Hoe (brand)veilig is jou huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:56

ik wil even op de titel reageren.
Mijn huis is een oud huis met deels houten vloeren en een houten brandbaar dak.
Verder heb ik een schoorsteen waar 3 houtkachels op zijn aangesloten en een olie ketel voor de verwarming. Mijn huis zal zelf nooit een vuurtje maken, dat is voorbehouden aan de bewoners!

Brandgevaar komt voort uit voornamelijk verkeerd menselijk handelen, de grootste is roken in de slaapkamer. Veel rokers hebben geen melders hangen die hebben nl behoefte aan rook en niet aan geluid.

huidige CV ketels betrekken lucht van buiten door dezelfde pijp als de afvoer. Een heel goed systeem.
ook zijn in de huidige bouwnormen meer aandacht voor brandscheidingen en vluchtwegen.

ik vind het fijn om te lezen dat velen brand-/rookmelders hebben een blusser en bv een deken in de keuken.
Ik wil niet flauw doen over een goed initiatief alleen mensen ook laten nadenken dat heel veel branden voortkomen uit onachtzaamheid.

Palmera

Re: Hoe (brand)veilig is jou huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:06

Helemaal niets. Is ook niet nodig. Bij brand vetrouw ik op het geblaf van mijn honden, en mijn huisje vsn nog geen 40 vierkante meter ben ik zo uit.

Koolmonoxide is onmogelijk.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:14

Het is niet altijd onachtzaamheid van de bewoner eh. Jij kan nog zo oplettend zijn en je huis zal van zichzelf niet in de hens gaan maar als ze 3 straten verder een wenslampion oplaten en die komt net verkeerd terecht op jouw dak, onder net de juiste omstandigheden heb je ook brand. En dan kunnen rookmelders je leven redden als je ligt te slapen

*zet rookmelders op het boodschappenlijstje*

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:15

Slimme brandmelder in de keuken en eentje op de overloop. Beide gekoppeld aan de Toon, waardoor we ook bericht krijgen op telefoon als ze af gaan en ze melden als ze leeg zijn ipv oorverdovend lawaai te geven :')
Moet nog koolmonoxidemelder opgehangen worden bij de cv and thats it.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:22

Hier meerdere rookmelders, die aangesloten zijn op het alarmsysteem. Dus ook als we niet thuis zijn krijgen we meldingen dat ze afgaan. (Als ze afgaan natuurlijk)
En dan hebben we nog camera’s hangen om ook gelijk te kunnen kijken wat er is als het alarm af gaat(brand of inbraak).
In dit pand hebben we geen gas of houtkachel dus geen koolmonoxide melder.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:37

Hier is het vrij slecht. We hebben ergens een blusdeken, brandblusser en rookmelder liggen ... maar ik weet niet eens waar. :+ Enige waar ik op let is opladers uit het stopcontact als we weggaan of slapen. Soms bedenk ik dat we er iets aan moeten doen, maar het is nooit prioriteit dus vergeten we het ook weer. Stom natuurlijk want het hoeft maar één keer fout te gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:51

Wij hebben 5 rookmelders.
Lees ook wat over koolmonoxide-melders. Wanneer heb je dat nodig? Wij hebben gewoon een ketel, moet het dan ook?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:53

Heel erg!
- nooduitgang
- branddeur in de keuken
- rookmelders in de gangen
- geen gasaansluiting

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:07

gohya schreef:
Goed! heb overal Rookmelders hangen die regelmatig worden gecheckt of ze het nog doen en er hangen 2 koolmonoxide melders op de overloop naast de kast waar de ketel in hangt.
Ik heb er 2 omdat er 1 een paar keer een alarm gaf.Die bleef maar piepen steeds,en als ik hem beneden neer legde hield die op.Maar die andere melder piepte niet,dus moet het toch aan de melder zelf gelegen hebben lijkt me. Het rare is wel dat die piepende melder alweer een hele poos boven hangt en het weer normaal doet. Batterij was trouwen vol,ook gecheckt.Mensen om me heen zeiden dat ik alle ramen open moest zetten en moest bellen naar de brandweer.Niet gedaan dus,ga geen onnodige kosten maken.
Daarbij ken ik een koolmonoxide vergiftiging,zelf een keer mee gemaakt,was op tijd buiten toen.

