Bijenlinten/bijenweide zaaien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:24

Djoena schreef:
Hey Ibbel! :wave: wat een toffe site! Daar ga ik zeker nog vaak snuffelen :j jij had ook zo veel mooie bloemen in jou tuin, heb je die nog steeds?

Hey :wave:
Er is na de droogte niet zo veel van over, maar ik ga ervan uit dat ze zich wel weer zullen herstellen, of anders dat ze zichzelf een beetje uitgezaaid hebben.
Vorig jaar wat Mirabilis japonica in een gemengd bollenpakket in de tuin gezet, die blijken zich uit te zaaien als idioten :)) Daar lusten de vlinders wel pap van.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 17:31

Hilary schreef:
Ik kwam dit tegen in een ander topic: https://www.natuurmonumenten.nl/kinderen/helpdebij
Je kunt een actiepakket aanvragen en leert dan hoe je een bijenhotel en bloembommetje maakt.

Super leuk! Wij gaan van de week een insectenhotel maken :)) Dit is onze inspiratie;

Afbeelding

xXLiekeXx schreef:
Leuk topic!
Ik zat er juist ook over te denken om volgend jaar onze perceelranden met een mix in te zaaien. Zal eens kijken op de websites die hier geopperd worden.

In de zadencatalogus die ik thuis heb liggen staat o.a. dit in:
https://www.dezaden.nl/zaden/bloemenzad ... nmengsels/
Maar dat is allemaal op kleine schaal.

Ik ken de site inderdaad, ziet er goed verzorg uit :j maar nog niet besteld daar.

Veulen84 schreef:
In duitsland heb je deze: https://www.kraeuterwiese.de In het verleden wel is iets besteld zonder problemen.

Ik ga even snuffelen daar, dank je wel!

Manou schreef:
Er is ook onderzoek naar gedaan wat de meest nuttige soorten planten voor bijen zijn: https://www.wur.nl/nl/Onderzoek-Resulta ... rderen.htm

Ook handig :))
Daarom ga ik liever voor de gemixte zaden, dan zit het allemaal in 1 zak :)

Suzanne_k schreef:
Ik volg even, wilde er ook net een topic over openen. :)
Bij ons in de gemeente zijn ze namelijk bezig om alle akkerranden van wilde bloemen te voorzien. Ik vind dat een mooi initiatief en wilde daar volgend jaar ook mee aan de gang in mijn eigen stukje weiland.

Ik was al wat informatie aan het inwinnen via deze site:

https://landschapsbeheergelderland.nl/wilde-bijen-en-honingbijen/

https://landschapsbeheergelderland.nl/wp-content/uploads/informatieblad-wilde-bijen.pdf

Wil zelf een stukje helemaal ombouwen naar een divers landschap voor verschillende dieren.

Ik vond dit nog op hun site

Citaat:
Akkermengsels voor vogels, vlinders en bijen
De deelnemende agrariërs hebben, vaak in samenwerking met de lokale agrarische natuurvereniging, verschillende mengsels ingezaaid langs hun mais- of graanakkers: bijenmengsels, zomermengsels en graanmengsels.
– Het bijenmengsel is een kleurrijk en bloemrijk mengsel dat zeer geschikt is als nectarbron voor bijen, vlinders en andere insecten. De randen zien er erg fraai uit en doen het vooral goed op zonnige locaties. Dit mengsel is veel ingezaaid op plaatsen waar het goed in het zicht ligt, zoals langs wandel- en fietsroutes en in de buurt van de bebouwde kom.
– Het zomermengsel bevat naast bloemen en kruiden ook veel graan- en koolsoorten en is het hele jaar door interessant voor allerlei dieren, ook in de winter. Het zorgt voor voedsel en dekking voor vogels en wild. De granen, zaden, kolen en knollen bieden ook in de winter voedsel aan dieren.
– Daarnaast zijn op vijf locaties akkers ingezaaid met een speciaal graanmengsel dat is bedoeld als voedsel voor akkervogels in de winter. Het graan wordt niet geoogst, maar blijft in de winter op de akker staan. De graankorrels zijn voedsel voor vogels zoals groenling, geelgors, keep, vink, kneu en putter.

Ik ga deze site ook doornemen, thanks!

Ibbel schreef:
Djoena schreef:
Hey Ibbel! :wave: wat een toffe site! Daar ga ik zeker nog vaak snuffelen :j jij had ook zo veel mooie bloemen in jou tuin, heb je die nog steeds?

Hey :wave:
Er is na de droogte niet zo veel van over, maar ik ga ervan uit dat ze zich wel weer zullen herstellen, of anders dat ze zichzelf een beetje uitgezaaid hebben.
Vorig jaar wat Mirabilis japonica in een gemengd bollenpakket in de tuin gezet, die blijken zich uit te zaaien als idioten :)) Daar lusten de vlinders wel pap van.

