[VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Re: [VOLG] Wij gaan zelf bouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:08

Ik volg, Kelly. Vind het zo fijn voor jullie; En dan nog vlakbij mij ook :Y)

marjannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:18

Is het geen optie om de voordeur in de garage te doen. Hebben wij hier ook daartussen een muur en erachter een berging/washok/wc

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 06:48

Dan moet de garage breder, als je nu uitgaat van een gewone roldeur in de garage past daar denk ik niet nog een voordeur naast als ik het zo zie?
Ik vind een voordeur aan de zijkant niet gek hoor. Mijn vorige huis had geen eens een voordeur, dat is pas raar _O- Heerlijk rustig, niet zoveel mensen aan je deur enzo :))

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:17

Als je op zolder wil slapen en graag een bad(kamer) hebt, zet er dan ook een WC bij, niets zo vervelend om 's nachts de trap af te stommelen. Zeker als je de voorzieningen (water en riolering) al op de zolderverdieping hebt.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:41

Super leuk zeg je eigen huis bouwen!!
AngeliqueB schreef:
Als je op zolder wil slapen en graag een bad(kamer) hebt, zet er dan ook een WC bij, niets zo vervelend om 's nachts de trap af te stommelen. Zeker als je de voorzieningen (water en riolering) al op de zolderverdieping hebt.
Dit is zeker waar! En iemand zei over die badkamer ensuite en vocht. Dit is ook waar, ik houd van een redelijk warm bad en daar komt aardig wat damp en dus vocht vanaf. Zorg dat je de ruimte kan afsluiten.

Over de tuin aan de voorkant, helemaal niet zo gek zeker niet ivm de ligging. Wel zou ik dan voor een andere gevel kiezen aan de voorkant. Waarom daar (ook) geen schuifpui of openslaande deuren?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 13:24

-
Laatst bijgewerkt door k_m op 29-07-24 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 11:11

-

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:41

Hoezo zonde om daar zonnepanelen te leggen, daar doen ze het juist het beste :+

Wij gaan zelfs energie positief, dus energie neutraal moet toch wel kunnen. Ik neem aan dat je ook geen gasaansluiting krijgt?

Waarom raad je schoonvader hsb af? Zo werd vroeger alles gebouwd, eigenlijk is dat pas traditioneel bouwen :))
Wij hebben al het hout geimpregneerd en in de houtbeits gezet, was een klusje maar voor het behoud van het hout wel heel nuttig :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:45

Leuk! Wij zijn ook aan het bouwen (huis, schuur en stallen) en doen vrijwel alles zelf (van fundering tot houtskelet, metselen, etc. etc.). We doen het naast onze fulltime banen en zijn nu 10 mnd bezig, kunnen er bijna in.

Veel succes, ik volg!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 19:41

)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:43

FCSA schreef:
Leuk! Wij zijn ook aan het bouwen (huis, schuur en stallen) en doen vrijwel alles zelf (van fundering tot houtskelet, metselen, etc. etc.). We doen het naast onze fulltime banen en zijn nu 10 mnd bezig, kunnen er bijna in.

Veel succes, ik volg!

Omg dit klinkt zo hoopgevend :') 10 maanden vanaf nul? WAUW.

Je hebt al een duidelijk idee in je hoofd zeg! Veel ramen, maar architect gaat jullie nog wel tips geven.

Hier om zelfde reden als jou ook traditioneel metsen.
En wij gaan op aardgas omdat de aansluiting er ligt, als je enkel moet binnen trekken is dat nog het goedkoopst. Wij leggen wel de buizen met het oog op een warmtepomp later. Als gas duurder zou worden (en we weer extra geld hebben).

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:54

Wauw super gaaf!
Dit is ook stiekem een droom van mij om zelf te bouwen!

