Boom op 7 meter van erfgrens, buren klagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:47

Oh bel Victor Brand en Frank Visser. Please??? :o

Nee geintje. Ze kunnen hier niets mee. Mijn ouders hadden een tijdje terug ook vreselijk veel last van een boom die zelfs 2 tuinen verderop stond. Wijkagent begreep de klacht want het ding paste met zijn formaat echt niet meer in een woonwijk maar het ding stond netjes in de tuin ver genoeg van de erfgrens en dan kan je niks.
Zij hadden het geluk dat de buren (meerdere buren hadden geklaagd trouwens) de klachten wel begrepen en uiteindelijk hebben gekozen om de boom te verwijderen.
Kortom, nee ze kunnen niets behalve aan je hoofd zeuren en het je vervelend maken.

anjali

Re: Boom op 7 meter van erfgrens, buren klagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:52

Misschien kun je hem een beetje bijsnoeien?Dan hebben zij het idee dat ze wel gehoord zijn,en de boom blijft toch.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 17:05

Bijsnoeien van een dergelijke boom is verkrachting.

Maar hihi heb even in de algemene verordening gekeken, gemeente heeft veel strengere eisen dan landelijk. Zelfs voor snoei of verplanten moet er vergunning komen. Boom heeft op ruim een meter een omvang van 99 cm of zo. Als die eis van een meter een meter was had het erom gespannen.kortom voor moeten kappen heb ik geen last. Maar ook geen zin in gezeik erover. Zucht -O-

Als u een of meer bomen wilt kappen, verplanten of flink snoeien, hebt u soms een omgevingsvergunning nodig van de gemeente.

Voor berken, naaldbomen en coniferen is geen vergunning of melding vereist. Voor bomen waarvan de stamomtrek (op 1.30 meter hoogte gemeten) minder is dan 45 cm is geen vergunning vereist.

Mijn tuin is 600m2 achter, hun achtertuin is 15 bij 6 meter ongeveer. Achter de groenstrook van de gemeente is 6 meter, naast mijn tuin zit een miniparkje met hoge bomen ook. En die van mij is echt niet de hoogste

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:11

Je hebt het hele jaar plezier van een boom en slechts enkele weken last van bladeren of vruchten. Snap dat gezeur van mensen niet. Wij kunnen zonder bomen/groen niet leven, bomen/groen kunnen wel zonder ons.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:12

Hoe is verder het contact met deze buren?
Wie weet speelt er wat anders. Een vriendelijk praatje kan helpen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 17:33

Was voor zover ik weet goed. Vorige zomer een vreemd incident met hun hond en zogenaamd met die van mij wat gewoonweg niet kon. Daarom heb ik er nog een schutting voorgezet om dergelijke praatjes te voorkomen. Zij hebben een opgefokte york volle reu die aardig wat afblaft soms al om 6 uur s ochtends. Ik een gecastreerde witte herder en gesteriliseerde russel/whippet dame. Die van mij zijn soms minder aardig maar ik voorkom dat ze te dicht bij iedereen kunnen komen.

Omdat hun hondje zich vreselijk opfokt als er maar iets rond zijn tuin gebeurd, achter of bij mij gaat hij als een idioot lopen blaffen en wroeten onder schutting om er maar bij te kunnen komen. Om die reden en omdat de schutting die er stond (volledig van de buren stond er al toen ik er kwam wonen) erg wiebelig was en bij hardere wind flink staat te zwiepen. Heb ik er meteen aan begin van palen en goed stevig gaas een hondvrije barriere aan mijn kant gemaakt van 20/30 cm. Om zeker te zijn dat die van mij nooit en te nimmer bij die schutting konden komen.

Vorige zomer was hun hond weer bezig, witte herder van mij liep langs het gaas en wilde reageren. Op mijn commando komt hij netjes naar binnen en ik doe de deur dicht, op dat moment hoor ik hun hond gillen keihard terwijl hij met zijn pootjes probeert onder de schutting door te komen. Hij was kennelijk ergens achter blijven hangen. Verder geen aandacht aan geschonken want mijn honden waren binnen op het gilmoment.

Twee dagen later sprak de buurvrouw me aan dat mijn herder hun hond had gebeten onder de schutting door in zijn borst. :? Hoe ie dat zou hebben moeten doen geen idee als er een spleet van een cm hoog onder de schutting zat. Heb haar ook mijn kant laten zien waardoor ze zei nee dat gaat inderdaad niet lukken. Los van het feit dat mijn honden dus binnen waren en niet in de buurt van de schutting.

