Marktplaats gelijk oversteken functie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

paardje87

Re: Marktplaats gelijk oversteken functie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 11:25

Nee ik had geen betaalsysteem van Marktplaats zelf gedaan, dat wilde mevrouw ook niet, ik had haar een betaalverzoek rechtsstreeks van de ING gestuurd.

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:28

bij gelijk oversteken komt er een percentage bovenop, dit kan met sommige dure producten oplopen en als ze het via je rekening wilt overmaken prima toch? waar je voor moet oppassen is het Tikkie verhaal. Google maar op "opgelicht Tikkie / Marktplaats " dan vraagt de koper om een soort van bevestiging dat jij een echt person bent en wordt (volgens de koper) je bankrekening gecontroleerd.

dit doen ze door je een Tikkie te sturen van 0,01 cent, daardoor denk je niet snel dat je opgelicht gaat worden. want wat moeten ze met 0.01 cent.

met die link krijgen ze toegang tot je hele rekening en ww en halen ze heel je rekening leeg

de link is super profi opgesteld en ook zelfs met zo'n slotje bovenin.

dit komt laatste tijd ook veel voor en er trappen veel mensen in.

edit:
ze vragen ook snel om je telefoon nummer zodat je niet meer via mp communiceert en mp niet meer kan optreden. ook bieden ze vaak de vraagprijs gelijk om zo mensen sneller over te halen om dat Tikkie te accepteren.

ze sturen zelfs een link mee van de bank, waarin staat uitgelegd hoe veilig dit Tikkie wel niet is.

schoften zijn het..

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:32

paardje87 schreef:
Nee ik had geen betaalsysteem van Marktplaats zelf gedaan, dat wilde mevrouw ook niet, ik had haar een betaalverzoek rechtsstreeks van de ING gestuurd.

Je wordt vaak gewaarschuwd dat linkjes gefraudeerd kunnen zijn dus sommige mensen zijn iets te op hun hoede ;). Maar via rekeningnummer overmaken is naar mijn idee gewoon veilig.

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:32

Als je gewoon je rekeningnummer geeft en wacht tot het geld op je rekening staat, is er niks aan de hand. Wel daadwerkelijk wachten tot je het geld op je rekening ziet staan en niet vertrouwen op een screenshot van de betaling, dat is ook een grapje wat nog wel eens wordt uitgehaald, neppe betalingsbevestigingen.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:35

Ik ben er voor 100 euro mee opgelicht. Ik wilde een ereader kopen en met gelijk oversteken betalen. Bleek de link mbt gelijk overstekenveranderd en werd het geld gewoon op zijn/haar rekening gestort. Daarna werd het radiostil en kreeg geen contact meer.
I

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:40

paleoceen schreef:
Ik ben er voor 100 euro mee opgelicht. Ik wilde een ereader kopen en met gelijk oversteken betalen. Bleek de link mbt gelijk overstekenveranderd en werd het geld gewoon op zijn/haar rekening gestort. Daarna werd het radiostil en kreeg geen contact meer.
I

Was dat niet gewoon een betaalverzoek via marktplaats dan?
Citaat:
Betaalverzoeken met iDEAL via Marktplaats
Als verkoper kun je betaalverzoeken uitwisselen via iDEAL en daarmee de financiële afhandeling van de verkoop regelen. Betaalverzoeken met iDEAL wordt aangeboden door Online Betaalplatform van Media Medics B.V.​
Voordelen van Betaalverzoeken met iDEAL
Je bankgegevens niet meer delen met vreemden.
Nooit meer met cash over straat als je een aankoop gaat ophalen.
Niet meer wachten met verzenden tot het bedrag op je rekening staat. Een betalingsbevestiging is nu voldoende. Na een bevestiging wordt het bedrag gegarandeerd overgeboekt op je rekening.
Alle veiligheidsmaatregelen die van toepassing zijn op iDEAL, gelden ook voor Betaalverzoeken via Marktplaats.

Je hebt namelijk gelijk oversteken (dat is dus met verzendbewijs & geld 7 dagen vasthouden) etc., en gewoon een betaalverzoek via marktplaats. Dan heb je geen garanties verder.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:44

paardje87 schreef:
Toch even een kleine update of nouja liever gezegd een nieuwe vraag, ik verkoop ook oa een zadel, de mevrouw in kwestie wilt het opgestuurd hebben. Ik heb gezegd dat dat haar eigen risico is en verzonden verkocht is. Daarmee ging ze akkoord. Ik heb haar een betaalverzoek verstuurd maar nu wilt ze dat niet via die weg betalen maar wilt ze mijn rekeningnummer zelf, zodat ze het zelf kan overmaken wat ik er uit begrijp. Moeten er nu alarmbelletje afgaan of maak ik mij zorgen om niks?

Hier gaat wel alarmbelletje.

Als er een betaalverzoek rechtstreeks vanaf je bankrekening is verstuurd en ontvanger klinkt op de link, dan ziet ze toch sowieso je banknummer en tenaamstelling.

Ik denk dat ze een of ander grapje uit halen door bedrag middels overboeking te doen van een lege rekening.

