Extreme verhoging energiekosten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:19

Ik ben benieuwd.... Zit bij eneco en heb wel een mail gehad van de week met nieuwe tarieven maar wat het voor mij zou doen precies geen idee. Dat met ik uitrekenen. Maar nu heb ik net meegedaan met energiecollectief van de consumentenbond en dat is zeer gunstig. Echter, nu ik dit soort dingen lees vraag ik mij af of het idd vast zou staan voor volgend jaar Hoe ze de prijs hebben ingestoken. Straks stap ik over en gaat alles alsnog enorm omhoog geschroefd worden....

Ik betaal nu 59, vorig jaar 58 maar hebben ze hem zelf omhoog gezet vanwege verwachte hogere tarieven. Ik krijg elk jaar rond de 250-300 terug.

Puppetje

Re: Extreme verhoging energiekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:01

Mijn huis staat al 2 1/2 jaar leeg. 2x per jaar ben ik even voor een korte vakantie in Nederland. Tarief was 50 euro per maand en dan kregen we ook nog geld terug. Het wordt nu verhoogd naar 120 euro per maand. Het huis staat leeg en de thermostaat op 12 graden. Echt heel bijzonder dit. Vraag me af waarop ze dit baseren.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:04

Bij welke energiemaatschappij zitten jullie dan? Ik zit bij Essent en ons maandbedrag is juist weer verlaagd. Heb hem zelf weer op het oorspronkelijke bedrag gezet omdat ik liever wat terug krijg aan het eind van het jaar dan dat ik moet betalen.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:09

zonnebloem18 schreef:
Bij welke energiemaatschappij zitten jullie dan? Ik zit bij Essent en ons maandbedrag is juist weer verlaagd. Heb hem zelf weer op het oorspronkelijke bedrag gezet omdat ik liever wat terug krijg aan het eind van het jaar dan dat ik moet betalen.

Jij zit dus bij Essent en al wel wat gehoord? Hier nog niet, dan ga ik er maandag direct achteraan.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:20

Wij hebben net de jaar afrekening gehad en krijgen weer zo'n 1000 euro terug die ik dan in januari weer doorgeef aan de gemeentelijke belastingen :(:)

Net even op de site van Essent gekeken, maar ons jaar verbruik komt volgend jaar volgens hen uit op 1600 euro, ik betaal 200 euro per maand aan voorschot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:22

Naar aanleiding van dit topic mijn mails van Nuon maar eens goed bekeken :o
Ik ga van 72 naar 88, dat valt mee. Krijg tot nu toe ieder jaar wel terug gelukkig. Van sommige verhogingen hier schrik ik echt. Dan zou ik toch eens gaan bellen hoe dat kan, die verschillen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 09:52

Even een update; ik heb contact opgenomen met Nuon en dit blijkt te komen doordat ik nog geen jaar in dit huis woon en dat ik geen slimme meter heb.
Ze hebben een berekening gemaakt en ik verbruik nu nog geen 60 euro in de maand :+ :+ Dat kan wel kloppen want ben amper thuis.

Ze hebben me aangeraden om het bedrag rond de 100 euro in de maand te zetten vanwege de verhogingen die er wel aankomen, dan sta ik volgens hun sowieso niet voor verrassingen. Zij hebben hem nu naar 125 euro gezet voor me voor de zekerheid. En ze checken over een maand nog een keer wat mijn verbruik dan is (ivm mijn eerste winter hier) geweest zodat ik hem alsnog kan laten aanpassen mocht ik dit willen.

Dus het is de moeite waard om even contact op te nemen. :)

Ik kan weer ademhalen...
Laatst bijgewerkt door Muurp op 19-12-18 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:54

Gelukkig voor jou opgelost.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:58

Muurp schreef:
Even een update; ik heb contact opgenomen met Nuon en dit blijkt te komen doordat ik nog geen jaar in dit huis woon en dat ik geen slimme meter heb.
Ze hebben een berekening gemaakt en ik verbruik nu nog geen 60 euro in de maand :+ :+ Dat kan wel kloppen want ben amper thuis.

Ze hebben me aangeraden om het bedrag rond de 100 euro in de maand te zetten vanwege de verhogingen die er wel aankomen, dan sta ik volgens hun sowieso niet voor verrassingen. Zij hebben hem nu naar 125 euro gezet voor me voor de zekerheid. En ze checken over een maand nog een keer wat mijn verbruik dan is (ivm mijn eerste winter hier) geweest zodat ik hem alsnog kan laten aanpassen mocht ik dit willen.

