Hypotheek en studieschuld, hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:49

Vumana89 schreef:
Toch kun je er bij het kopen van een huis niet onderuit je studieschuld te melden. Een studieschuld is een financiële verplichting en een hypotheekadviseur moet deze meenemen om de hoogte van de hypotheek te kunnen bepalen. Je bent dan ook verplicht om met een uitdraai van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) aan te tonen hoe hoog de lening is.

Neen,
https://www.homefinance.nl/hypotheek/in ... hulden.asp[/quote]

Is een studieschuld van belang bij het aanvragen van een hypotheek?
Zoals we eerder zagen kijkt een hypotheekbank bij het berekenen van de maximale hypotheek naar de inkomsten en uitgaven. Alle schulden spelen daarbij een rol aangezien de te betalen rente en eventuele aflossing een vaste terugkerende, maandelijkse verplichting is. Studieschuld is hierin deels een vreemde eet in de bijt. Alle schulden zoals persoonlijke leningen en kredieten staan geregistreerd in het BKR, echter studieschulden staan hierin niet vermeld. Daardoor zijn de controle mogelijkheden voor een bank beperkt. Maar dat betekent niet dat er geen rekening wordt gehouden met studieschulden. Op het moment dat u buiten de hypotheek een studieschuld heeft, houdt de hypotheekinstelling bij de maximale hypotheek berekening wel degelijk rekening met de lasten die bij deze studieschuld horen.

staat gewoon onderin je link

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:00

Ik vind het bedrag wat je minder kunt lenen niet in verhouding staan met wat je in de maand kwijt bent aan een studieschuld.
Ik kon 80.000 lenen ipv 115.000 en had maar €50 in de maand aan studieschuld.
Dus daarom gekozen om niet te vermelden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:46

Vumana89 schreef:
Neen,
https://www.homefinance.nl/hypotheek/in ... hulden.asp

Het verschil zit hem in het feit of een lening consumptief is of niet.
En wettelijk gezien mag de studieschuld zeker niet meetellen X3.
Dit is vrij recent nog breed in de media geweest.

Een hypotheek is ook geen consumptieve lening en staat ook niet geregistreerd bij het BKR.
Toch moet je het melden en wordt er rekening mee gehouden.
Wettelijk moeten zij er zelfs rekening mee houden.

Officieel moet de aanvrager alle schulden melden, als je dat niet doet kun je als aanvrager wel achteraf problemen krijgen.
Manlief en ik hebben nu een huis+hypotheek; wij kunnen zonder problemen nog een volledige hypotheek aanvragen (omdat deze niet geregistreerd staan bij het BKR).

Ben benieuwd naar jouw officiële! bron dat ze met een studieschuld géén rekening mogen houden.
Maar we kunnen zeker wel problemen krijgen als je het niet meldt en daardoor veel te veel geleend hebt.
Zodra je het wel meldt móét de aanvrager met de schulden rekening houden, dat is wettelijk verplicht.

edit: uit jouw eigen link:
Citaat:
Is een studieschuld van belang bij het aanvragen van een hypotheek?

Zoals we eerder zagen kijkt een hypotheekbank bij het berekenen van de maximale hypotheek naar de inkomsten en uitgaven. Alle schulden spelen daarbij een rol aangezien de te betalen rente en eventuele aflossing een vaste terugkerende, maandelijkse verplichting is. Studieschuld is hierin deels een vreemde eet in de bijt. Alle schulden zoals persoonlijke leningen en kredieten staan geregistreerd in het BKR, echter studieschulden staan hierin niet vermeld. Daardoor zijn de controle mogelijkheden voor een bank beperkt. Maar dat betekent niet dat er geen rekening wordt gehouden met studieschulden. Op het moment dat u buiten de hypotheek een studieschuld heeft, houdt de hypotheekinstelling bij de maximale hypotheek berekening wel degelijk rekening met de lasten die bij deze studieschuld horen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:10

Vumana89 schreef:
Neen,
https://www.homefinance.nl/hypotheek/in ... hulden.asp

Het verschil zit hem in het feit of een lening consumptief is of niet.
En wettelijk gezien mag de studieschuld zeker niet meetellen X3.
Dit is vrij recent nog breed in de media geweest.