Ze sturen je dan waarschijnlijk schermprint van dat overboeking in behandeling is of zelfs van afgeschreven van HAAR rekening.
Maar omdat rekening in de min staat, kan het bedrag toch niet afgeboekt worden en wordt er niets op jouw rekening bij geschreven.
Zo lang jij niks op je rekening bij geschreven hebt staan, niet op sturen.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 12:01

Ik heb aangedrongen dat dit mijn manier is en ik anders een andere koper zoek. Nadat ik dat zei heeft zij het overgemaakt en stond het meteen op mijn eigen rekening. Heb het even apart gezet want hoor soms ook verhalen dat mensen het terug boeken. Maar tot zo verre gaat het goed en doe ik het zadel morgen op de post!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:14

Als bedrag op jouw rekening is bijgeschreven kan het zover ik weet niet terug gehaald worden.
Niet door betaler/koper en/of bank.
Denk maar aan de gevallen dat iemand of bedrijf per abuis naar het verkeerde rekeningnummer overboekt.
Die zijn overgeleverd aan het fatsoen van de onterechte ontvanger.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 12:20

TS, terugboeken kan alleen bij automatische incasso. Dit een een overboeking van de koper en kan ze nooit terughalen. Ook haar bank niet.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:13

idd, je kan gewoon veilig het zadel versturen nu. Alleen met automatische incasso kun je terug boeken.

Geld storten vanaf een lege rekening kan ook niet, want dan kun je simpelweg de betaling niet doen als er onvoldoende op staat.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:17

Ik heb eens een keer veel studieboeken verkocht via marktplaats. Dit ging om 4 boeken samen €250. Ik heb toen wel gebruik gemaakt van de gelijk oversteken functie. Wel heeft mijn vriend gefilmd. Van het inpakken tot naar het PostNL punt. Constant camera op t pakje en ook bij verzenden camera op de doos en op mijn verzendbewijs.
Dat was volgens mij wel waterdicht :+

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:49

Ik heb een set dakdragers via MP verkocht en nu wil de koper met gelijk oversteken de betaling afronden. We moeten de dakdragers dus opsturen, want hij woont 130 km van ons af.

Aangezien dit de 1e keer is dat ik dit doe, en een hele hoop gelezen heb over oplichting e.d. wil ik vragen of het klopt wat ik nu te zien krijg:

Activeer betalen via Marktplaats in 2 simpele stappen

Beveilig je account, koppel je mobiele telefoonnummer.
Verifieer je bankrekening door een iDEAL-betaling van €0,01 te doen.

De volgende stap is dat ik mijn mobiele nummer moet invoeren (heb ik nog niet gedaan).

Maar klopt dat dat we die € 0,01 moeten overmaken?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:52

Ik heb dus laatst een item gezien hierover in Kassa en dat dit dus juist voor de verkoper erg veilig is.

Als jij bij wijze van spreke een lege doos zou opsturen, dan zou dat voor Marktplaats voldoende bewijs zijn om jou je geld te geven.
Dat was een grote fout in het systeem dus ik weet niet of ze dat hebben opgelost.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:57

Isabonny; volgens mij klopt het niet dat jij als verkoper geld moet betalen om het te activeren. Ik gebruik ook het betaalverzoek van marktplaats en heb er nog nooit 1 cent voor hoeven betalen.

Stel je vraag anders ook bij het topic rare mensen op marktlaats, daar zitten veel mensen die regelmatig met betaalverzoeken van marktplaats werken.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:57

Mijn nicht is dus vorige week opgelicht via gelijk oversteken. Ging om een telefoon die ze verkocht. Ze kreeg een mail van marktplaats dat gelijk oversteken bevestigd was. Moet zeggen ik heb de mail gezien en vond het er echt op lijken.. totdat je goed keek. Vervalste email. Ze had alleen wel ondertussen de telefoon opgestuurd. Aangifte is gedaan bij de politie en die zijn er mee bezig. Verder zelf geen ervaring met gelijk oversteken maar een gewaarschuwd mens..

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:27

Wanneer jij als verkoper het nog niet geactiveerd hebt vraagt marktplaats inderdaad wel om 0.01 cent over te maken zodat ze weten dat je een geldige rekening invult.

Dit heb ik destijds ook gedaan als je gewoon via je account instellingen dit doet kan er weinig mis gaan niet via een linkje in de chat doen dus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:44

Via een betaalverzoek laten betalen of gewoon via overboeking op bankrekening , dat doe ik altijd. Zowel bij aan- als verkopen. Gelijk oversteken nooit weer, daar word nogal met gefraudeerd, als verkoper krijg je je geld wel alleen weken later .

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:53

bij mij duurde het lang voordat de koper aangaf het pakket ontvangen te hebben. Terwijl ik dit wel op de track and trace kon zien. Reageerde ook niet meer op mijn berichten. Gelukkig na 7 dagen wel mijn geld ontvangen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:01

Nickolay schreef:
bij mij duurde het lang voordat de koper aangaf het pakket ontvangen te hebben. Terwijl ik dit wel op de track and trace kon zien. Reageerde ook niet meer op mijn berichten. Gelukkig na 7 dagen wel mijn geld ontvangen

Koper moet inderdaad aangeven dat het pakket is ontvangen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 22:13

xtessax83 schreef:
Wanneer jij als verkoper het nog niet geactiveerd hebt vraagt marktplaats inderdaad wel om 0.01 cent over te maken zodat ze weten dat je een geldige rekening invult.

Dit heb ik destijds ook gedaan als je gewoon via je account instellingen dit doet kan er weinig mis gaan niet via een linkje in de chat doen dus.

Dank je wel, ik heb het linkje wat in mijn berichten bij MP stond maar niet geopend en het via mijn eigen instellingen gekoppeld. Moet zeggen dat dat er wel precies hetzelfde uitzag. Nou ja, kan hopenlijk niet meer dan € 0,01 en mijn dakdragers kwijt zijn. :P