Heb ook een brand in huis mee gemaakt, ben dus zeer alért op beide melders.

In zulke gevallen mag je altijd bellen, ze zullen het ook wel zeggen als ze vermoeden dat het niets is. Toen het alarm hier steeds af ging had er ook iemand gebeld en die zei ook dat we moesten kijken of er ergens rook vandaan kwam, en zo niet dan zou het wel vals alarm zijn (ook omdat de persoon die hem had geactiveerd niet onder ons was)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:08

Ik lees mee.

Hebben geen rookmelders en dergelijke.

Maar ben als de dood voor brand en let enorm op stekkers eruit, geen telefoon laden s'nachts of iets wat nog aan is. Geen droger en wassen alleen als ik er ben enz.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:16

Geen rookmelders hier.
Eigenlijk niks ivm brandveiligheid als ik het zo overdenk :+

Ik woon in een heel oud boerderijtje met nog planken vloeren boven :')
Geen gasaansluiting. Warmwaterboiler op elektriciteit en stookketel staat op zolder.
Als het ontploft, vliegt ie gewoon door het dak :P
Wel een houtkachel, maar die staat er maar een beetje voor de sier de laatste jaren.
Wasmachine draait alleen als ik thuis ben.

Genoeg vluchtwegen en laat nooit apparaten aanstaan, ook niet in slaapstand.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:35

Ben best verbaasd over hoe weinig, tot helemaal niks, mensen aan blusmiddelen in huis hebben.
Wij hebben meerdere rookmelders in huis hangen, een CO melder (terwijl de CV vervangen is voor een warmtepomp), een blusdeken en een poederblussertje in huis.
Veel kleine brandjes kan je prima zelf blussen als je weet hoe te handelen, en dan kan je veel schade voorkomen.
Zo hadden wij vorig jaar gezellig de open haard (nouja, met een glazen schuifdeur er voor niet ‘heel open’) aan en bezoek en iemand had er wat hout bij gelegd en de gasaansteker gebruikt en voor de glazen deur gelegd. Wij zaten met zijn alle op de bank/stoelen en ineens een klap, vuurbal, dat ding brandend op de grond naast een mand hout. Was blij dat ik de blusdeken snel te pakken had en de schade bij alleen een kapotte gasaansteker is gebleven. En een gedeukte ego van degene die zo stom was om dat ding daar neer te leggen ;) Waren we in blinde paniek naar buiten gerend, was de schade veel groter geweest.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:38

Hier op bij de trap een rookmelder halverwege. In de woonkamer 1 en in de keuken 1 wil er boven in elke slaapkamer ook nog 1 hebben.

In de woonkamer en keuken op juiste hoogte (dus niet tegen het plafond aan maar juist laag) een koolmonoxide melder. In deze 2 ruimtes hebben we gaskachel (onze enigste verwarming (oude boerderij).

3 jaar terug een boven verdieping gekregen. Door middel van dat we en deel van de bovenverdieping van mijn schoonvader kregen die in het zelfde boerderij woont. Maar zijn 2 woningen. Toen bewust gekozen om een tussen deur te maken boven zodat we altijd via een van beide woningen naar beneden konden. Bij mijn schoonvader in huis is een. Brandblusser die elk jaar word na gekeken door de brandweer. En ook makkelijk te berijdbaar voor ons. Verder op het terrein zijn er ook brandslangen.

Gelukkig geen echt rieten dak meer heb paar jaar geleden gezien hoe makkelijk en snel dan een huis weg is als de bliksem in slaat.

Heb in mijn studententijd een keer brand mee gemaakt door dat er bij de snackbar onder ons een brandbom naar binnen werd gegooid. Gelukkig hoorde de buren het glas. Maar de geur vergeet ik nooit weer.