ALLE financiële verplichtingen moeten gemeld worden. Ook de niet consumptieve leningen moet je opgeven en worden meegerekend. Een persoonlijke lening voor de verbouw van je woning is ook niet consumptief. Maandlasten worden zeker wel meegenomen in de hypotheek berekening. Doet de adviseur dit niet kan er een grote overkreditering ontstaan. En dat mag BIJ WET niet

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:10

Officieel ben je verplicht om het te melden, ik ken echter zoveel mensen die het gewoon niet doen. Die hebben een vaste baan, goed inkomen en een studieschuld. Alles word afgelost maar komt er gedonder dan geld de eventueel afgesloten NHG niet. Wanneer jij een vaste baan hebt en geen torenhoge hypotheek wil dan zou ik het, ondanks dat ik tegen fraude ben, het gewoon niet vermelden. Ook je telefoonabonnement hoger dan een bepaald bedrag word meegerekend. En een leaseauto.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:45

Evel_Knievel schreef:
In principe heeft de bank toch zijn onderpand? Namelijk het huis. Mocht ik plots stoppen met betalen dan hebben zij het huis.

(...)

Ik vroeg me af: is het iemand gelukt om ondanks een (hoge) studieschuld een hypotheek af te sluiten?

Zo makkelijk ligt het niet, want de bank moet maar hopen dat het huis op een veiling genoeg opbrengt om de schuld mee af te lossen. Daarnaast hebben ze er werk en kosten aan.

Wat vind jij een hoge schuld?
Ik heb met een schuld van 25-30k een hypotheek van circa 200k af kunnen sluiten, maar inderdaad niet direct na m'n afstuderen. Het kan dus zeker wel, maar er moet genoeg salaris tegenover staan.

Niet melden is echt het domste wat je kunt doen overigens.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:02

Ach breek me de bek niet open, ik heb geen studieschuld meer, werk >1 jaar, ben hoogopgeleid en heb een partner om de hypotheek mee te delen. En nog kunnen we niets kopen omdat ik niet aan de eisen kan voldoen om gewoon de volle hypotheek te krijgen ipv jaarinkomen/3 (wat kansloos is als je daarvan 2 jaar fulltime hebt gestudeerd).

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:52

EmptyWords schreef:
Pluttersput schreef:
Ik had een adviseur die me vertelde dat ik het gewoon niet moest melden. Wel aan hem, maar niet officieel bij de verstrekker van de hypotheek. Enige mogelijkheid dat ik er iets mee van doen zou krijgen was als ik aanspraak wilde maken op de NHG. Dan zouden ze er achter kunnen komen. Maar tegen die tijd zou ik de schuld wel hebben afgelost...

...

Ik heb er dus voor gekozen het spaargeld niet in het huis te steken maar de schuld af te lossen, zodat ik geen valse informatie hoefde te geven.
Je kán er dus onder uit. Of je dat wilt is een tweede.

dat is dus gewoon fraude van je adviseur

Fraude of gokken.. hoe dan ook heb ik toen besloten er niet aan mee te doen :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:58

Daarom vind ik een studieschuld niet zo fijn voor de mensen die dat hebben.

En ik geloof dat niet iedereen daar goed is over geinformeerd tevoren wat dat voor gevolgen heeft voor ze als ze een studieschuld hebben opgebouwd en moeten gaan aflossen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 10-05-19 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:58

Mijn man en ik hebben allebei een studieschuld en toch net een hypotheek afgesloten, dus het is zeker mogelijk. Het drukte natuurlijk wel op ons te lenen bedrag maar we hadden ook niet de illusie dat we met onze studieschulden 3 ton konden gaan lenen. Ik ken ook mensen die het verzwegen hebben maar dit voelde voor ons echt niet goed... je moet ook maandelijks de hypotheek nog kunnen opbrengen natuurlijk.

Ragdollcat

Re: Hypotheek en studieschuld, hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:16

Dat dus, je moet het ook kunnen opbrengen om je studieschuld én hypotheek te kunnen aflossen,

Want het is geld dat is geleend en die je moet terugbetalen.

Alleen maar goed dat de hypotheekverstrekkers daar ook opletten en streng zijn. Want als het nog niet is afgelost dan zal dat ook niet zo snel gaan gebeuren, zeker niet als er ook nog hypotheek bij is gekomen en wie geeft 100% garantie en zekerheid dat men in de toekomst meer gaat verdienen?

Het belangrijkste is om in het hier en nu te kijken en te handelen en niet voor misschien misschien in de toekomst zonder garantie......

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:27

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:02

Je studieschuld word gewoon dubbel meegeteld. 20.000 is 40.000 minder hypotheek en dat kan net het verschil zijn tussen een appartementje kopen voor 150.000 a 400 euro hypotheeklasten of er eentje huren voor 800 a 1000 per maand.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:15

Tip: als je al een deel van je studieschuld hebt afgelost en een extra betaling doet, waardoor het maandbedrag veranderd, rekenen ze het nieuwe totaal van de schuld mee. Dus stel dat je begint met 40k schuld, je hebt al 8k maandelijks afgelost en doet een extra aflossing van 2k. Dan wordt er een nieuw maandbedrga vastgesteld en voor de hypotheek daarna gerekend met de nieuwe restschuld van 30k. Kan toch wel veel schelen.

