Welke kleine auto?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 01:13

xsensibel schreef:
Ik zou als je de keus hebt ook voor een iets grotere auto gaan.. denk aan een VW polo/golf, Suzuki Swift... ik heb zelf een golf uit ‘96 maar dit is wel een hele degelijke en iets zwaardere auto

Die C1tjes etc vind ik altijd zo onstabiel aanvoelen... zéker als t hard waait :=

Dat ga je qua budget niet redden helaas.

Ik zou zeker de alto ook overwegen. Heb er eentje gehad en is echt een fijne auto en heel betrouwbaar! Sowieso zou ik een aziaat overwegen.

Danjel

Re: Welke kleine auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 07:58

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:02

Ik lees iets over beenruimte: ik ben 1.80 m en heb echt lange stelten. In het oude en nieuwe model Aygo kan ik ze prima kwijt. Op de achterbank niet uiteraard, maar daar zit ik nooit. ;)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:06

Zelf rij ik in een twingo van inmiddels 20 jaar oud 30.000 km per jaar. En dat is prima te doen. De enige kosten die ik er aan heb gehad in twee jaar is een V-snaar, een flesje olie en wat lampjes. Alles bij elkaar denk ik max E60,-. Dit voorjaar gaat hij naar de garage voor een beurt, distributie riem, nieuwe banden en een rammeltje. Ze hebben me verzekerd dat het me max e1000 gaat kosten. Ik vind het een koopje. Heb deze auto 2 jaar geleden gekocht voor 1500,- en ondertussen lach ik me helemaal suf. Oh ja verzekering en wegenbelasting zijn samen 40,- per maand.
Maar voor het budget wat jij wil gaan uitgeven kun je ook een vw up kopen. Misschien iets ouder dan je wensen lijstje maar een heerlijke auto als je niet te groot wil.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:12

Ik rij sinds sept 2018 in een Sart fourfour, inmiddels eerst 10.000km er op zitten, fijne auto, ik zit er meestal alleen in, maar ook al eens met zijn 3-en op pad geweest, volgens betrokkenen (volwassenen) achterin niet ruim maar wel te doen, luxe interieur, achterbank inklappen en dan genoeg ruimte voor de grotere boodschappen als zakken voer enz. Auto zit lekker hoog, dagelijks ook 2x25km woon-werk prima te doen, maar ook al even uit midden Nederland mee naar Aken geweest.rijdt met 1:17 wel minder zuinig dan verwacht, maar goed te doen. Super korte draaicirkel

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:14

Hier ook een jaar of 10 een Alto gehad, om de 2/3 jaar een nieuwe, nooit problemen gehad.fijn , goedkoop autootje. Toen het model eruit ging heb ik een Ford Ka gekocht! Zal niet zeggen dat ik er mega spijt van heb, maar vond de Alto fijner rijden. Als ik nu mocht kiezen zou ik denk ik voor een Selerio gaan

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:23

Hier een Hyundai i10. Daarvoor in een aygo gereden. De i10 rijdt veel fijner. Deze auto is net iets zwaarder en de moter is krachtiger.
Hyundai is ook een enorm betrouwbaar merk. Ook staat bekend dat de Toyota aygo roest.

mls_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:35

Ik zou de c1, aygo, 108 achterwege laten. Dit zijn echt budget auto's. Meerdere vrienden die er hebben en allemaal verschillende terugkerende problemen. Allemaal hebben ze uitlaat problemen en ook de Ruiter wissers zijn een drama, volgens mij hebben ze er zelfs allemaal maar 1 op de voorruit ipv 2.. Motor daarvan gaat regelmatig stuk..

Ik heb sinds een paar maanden een Ford Ka, en ben er helemaal verliefd op. Hij is zuinig,ruim, zelfs mijn vriend van 2 meter 05 zit er prima in! Genoeg beenruimte en hoofdruimte! De hond gaat regelmatig mee op de achterbank en dat gaat ook allemaal prima. De achterbank kan volledig plat dus je kan er echt nog een hoop in douwen.
Dus misschien kan je die ook in overweging nemen?
Wel moet ik zeggen dat ik het duurste model heb, de achterbank die in delen neer kan is dacht ik wel alleen bij dat model, maar dat zou je kunnen uitzoeken!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:40

Ik heb een twingo van 2014 met 17000 km gekocht. Ik heb hem nu 2.5 jaar en ben erg tevreden. Inmiddels staat er 80000 op de teller. Gemiddeld rijd hij bij mij 1 op 15/16 maar ik bwn ook niet van het rustige optrekken.

Ik ben zelf 1.70 Maar ook mijn pa en broertje van rond de 185 vinden hem heerlijk rijden.