Als we een brandlucht ruiken die we niet kunnen plaatsen gaan we op onderzoek uit.

Ik weet ook meerdere vluchtroutes om het huis uit te kunnen. En weet dat de muur tussen de woonkamer en de keuken een brandmuur is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:43

Wij hebben verschillende brandmelders, een hittemelder, een deken en brandblussers in huis.

Daarnaast sluiten wij 's nachts de katten op, op één kamer waar ook een bench staat. Mocht de hel losbreken en we krijgen de kans om de dieren nog te redden, dan is dat 'zo gepiept'. Ze zijn gewend om erin en eruit te gaan, dit hebben we met ze geoefend.

In de kelder staat een brandwerende kast met dingen die ik niet verloren wil zien gaan in een brand, dus echt de dingen die van emotioneel belang zijn, of belangrijke papieren die niet te vervangen zijn of moeilijk te vervangen zijn.

Een koolmonoxide melder hebben wij niet huis, maar die hebben wij ook niet nodig.

Verder loopt bij ons nooit de wasmachine, afwasser of droger als we niet thuis zijn. De droger schroef ik iedere maand uit elkaar om deze van achter helemaal schoon te maken. Doordat wij vijf honden en vier katten in huis hebben verzameld daar nogal wat haar.

Als we op vakantie gaan dan trekken we alles uit de stroom. Dit doen we ook als het flink onweert.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:51

Hier op iedere slaapkamer een co melder en in de hal en overloop en op de zolder een brandmelder.
Verder zorg ik dat trappen en deuren altijd vrij van rotzooi zijn.

Ik oefen zelfs ieder jaar een keer met de kinderen hoe ze veilig buiten kunnen komen bij brand. (ze mogen dan geblinddoekt van uit hun slaapkamer naar buiten)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:53

Op mijn vorige kamer was de brandveiligheid echt 0,0 := Geen rookmelders, brandblussers of vluchtroutes. Helemaal na een aantal heftige branden in studentenhuizen hier in Leeuwarden hebben mijn ouders me min of meer verplicht om of iets te regelen of te verhuizen naar een kamer waar het beter geregeld is. Heb voor dat laatste gekozen. Hier hebben we in iedere ruimte (alle slaapkamers, keuken, op de gang boven en beneden en in het hok waar de wasmachine staat) een rookmelder hangen. In de keuken en op de gang boven en beneden hangen brandblussers, worden ook regelmatig gecontroleerd. Er moet nog ergens een blusdeken liggen in de kast ofzo, en qua vluchtroutes zit het ook wel goed. Moet zeggen dat ik hier dus wel een stuk geruster zit, helemaal aangezien het qua brandveiligheid in studentenhuizen hier over het algemeen vrij slecht gesteld is.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:53

Ik heb naast rookmelders ook een opgerold laddertje die je aan de vensterbank op de eerste verdieping kan haken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:55

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:02

Niet.
Ik woon in een houten huurhuis. Het is hier verplicht om rookmelders te plaatsen (door eigenaar).
Die hingen er bij mij ook, 1 in de woonkamer en 1 bij de verwarmingsketel.
Tot er eentje begon te piepen (lege batterij) en bij het ontmantelen bleek men creatief geweest te zijn met draadjes knopen.
De rookmelders werden gloeiend heet en begonnen te roken toen ik er nieuwe batterijen in stak.
Dingen liggen nu dus ongebruikt en zonder batterij in de garage.
Ga mijn huis niet opfikken met defectueuze rookmelders.
Verder geen brandblussers en veilige uitwegen vanop de verdieping zijn er niet. Er is 1 trap binnenshuis, nu goed bij brand zou ik in staat zijn om uit het raam te springen als het moet.