Daarnaast zou ik kijken naar huizen/plekken die minder populair zijn. Een opknapper in een dorp is een stuk goedkoper dan een bankschuiver in de stad. Maar dan meot je het wel zien zitten om aan het klussen te gaan.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:36

Ik ken verschillende mensen die via "vastgoedbeheer" of "anti kraak" best snel iets konden huren. Super goedkoop (250 inclusief) en geen erg lange wachtlijst.
Enige nadeel is dat je huur maandelijks opzegbaar is, dat gebeurt dus als het pand verhuurd of verkocht gaat worden.
Zo kun je redelijk snel uit huis, maar houdt waarschijnlijk genoeg geld over om verder te sparen. Bovendien verlies je je inschrijfduur voor sociale woningverhuur niet bij antikraak.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:38

Laatst een nieuwe hypotheek afgesloten en er is niet eens naar gevraagd.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:39

Ik zit met precies hetzelfde probleem. En als ik wil huren, betaal ik me blauw aan huur. Want mijn inkomen is te hoog voor de goedkoopste klasse huurwoningen.
Hoe krom wil je het hebben...

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:46

ts, misschien kan je samen met iemand particulier huren?
En bij sommige sociale huur plekken kan je ook prioriteit krijgen of meedoen aan een loting in plaats van wachtlijst, dus dat kan je ook proberen.

Ben bang dat kopen gewoon niet gaat lukken. Zelfs als je een hypotheek krijgt dan zit je met 600 pm ongeveer op 180.000? In de randstad kan je daar al nauwelijks een huis meer voor kopen helaas, of het duurt heel lang.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:50

bigone schreef:
Je studieschuld word gewoon dubbel meegeteld. 20.000 is 40.000 minder hypotheek en dat kan net het verschil zijn tussen een appartementje kopen voor 150.000 a 400 euro hypotheeklasten of er eentje huren voor 800 a 1000 per maand.

Dat is als je de oude lening hebt.
Bij de nieuwe lening is dat lager:
Citaat:
Bij het nieuwe leenstelsel, dat is ingegaan op 1 september 2015 en een aflostermijn heeft van 35 jaar, wordt er gerekend met 0,45 % van de studieschuld. Heb je een studieschuld van € 20.000, dan scheelt dit € 25.000 op de hypotheek.

Daarnaast betaal je meer voor een hypotheek van 150.00 euro.
Bij 2,2% is dat (bijna) 500 per maand + je levensverzekering.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:17

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:19

Sommige gemeenten geven toch een starters hypotheek? waar je komende jaren niet hoef te betalen
of is dit inmiddels over

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:31

pompadour schreef:
Sommige gemeenten geven toch een starters hypotheek? waar je komende jaren niet hoef te betalen
of is dit inmiddels over

Ik weet dat in mijn oude gemeente deze binnen een jaar al ‘op’ was :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:35

lissisanne schreef:
ts, misschien kan je samen met iemand particulier huren?
En bij sommige sociale huur plekken kan je ook prioriteit krijgen of meedoen aan een loting in plaats van wachtlijst, dus dat kan je ook proberen.

Ben bang dat kopen gewoon niet gaat lukken. Zelfs als je een hypotheek krijgt dan zit je met 600 pm ongeveer op 180.000? In de randstad kan je daar al nauwelijks een huis meer voor kopen helaas, of het duurt heel lang.

Zelfs urgentie is moeilijk te krijgen. Ts lijkt me nou niet op een slechte plek te zitten. Ik vind urgentie ook meer een zaak van leven en dood.
Hier in de randstad ben je bijna 80 euro kwijt voor een voorrangsverklaring. Ongeacht of je hem krijgt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:37

Hier vroegen ze er bij alle hypotheken ook niet naar, ik kocht wel voor ong 50% van mijn maximaal te lenen bedrag. Wellicht scheelt dat.
Kunnen je ouders garant staan ts? Wil ook nog wel eens helpen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 22:45

jsofie schreef:
Laatst een nieuwe hypotheek afgesloten en er is niet eens naar gevraagd.

Bij ons 2 jaar geleden hetzelfde verhaal. Beiden een hoog inkomen en gingen het huis van familie kopen ruim onder de marktwaarde. Best gek dat ze er nooit om gevraagd hebben eigenlijk.