Ik zou persoonlijk voor een grote openslaande deur gaan op de benedenverdieping zodat je zo je terras kan oplopen. En goed isoleren en of gelijk airco erin laten maken :o

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:05

Ik denk dat je niet aan zonnepanelen ontkomt voor de epc waarde. Je went aan die zonnepanelen op je dak hoor :)) Ik heb er straks 82 :')
Weet niet zo zeer of je architect je daarmee kan adviseren. Is meer iets voor een bouwfysisch bedrijf over het algemeen.
Wij gaan voor airco systemen. Eigenlijk hetzelfde idee als een warmtepomp, maar dan te betalen :+

Ons houten skelet is plank voor plank gemaakt, niet via een firma, daar heb ik ook niet zo'n hoge pet van op. Nadeel is dat dit wat langer duurt, zeker als je alles eerst impregneerd en gaat beitsen :P

@Stral: 10 maanden is zeker snel, maar hangt ook echt af van je vorm van funderen. Voordat onze fundatie af was waren we al 3x betonstorten en 3 maanden verder _O-

@FCSA: hoe doe je dat naast je werk zeg :oo jullie gaan echt als de brandweer :j wij zijn nu 8 maanden bezig, hopelijk wordt er hier binnenkort ook gemetseld. Maar we kunnen iig binnen aan de gang. Ik kom wel aan m'n 10.000 stappen per dag in dit huis :+

@Jeanine: ik vind openslaande deuren ook altijd mooi. Hier vanwege veel wind voor schuifpuien gegaan :j

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 21:23

-

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:06

We hebben al 2 maand vertraging om eraan te kunnen beginnen dus wij zijn goed bezig :')

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:43

k_m schreef:
Wat leuk! 10 maand en al bijna er in, goed doorgewerkt dan!! Wat voor woning zetten jullie?

Een huis van zo'n 200 m2 (2 verdiepingen), zadeldak (was helaas verplicht) en gemetselde buitenmuren. We hebben voor houtskeletbouw gekozen, dat gaat razendsnel (wel al het hout zelf op maat gemaakt, dus geen 'bouwpakket'). Het is een vrijstaand huis aan de rand van het bos.

Stral schreef:
Omg dit klinkt zo hoopgevend 10 maanden vanaf nul? WAUW.

Ja, echt vanaf nul. Het was een weiland, zelfs de opgang naar het terrein moest nog worden gemaakt. Ook geen water/elektriciteit etc. Wij hadden trouwens ook meteen een bouwstop van 2 maanden omdat de gemeente de fundering breder wilde (we zijn dus feitelijk 8 mnd bezig met het huis).

In het huis zijn we nu aan het kitten en schilderen. De stallen moeten overigens nog helemaal worden gebouwd, dus we kunnen straks weer lekker sjouwen & zweten :D

@TS: als je het hele dak van zonnepanelen maakt, is het veel minder lelijk (dan 'erop', zeg maar). W.b. energiezuinigheid verder vooral héél goed isoleren.

Voor grote mooie ruiten is Metaglas een aanrader :j

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 22:50

-
Laatst bijgewerkt door k_m op 29-07-24 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 23:04

De Metaglas die ik in België zie is precies voor autoruiten?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 23:19

Stral schreef:
De Metaglas die ik in België zie is precies voor autoruiten?

Deze bedoel ik: https://www.metaglas.nl

@k_m: wij hebben vloerverwarming. Ik zal morgen even de zonnepanelen opzoeken!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 06:59

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 07:11

Nee de harde isolatie kan wel wat hebben, is aluminium folie aan de buitenkant :) de zachte isolatie komt aan de andere kant. Ik heb een zwager die metselaar is dus die gaat metselen. Die is veel sneller dan dat wij zijn. Het potdekselen gaan we wel zelf doen.
Wij hebben dakplaten (zoals op schuren maar dan met 15cm isolatie) daarop komen de panelen. Moet wel randje dakpannen om, anders moesten we weer een andere vergunning erbij. Maar die liggen dan gelijk met de panelen. Eerst pannen en dan panelen is ontzettend duur :=
Wij hebben de kozijnen en ramen bij HBI vandaan (kunststof).

Wij leggen trouwens ook vloerverwarming :j

Ons huis is 700m3, vierkante meters weet ik even niet uit m'n hoofd :P

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 07:31

Is "slechts" 2 slaapkamers op de 1e verdieping niet nadelig voor de waarde van het huis?
Zou zelf altijd voor 3 gegaan zijn. Of iig dat van 1 dan eenvoudig 2 gemaakt kan worden.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 07:40

)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:07

Wat moet je met al die ruimte in je slaapkamer, je hoeft er alleen maar met je ogen dicht te liggen :')
Al vind ik de onze vrij riant met plusminus 16m² _O-

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 18:27

-