Afgezien van de standaart onderhoudskosten en banden heb ik nog gwwn kosten gehad.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:01

Ik heb een poosje geleden over hetzelfde nagedacht, en ben voor een Nissan Pixo gegaan. Ook omdat ik eens een auto met een distributieketting ipv riem wilde proberen (dat waren aan mijn vorige auto, een Punto, nl altijd de grootste kosten).
Uitgebreid ervaringsreviews gelezen en op de website van ANWB gekeken naar wat 'degelijke' tweede handsjes zouden zijn..

Ik moet zeggen, valt me niet tegen.. :D Ik mis mn Punto enorm, maar qua verbruik, rijden en vooral parkeren vind ik de Pixo een prima dingetje. In het begin wel wat problemen gehad, maar daar kon t autotje niks aan doen. Ik heb m bij een hapsneurkgarage vandaan en het bleek achteraf een schadeauto te zijn die een beetje halfbakken opgelapt was. Maar als ik dan zie hoe deze toch nog rijdt kan ie blijkbaar heel veel hebben :') Qua model is het eigenlijk een Alto..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:04

mijn zusje is super tevreden met haar Kia Picanto. Je hebt daarin ook niet meteen het gevoel,alsof je om alles wegvliegt.

Zelf ooit een C2 gehad, die reed ook best fijn.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:05

Wij hadden op Curaçao een i10 als huurauto. Voor een kleine auto reed hij echt fijn!
Zou hem zo overwegen als ik geen leaseauto meer zou hebben.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:26

Ik heb het nieuwe model Twingo en ik ben er gek op! Die kleine draaicirkel is echt geweldig en prop er met gemak mijn 1.80 lange dochter in. Hij heeft ook een wat hogere instap, dat vind ik persoonlijk heel fijn. Verder heb ik die lichtblauwe kleur waar ik iedere dag vrolijk van word, stel me zo voor dat ik een bel op het dak monteer, dan kan ik er ijsjes uit verkopen :D .

Maar, en daar komt de maar, mijn kleine blauwe wendbare vriend is zeer windgevoelig. Voor in de stad issie fantastisch, en ik rij er gerust ook een paar honderd kilometer op een dag mee want ik ben echt een uitmuntende chauffeur (pfffffff), maar moest ik voor mijn dochter een auto gaan kopen (overigens ook een fantástische chauffeur alleen nog niet zo lang) zou ik denk ik toch voor iets anders gaan (en dat zeg ik met de grootst mogelijke spijt want ik ben dol op mijn autootje :j )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 09:58

Ja eens met de wind. Ik rijd normaal netjes de toegestane snelheid maar met windstoten blijf ik 100 rijden omdat ik anders heen en weer schud. De hoge instap daar verbazen mensen zich standaard over als ze voor het eerst instappen.

Ik heb uiteraard de gele versie. Wilde eerst voor een swift gaan en toen zag ik op mp een gele twingo en ik was verkocht

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:08

Hier een zeer tevreden Picanto eigenaar, heb hem nu al bijna 5 jaar (nieuw gekocht).
Eerste 2,5 jaar bijna 85.000 mee gereden, daarna door een nieuwe baan op fietsafstand bijna niet in gereden, dus na bijna 5 jaar heb ik nu bijna 100.000 op de teller staan.
Ik heb er vooral snelweg kilometers in gereden en ondanks dat hij minder snel op trekt dan onze 308 heb ik geen moeite mee te komen in het verkeer. Zijwinden merk ik ook pas iets van als er minstens code oranje is afgegeven en dan nog kan ik prima 130 rijden. Ondanks zijn kleine formaat pas ik (1.80) er zelfs samen met mijn man (1.95) en schoonvader (1.90) tegelijkertijd prima in.
Persoonlijk had ik hem ietsje zuiniger verwacht qua brandstof (al is dat nog steeds niet slecht), maar dat maakt hij weer goed in zijn onderhoud, in die 5 jaar is er naast het standaard onderhoud nog nooit een reparatie of vervanging nodig geweest.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:46

Ik heb ook een C1 een wat oudere (2008) en in de 5 jaar dat ik hem heb (afkloppen) nog geen grote onderhoudskosten gehad. Grote/kleine beurt tegelijk met de Apk en niks aan de hand.

