Wat voor hypotheek hebben jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:47

Kan aflossingsvrij nog als je nog nooit een hypotheek hebt gehad? Wij kregen alleen optie lineair of annuiteiten. Hebben annuiteiten, rente 15 jaar vast. Willen het huis sneller aflossen dan die 30 jaar.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 20:48

Voor ons is het de bedoeling om het resterende bedrag zelf af te lossen.

Maar wat ik heb begrepen is dat je na 30 jaar ook de rest weer kan meenemen in een nieuwe hypotheek. Alleen is de kans dan groot dat je er veel meer rente over moet betalen toch?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:52

Hanafubuki schreef:
Kan aflossingsvrij nog als je nog nooit een hypotheek hebt gehad? Wij kregen alleen optie lineair of annuiteiten. Hebben annuiteiten, rente 15 jaar vast. Willen het huis sneller aflossen dan die 30 jaar.

Nee bij een eerste huis moet je in 30 jaar aflossen. Wij kunnen ook alleen lineair of annuiteiten.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 20:53

Lindor92 schreef:
Hanafubuki schreef:

Nee bij een eerste huis moet je in 30 jaar aflossen. Wij kunnen ook alleen lineair of annuiteiten.

Mijn vriend heeft al een hypotheek, hij woont nu namelijk al op zichzelf.

JustMe8484

Re: Wat voor hypotheek hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:01

Wij hadden een lineaire hypotheek. We konden het hogere start bedrag betalen en leek ons fijn om steeds minder te betalen. We huurden ons huis al en hypotheek zou in begin iets hoger zijn, maar al snel onder huur duiken. Wij hadden 10 jaar vast met 2 jaar bedenktijd en krijgen dus na 10 tot 12 jaar nieuwe rente.

Ondertussen ons huis verkocht en wonen weer huur.
1e persoon die ons huis wilde kopen was ook bij hypotheker geweest. Zou allemaal prima kunnen. Puntje bij paaltje kon deze persoon niet kopen omdat bepaalde papieren niet in orde waren. Iets wat hypotheker echt had kunnen weten.
Ik zou dus echt nog andere adviseur langs gaan...

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:30

Petrichor schreef:

Maar wat ik heb begrepen is dat je na 30 jaar ook de rest weer kan meenemen in een nieuwe hypotheek. Alleen is de kans dan groot dat je er veel meer rente over moet betalen toch?

Volgens mij is aflossingsvrij nooit voordeliger.
De enige reden waarom je zou kiezen voor een gedeelte aflossingsvrij, is omdat je dan een hoger hypotheek bedrag kan krijgen of omdat je anders de maandlasten niet kan dragen.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:51

Wij hebben een annuïteitenhypotheek met de rente vastgezet voor 20 jaar. Wij zijn naar verschillende adviseurs gegaan, onder andere de Hypotheker, maar uiteindelijk gekozen voor een andere adviseur omdat we daar een beter gevoel bij hadden. Ik zou dan ook aanraden om met verschillende adviseurs te praten en uiteindelijk te kiezen voor degene waarbij jullie een prettig gevoel hebben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:54

Ik heb een spaarhypotheek en een deel aflossingsvrij. Hypotheek van 225.000 en een 125.000 betalen wij af en een ton blijft over. Rente is bijna 6% bij ons en gelukkig loopt de hypotheek af in okt 2019 en laten wij hem voor 20 jaar vastzetten als die nog zo laag staat

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:56

Mjetterd schreef:
Petrichor schreef:

Volgens mij is aflossingsvrij nooit voordeliger.
De enige reden waarom je zou kiezen voor een gedeelte aflossingsvrij, is omdat je dan een hoger hypotheek bedrag kan krijgen of omdat je anders de maandlasten niet kan dragen.

Dit bedoelde ik ook al idd. Wij konden net als iemand anders hier de hogere lasten van lineair betalen en daarom daarvoor gekozen. Hou er wel van als dingen juist makkelijker worden IPV moeilijker.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:39

Wietsje92 schreef:
Wij hebben een annuïteitenhypotheek met de rente vastgezet voor 20 jaar. Wij zijn naar verschillende adviseurs gegaan, onder andere de Hypotheker, maar uiteindelijk gekozen voor een andere adviseur omdat we daar een beter gevoel bij hadden. Ik zou dan ook aanraden om met verschillende adviseurs te praten en uiteindelijk te kiezen voor degene waarbij jullie een prettig gevoel hebben.