Daarna nooit meer wat over gehoord en paar weken later heb ik aan mijn kant een volledig nieuwe stevige schutting met eigen palen neergezet die tot de grond komt ook. Waardoor er een nog stevigere scheiding zit. Van de zomer zelfs deel van hun half dode conifeer voor ze weggehaald omdat ik dan beter kon werken bij hek vervangen voor. Heb zelfs op mijn kosten dat afgevoerd ook nog. Ook is het contact daarna eigenlijk normaal gebleven als het altijd is, we zien elkaar met hond uitlaten soms, over en weer pakjes opvngen maar verder niet veel meer contact zoals koffie drinken of zo. Zij zijnr geen type voor en ik ook niet.

Kwa overlast van mijn honden. Ik ben eigenlijk ieder weekend niet thuis en mijn honden zijn zelden alleen. Ik draai geen harde muziek, ben geen nachtbraker ook en geef geen wilde feestjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:55

karuna schreef:
Sneue is zij wonen met drie gezonde mensen in een huis, ik ben in mijn uppie en gehandicapt. En mijn tuin is ongeveer 8 keer die van hun

Ik zou voor je eigen gemak even een paar dingen loskoppelen: dat de buren last hebben van boomblaadjes die met een bepaalde wind langswaaien heeft niets te maken met dat jij gehandicapt bent of dat jij als enige in de wijk nog een groene tuin hebt. Zij ergeren zich aan X, wettelijk kunnen ze niets maken, dus aan jou de keus of je de boom wilt verwijderen/bijsnoeien/ze de bladmaaier uitleent/een andere oplossing verzint of niet.

Als je er meteen je handicap of groene tuin versus hun betegelde tuin of jouw goed luisterende honden versus hun hondsdolle bijter bij haalt maak je het onnodig persoonlijk: zij geven aan wat zij zouden willen op 1 heel specifiek - niet hond/handicap/betegelde tuin gerelateerd - gebied, en jij bedenkt of je er iets mee doet of niet. Meer hoef je er niet bij te halen, zonder dat alles is het ook al ingewikkeld genoeg.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:02

Het is vaak wel zo dat je van mensen die je aardig vindt veel kunt verdragen,en van mensen die je niet liggen,vrijwel niets.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 18:04

Wat ik daarmee bedoel is dat zij iets willen. Drie gezonde mensen hebben maar van mij verwachten dat ik iets ga doen fysiek omdat ze dat zelf niet willen doen. Ook niet willen helpen oid,

De honden meld ik omdat gevraagd werd is er iets voorgevallen. Dat dus. Anders had ik het niet eens gemeld. Ik moet ook voorkomen dat die van mij bij hun hond komen. Vandaar dat ik een extra laag ertussen heb gezet. Juist om terechte meldingen van bijten te krijgen.

Dat weet ik ook wel. Vreemde was een normaal gesprek over hun dochter die net huis uit is enz enz. En aan eind een botte o ja de boom enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:10

Maar je geeft zelf toch al eerder aan dat ze niet van het gezellig kletsen bij de koffie en eindeloos buurten over wensen, emoties en dromen zijn? Dan klopt het toch gewoon met het plaatje dat je van ze geschetst hebt dat ze de boom ook vrij direct (in jouw woorden bot) brengen? Ze doen wat de meeste mensen met een burenprobleem doen: eerst een praatje aanzwengelen (waarschijnlijk zelfs met een vals voorwendsel om maar aan de praat te komen) en helemaal aan het einde 'Trouwens, nog even over die boom...' en dan begint het échte onderdeel van het gesprek pas.
Dat is gewoon hoe mensen praten. Het feit dat ze de moeite nemen om het met een neutraal praatje in te leiden is al heel wat.

