Welke slimme thermostaat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 13:38

Tazzey schreef:
Homey is een apparaat voor domotica. Echt ideaal maar dat gaat erg buiten je topic om.

Wauw, zelfs dat moest ik googlen... :')
Ik voel me ineens zó NIET modern :') Bedankt he!! _O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:43

Janine1990 schreef:
Electra63 schreef:
Wij hebben de Toon van Eneco. Kregen we gratis.
Ik vind het heel handig. Ik heb de hele week geprogrammeerd, hoe laat de verwarming aan moet gaan en weer uit. Zomers zet ik deze helemaal uit.
Ik heb een app op mijn telefoon, dus vanuit mijn werk bijvoorbeeld, kan ik de verwarming hoger of lager zetten.
Maar wat ik vooral leuk vind (maar ik hou van statistieken :D ), is het verbruik per dag, week, maand enz. te zien. Ik doe er verder niet echt wat mee, oud huis, slecht geïsoleerd.
Ook kan je zien, als je droger bijv. aanstaat, dat het verbruik dan direct omhoog gaat.

Ik ben ook gek op statistieken, ook al doe ik er niets mee :')

Zie dat Toon wel echt super duur is, 275 euro :oo
Nest is een stuk goedkoper... terwijl ik niet de indruk krijg dat Toon nu zo veel meer kan dan Nest, ik heb eerder het idee van minder? Maar Toon zal ook de elektriciteit in de gaten houden.
Heb je dan ook een slimme meter nodig? Die heb ik namelijk nog niet. :+

Nieuw GL contract hoef ik pas volgend jaar juli, dus via Eneco zit er nog niet in :P Eens kijken of Oxxio ook aanbiedingen heeft. :D

Onze thermostaat was toen toevallig kapot en Eneco bood hem toen gratis aan voor nieuwe klanten. Mijn man heeft toen gebeld en kregen wij hem ook gratis :D.
Inderdaad ook met elektriciteit en je ziet dan iedere maand geschat verbruik en hoeveel je daar dan onder of boven zit.
Bij stof zuigen enz. Zie je gelijk het verbruik omhoog gaan.
Ik doe er verder ook niets mee, maar ik kijk er wel regelmatig op.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:18

Janine1990 schreef:
Tazzey schreef:
Homey is een apparaat voor domotica. Echt ideaal maar dat gaat erg buiten je topic om.

Wauw, zelfs dat moest ik googlen... :')
Ik voel me ineens zó NIET modern :') Bedankt he!! _O-

_O- Als mijn vriend dat spul niet aan mij geïntroduceerd had dan zat ik ook nog in de middeleeuwen hoor. :')

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 14:56

Janine1990 schreef:
laran schreef:
Wij hebben een slimme thermostaat, en zijn er erg tevreden over. We hebben veel meer inzicht over ons verbruik. Onze geeft ook tips, zo hebben we ons temperatuur schema aangepast en is ons verbruik ook gedaald.

Welke hebben jullie ?

Wij hebben ook de toon, daar kun je gewoon instellen waneer je de kachel omhoog wil hebben, of niet. Wij hebben hem alleen ingesteld dat om 10 uur de kachel uit gaat. Handmatig doen we hem dan weer aan, meestal als ik van het werk weg rijd dan zet ik de kachel aan via de telefoon en als ik dan thuis ben is het huis lekker warm.

Boras

Re: Welke slimme thermostaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:13

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:16

De Nest leert je ritme. Dus als jij elke dag de verwarming om 07:00 aanzet en dan om 9:00 naar werk gaat en 17:00 thuis bent, dan maakt hij een schema. Dit schema kan je handmatig aanpassen als het niet klopt. Ik moet er nog aan wennen dat ik hem al kan aanzetten als ik naar huis ging, vergat dat echt altijd :+ Zou wel print screen van willen maken, maar heb geen schema meer door de zomer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 15:25

Selina schreef:
De Nest leert je ritme. Dus als jij elke dag de verwarming om 07:00 aanzet en dan om 9:00 naar werk gaat en 17:00 thuis bent, dan maakt hij een schema. Dit schema kan je handmatig aanpassen als het niet klopt. Ik moet er nog aan wennen dat ik hem al kan aanzetten als ik naar huis ging, vergat dat echt altijd :+ Zou wel print screen van willen maken, maar heb geen schema meer door de zomer.

Hij doet dus geen geofencing? Want hoewel ik op regelmatige tijden werk, ben ik niet bepaald op regelmatige tijden thuis. :+
Verder werk ik op maar 6km afstand... Maar ik begrijp her en der dat je het bij de een zelf kan instellen en bij de ander minimaal 400 meter handig is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 15:28

Boras schreef:
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... ermostaat/

Lijkt me een informatieve site met handige onfo.

Ik ben me er zelf ook weer in aan het verdiepen. Eerder wilde ik er nog niet aan.

Super handige site, bedankt!

