Huis ‘herinrichten’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:04

Wij krijgen over 1,5e week de steulels van ons nieuwe huis. Huis is uit 1996 en de keuken en badkamer ook. Badkamer is echt niet onze smaak, dus die pakken we direct aan. Keuken willen we ergens komend jaar ook gaan doen.
Plan is wel om in dit huis te wonen tot we het niet meer kunnen en dus jaaaaaaren met de nieuwe keuken en badkamer te doen (die overigens niet donkergrijs of hoogglanswit worden :') )

Dit is wat er nu in zit:

Afbeelding

Afbeelding

Selka

Re: Huis ‘herinrichten’

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:08

Overigens bleek bij ons het heel verstandig om rigoureus te verbouwen. Het huis was levensgevaarlijk. Elektrische bedrading die bijna vergaan was. Open draden die tegen de badkamervloer omhoog staken. Grote allesbrander in een ruimte zonder ventilatie. Door lekkage van het dak leidingen compleet verteert. Deel van de bovenverdieping zweefde door constructie fouten..

Achteraf gezien niet gek dat de bewoners overal brandblussers hadden..

Op het oog was het huis heel netjes. Als we er zo zouden zijn gaan wonen had het best verkeerd af kunnen lopen.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:23

Toen wij 11 jaar geleden in dit jaren 50 huis kwamen wonen was de badkamer nog origineel (met gietijzeren ingemetseld zitbad waar de vorige mensen in douchten) en de keuken uit de jaren 70 met losse kastjes en losse koelkast en fornuis.
Ook zat de originele mazout-verwarmingsketel er nog in.

De keuken hebben we nog voor we er kwamen wonen veranderd. De vloer was een golfslagbad dus die moest opgevuld en waterpas gemaakt. De badkamer hebben we ook vrij snel vervangen.

De badkamer zijn helaas wat dingen toch niet handig nu de kinderen groter zijn dus die willen we wel veranderen (maar lastig want de ruimte is klein met 2 deuren die niet verplaatst kunnen worden om het logischer te maken).

Onze eettafel hebben we al zolang we samen zijn, 17 jaar, die blijft wat mij betreft zolang we ergens wonen waar hij past (is ruim 2 meter lang dus niet overal gaat dat lukken), net als de bijpassende salontafel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:29

Ik heb een huur woning dus ik zal het moeten doen met wat erin zit. Maar wat zou ik graag een andere keuken willen. Badkamer is nog wel okay.

Ik ben nu sinds deze week wel aan het klussen geslagen. Behang zat er inmiddels 14 jaar tegen aan. De katten hadden hier en daar al wat voorwerk gedaan. De muren zijn nu kaal. Vanmiddag nog een laatste stukje.

Ik wil er wat frissere kleuren in.

De bank was 2 jaar geleden al aan vervanging toe maar ik zit er nog steeds op. Maar nu gaat het toch echt wel gebeuren. Zitten op een houten plank is ook niet alles en ook hier hebben de katten zich aardig op uitgeleefd. De gordijnen en lamellen ga ik ook vervangen door een frisse kleur.
De rest van de meubels kan ik schuren en verfen. Plinten moeten even geplakt en dan kan de vloer nog zeker 10 jaar mee.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:29

Wij wonen hier pas een jaar, maar een aantal meubels zijn nog uit ons vorige huis en dus een jaar of 6 oud. Ik hou van zelf oude 'meuk' pimpen, dus veel van het interieur is nog veel ouder, meestal van MP of kringloop, en dan in onze stijl opgeknapt.
Fijne stoelen die ik nog mooi vond hebben we opnieuw laten bekleden in de kleuren van de nieuwe woonkamer.
Badkamer was echt niet onze smaak, dus die hebben we wel aangepakt. De bedoeling is dat dat nog heel wat jaartjes blijft zitten.
Keuken hebben we om budgetteren laten zitten. Ik heb hem wel opgeknapt, dus gelige kastjes wit geschilderd, nieuwe moderne handgreepjes, achterwandje getegeld IPV marmer print beige plaat die er achter zat. Dus zo is het voorlopig helemaal prima naar onze zin. Uiteindelijk willen we hem wel vervangen, maar meer omdat hij niet handig ingedeeld is.
Wc heb ik ook tijdelijk opgeknapt. Nieuwe wc bril, tegelverf en strooimotief tegels tickets geplakt, voegen wit, vloertje met betonverf, muurtje gestuuct (niet mijn sterkste punt, maar beter dan het was). Ook die gaat op termijn wel een keer vervangen worden, maar voldoet voorlopig prima.
Keuken en wc beide bijna 30 jaar oud.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:48