Het is duidelijk dat hun hond en hun tuin niet aan jouw idealen voldoen, dus ik zou er rekening mee proberen te houden dat je niet meer neutraal naar ze kijkt. Dit gesprek over de boom klinkt in mijn oren echter heel normaal.
Ik vraag me ook (misschien onterecht?) af of zij letterlijk hebben geeist dat jij als gehandicapte zelf de boom gaat snoeien? Waarschijnlijk hebben ze eerder door laten schemeren dat ze het liefst willen dat die boom gesnoeid wordt en dat ze zelf niet willen helpen. Ik vermoed dat ze niet hebben gezegd dat jij het helemaal alleen moet doen en dat je geen hulp of de gemeente in mag schakelen. Ik zou dus niet teveel voor ze invullen, want dan loop je het risico dat je alles negatief gaat invullen (onhandig = bot, niet willen helpen = jij moet het als gehandicapte alleen doen ipv dat zij zichzelf beschermen tegen een relationeel riskante samenwerking op andermans terrein, enz).

Ik zou het heel simpel houden: kijk eerst naar wat je zelf eventueel wilt veranderen aan de boom. In je eigen woorden is alles wat meer is dan jouw eigen bedachte jaarlijkse snoeibeurt verkrachting, dus daar lijkt duidelijk geen enkele rek te zitten.

Als je niet bereid bent om iets aan de boom te laten doen (en dat lijkt wel de conclusie als je alles wat meer is dan de snoeibeurt die jij jaarlijks bedenkt verkrachting noemt), dan zou ik naar de buren stappen (of wachten tot ze naar jou toe komen) en vertellen dat je het serieus bij de gemeente hebt onderzocht, MAAR dat die niet langs willen komen om de boom te kappen, plus dat er voor kap een vergunning voor aangevraagd moet worden die waarschijnlijk niet afgegeven gaat worden. De boom gaat dus nergens heen, maar in de weken dat ze erg veel last van de blaadjes hebben mogen ze altijd je bladblazer komen lenen.
Waarschijnlijk zijn zij niet tevreden met die uitkomst en jij ook niet, maar je hebt de situatie dan netjes afgehandeld, en daardoor kan er in elk geval geen verdere escalatie van de gemengde burengevoelens door ontstaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 19:53

Eeeh wacht even. Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt nu en me woorden in de mond legt die niet kloppen. En aannames doet. De buren zijn met niemand fanatieke koffiedrinkers ook niet met hun familie. ik ook niet ovérigens, eigenlijk niemand in de straat trouwens. Maar in nood staan we voor elkaar. Daarin is afgelopen 11 jaar niks verandert. Praatje was praatje zoals altijd jaren al gaat. Niks anders erin.

Hun tuin moeten ze zelf weten, ze hebben altijd groen gehad maar nu laatste jaren niet meer. Ik be of veroordeel niemand daarover. Hun hond is ook al jaren zo en ik trek me er weinig tot niks van aan. Dier blaft maar een eind weg. Er werd gevraagd of er iets was voorgevallen en daarom zet ik neer wat er vorig jaar is gebeurd.

Daarnaast hun letterlijke woorden, we hebben geen zin weer te vegen dat moet jij dan maar bij ons komen doen. Hebben dus een keer hun tuin moeten vegen afgelopen week. Daar hadden ze niet weer zin in dus moest de boom maar weg.

Overigens dit is het eerste jaar sinds ik er woon dat de boom zijn blaadjes verder wegwaait dan anders. Normaal liggen er bij die schutting niet eens blaadjes ervan ze wapperen tot een meter daarvandaan eigenlijk zolang ik er woon. Omdat de heersende windrichting mijn tuin in is en niet richting die van hun. En dat beaamde de buurvrouw ook.

Daarnaast de boom wordt ieder jaar/om het jaar bijgehouden en ook al jaren wordt hij niet hoger of breder. Meer snoeien dan dit is al eens navraag naar gedaan en wordt door boom verzorgers ernstig afgeraden omdat de boom nu gezond en in evenwicht is. Grondige snoei, als in dan moeten alle takken gehalveerd worden en geeft dat uiteindelijk meer dunnere takken op de uiteindes van de zaagsnedes en maakt de boom gevoeliger voor takbreuk enz. En haalt de gezondheid en evenwicht weg uit de boom en kan hem zijn leven kosten.

Je doet dus een aantal aannames die niet kloppen.