Wat is de reden dat je er nu wel aan wilt en eerder nog niet?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:29

Geen idee wat geofencing is :+
Denk je locatie bepalen? Dat kan je aanzetten. Dat hij de locatie van je mobiel mag zien. Ik heb dat verder uitstaan, want ons ritme was heel vast.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:45

De Nefit Easy kun je idd bedienen via wifi en een app op je telefoon :j

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 15:52

Wij hebben de nest. Hij slaat aan om 6.15 en om 7.00 uur gaat de wekker dus is het al lekker warm als we ons bed uitkomen. S'avonds o. 22.00 uur gaat hij terug naar 17, 5 gr. Overdag als wij er niet zijn dan staat hij ingesteld op 18 gr, als een van ons binnen stapt slaat hij aan en verwarmt naar 21,5 gr. Ik vindt het een ideaal ding. Sinds we deze slimme meter hebben nu zo'n 3 jaar hebben we niet bij hoeven te betalen en kregen zelfs terug.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 15:55

amigamia schreef:
Wij hebben de nest. Hij slaat aan om 6.15 en om 7.00 uur gaat de wekker dus is het al lekker warm als we ons bed uitkomen. S'avonds o. 22.00 uur gaat hij terug naar 17, 5 gr. Overdag als wij er niet zijn dan staat hij ingesteld op 18 gr, als een van ons binnen stapt slaat hij aan en verwarmt naar 21,5 gr. Ik vindt het een ideaal ding. Sinds we deze slimme meter hebben nu zo'n 3 jaar hebben we niet bij hoeven te betalen en kregen zelfs terug.

Daarvoor in dezelfde woning wel?
En is je maandbedrag niet gewoon verhoogd? (zonder de jaarlijkse stijging uiteraard)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:13

Wat ik wel wonderlijk vind is dat er onlangs een enorme ophef was over de privacy inbreuk van bijvoorbeeld Facebook maar dat mensen zonder erbij na te denken de Nest in huis halen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 16:15

Tazzey schreef:
Wat ik wel wonderlijk vind is dat er onlangs een enorme ophef was over de privacy inbreuk van bijvoorbeeld Facebook maar dat mensen zonder erbij na te denken de Nest in huis halen.

Wat doet Nest dan, wat andere slimme thermostaten niet doen?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:24

Janine1990 schreef:
Tazzey schreef:

Wat doet Nest dan, wat andere slimme thermostaten niet doen?

Google er maar even op. Er zit o.a. een camera in, en dit zit in veel andere thermostaten niet. De informatie gaat keurig door naar Google bijvoorbeeld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 16:28

Tazzey schreef:
Google er maar even op. Er zit o.a. een camera in, en dit zit in veel andere thermostaten niet. De informatie gaat keurig door naar Google bijvoorbeeld.

Kan het zo 1,2,3 niet vinden, krijg allerlei andere apparaten van Nest.

Een camera zou ik niet prettig vinden, niet zo zeer om dingen die rechtstreeks naar Google gaan. Maar om inbraak in mijn thermostaat, zoals dat her en der ook gedaan wordt met laptops.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:31

Onze Nest Thermostaat heeft echt geen camera erin hoor

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 16:33

Laurievc schreef:

Ik kan inderdaad alleen maar vinden dat ze een bewegingssensor hebben, lijkt me vrij essentieel voor die thermostaten. Maar goed, gezien het draadloze aspect, is het niet verkeerd om ook dat te vermijden en alleen geofencing te hebben.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:42

Laurievc schreef:

Google eens op Nest privacy concerns. Voldoende leesvoer. De kleine lettertjes in de documentatie van jouw Nest levert ook leuk nieuws op.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:46

Ik ben inderdaad aan het lezen erover, maar maak mij er eigenlijk niet druk over op de moment. Ben ook niet zo van die heisa over privacy via Facebook ed. Bewegingssensor zit er idd zoiezo in, de thermostaat licht op als je erlangs loopt

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:52

Janine1990 schreef:
amigamia schreef:

Daarvoor in dezelfde woning wel?
En is je maandbedrag niet gewoon verhoogd? (zonder de jaarlijkse stijging uiteraard)

Ja in dezelfde woning (koophuis wonen er sinds 2006).zelfs met onze grote hoeveelheid wat er aan terrariums staan te draaien hoeven we nu al 3 jaar niet bij te betalen.
Nee ik betaal al drie jaar hetzelfde maandbedrag.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 16:55

Ik ben ook niet heel erg moeilijk wat betreft privacy naar bedrijven toe.

Maar bewegingssensor vind ik niet zo wenselijk. Nefit Easy heeft dit zo te lezen niet, daarnaast worden gegevens opgehaald door Nefit Easy alleen op het geheugen van het apparaat opgeslagen en komt dit niet op een server. Overigens lijkt de Nest ook niet op te slaan op een server, maar dat is meer bekeken vanaf de site die Boras noemde.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 16:55

amigamia schreef:
Ja in dezelfde woning (koophuis wonen er sinds 2006).zelfs met onze grote hoeveelheid wat er aan terrariums staan te draaien hoeven we nu al 3 jaar niet bij te betalen.
Nee ik betaal al drie jaar hetzelfde maandbedrag.

Daarvoor betaalde je ook hetzelfde neem ik aan?

Is wel heel erg mooi om te horen!!! :j

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 16:56

Janine1990 schreef:
Ik ben ook niet heel erg moeilijk wat betreft privacy naar bedrijven toe.

Maar bewegingssensor vind ik niet zo wenselijk. Nefit Easy heeft dit zo te lezen niet, daarnaast worden gegevens opgehaald door Nefit Easy alleen op het geheugen van het apparaat opgeslagen en komt dit niet op een server. Overigens lijkt de Nest ook niet op te slaan op een server, maar dat is meer bekeken vanaf de site die Boras noemde.

Hoezo vind je dat niet wenselijk? Gewoon nieuwsgierig, ik zie er niet meteen een probleem in? :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 16:59

Laurievc schreef:
Hoezo vind je dat niet wenselijk? Gewoon nieuwsgierig, ik zie er niet meteen een probleem in? :P

Het idee dat ze kunnen inbreken in het apparaatje, die met Wifi werkt... En dus kunnen zien of de sensor mij heeft gedetecteerd.

Volgens mij lukt dat niet met geofencing. Of in ieder geval moeilijker...

Pin me er niet op vast hoor!