Dus het is de moeite waard om even contact op te nemen. :)

Ik kan weer ademhalen...

Fijn! Scheelt nogal.
Je lan overigens in mijn Nuon ook je maan bedrag berekenen. Ze raden mij aan het nu ook op 85 euro te houden. Maar doe wel eens in de zoveel tijd even een berekening

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:01

zou vooral even gaan kijken of je je verbruik aan kan passen, zo hebben wij geen tv en liggen er standaard warme dekens op de bank, als we het koud hebben gaat er eerst een dikke trui aan. Onder de douche blijven we niet langer staan dan nodig. We kijken welke lampen we aanschaffen en laten ze niet onnodig branden. Magnetron gaat altijd uit na gebruik en koelkast hebben we ook een zuinige gekocht. Verbruik is nu 60 euro per maand terwijl we zonder die maatregelen over de 200 euro zaten. Is een huurhuis uit 1950, kunnen helaas geen grote aanpassingen doen aan isolatie oid.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:30

Hier ook gebeld naar Nuon, mijn berekening bleek (ondanks de slimme meter) ook niet te kloppen.
Ipv €235 wordt t €140 per maand...toch wat vriendelijker ;)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:38

Bij mij raad Nuon aan om het naar 39,- te zetten >;) op basis van mijn huidige gebruik....
Laat het fijn rond 100,- staan liever terug krijgen dan betalen

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:42

Wij ook nuon maar zitten er al 2 jaar en blijven loont bij nuon dus bij ons scheelt het ook niet veel. (hoeveel precies weet ik niet)
En wij betalen ook altijd ruim te veel zodat je nooit bij hoeft te leggen maar juist terug krijgt. (bij betalen zit niemand op te wachten dus liever te veel altijd betalen dan mis je het ook niet)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:45

Wij schrokken ook behoorlijk. Wij hebben tijd veel meer betaald ivm de verbouwing etc. Nu wilde we omlaag omdat we maar met 2 zijn. Kan dat gewoon niet. Maar wel even de melding dat we vanaf feb ruim 50 euro meer moeten betalen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:43

Wat een verschil bij sommigen. Goed dat je gebeld hebt TS.

Ik ging ook 10 omhoog. Dus sta ook wel te kijken wat sommigen hier noemen. Zou altijd even bellen als het zo extreem veel is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:46

Ik heb nog geen concreet bericht gehad van Nuon, wat stond er bij jou in TS? (Dat ik het niet over het hoofd heb gezien)

Als ik kijk naar de voorbeeldberekening die zij geven zou ik zo'n 10 euro meer moeten gaan betalen per maand.

j_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:50

Shona_ schreef:
zonnebloem18 schreef:

Jij zit dus bij Essent en al wel wat gehoord? Hier nog niet, dan ga ik er maandag direct achteraan.

Ik zit ook bij essent, en heb vorige maand een mail gehad.
Ze gaan het in januari voor mij berekenen en ik krijg uiterlijk dan in februari bericht.
Ben heel benieuwd....ik schrik soms van de bedragen die er nu per maand voorbijkomen.
Ik betaal nu 53 euro in de maand,maar had hem zelf op 60 gezet.

Edit; heb een 1-persoons huishouden :)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:59

Hier van Essent ook nog niks gehoord.

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:00

ik zit bij Nuon, ik kreeg een fijne mail dat op basis van verwachte stijgingen vanuit overheid, zij mijn termijnbedrag (230 euro) omhoog gaan gooien naar....hou je vast....389 euro!!!

ik heb niks te willen en geen keuze :( mag ik zelf bepalen of ik einde jaar dan maar in 1x een flinke smak geld bij moet betalen.

het wordt echt meegedeeld dat ze vanaf januari 2019 dit gaan incasseren vanwege een verwachting.

ik ben woest en heb ook gelijk gebeld, alsof ik 400 euro per maand ga betalen aan energie en of ik ook nog wat te zeggen had.

wij wonen vrijstaand maar geen villa en we hebben sinds een week een nieuwe cv waar wij hopelijk juist dit jaar zuiniger mee zullen uitkomen.

elektriciteit is bij ons het verbruik niet, vooral het gas.

maar gewoon hoe het gebracht wordt, bij een andere energie leverancier kon je zelf je maandbedrag weer naar beneden gooien mocht je dit beslissen.

de mevrouw aan de telefoon bleef maar zeggen dat dit door kosten vanuit overheid kwamen.

maar bijna een verdubbeling van kosten geloof ik niet, welke huishoudens kunnen dit nou betalen..wij niet iig.

omdat ze alleen maar kon zeggen "ja ik snap dat u hiervan schrikt" heb ik per direct opgezegd, dit soort "service" hoef ik niet.

wij zijn trouwens met 2 volwassenen en sinds 6 weken een baby erbij. het huis zelf is 130m2.

