Ik wil van àl mijn vuilcontainers af....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Re: Ik wil van àl mijn vuilcontainers af....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:26

Ik snap dat je moet blijven betalen, je wil natuurlijk voorkomen dat ineens veel mensen ervoor kiezen ze niet meer te gebruiken, waardoor de kosten voor anderen oplopen en je meer kans hebt op zwerfafval. Maar ik snap niet dat je de container ook echt moet vullen en aan de straat moet zetten. Genoeg mensen die een zero-waste lifestyle hebben, krijgen die dan ook ineens een boete? :? Raar beleid, ik snap dat je moeite had je in te houden aan de telefoon.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:49

Dat vind ik ook erg raar.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:50

Waarschijnlijk om te voorkomen dat mensen hun vuilnis ergens anders gaan dumpen, of een vuurte maken in de tuin om niet te moeten betalen.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 12:53

Yessy schreef:
Ik snap dat je moet blijven betalen, je wil natuurlijk voorkomen dat ineens veel mensen ervoor kiezen ze niet meer te gebruiken, waardoor de kosten voor anderen oplopen en je meer kans hebt op zwerfafval. Maar ik snap niet dat je de container ook echt moet vullen en aan de straat moet zetten. Genoeg mensen die een zero-waste lifestyle hebben, krijgen die dan ook ineens een boete? :? Raar beleid, ik snap dat je moeite had je in te houden aan de telefoon.

Ik had geen moeite me in te houden... die man van de gemeente bleef er maar over doorgaan dat ik ze moest blijven gebruiken. Er wordt nu nog niet op gehandhaafd maar dit zou spoedig komen. In de praktijk zou dit betekenen dat als je een x aantal keren je container niet aanbied er automatisch een boete volgt. Ook makkelijk te implementeren voor de gemeente... alle kliko's zijn gechipt. Even een ronde door het systeem halen en t is zo inzichtelijk voor ze.

Denk ja wat wil je nou? Dingen blijven staan, jullie je geld. Volgens mij is het hem dat ik toch die rolcontainer heb laten komen. Dat zal ze een doorn int oog zijn... hoe meer mensen hiervoor zullen kiezen des te eerder hun beleid onder de loep genomen zal worden.

Dat laatste hoop ik dat ooit gebeurd. Ook dit privatiseren. Tis toch van de zotte dat ik de gemeente het dubbele moet betalen terwijl het afval op dezelfde manier uiteindelijk wordt verwerkt. Alles uit de rolcontainer komt bij de verzamelaar op de sorteerband en alsnog gescheiden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:58

Maiske schreef:
die man van de gemeente bleef er maar over doorgaan dat ik ze moest blijven gebruiken. Er wordt nu nog niet op gehandhaafd maar dit zou spoedig komen. In de praktijk zou dit betekenen dat als je een x aantal keren je container niet aanbied er automatisch een boete volgt.

Bizar. Absurd. Welke grond kunnen ze daarvoor geven? Dat je niet onder de afvalstoffenheffing uitkomt snap ik. Dat je de containers niet altijd in kunt leveren snap ik een beetje. Maar verplicht aanbieden? WHY?
Ik vraag me ook af of dat niet een onrechtmatige inbreuk op de privacy is ook? Wat zijn ze aan het handhaven met niet-aanbieden? Is er een ombudsman in de buurt om het aan voor te leggen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:02

Maar wacht even -O- bij jullie dus ook een soepgemeente. Je moet betalen voor containers verplicht. En je moet ze verplicht vullen ook nog? Waarmee dan?

Hier moet je ook betalen, ook al zou je ze niet willen hebben. Gek genoeg mag dat wel hier. Je kunt ze weigeren, maar betalen zal je voor iets dat je niet hebt. Die weg wilde ik ook ingaan maar helaas. Enige dat in de grijze rest zit is hondenpoepzakjes en stofzuigermeuk. De rest is gescheiden. Maar zeggen haal de grijze maar weg mag ook niet. Je blijft betalen, en per leging ook nog.

Nu gaan ze opeens alles overhoop gooien. Grijs gaat nu weg en mag je gaan slepen met vuilniszakken 800 m hier de dichtbijzijnde. Per keer klep open kassa 8 euro pasteen grijze zak in. Niet toegankelijk voor gehandicapten of anderszins slecht ter beners. 4 ondergrondse containers op drie wijken met denk ik 8000 mensen of zo. Een is alleen per auto bereikbaar. Want ze willen een 0 kilo restafval/groenafval beleid krijgen. Waar moet je tuinspul vuil dan laten? Daar betalen we ook de hoofdprijs voor om op te halen

Nu wil ik dus de poepzakjes in de poepbsk gaan doen en de stofzuigerinhoud maar in grijs. Daar zit haar zand en stof in. Moet toch iets.
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-09-18 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:04

Ik vraag me oprecht af op basis waarvan je die boete dan zal krijgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:05

Op basis van te milieubewust leven misschien?

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 13:08

Uhmm ja... iets met milieu besluit... hun zorgplicht... particulier huishouden...scheidingsplicht... en dat ik dan gehouden ben mijn particulier afval bij hun aan te leveren. Ik mocht mijn zakelijk afval in de rolcontainers doen, huisvuil moest in hun rest container.