Daarnaast werd de mededeling gedaan toen ik op punt stond om weg te gaan. Had dus niet eens tijd verder erover te hebben. Maar de mededeling overviel me flink. En ik baal er behoorlijk van. Vooral omdat de gemeente bomen veel meer bladval geven bij hun en ook bij mij. Maar daar melden ze zich niet

En ik wil de boom ook niet gekapt hebben trouwens, hij geeft me bij hete dagen een fijne plek om te zitten in de schaduw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:11

Ah, dan begrijp ik het misschien beter. Ik las woorden als gezeik, bot, verkrachting en opgefokt en zo en vond het nogal verhit klinken, maar dat jullie in nood altijd voor elkaar klaar hebben gestaan klinkt al een stuk vriendelijker.

Als je de boom wilt laten staan, dan zou ik die gewoon laten staan. Jammer als ze willen dat jij de blaadjes weghaalt. Of je doet het niet omdat het maar eens in de tig jaar voorkomt, of je doet het wel omdat het toch maar eens in de tig jaar voorkomt. Het is gewoon een moeilijke situatie; lastig voor de buren dat ze zich aan hun buurtuin ergeren, lastig voor jou omdat jij daar niets mee kunt/wilt doen.
Persoonlijk zou ik allang blij zijn dat ze het direct en rechtstreeks bij jou hebben aangekaart en niet via de andere buren zijn gaan roddelen over of ze jouw boom/tuin niet ook zo vreselijk vinden. Dus ja, als ze het onhandig aankaarten, so be it. Welke buurman/vrouw weet zijn kritiek op de buurman/vrouw wél op een positieve manier te formuleren?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:35

Meester frank visser zou zeggen, boom moet minstens 2 meter van de kadastrale erfgrens staan en moet minimaal eenmaal per jaar worden gesnoeid. De 'overlast' van bladeren of in jouw geval 'neusjes' hebben ze maar te tolereren van hun buren.

Dan moeten ze een hutje op de hei kopen.

Dat is het advies. Doe er je voordeel mee :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 20:48

RoyceMack schreef:
Meester frank visser zou zeggen, boom moet minstens 2 meter van de kadastrale erfgrens staan en moet minimaal eenmaal per jaar worden gesnoeid. De 'overlast' van bladeren of in jouw geval 'neusjes' hebben ze maar te tolereren van hun buren.

En dat gratis en voor niets :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:42

RoyceMack schreef:

Haha,op de hei is het een en al takken en blaadjes!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:57

Ik zou het negeren en aangeven dat je de boom niet hoeft weg te halen voor die enkele eer dat er iets in hun tuin ligt. Wellicht adviseren dat een appartement in de stad een beter heenkomen is. Wil je het netjes doen zeg je dat zij kosteloos je bladblazer / zuiger mogen gebruiken als het er weer blaadjes in hun tuin liggen van jouw boom. Met een beetje mazzel zijn ze het weer vergeten en kun je het volledig negeren en doen alsof ze nooit iets hebben gezegd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 10:30

Gisteravond even kritisch gekeken rond de boom. Ja er liggen neusjes, veel meer dan anders. Maar ook nu vooral onder de boom. Dit keer wel de schutting gehaald maar geen dikke lagen of een overmatige hoeveelheid. Wel veel neusjes en blad van de elzen van de gemeente die achter de tuinen staan. Gezien de spreiding in mijn tuin heeft de wind toch vooral van achter gestaan en dus mijn tuin verder in.

Buurman is vinnig en zuchtend aan het vegen in zijn tuin zo te horen. Terwijl eik, elzen en mijn beuk nog veel blad hebben. Lijkt me geen handige actie. Gezien hun hoorbare reactie op mijn bladblazer die ik gister gebruikt heb achter heeft die aanbieden ook geen zin. Zo n asociaal herrie apparaat. Tjsa terwijl in zijn inricht weekend hij twee volle dagen met hoge drukspuit bezig is. Dus wat ik er nu mee aanmoet geen idee. Vriendelijk negeren is een optie, maar ik kan nu wel vegen aanbieden over een week als het kouder en natter is ligt het er weer. En met bladblazer rondgaan is duidelijk ook geen optie.

Maar bedenk me nu, volgende week is het 1 oktober. Dan gaat de tuin weer leeg weekend ervoor ongeacht temperatuur of weer. Idem 1 april gaat ales erin zelfs als het slecht is.