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:12

Mijn vader helpt ons hier altijd elk jaar mee en we stappen dus ook elk jaar over ook ivm de welkomspremie.

Dit jaar voor het eerst in een eengezinswoning en dus volgend jaar wel ruim aangehouden omdat we niet precies weten wat we verbruiken gaan want met verbouwen hebben we veel de electrice kachel aangehad dus die heeft flink lopen stoken, Maar we gaan wel €50 omhoog per maand met wat we de afgelopen maanden in dit huis hebben gehad. Dat moet volgens de berekeningen voldoende zijn.

j_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:16

kr1985; Dat is toch echt niet meer normaal :\ :x
Dat kan idd geen enkele huishouden ophoesten in deze tijd.
Veel mensen hebben het al moeilijk.
Zelf zou ik dat ook niet kunnen, leef zelf op bijstandsniveau....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:19

kr1985 schreef:
ik zit bij Nuon, ik kreeg een fijne mail dat op basis van verwachte stijgingen vanuit overheid, zij mijn termijnbedrag (230 euro) omhoog gaan gooien naar....hou je vast....389 euro!!!

ik heb niks te willen en geen keuze :( mag ik zelf bepalen of ik einde jaar dan maar in 1x een flinke smak geld bij moet betalen.

het wordt echt meegedeeld dat ze vanaf januari 2019 dit gaan incasseren vanwege een verwachting.

ik ben woest en heb ook gelijk gebeld, alsof ik 400 euro per maand ga betalen aan energie en of ik ook nog wat te zeggen had.

wij wonen vrijstaand maar geen villa en we hebben sinds een week een nieuwe cv waar wij hopelijk juist dit jaar zuiniger mee zullen uitkomen.

elektriciteit is bij ons het verbruik niet, vooral het gas.

maar gewoon hoe het gebracht wordt, bij een andere energie leverancier kon je zelf je maandbedrag weer naar beneden gooien mocht je dit beslissen.

de mevrouw aan de telefoon bleef maar zeggen dat dit door kosten vanuit overheid kwamen.

maar bijna een verdubbeling van kosten geloof ik niet, welke huishoudens kunnen dit nou betalen..wij niet iig.

omdat ze alleen maar kon zeggen "ja ik snap dat u hiervan schrikt" heb ik per direct opgezegd, dit soort "service" hoef ik niet.

wij zijn trouwens met 2 volwassenen en sinds 6 weken een baby erbij. het huis zelf is 130m2.

Mwahaha, van Nuon hoor je het meeste zulke gekke spookverhalen... die schatten het echt te hoog in lijkt me
Gaat vast niet kloppen. Zo’n groot huis is 130m2 nou ook weer niet.

Ik zit bij Eneco en geen speciale brief gehad maar volgens mijneneco gaaf mijn maandbedrag maar 2€ omhoog :+ nou dat is te overzien.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:25

Waar zie je dat Verootjoo? Ik zit ook bij Eneco.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:27

Inloggen op mijn Eneco. En daar zag ik het ergens. Bij jaarnota geloof ik. Maar die site is zo onoverzichtelijk als wat dus weer niet precies hoe ik daar kwam.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:38

Hier heb ik een mail van Nuon gehad dat mijn maandbedrag niet omhoog hoeft en 107 euro blijft.
Maar als ik in "Mijn Nuon" laat uitrekenen wat een goed termijnbedrag is zegt hij standaard al maanden dat ik van 107 naar 167 euro moet. Wij hebben geen gas en wel zonnepanelen. Ik heb het overschot kWh van de zonnepanelen nog niet op. Dus meer opgewekt dan geleverd sinds de jaarafrekening. Waarom zou ik dan mijn voorschot omhoog moeten gooien?