Mijn achterruit lekt ook niet, (auto staat wel onder een carport), maar ik heb wel een brief gehad deze week van een terugroep actie mbt spontaan loslatende/vallende achterruit en moet daarvoor langs een dealer om het te laten controleren en kitten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:56

Hier meerdere tevreden gebruikers van de Opel Corsa (B, C en Combo). Makkelijk aan onderdelen te komen, mits nodig, en zeer zuinig in gebruik.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:19

Fiat 500 <3

Voldoet niet helemaal aan je eisen maar ik vind het echt een super fijne auto. Rij nu 5 jaar in een fiat 500 twin air turbo. Super zuinig, heeft nooit wat, rijdt veel minder blikkerig/als een kart dan een C1/aygo/up. Je levert wel in op de 5 deuren en op kofferbakruimte maar dat vind ik persoonlijk het helemaal waard.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:46

Wij hebben een kia picanto en VW polo staan, de kia is wat zuiniger en de polo vind ik wat stabieler en fijner op de snelweg. Maar Kia is absoluut een fijn ding zeker voor z'n prijs. En volgens mij gewoon een veilige en degelijke optie :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:49

Ik heb net een opel karl sinds een maand, heb een auto ingeruild en na in heel wat kleine auto's te hebben gereden ben ik nog nooit zo blij geweest met een auto, rijd zelfs lekkerder dan de citroen c3 die ik hiervoor had. Zit volgens mij standaard cruise control en city drive op en rijd lekker zuinig en snel (heeft wat meer pk dan de meeste kleintjes). Fijne wegligging, hoor niet veel wind. En ook nog ietsje groter dan de kleintjes als c1, 107,aygo etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 11:59

Volgens mij worden hier ook autos genoemd die boven de 7500 euro zijn :D

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:09

Ik rijd sinds nov 2014 een nieuwe kia picanto, rijd ongeveer 15.000 km per jaar. In al die tijd alleen standaard onderhoud uitgevoerd bij de dealer 3x kleine beurt van net geen €200 en een grote beurt van tegen de €400. Daarnaast ieder jaar gratis zomercheck (wintercheck kan ook maar de beurten zijn steeds in november), gratis APK en gratis internationale pechhulp met die Kia Familycard (gratis zolang je 1x p/jr naar de dealer gaat voor onderhoud). Hele fijne auto, heb er al verschillende verhuizingen mee gedaan, passen toch wel een stuk of 15 bananen dozen in als je de achterbank plat legt. Daarnaast is de kofferbak zelf ook wel ruim vind ik. Ik rijd voornamelijk binnen de bebouwde kom en op 80/100 wegen. Maar als ik naar familie ga dan moet ik het land door crossen, hij trekt vlot genoeg op en ook als het flink waait kan je er prima 130 mee rijden op de snelweg. Ik rijd ongeveer 1 op 16 geloof ik. Het is al even geleden dat ik het gecheckt heb.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:18

Ik rijd zelf sinds kort een 108 en die bevalt mij prima, maar ik kan nog niet zo heel veel zeggen over de kosten op de lange termijn. Hij is wel lekker zuinig en wat ik persoonlijk heel fijn vind is dat de stoel in hoogte verstelbaar is. Ik ben niet zo groot maar bij deze kan ik eindelijk over het stuur heen kijken :+

Bij het invoegen op de snelweg is het wel even veel toeren maken, dat was even wennen maar hierdoor ben ik niet minder blij met deze auto. Als het hard waait merk ik dat ook, maar niet zoveel dat ik er echt last van heb.

Mijn beide broers rijden al jaren pikanto's en die houden het ook goed vol. Persoonlijk vind ik die dan weer wat minder lekker rijden.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:24

Amiigo schreef:
Volkswagen up?

Daar moest ik mee in z'n 3 de snelweg op, vond ik niet zo'n succes. Heb nu een Picanto en vind 'm errug fijn! Let wel op dat de batterij van je telefoon langer meegaat dan de accu dus niet je sleutel in het contact laten zitten :+

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 12:25

Twingooooo <3 Ik rijd een Twingo van 2012. Nog niet zo lang, dus qua onderhoud weet ik nog niet helemaal wat ik kan verwachten. Auto is hiervoor van mijn schoonmoeder geweest en die heeft altijd netjes alles laten doen, dus hij is in iedere geval goed onderhouden (ook qua grote en kleine beurten).

Ik vind het eigenlijk qua wind opvallend meevallen. Misschien komt dat omdat ik hiervoor in een Kia Koekblik en peugeot 206 uit 2000/2002 heb rond gereden. Natuurlijk ligt de grote, zwaardere auto van mijn vriend veel stabieler op de weg met wind, maar ik vind het met mijn Twingootje nog niet eens heel vervelend.

Het grote voordeel aan de Twingo vind ik toch wel dat die voor zo'n klein autootje een ''hoge'' instap heeft. Een vriend heeft een Peugeot 108 en ik vergis me dan vaak in de hoogte als ik instap.

Ik zou als ik jou was eens kijken of je in een aantal van de bovengenoemde auto's een rondje kan rijden. Dan kan je zelf ook afwegen wat je zelf het prettigste vindt, zoals de hoogte en wendbaarheid etc. Zoveel mensen, zoveel wensen...