Deze heb ik ook exact.
20 jaar vast annuïteiten hypotheek.

Ik ben niet van plan om hier 20 jaar te blijven.
Wil eigenlijk over ong 5 jaar een groter huis kopen met tuin. Dit is dus mijn starterswoning.
Op deze manier los ik mooi wat af. En hopelijk straks een beetje overwaarde.

Zelf zou ik nooit gaan voor aflossingsvrij.
Je ziet zoveel mensen hierdoor in de problemen komen.
Het is niet voor niks dat ze dat afschaffen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:57

Aflossingsvrij lijkt mij juist niet voordelig. Je krijgt én geen hypotheekrenteaftrek (al is dat ook een beetje een wassen neus aangezien deze afgeschaft wordt) en je betaald alleen maar rente (kosten) zonder dat je er iets voor terugkrijgt. ik zie het als een soort sponsoring van de bank :D

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:08

Heb niet alle reacties gelezen maar zie dat er al wat geschreven is over aflossing vrij. Lees je goed in als je voor deze optie wil gaan. Zitten wat nadelen aan vast.

Ik heb gekozen voor 30jaar vast, maar wel met goede voorwaarden zoals exrta boete vrij aflossen, hypotheek meenemen etc. Ik ga hier echt niet 30 jaar wonen, maar wil wel deze hypotheek graag meenemen, vandaar dat ik toch voor 30jaar vast aangezien de rentes zo laag zijn.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:19

Aflossingsvrij waarbij de rente fiscaal aftrekbaar is kan alleen als je al een hypotheek hebt van voor 2013 en deze meeneemt naar een nieuw huis. Als starter op de woningmarkt kun je zonder problemen een aflossingsvrije hypotheek afsluiten, maar is de rente niet fiscaal aftrekbaar.

Op zich is er niet zoveel mis met aflossingsvrij, zolang je je maar beseft dat aflossingsvrij niet betekent dat je aan het einde ook niets hoeft af te lossen. Ik adviseer vrijwel al mijn klanten met een al bestaande aflossingsvrije hypotheek om deze mee te nemen. Het scheelt fors in de maandlasten, en momenteel mag je sowieso niet meer dan 50% van de woning aflossingsvrij financieren. Dat betekent dat je al minimaal 50% van het huis aflost.

Ik heb zelf ook een aflossingsvrij gedeelte in mijn hypotheek (de rest is lineair) en dat gaat bij een volgend huis gewoon mee in de nieuwe hypotheek :j

@TS: laat je goed voorlichten door verschillende adviseurs/partijen.

SnorlexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:20

Aan aflossingsvrij kleven inderdaad nadelen. Maar alle hypotheekvormen kennen voor en nadelen.

Voor wat betreft aflossingsvrij. Dat is voornamelijk een probleem voor mensen die “vroeger” een aflossingsvrije hypotheek hebben afgesloten en bijvoorbeeld vlak voor de pensioenleeftijd of daarna moeten verlengen ivm verlopen looptijd.
Op basis van het teruggevallen inkomen kan het zijn dat ze de hypotheek van de woning waar ze dan al járen in wonen niet meer rond krijgen.

Het is zeker niet per definitie een slecht idee om een deel aflossingsvrije hypotheek aan te gaan maar laat je hier goed over informeren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 04:17

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 07:34

Ik dacht dat aflossingsvrij helemaal afgeschaft was.

Wij hebben volledig annuiteit, ik zou niet niet willen aflossen, het is juist fijn om te weten dat je iedere maand een (heel) klein stukje afbetaald en dat over 30 jaar de hypotheek volledig is afgelost.

Ik vind ook dat je op deze manier indirect geld spaart, dit krijg je straks terug bij verkoop van het huis (als het goed is ;)). Is toch leuk meegenomen.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 07:40

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 07:46

Aflossingsvrij kan indd niet meer volgens mij. Wij hebben destijds een aflossingsvrije hypotheek gehad en deze overgesloten, dan kan het wel. wij hebben volgens mij 50% aflossingsvrij en 50% annuitair.
Wij hebben al een behoorlijk bedrag afgelost. Doen dat ook elk jaar. Na een tijdje ga je dat ook in de maandlasten merken. Verder hebben wij hem 20 jaar vast laten zetten.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 07:51

