Wasschema 2 persoons huishouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:59

Ik ben lui met verdelen hoor en het gaat altijd goed. Hoef je echt niet heel moeilijk in te doen.

60 graden wasje met handdoeken en beddengoed en onderbroeken. Alles door elkaar.

30 graden witte was, en daar horen bij mij alle lichte kleuren bij. Dus ook lichtgrijs etc.

30 graden bonte en donkere was. Doe alles wat niet heel licht is bij elkaar.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:14

Ik ben extreem lui met de was (mede door mijn add) Ik sorteer in wit, donker, kleur, handdoeken en truien was. Op de laatste 2 na gaat alles op standaard programma op 30 graden. Beddengoed en ondergoed vaak op 40/60 graden.

Verder nooit problemen enz. Ik heb een 1 persoonshuishouden maar voor 3 man kleding (echt een kast voor als ik ga stappen, 2 kasten voor werkkleding en een kast voor de zomer kleding) :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:20

Ik sorteer enkel in licht en donker, alles gaat op 30 graden. En daarnaast beddengoed, handdoeken en ondergoed bij elkaar op 60. Niet te moeilijk doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:22

magda_90 schreef:
Ik heb dus:
- beddengoed op 60 graden;
- handdoeken en ondergoed op 60 graden en met regelmaat alleen handdoeken op 95 graden (meestal toch wel 2x per week, we gebruiken best wat handdoeken);
- shirtjes en vesten onderverdeeld op kleur en temperatuur (die wil ik nu wat proberen bij elkaar te doen);
- broeken op 40 graden (vriend heeft voor het werk dagelijks een schone broek, trommel is zo vol).

We hebben best veel shirtjes die op 30 graden moeten maar nu ik een tijdje mantelzorg verleen vraag ik mij dus af hoe groot het verschil tussen 30 en 40 eigenlijk is voor de was. Bij het andere huishouden gaat het goed namelijk.

En jeetje dat jullie maar 1 a 2 trommels per week hebben, knap!

Hoe kunnen jullie zoveel handdoeken verbruiken? Zeker in de zomer gebruiken wij bijna geen handdoeken, als we moeten wachten tot daar een machine van vol is hebben we misschien een keer op de 2 - 2,5 week een machine met 60 was.

Wij hebben een wasmachine gekocht die het wasgoed weegt en daarop het verbruik en de duur aanpast. Wij wassen zo'n twee machines per week. Een met 40 was en een met 60 was. En een keer op de twee weken een halve machine witte was (werkkleding), en sowieso een keer per 3-4 weken een 90 was. Beddengoed. Beddengoed verzamel ik, en gooi ik dan allemaal in een keer in de machine. We hebben gewoon meerdere sets waardoor dat kan.

Edit: wij hebben overigens een waskast van de Ikea, ideaal!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:24

Hier beddengoed op 60, handdoeken/onderbroeken/sokken in 1 was op 60.
Kleding sorteer ik op wit en niet wit en was ik beiden op 30graden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:27

Amaranth7 schreef:
Alles bij elkaar en nooit problemen. Ik doe handdoeken en beddengoed wel apart. Maar sorteer nooit op kleur.

Dit dus.

Ondergoed, handdoeken, beddengoed, theedoeken, doekjes op 60 graden.
Rest op 40 graden. Meestal kort programma (1 u 20 min)
Nooit mis gegaan en ik sorteer niks op kleur.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:33

KimD schreef:
magda_90 schreef:
Ik heb dus:
- beddengoed op 60 graden;
- handdoeken en ondergoed op 60 graden en met regelmaat alleen handdoeken op 95 graden (meestal toch wel 2x per week, we gebruiken best wat handdoeken);
- shirtjes en vesten onderverdeeld op kleur en temperatuur (die wil ik nu wat proberen bij elkaar te doen);
- broeken op 40 graden (vriend heeft voor het werk dagelijks een schone broek, trommel is zo vol).

We hebben best veel shirtjes die op 30 graden moeten maar nu ik een tijdje mantelzorg verleen vraag ik mij dus af hoe groot het verschil tussen 30 en 40 eigenlijk is voor de was. Bij het andere huishouden gaat het goed namelijk.

En jeetje dat jullie maar 1 a 2 trommels per week hebben, knap!