Ik vond het wel best, gefrustreerde ambtebaar... zoek het uit.

Wel jammer... begon best fanatiek met al dat scheiden... Dit weekend kon ik echter het afval van de sparerib expres heerlijk in mijn, van stal gehaalde, rest prullenbak in de keuken gooien :wave:

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:18

Als het aan mij zou zijn, zou ik sowieso voor nascheiden gaan. Iedereen één container voor de deur die netjes wekelijks wordt opgehaald en daarna alles netjes op de juiste berg verwerken. Want nu is het soms geen doen. Plastic bakjes van vleeswaren die geen plastic blijken. Biologisch afbreekbare honderpoepzakjes waar je niks aan hebt want hondenpoep mag niet in de gft bak. Wisselend beleid tussen gemeentes waardoor niemand het meer begrijpt, want bij pietje mogen de luiers en het kattengrit wel in bak X en bij jantje niet. En welk glas mag precies wel of niet in de glasbak? En welk papier in de papierbak (hint: bonnetjes van de winkel niet).

Oeps, dat is een lang en lichtelijk gefrustreerd (en offtopic) bericht geworden. Maar ik begrijp waarom je voor zo'n container gaat in jouw geval. Qua milieubelasting maakt het weinig uit en het scheelt een hoop gedoe met extra containers en kosten vanuit de gemeente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:23

Het hele afval scheidingsverhaal is een grote geldklopperij, rondpompen van overheidsgeld en meer van dat soort zaken.
Wij als burger zitten onderaan de pikorde }>
Burgerinitiatieven worden ook niet gewaardeerd op dit gebied omdat er veel geld is gemoeid met afval industrie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-09-18 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:23

Bonnetjes van winkel niet in papierbak? :o? Waarom dat dan is toch papier?

Bizarre van alles is, ik breng als ik meer spul wil weghebben alles naar een partikuliere afvalscheider. Dat is veel goedkoper als naar gemeentewerf brengen. Alleen het bizarre is. Het daar afgeleverde vuil wordt in de verre regio opgehaald door, juist ja die partikuliere afvalscheider _O- de klikos worden gekeegd door een bedrijf ver weg die dan weer naar een andere regio moet rijden voor het legrn van de wagens. Zinloze milieuvervuilende kilometers
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-09-18 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:25

Zal met de inkt te maken hebben.??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:26

Maar behalve ongebruikt wc papier en nieuw printerpapier is toch alles voorzien van inkt of vervuilende stoffen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:30

Nee het gaat om de coating die op de bonnetjes zit, dat gladde laagje. De inkt is volgens mij geen probleem, dat lost op in water denk ik.

edit: al zou ik gebruikt wc papier zelf niet in de papierbak gooien :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:32

Ik ook niet hoor :+

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:59

De gemeente is wettelijk verplicht zorg te dragen voor de inzameling van huishoudelijk afval. Elk huishouden in Nederland betaald hiervoor afvalstoffenheffing, ongeacht in welke mate hiervan gebruik wordt gemaakt. Als jij ervoor kiest om je afval door een andere inzamelaar op te laten halen, ben je dus alsnog belastingplichtig voor de afvalstoffenheffing. Dit is geen centenkwestie van de gemeente, dit is de gemeente verplicht.

In de wijze waarop de gemeente de afvalstoffenheffing oplegt zijn ze vrij. Sommige gemeentes heffen op basis van een vast bedrag per jaar, andere op basis van een een- of meerpersoonshuishouden en weer andere gemeentes op basis van het aantal ledigingen. De afvalstoffenheffing moet kostendekkend, ze mogen hier dus geen 'winst' op maken en de opbrengst gaat niet naar de algemene middelen zoals bij de onroerende zaakbelasting.

Je bent zelf verantwoordelijk voor het laten inzamelen van het bedrijfsafval, dit kan soms ook via de gemeente worden geregeld en hier betaal je voor in de vorm van reinigingsrecht.

De gemeente kan echter geen boete opleggen voor het niet gebruiken van de afvalcontainers. Of de gemeente de containers ophaalt is per gemeente verschillend, de meeste gemeentes doen dit inderdaad niet.

In jou situatie kan je dus niet anders dan afvalstoffenheffing betalen en ook nog eens apart betalen voor de rolcontainer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:59

Hoe is je situatie nu?

Hier update. Is weer vergadering geweest ivm afvalbeleid. Nog steeds veel kritiek. Maar _O- ze slaan nu beetje door. Ze hebben op hun kop gekregen ivm te grote afstanden van gehandicaptenraad. Die hebben even wat wetten en regeltjes gemeld.

Nu _O- :roll: gemeente slaat even door geloof ik :') een nieuwe container wist ik al. Mooie plek wijk uit. Op meter of 60 van huis. Zo dat ik er geen last van heb. Die zit nu half in de grond. Net hoop herrie achter mijn huis/tuin. Wat blijkt op groen/speelstukje schuin achter me op 80 m van de andere container zijn ze een container aan het ingraven. Ding staat zo helaas 5 meter van hoek van tuin af. En een 20 m van mijn slaapkamer. Hopen dat het niet gaat stinken of ratten aantrekt of veel herrie gaat geven. :n

Maar he genoeg punten nu hier. :+ Tjsa. Lijkt alsof ze beetje fout gemaakt hebben met verdelen weer