Nee volledig aflossingsvrij kan idd niet meer, maar dat was voor ons ook nooit de bedoeling geweest. 50/50 kan nog wel. :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 07:55

Ik heb in totaal 146000, waarvan ongeveer 2/3 banksparen (maar volgens mij kan die vorm niet meer worden afgesloten tegenwoordig), waardoor aan het einde van looptijd dat volledige bedrag is afgelost. Andere 1/3e deel is aflossingsvrij (waarvan het best zou kunnen dat dat ook niet meer kan zoals ik het heb), waardoor na 30 jaar hetzelfde bedrag dus nog overblijft wat ik dan opnieuw moet financieren op een of andere manier, tenzij ik tussentijds ga aflossen. Ik geloof dat als ik iets van 150 euro extra zou aflossen zou ik ook van dat bedrag af zijn aan het eind van de looptijd.
Beide delen stond de rente 10 jaar vast. voor het aflossingsvrije deel heb ik het laatst laten aanpassen, dus die heeft nu een lagere rentestand en scheelt behoorlijk in de maandlasten. Het bankspaar-deel laat ik zo tot de 10 jaar om zijn.

Ik heb toen bewust gekozen om de kosten zo laag mogelijk te houden en dus een gedeelte aflossingsvrij te doen. In de tussentijd is mijn salaris best wat gestegen door wisselen van baan, dus ik ga nu wel proberen om ook dat aflossingsvrije deel (gedeeltelijk maar liefst helemaal) weggepoetst te hebben, of in ieder geval voor een deel. Dat zou betekenen dat ik over 21 jaar mijn huis vrij zou hebben. Toch wel fijn idee want dan ben ik pas net 50 geweest :):)

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 07:59

Vind je dat niet een risico ts? Als je zelf de helft uit eigen zak moet betalen. Je moet dan wel enorm goed kunnen sparen. Lijkt mij heel benauwend om te weten dat je zelf bijvoorbeeld nog een ton moet ophoesten.

Mijn vriend en ik hebben eind vorig jaar een huis gekocht. Wij hebben gekozen voor een lineaire hypotheek omdat we dan elke maand minder gaan betalen, en na 30 jaar ben je dan goedkoper uit als met een annuïteitenhypotheek.

Wij kunnen overigens wel elk jaar 10% (volgens mij) belastingvrij aflossen mochten wij dat willen

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:00

Wij hebben net gekozen voor een lineaire hypotheek met 10 jaar rentevast en boetevrij extra aflossen.

Voor een hypotheek van €167.000,- (met volledige levens-/arbeidsongeschiktheids- verzekeringen) betalen wij €710,- bruto per maand. Alsnog veel goedkoper dan de lokale particuliere huur als je bedenkt dat we voor dit bedrag een groot hoekhuis hebben met 75m diepe tuin en aan het bos i.p.v. meer betalen en op een appartement op 11 hoog wonen :) *\o/*

Het is zeker duurder dan de andere hypotheekopties, maar we betalen liever goed af dan dat we straks op het eind met een deel schuld zitten :)

De keuze voor maar 10 jaar rentevast is bewust gemaakt, omdat er een grote kans is dar we tussen de 5-10 jaar gaan emigreren.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:11

Pfoe TS je neemt wel een flink risico door voor die hypotheekvorm te gaan. Ik heb in mijn eentje een huis gekocht zonder dat soort gekke constructies. Als je een gewone annuitaire hypotheek niet op kunt hoesten met zijn 2en zou ik nog even doorsparen; dan is het misschien simpelweg te vroeg om een huis te willen kopen of moet je kijken naar een huis wat je wel kunt betalen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:18

Je kunt alleen nog de helft aflossingsvrij krijgen (met hypotheekrenteaftrek) als je nu ook al een hypotheek hebt met een aflossingsvrij deel. Ik ga er vanuit dat je vriend dus een hypotheek heeft met een aflossingsvrij deel.

Ik stuur je even een PB met bedragen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:38

Is iedereen die het een risico vind van plan om de rest van hun leven in hetzelfde huis te blijven wonen? Op het moment dat je weet dat je over een x aantal jaar weer wilt gaan verkopen zit je sowieso al niet met een restschuld na 30 jaar. Daarbij geeft TS aan dat de sowieso naast de spaarhypotheek extra wil aflossen. Ik kan me voorstellen dat je dan het risico verwaarloosbaar vindt.