Ik bedenk opeens dat onze eetkamer tafel al meer dan 50/60? jaar oud is en dat zie je echt niet. Mijn oma kocht die toen de kinderen groot waren en die zijn 66 en 75 nu.
De tafel is donker glas in chrome frame en gek genoeg is die al best vaak verhuisd en nog helemaal heel. Mijn man en ik kregen die ongeveer 23jr geleden toen mijn oma een klein tafeltje moest kopen voor bejaardenhuis en wij ons eerste huisje kregen. Is dus al zeker 6x verhuisd met ons.
Alleen de stoelen zijn weg helaas. Ik ging ze opknappen in de garage van schoonloeder en die heeft ze laten weggooien. Iets passends erbij gevonden, maar vind ze niet super mooi en fijn zitten, maar het voldoet.

Qua smaak zou ik liever een houten tafel hebben, maar ik kan echt geen afstand doen van deze tafel.

Ik ken wel mensen die elke 3 jaar een nieuwe bank en gordijnen kopen etc naar laatste trends. Aan de ene kant denk ik, hoezo? Maar aan de andere kant kan iemand met een minder budget dan een vrij goede bank voor minder kopen.

Het hele oude is vaak wel goed van kwaliteit en soms is het gewoon ook leuk als je huis echt oude elementen heeft.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:08

Mensen, kom eens kijken in Belgie :')
Hier betalen mensen hun huis af in 25-30 jaar en daarna doen ze er NIETS meer aan. Al die ouwe mensjes die nu uit hun huis gaan (rusthuis ed), hebben dus een inrichting van 50 jaar geleden. Dus ook de kozijnen, keukens, badkamers.. |( Als je hier bestaande bouw koopt, kan je zo'n 50.000 extra lenen voor nieuwe keuken/badkamer/electriciteit. Als je pech hebt, ook een nieuw dak en een fatsoenlijk verwarmingssysteem :7 In Nederland mogen jullie heel blij zijn dat mensen hun hypotheek behouden door om de zoveel tijd de boel te renoveren.
Don't believe me? Kijk eens op https://www.immoweb.be/nl/. Tot 300.000 en niet in de middle of nowhere krijg je dus euh.. oude troep.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:00

Fitzroy schreef:
Ik lees hier vaak mee in het ‘Funda’ -topic en verbaas me er dan over dat mensen een huis snel gedateerd vinden.

Hahaa, ja, ik verbaas mij daar ook wel over. Als ik dan zie wat ik heb, dat is dan niet eens meer gedateerd maar pure armoede :') .

Veel van die ruimtes, ook die Liselot hierboven post, zijn paleisjes in mijn ogen. Mijn douche is een pijpelade met boktblauwe muurtegels en, in een vloekende kleur, grijs/turkoois gevlamde vloertegels. Toilet idem, waarvan een aantal tegels aan de buitenmuur gescheurd zijn, zullen wel ooit bevroren zijn geweest. Er zat nog geen CV in het huis toen ik het kocht. Deze prachtige combinatie zat er al in toen ik het huis 19 jaar geleden kocht. Ik word nat in de douche en het toilet spoelt door, dus dat is goed genoeg.Ik wil/moet dit deel van het huis nog ingrijpend verbouwen, dus doe daar alleen het hoogst noodzakelijke.

En dan de keuken. Toen ik het huis kocht moest er wel een ander keukenblok in, de deurtjes werden dicht gehouden door er een stoel tegenaan te zetten dus dat kon echt niet meer. Ik heb toen een 2e hands Bruynzeel keuken gevonden die de juiste lengte had. Met 3 deuren, 2 ramen en een ingebouwde kast (deur nr. 4) in een 3x3 ruimte zijn er niet veel mogelijkheden.Het zou handiger zijn om het keukenblok tegen een andere muur te zetten, maar er is geen kruipruimte, dus om leidingen te verleggen moet de hele vloer eruit gesloopt worden. En daar had ik geen geld voor toen ik het net had gekocht. Ik heb 4 onderkastjes, waarvan 1 in beslag wordt genomen door de gasmeter (echt heel handig }:0 ). En 2 bovenkastjes, waarvan 1 smal en 1 waar de afzuigkap is ingebouwd. Ook dit zal bij een verbouwing aangepakt moeten/gaan worden.

