag is of er verbruik of enkel kosten geregistreerd worden. Bij ons wordt er dus elk uur 3 cent aan (vaste) kosten geregistreerd, maar een verbuik van 0. Volgens mij zijn dat gewoon de vaste kosten.

Edit: even mijn vaste kosten en netbeheerkosten opgezocht, gedeeld door het aantal dagen in een jaar. En ik heb tot op de cent nauwkeurig het bedrag per dag wat ik ook zie in de Eneco app nu we geen gas gebruiken (kraan is bij ons nog wel open).
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 20-06-19 10:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:49

Dat lijkt mij niet, vast recht en verbruik zijn 2 aparte dingen. Vaak kun je op de facebook pagina wel vragen stellen aan de leverancier, daar zou ik deze vraag eens neerleggen TS. Ben benieuwd wat ze daarop te zeggen hebben.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 11:19

paars schreef:
Interessant.

Ik vond nog deze info (ken je wellicht al)
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... C12362.pdf
debiet of Q: het volume gas, dat per tijdseenheid door de gasmeter stroomt;
maximale meetvermogen of Qmax : het grootste debiet, waarvoor een gasmeter in verband met zijn samenstelling is bestemd;
minimale meetvermogen of Qmin: het debiet, beneden hetwelk de fouten in de aanwijzing van een gasmeter de daarvoor vastgestelde maximaal toelaatbare waarden kunnen overschrijden;

Zo heel precies had ik het nog niet gevonden. Deze omschrijving vind ik behoorlijk vaag, maar volgens mij komt het erop neer dat onder de 0,04 de meter niet meer betrouwbaar is. Dat betekent niet per se dat hij geen nul kan meten, maar wel dat hij dat heel moeilijk vindt. Wat dat dan in de praktijk betekent blijkt hier niet uit.

paars schreef:
Als dit voor veel/alle meters geldt, en dat zogenaamd verbruik vervolgens extrapoleert dan wordt er in NL wel héél veel gas “gebruikt” en betaald dat feitelijk niet gebruikt wordt en ook niet geleverd wordt maar wel betaald -O- . Idiote situatie.
Dat je zo principieel bewust met energie en water omgaat _/-\o_ , respect. Je bent daarin vast niet de enige. Kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die die keus maken vanwege een kleine beurs.
Mss dat Radar er iets mee kan! Vastbijtertjes.
Zeker ook met de huidige situatie in Groningen goed om eens boven tafel te krijgen.
Ik zal er ook eens op letten.

Ik doe het ook voornamelijk voor de beurs hoor, zodat ik mijn paard eten kan geven en hij lekker nog meer gore gassen kan produceren. Zo principieel ben ik niet. :D
Voor Groningen maakt het niet uit. Daarvoor zou het alleen maar gunstig zijn als er betaald wordt voor gas dat niet geleverd wordt. Dan kan het lekker daar in de grond blijven zitten en komt er toch geld binnen.

Maar het kan best een maatschappelijk issue zijn, en dat grote bedrijven er belang bij hebben om dit vooral niet al te duidelijk te maken. Daarom heb ik ook niet zo veel vertrouwen in bellen. Dat is net zoiets als in de MH17-zaak Poetin bellen om te vragen wie de daders zijn. Je zult vast wel een antwoord krijgen, maar of dat klopt weet je dan nog steeds niet.

Maar wie weet, misschien zijn ze wel onverwacht eerlijk en duidelijk. Ik zal het vandaag eens proberen.
EDIT: Ik heb mijn vraag inmiddels neergelegd bij Liander. Ik ben benieuwd.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 16:09

Nou, ik heb een online gesprekje met een medewerker gehad. Helaas kan ik hier geen privécommunicatie plaatsen, maar ik zal het samenvatten.

Mijn eerste vraag was wat die Qmin op de meter nou precies betekent en of hij een verbruik onder de 0,04m3/h inderdaad niet kan meten.
Het antwoord (naast plichtplegingen en beleefdheden): "De Qmin staat voor de minimale doorstroming waarvoor de meter geschikt is." en een link naar de handleiding van allerlei gasmeters.
Dat was voor mij niet voldoende dus ik vroeg of dit nu in de praktijk betekent dat de meter een doorstroming van nul niet kan meten.
Het antwoord liet even op zich wachten maar toen kwam het volgende: "Een doorstroming van nul wordt niet geregistreerd op de gasmeter. Wel is het zo dat tussen nul en de Qmin de gasmeter minder of 100% van het verbruik registreert."

Sorry dat ik het zo letterlijk neerzet maar de formulering luistert nogal nauw. Wat het volgens mij betekent is dat de meter een doorstroming onder de 0,04 m3/h wel meet, alleen soms minder dan dat het daadwerkelijk is. Begrijpen jullie het ook zo? Of het daadwerkelijk klopt is iets anders.
Wel vreemd dat de meter geen nul kan registreren. Dus ik heb gevraagd wat er dan op zo'n moment aan de energiemaatschappij wordt doorgestuurd als de meter geen nul kan registreren en dus doorgeven. Het antwoord was dat er dan niets wordt doorgegeven aan mijn energiemaatschappij.

Toen heb ik de conclusie getrokken dat ik dan een lek moest hebben tussen de meter en de hoofdkraan want mijn meter geeft nog steeds verbruik aan als ik de hoofdkraan dicht heb staan, en ik heb gevraagd of daar iemand naar zou kunnen komen kijken. Toen is er blijkbaar opgeschakeld naar spoed, want er moest NU NU NU een monteur de kraan komen vervangen. Dat komt me nu alleen totaal niet uit dus daar moet ik morgen even voor bellen.

Als de monteur komt kan ik die ook nog even mooi wat vraagjes stellen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:15

Wat hij zegt klopt wel: alles onder het minimum kan de meter niet betrouwbaar registreren. Die meter weet dus niet of je nou 0, 0,02 of 0,04 kuub per uur gebruikt. Daarvoor is hij kennelijk niet precies genoeg. Kan dus meer zijn, maar ook minder. Hij beweert nu dat het alleen maar minder kan zijn dan het daadwerkelijke verbruik.

Als dat echt zo is, dan snap ik de spoed met het vervangen van de meter - met de hoofdkraan uit zou hij dan ook echt niet meer dan 0 mogen aangeven, en hij geeft aan dat hij wel wat meet. Da's gek. Misschien zelfs gevaarlijk gek.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:24

Wat ik lees is dat jouw app aangeeft dat je verbruik in euros is, logisch zou zijn dat dit een soort inschatting van je leverancier is.
Wat hier interessant is wat is jouw verbruik in M3?
Dat wordt (blijkbaar) niet vermeld in de app.
Ook een slimme meter kan je zelf aflezen.
Stond er gisteren bijvoorbeeld op 1000,010 M3 en vandaag 1001,010 M3 dan heb je dus 1 M3 verbruikt. Staat er 1000,010 M3 heb je dus niks verbruikt en hoef je je geen zorgen te maken.
Staat er 1000,050 M3 dan is dat blijkbaar die Qmin waar je het over had. (en daar kunnen we wat van vinden maar voor de prijs maakt dit niets uit aangezien je niet voor achter de komma wordt afgerekend.

En als jij echt een lek hebt laat ze dan alsjeblieft met spoed komen of je nou wel of geen tijd hebt....