CO-vergiftiging is hier weinig kans op, de verwarmingsketel is elektrisch, de volledige huisverwarming is elektrisch en het moet echt -20 vriezen voor ik echt alle ramen dicht doe, anders staat er àltijd ergens een raam op een kier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:15

Wij hadden 8 rookmelders, die gekoppeld zijn. Gaat er eentje gaan ze allemaal. (Vorige bewoner was brandweerman en ook lichtelijk paranoide heb ik het idee). Sommigen hingen op nog geen meter van elkaar vandaan. Heb het aantal teruggebracht naar 4.

Koolmonooxide melder moet ik nog ophangen. Moet me nog verdiepen in welke ik wil. Heb wel altijd een raam open staan voor de zekerheid.

Vluchtroutes hebben we vanaf de eerste verdieping en begane grond.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:24

Wij hebben 3 rookmelders:
- in het washuis waar de droogkast en wasmachine staan en dus naast de keuken
- in de gang beneden
- in de gang boven vlakbij de slaapkamers

en één CO-melder die redelijk dichtbij onze houtstoof staat.
Dit moet volgens mij voldoende zijn om tijdig en veilig buiten te geraken.

Het enige dat ik verder ook nog doe is mijn wagen zo op de oprit van het huis parkeren, dat we, als het nodig is, via het raam in de gang op de auto (hoge citroen berlingo) kunnen springen. Dat is dan toch in alle geval minder hoog dan tot op de grond. Dit zou enkel nodig zijn als er in de gang brand uitbreekt, zodat we niet langs de trap naar beneden kunnen.
Aan de andere kant van het huis zouden we ook nog uit een raam weg kunnen, dat lager zit, waardoor de sprong ook niet zo groot is.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:49

Wij hebben uit m'n hoofd 8 rookmelders, allen gekoppeld... Het is een hel in huis als een batterij leeg is :+. Sommige zitten hoog, andere lagers. Verder hebben we twee trappen en een kamer ligt daar niet direct in de buurt, dus die heeft een aparte rol ladder.
Geen gas of ander open vuur, ons grootste risico is het rieten dak.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:13

xSCWx schreef:
@tamary, het is een brandmelder en CO2 in 1. Aangezien wij zeer kleine kans op CO2 vergiftiging hebben ivm. de CV installatie, is het handiger de melder op het plafond te hangen voor brand. En stiekem, heel raar gezegd misschien, heb ik liever dat ze rustig zonder pijn overlijden door CO2 vergiftiging dan doordat ze verbranden :o (Heel gek om zo te zeggen aangezien ik ze echt niet kwijt wil, maar het is rationeel denken).

Ik denk dat je een CO melder bedoelt en geen CO2 melder. Dat is nogal een verschil.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:39

Iedereen weet hopelijk ook dat een koolstofmono bij de grond moet hangen? Nou ja, op ongeveer heuphoogte. Op ooghoogte heeft weinig zin.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 17:49

Ethelate schreef:
Ben best verbaasd over hoe weinig, tot helemaal niks, mensen aan blusmiddelen in huis hebben.
Wij hebben meerdere rookmelders in huis hangen, een CO melder (terwijl de CV vervangen is voor een warmtepomp), een blusdeken en een poederblussertje in huis.
Veel kleine brandjes kan je prima zelf blussen als je weet hoe te handelen, en dan kan je veel schade voorkomen.
Zo hadden wij vorig jaar gezellig de open haard (nouja, met een glazen schuifdeur er voor niet ‘heel open’) aan en bezoek en iemand had er wat hout bij gelegd en de gasaansteker gebruikt en voor de glazen deur gelegd. Wij zaten met zijn alle op de bank/stoelen en ineens een klap, vuurbal, dat ding brandend op de grond naast een mand hout. Was blij dat ik de blusdeken snel te pakken had en de schade bij alleen een kapotte gasaansteker is gebleven. En een gedeukte ego van degene die zo stom was om dat ding daar neer te leggen ;) Waren we in blinde paniek naar buiten gerend, was de schade veel groter geweest.

Das ook een goede. Die was ik vergeten. We hebben hier in de auto en in huis meerdere blussers. Ook verschillende geloof ik. Maar ik zal wel eerlijk bekennen dat ik zo niet weet welke en hoe groot ze zijn.