Overigens kan ik mij voorstellen dat je met een gezin en (jonge) kinderen wel wat andere wensen hebt.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:42

dems75 schreef:
Het gaat er toch om of je zelf fijn woont? Wat anderen vinden is niet belangrijk (oke...tot je gaat verkopen) en trends..brrr, ik krijg jeuk van dat woord. Al die "hippe" woonprogramma's op tv met hun Engelse terminologie zijn om je kapot aan te ergeren.

("ik teken een viewtje vanuit de living" "buiten naar binnen halen" "De masterbedroom" Brrrrrrrrr :') )

Als je lang genoeg wacht, wordt het vanzelf weer trending!

Nee hoor, zonder gekkigheid. Niet aan meedoen omdat het moet. Gewoon lekker genieten van je huis en je eigen smaak volgen.

Jaaaaaaa dit dus! Spijker op zijn kop whahaha, 'de masterbedroom' is hier ook echt een allergie-oproeper en ook de term 'industrieel' kan ik niet meer horen. 'Spelen met kleuren en materialen', ja waar anders mee, denk ik dan? En toch kijk ik er heel graag naar, best een beetje gek. Ik vind binnen kijken bij anderen gewoon superleuk.

Wij gingen laatst op pad voor een nieuwe badkamer, maar serieus overal alleen grijs/wit. En zo grooooot mogelijk tegel. Liefst zo groot dat de tegelzetter ze niet alleen kan tillen. Wij zoeken een 20x20 vloertegeltje voor onze meer-dan-100-jaar-oude-boerderij en ook nog getrommeld. We worden soms aangekeken alsof we de beste man vragen of hij ook gedroogde poep op de vloer kan leggen. 20x20? Echt waar? Euh ja.....nee daar hebben we niet zoveel in, niks eigenlijk. Hopelijk hoeven we ons huis de komende industriele-periode dus niet te verkopen, want landelijk is blijkbaar helemaal uit.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:55

Morpheus81, toevallig heb ik laatst nog voor de keuken getrommelde tegels gekocht. Wel grijs want mijn werkblad is ook grijs :) Ik heb ze gekocht bij https://www.jontoebast.nl/. Vond dat ze daar best nog wel wat landelijke opties hadden.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:08

Selka schreef:
Morpheus81, toevallig heb ik laatst nog voor de keuken getrommelde tegels gekocht. Wel grijs want mijn werkblad is ook grijs :) Ik heb ze gekocht bij https://www.jontoebast.nl/. Vond dat ze daar best nog wel wat landelijke opties hadden.

Hmm, thanks voor de tip, snel even gaan kijken. Maar als in in de webshopp ga, dan vloertegels kies, heb ik rechts de maatopties. Daar staat geen 20x20 bij? Wel 20x120 en 30x30. Maar misschien moeten we dan naar de winkel zelf gaan?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:10

Ik zou even bellen. Ik ben er geweest tijdens een of andere sale. Misschien is het geen vast assortiment? Geen idee helaas.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:24

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 17:13

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:46

In welke regio zoek je? Wij zijn naar een paar outlet's geweest en daar kwamen we van alles tegen eigenlijk.
Familie heeft tegels uit Italie laten komen. Lijkt duur, maar viel erg mee, Prijzen daar lagen lager en ze konden vervoer regelen. Zij beweren dat de kwaliteit daar veel hoger ligt en er meer keuze is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:53

Ik kijk graag woonprogramma's, heerlijk. Ik doe er vervolgens niets mee, heerlijk ...