Ik was er al bang voor dat de droogte het had aangetast. Sinds ik hier woon ben ik ineens zo blij met regen op de wei en de planten en bloemen :+

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:43

Rije schreef:
ClaudiaHS schreef:
Volgens mij hebben ze bij Action, Aldi, Lidl in het voorjaar regelmatig van die strooibussen met bloemenzaad.
Geloof dat daar ook altijd een 'bijenmix' bij zit?
En die busjes kosten geen drol.

Maar die doen het dan ook totaal niet :n Ik heb redelijk voedzame grond, heb voldoende bewaterd en er kwamen alleen wat groene sprieten hier en daar. Geen succes bij mij dus. Maar ik lees graag mee voor succesverhalen :j Ik wil ook graag wat bijtjes blij maken :j

Bij mij hebben die zaden het erg goed gedaan met zonnebloemen van meer dan 3 meter hoog. Maar ik vond het wel een ‘slordige’ mix. Ik had ze langs de moestuin. De zinnia’s erin waren wel schattig.
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Bijenlinten/bijenweide zaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:55

Ik had dit jaar zadenmix gehaald bij de gamma voor vlinders en insecten. Doet het super goed, qua groei, bloei en bijen en vlinders. Maar er staat helaas niet op wat er precies in zit. Leuk om te ontdekken als het gaat groeien, maar geen idee qua paarden en of er giftige dingen bij zitten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:58

In vrijwel ieder bloemen/weide/vlindermengsel zit klaproos. "Dat is giftig!" gilt iedereen dan meteen. Ja, als je er opium van maakt.

Moraal van het verhaal, niet alles is meteen dodelijk. Papaver al helemaal niet, anders at niemand meer dan 1 maanzaadbroodje :))

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 18:17

De mix met de klaproos vind ik zelf heeel mooi! <3

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 19:30

Ik kom even het topic omhoog schoppen :D

Dit jaar hebben wij een poging gedaan met de bijenlinten en dit heeft op de meeste plekken goed gepakt. Ik ben alleen zo stom geweest om er geen foto's van te maken :+

Hebben anderen uit het topic nog een poging gedaan? En zijn er ook foto's van? O:)

Dit jaar hadden onze buren Verbena Bonariensis in de voortuin staan en ik ben daardoor echt fan geworden van deze hoge paarse bloemen <3

Ik wil ze eigenlijk bij het bijenlint van 2020 erbij hebben, maar omdat die naast de paardenwei ligt vraag ik mij af of dat slim is. Als het goed is zijn ze niet giftig, maar andere sites spreken dat weer tegen? Heeft 1 van jullie hier misschien ervaring mee?

De Verbena Bonariensis;

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:11

Ik heb dit voorjaar verbena geplant, iets te veel _O- maar wat een fantastische hoeveelheid hommels, bijen en vlinders. En ze zijn nu nog steeds mooi paars.

Afbeelding

Spontane klaproos er tussen, fijn dat ik een kleurenpalet heb losgelaten, alle bloemen zijn welkom.
Afbeelding

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 20:43

Wat mooi! <3

Ik weet niet helemaal waarom ik zo enthousiast kan worden van Verbena :') ze zijn gewoon zo lief!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 06:51

En ze zijn heel stevig: na harde wind en regen staan ze nog mooi overeind (Itt hortensia Annabelle)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:20

Grsppig, ik zag ze hier in de wijk voor het eerst dit jaar en ben er ook erg van gecharmeerd!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:24

Wat onwijs tof! Als alle weide-eigenaren dit nou zouden doen zou dat onze insecten zo onwijs veel helpen! <3

Kleine sidenote over de 'goedkopere' mixen: niet alle bloemenzaadmixen (voor bijen!!) produceren uiteindelijk nectar-producerende bloemen. Beschouw ze als 'te ver doorgefokt'. En dat is een probleem! Want ze zijn wel mooi van kleur, en insecten verspillen een hoop energie door die bloemen te bezoeken.

Als je het dus echt ecologisch goed wilt doen, probeer dan zoveel mogelijk inheemse soorten te zaaien, het liefst van een goede kweker zoals Cruythoeck (die hebben trouwens ook een paarden-mix). Hetzelfde geldt overigens voor het planten van (bloeiende) heggen en struiken. Zorg dat deze inheems zijn, zodat de groei en bloei van de plant gelijk loop met de levenscyclus van de beestjes die er van afhankelijk zijn :)

Mocht je ook nog iets willen doen voor niet-bestuivers: veel insecten (en kleine vogels!) worden heel blij van een mooie meidoornhaag :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:24

Ik heb bijenmengsel in de tuin gezaaid met één- en tweejarige bloemen, maar de eenjarige hebben het helaas te donker gehad. Die stonden op een plek met alleen in de middag een stukje zon en dat was blijkbaar niet genoeg, dus dat zijn alleen lange groene stengels geworden met hier en daar een bloempje. Mijn tuin is er helaas dus niet geschikt voor. Mijn voortuin staat een hele omtrek met lavendel en daar heb ik gelukkig wel kunnen genieten van bijtjes en hommels.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:38

Ik zie dit topic nu pas. Dat paardenmengel vind ik wel interessant. Ik wil graag kruidenmandjes in de wei hebben voor de paarden dat ze af en toe wat kunnen knabbelen. Helemaal mooi als het de beestjes kan helpen natuurlijk.