Pfff nou ja opzij zetten maar. Kan ook niks doen aan de gemeentebomen. -O-

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:46

Ach je vult nu in dat hij die bladblazer niet wil, hij wil waarschijnlijk niet dat JIJ er herrie mee maakt, maar ze hebben duidelijk geen moeite met ZELF herrie maken, dus je kan het aanbieden. Dan heb jij aan je goede buur 'plicht' voldaan :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 12:05

Hij zei duidelijk zo n herrie ding komt hier de tuin niet in :P tsja

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:25

Macs schreef:
Het gaat er ook niet dat de boom omvalt maar in die aflevering bespreken ze de regels over boom vlakbij een erfgrens :)

Vlakbij de erfgrens is geen 7 meter, waar het in dit geval omgaat.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:30

Ik ben dol op bomen, maar minder op die in de tuin van mijn buren.
Zomers zorgen deze ervoor dat ik al in het begin van de middag amper nog zon heb en mijn tuin nu bezaaid ligt met bladeren en propellortjes. Op zich geen ramp, maar wel een pokkewerk om die allemaal overal tussenuit te frutten of als ik ze laat liggen al die kleine boompjes in wording weer tussen de planten, tegels en het gras uit te trekken.

Dus op zich begrijp ik wel dat je buren het de moeite waard vinden om er een gesprek over te beginnen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:58

Tja dat is toch gewoon het nadeel van een tuin hebben... Het is nu eenmaal natuur. Als je dat er niet bij wilt hebben, dan moet maar een huis/appartement zonder tuin kopen.

Ts, niets van aantrekken hoor. Ik zou eens opzoeken of jouw boom er wettelijk mag staan, maar het lijkt me niet dat 7m al te dicht bij een erfgrens zou kunnen staan.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:44

Ik vind dat best wel zwart wit.
Hier woekert het er vrolijk op los en ik wordt heel blij van de natuur aan mijn huis. Geen haar op mijn hoofd die graag wilt verhuizen naar een huisje zonder.

Maar mijn buren hebben zelf niet minder zon uren door hun eigen boom. Dat ik er van baal dat diezelfde boom mij zonnige zomeravonden ontneemt betekent toch niet dat ik tegen de natuur ben of maar naar een appartementje moet verhuizen?

Ik woon hier fijn, maar ben niet van plan hier nog jaren te blijven. Die door mij niet zo geliefde boom is zo enorm en om deze bij te snoeien is gezien de locatie en het feit dat hij meerdere tuinen overtroont zo'n serieus project dat ik het niet de moeite waard vind voor de een/twee zomers die ik hier nog van plan ben te wonen.
Maar heb mezelf vaak afgevraagd wat ik zou doen als dit mijn eigen koophuis zou zijn.
Ik denk dat ik het dan wellicht met hen zou bespreken. Niet dat ik vind dat hij om moet, maar misschien zijn zij wel bereidt mee te denken als ze weten hoeveel impact hij op mijn zonuren heeft.

Ik houd graag rekening met mijn buren en zij volgens mij ook met mij, want er is hier eigenlijk nooit ergens gedoe om. Wat wettelijk toegestaan is speelt hierin nauwelijks een rol, dat is in mijn beleving het uiterste kader als je er echt samen niet uit komt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 14:03

In dit geval staat mijn boom volledig op mijn grond, geeft alleen mij schaduw en stukje van gemeentegroen ook. Ook geen enkel gevaar voor andere tuinen bij omvallen. Overigens schaduw zouden ze niet erg vinden is wel eens gezegd een van de dingen die in de zomertijd in de tuin staan is veel partytenten, parasols enz zodat er geen zon inkomt en ook voor alles bijna helemaal dicht zodat huis donker is. Ze houden niet van zon. Maar mijn tuin kan daar niet voor zorgen. Zij staan zuidwest van mij.
Ik houd met alles rekening, geen klimplanten tegen die schutting aan voorkant van achtertuin zodat er geen takjes doorsteken. Geen andere kruip of woekerplanten ook die door schutting kunnen komen.

Vegen is klaar zo te horen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:16

Snap ik hoor! Bedoel ook niet dat jij onredelijk bent, maar meer dat ik het vanuit hun ook niet geheel onbegrijpelijk vind dat ze het aankaarten als ze er echt last van hebben.
Maar klinkt inderdaad ook wel een beetje als zeuren wat ze doen als jij meedenkt in oplossingen en ze daar vervolgens zelf niet voor open staan.

Dankzij dit topic wel even lekker in mijn eigen tuin aan de slag gegaan :)