Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Enige waar ik op let is opladers uit het stopcontact als we weggaan of slapen. Soms bedenk ik dat we er iets aan moeten doen, maar het is nooit prioriteit dus vergeten we het ook weer. Stom natuurlijk want het hoeft maar één keer fout te gaan. gohya schreef:Goed! heb overal Rookmelders hangen die regelmatig worden gecheckt of ze het nog doen en er hangen 2 koolmonoxide melders op de overloop naast de kast waar de ketel in hangt.
Ik heb er 2 omdat er 1 een paar keer een alarm gaf.Die bleef maar piepen steeds,en als ik hem beneden neer legde hield die op.Maar die andere melder piepte niet,dus moet het toch aan de melder zelf gelegen hebben lijkt me. Het rare is wel dat die piepende melder alweer een hele poos boven hangt en het weer normaal doet. Batterij was trouwen vol,ook gecheckt.Mensen om me heen zeiden dat ik alle ramen open moest zetten en moest bellen naar de brandweer.Niet gedaan dus,ga geen onnodige kosten maken.
Daarbij ken ik een koolmonoxide vergiftiging,zelf een keer mee gemaakt,was op tijd buiten toen.
Heb ook een brand in huis mee gemaakt, ben dus zeer alért op beide melders.
Waren we in blinde paniek naar buiten gerend, was de schade veel groter geweest.
Geen rookmelders, brandblussers of vluchtroutes. Helemaal na een aantal heftige branden in studentenhuizen hier in Leeuwarden hebben mijn ouders me min of meer verplicht om of iets te regelen of te verhuizen naar een kamer waar het beter geregeld is. Heb voor dat laatste gekozen. Hier hebben we in iedere ruimte (alle slaapkamers, keuken, op de gang boven en beneden en in het hok waar de wasmachine staat) een rookmelder hangen. In de keuken en op de gang boven en beneden hangen brandblussers, worden ook regelmatig gecontroleerd. Er moet nog ergens een blusdeken liggen in de kast ofzo, en qua vluchtroutes zit het ook wel goed. Moet zeggen dat ik hier dus wel een stuk geruster zit, helemaal aangezien het qua brandveiligheid in studentenhuizen hier over het algemeen vrij slecht gesteld is.
. Sommige zitten hoog, andere lagers. Verder hebben we twee trappen en een kamer ligt daar niet direct in de buurt, dus die heeft een aparte rol ladder. xSCWx schreef:@tamary, het is een brandmelder en CO2 in 1. Aangezien wij zeer kleine kans op CO2 vergiftiging hebben ivm. de CV installatie, is het handiger de melder op het plafond te hangen voor brand. En stiekem, heel raar gezegd misschien, heb ik liever dat ze rustig zonder pijn overlijden door CO2 vergiftiging dan doordat ze verbranden(Heel gek om zo te zeggen aangezien ik ze echt niet kwijt wil, maar het is rationeel denken).
Ethelate schreef:Ben best verbaasd over hoe weinig, tot helemaal niks, mensen aan blusmiddelen in huis hebben.
Wij hebben meerdere rookmelders in huis hangen, een CO melder (terwijl de CV vervangen is voor een warmtepomp), een blusdeken en een poederblussertje in huis.
Veel kleine brandjes kan je prima zelf blussen als je weet hoe te handelen, en dan kan je veel schade voorkomen.
Zo hadden wij vorig jaar gezellig de open haard (nouja, met een glazen schuifdeur er voor niet ‘heel open’) aan en bezoek en iemand had er wat hout bij gelegd en de gasaansteker gebruikt en voor de glazen deur gelegd. Wij zaten met zijn alle op de bank/stoelen en ineens een klap, vuurbal, dat ding brandend op de grond naast een mand hout. Was blij dat ik de blusdeken snel te pakken had en de schade bij alleen een kapotte gasaansteker is gebleven. En een gedeukte ego van degene die zo stom was om dat ding daar neer te leggenWaren we in blinde paniek naar buiten gerend, was de schade veel groter geweest.