Dit idee: https://pin.it/jp5db5osi4yitu maar krijg je dan geen overlast van insecten juist?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:07

Djoena, welk merk/mengsel had je gebruikt voor dit jaar?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:18

Ik gebruik hier al een aantal jaren de kartonnen bussen met zaad van de Action. Heb afgelopen jaar niet hoeven zaaien omdat het zich supermooi had doorgezaaid. Je hebt altijd bussen met verschillende soorten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:27

Ik kan jullie alleen zeggen dat het echt ook die dieren aantrekt , maar ook vogels en muizen.Maar ook gehaaide plukkende stiekeme mensen op je land die dus alles plattrappen.
Wij hebben deze stroken al jaren op ons land, erg mooi maar dus niet alleen voordeel!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 13:00

kwita schreef:
Ik kan jullie alleen zeggen dat het echt ook die dieren aantrekt , maar ook vogels en muizen.Maar ook gehaaide plukkende stiekeme mensen op je land die dus alles plattrappen.
Wij hebben deze stroken al jaren op ons land, erg mooi maar dus niet alleen voordeel!

Wildplukkers wens ik bij mij veel succes :D mijn weide ligt achter ons huis en is gelukkig op geen enkele manier toegankelijk voor onbevoegden. Of ze moeten eerst door onze poort gaan, daarna de hond overleven (nul kans :') ) en daarna het stroomdraad met een fikse klap erop :')
Laatst bijgewerkt door Djoena op 18-10-19 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 13:01

akishino schreef:
Djoena, welk merk/mengsel had je gebruikt voor dit jaar?

Ik heb contact opgenomen met Cruydthoeck zaden :j die heeft een geschikt zadenpakket voor ons samengesteld.

Ibbel schreef:
Even contact opnemen met Cruydthoeck Zaden. Die leveren biologische zaden voor allerlei 'wilde' projecten, ook aan gemeentes voor wegbermen ed.

https://www.cruydthoeck.nl/

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:11

Oh, bij ons doen veel mensen dat. Ziet er heel gezellig uit.

Vaak krijg ik het gratis van allerlei familie die het in pakketjes krijgen, maar niet in hun tuintje willen.
Wij wonen erg landelijk; dus altijd wel plek voor een strook. Op lokale marktjes betaal je meestal 1,95 voor een doosje. Hou ook eens de voedselbank voor bijen in de gaten. Meestal hebben die ergens rond april weggeefacties. Op verschillende punten kun je dan zadenmengsels gratis ophalen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:12

Ceetje_bokt schreef:
Ik heb dit voorjaar verbena geplant, iets te veel _O- maar wat een fantastische hoeveelheid hommels, bijen en vlinders. En ze zijn nu nog steeds mooi paars.

[ [url=m/6tEQiy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spontane klaproos er tussen, fijn dat ik een kleurenpalet heb losgelaten, alle bloemen zijn welkom.
[ [url=m/SktwBl.jpg]Afbeelding[/url] ]

De verbena staat hier ook nog prachtig. Echt nog vol in de bloemen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:17

Ik volg even mee, wij willen volgend jaar ook een strook inzaaien, graag met klaprozen erin.
Ga alle linkjes en tips eens op mijn gemak bekijken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:25

De verbena wil ook volle zon vrees ik hè...?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:44

Ik volg ook!

Met een beetje geluk mag ik komend voorjaar ook iets aan gaan leggen rond het huis van mijn vader. Hij woont in the middle of nowhere aan een bosrand en kan aan 3 zijden van zijn land een 'singel' van ca. 4 mtr. breed aanleggen tot aan de slootrand. Wordt nog een flinke oppervlakte want hij heeft behoorlijk wat grond rond het huis. Ik verheug me er al wel op. Zal vast prachtig worden met al die bloemen en nog meer vliegend gespuis :))

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:16

Je kunt bij Cruydthoek ook mengsels bestellen voor in de schaduw. Ik heb ze een mailtje gestuurd paar weken terug en kreeg heel snel reactie met advies voor mijn grond, licht en doel (natuurlijke vijanden voor de eikenprocessierups lokken onder hele grote eikenbomen, dus droge grond en weinig licht).

Bio ron mengels sloegen hier afgelopen jaar goed aan, vooral de tuin was een zoemend geheel. Wat ik in en naast de wei wel een nadeel vind met de mixen is dat ik het moeilijk vond om de gewenste kruiden van giftig onkruid te onderscheiden, zeker als het net opkomt. Ik had net nieuw opgebrachte grond waar heel veel onkruid inzat en verwacht dat er komend jaar weer redelijk wat opkomt. Ik overweeg daarom komend jaar zelf iets samen te stellen met minder soorten en makkelijk herkenbare bloemen/kruiden voor bij de paarden.