We hebben in het huis waar we nu 30 jaar in wonen na ongeveer 15 jaar de keuken, toilet en badkamer vernieuwd. Daarvoor werden we nat in de douche, spoelde het toilet door en konden we koken in de keuken, zoals iemand hierboven ook schreef. We zijn niet zo van de trends en het functioneert, dus voorlopig gaan we goed met wat we hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:53

Ik zit in een huurhuis dus zou niet zomaar kunnen verbouwen al zou ik het willen, maar als dit onze eigen woning was had ik ook gewacht met renoveren. Alles is netjes, logisch ingedeeld en vrij tijdloos gebouwd. Onze keuken is gewoon standaard en de badkamer ook. Als het ons huis was zou ik wellicht de keuken aanpakken, maar dat is vooral om meer ruimte te hebben en heeft niet per se te maken met hoe het eruit ziet.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:02

Ik woon nu in een huurwoning met gedateerde badkamer en keuken.
Maar volgende week de sleutel van mijn eerste koophuisje :D

De keuken, badkamer en toilet zijn gedateerd.
De badkamer en toilet zijn echter nog in goede staat dus daar ga ik nog niks aandoen.

Maar de keuken was wel in slechte staat..
Een nieuwe keuken zou het niet gaan worden dus ben wat op marktplaats gaan rondkijken.
Uiteindelijk heb ik een zgan keuken gevonden met de juiste afmetingen voor €500 :D
Dus die ga ik wel vervangen :)

Woon pas vier jaar hier dus neem mijn meubels gewoon mee.
Ik heb hier een muur grijs geverfd en de ander wit (met een licht grijs tintje).
Dat ga ik gewoon weer doen bevalt prima :')

Slaapkamer wil ik wel een andere kleur geven.
Heb nu bij mijn hoofdeind behang met veel roze erin en de rest wit :')
Ben dat roze wel al zat na vier jaar dus ga waarschijnlijk een rode kleur met grijs combineren :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:17

Bij een huurhuis mag en kan je vaak wel verbouwen in overleg. Als het meerwaarde geeft, wil de woningbouw het soms zelfs overnemen als je weg gaat. Als je van plan bent er langer te blijven, kan het wel een optie zijn. Zelfs verbouwen en terug brengen naar oude staat, als je er langere tijd woont, is niet altijd een ramp.

Het hele kopen en verkopen slaat momenteel nergens op. Hier stond een huis te koop voor de prijs die ze hier nu doen. Was wel al wat aan gedaan, maar van binnen echt niet modern of netjes afgewerkt. De koper heeft een beste prijs betaald en vervolgens huis gestript en compleet naar eigen smaak aangepakt.

Wij gaan verkopen en hebben een en ander nog wel af gemaakt, maar gaan verder niks doen. Mensen zeuren over van alles om de prijs te drukken, maar gaan vaak toch zelf nog van alles veranderen of doen.
En dit was echt uitgewoond, dus ze mogen blij zijn dat alles netjes is en functioneert. Maar nee, het is niet wit met grijs.

Laatst zag ik bij een woonprogramma ook iemand enorm vallen over het schilderwerk dat gedaan moest worden. Ik snap daar dan niks van, maar goed, wij hebben alles zelf gedaan hier; keuken, badkamer, toilet, wanden, plafond etc.

Huizen waar we nu naar kijken hebben oude electra, gaskachels, asbest etc. Dat vind ik veel lastiger

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:24

Mijn ouders hebben in 1998 de keuken verbouwd, 'nieuwe' keuken er in gezet. En dit in 2016 herhaald. Keuken was écht gedateerd.

Als ik dat riedeltje af ga, dan is binnenkort de badkamer aan de beurt. Gezien ze nu een waterontharder hebben, is de vloer te glad. Het is in mijn ogen ook wel wat gedateerd. Maar zeker niet onooglijk.

Woonkamer is in 2004 helemaal op de schop geweest, en heeft in 2015 geloof ik een nieuw kleurtje gekregen. Vloer (grindvloer) niet. Alleen een nieuw behangetje en sausje. Oude was ook niet vreselijk ofzo. Meer voor de leuk, weer eens wat anders. Ze hebben toen ook nieuwe meubels gekocht (dressoir, tafel, salontafel, tvmeubel etc.)

Toen ik mijn huidige woning ging bekijken met makelaar, ben ik ook vreselijk kritisch geweest. Vorige eigenaar was gewoon heel slordig met behangen, verven etc. Dus heb toen ook een 5 jaar oude inrichting helemaal opnieuw gedaan. Behalve dan de vloer, die moet nog eens. Maar past gewoon bij mijn smaak.