Hoe kunnen jullie zoveel handdoeken verbruiken? Zeker in de zomer gebruiken wij bijna geen handdoeken, als we moeten wachten tot daar een machine van vol is hebben we misschien een keer op de 2 - 2,5 week een machine met 60 was.

Wij hebben een wasmachine gekocht die het wasgoed weegt en daarop het verbruik en de duur aanpast. Wij wassen zo'n twee machines per week. Een met 40 was en een met 60 was. En een keer op de twee weken een halve machine witte was (werkkleding), en sowieso een keer per 3-4 weken een 90 was. Beddengoed. Beddengoed verzamel ik, en gooi ik dan allemaal in een keer in de machine. We hebben gewoon meerdere sets waardoor dat kan.

Edit: wij hebben overigens een waskast van de Ikea, ideaal!

In de zomer bijna geen handdoeken gebruiken, daar ben ik toch geïntrigeerd door......... Dan douche je toch ook (juist wat meer misschien wel)?
En wat is er zo handig aan de waskast van Ikea (en welke bedoen je?). Ik ben voor in een nieuwe woning nl ook op zoek naar een waskast.

On topic:
Ik heb lichte en donkergrijze handdoeken (in ruime hoeveelheid). Ik sorteer de handdoeken dus ook nog op kleur, 1 x per twee weken lichte en donkere was.
Beddengoed apart (1 x per week)
Donkere kleding (spijkergoed, ondergoed etc) 1 x per week
Overhemden en witte t-shirts: 1 x per week.
Rest 'bont' (en dan echt wel verschillende kleuren bij elkaar): 1 x per week

Ook voor twee personen, dus per week draai ik zo'n 4 a 5 wasjes (soms idd ook snel programma)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:35

1 keer beddengoed (240 x 220, da's echt een volle machine), 1 keer handdoeken met doekjes en theedoeken enzo, twee donkerbonte wassen en dan soms nog een wolwasje. Wit gaat bij de handdoeken, maar we dragen zelden wit.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:37

Handdoeken, ondergoed, vaatdoeken, theedoeken, sokken op 60 graden
Alle overige kleding en beddengoed (220x240) op 40 graden. Ik gooi alles bij elkaar, alleen als ik echt delicate kledingstukken heb was ik die apart.
Heb meestal 2 a 3 wassen per week en was alles op zaterdag :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:42

Ik was niks qua kleding op 30 graden ondanks labels. Alles bij elkaar op 40 en klaar. Nog nooit mis gegaan.
En super delicaat bijzonder shirtje of jurkje daargelaten maar dat is geen dagelijkse was zeg maar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 19:46

KimD, dagelijks vervang ik de thee-, hand-, vaat- en gastendoek van de keuken en wc. Dagelijks ook de washandjes. Om de dag de handdoeken voor het haar en lichaam (nouwja eigenlijk ook dagelijks nu in de zomer). En dan nog de handdoeken van het sporten.:= Vooral de badhanddoeken maken de wasmanden zo vol natuurlijk.

Wat bedoel je met een waskast?

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:48

Ik was alles bij elkaar in altijd op 40 graden, zo af en toe spaar ik al de handdoeken op en draai ik een kookwas van 90 graden zodat de trommel goed schoon blijft

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:51

Oeps daar kijk ik nooit naar. Alleen wit en beddengoed gaat apart, al het andere gaat op 40 graden

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:54

Zwart, kleuren was, handdoeken en wit. Alles op 30/40 graden.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:56

Wij wassen enkel in het weekend omwille van het goedkopere elektriciteitstarief snachts en in het weekend. En ik sorteer 3 dingen:

- dingen die op 60 graden mogen
- 30 graden wit
- 30 graden gekleurd en donker

Meer sorteren doe ik niet, het is zo al een uitdaging om machines te vullen

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:59

Ik doe rood, wit en donker apart op 30 graden, dat zijn de kleren. En soms nog een aparte voor kwetsbare zwarte dingen, met speciaal zwart wasmiddel. Geen idee of dat echt werkt, maar m’n moeder deed dat ook altijd :+
En beddengoed, handdoeken, ondergoed, sokken etc op 60. Daarbij ook gekleurd en wit apart. Het is dan maar net welke kleur beddengoed en handdoeken er veel gebruikt zijn.

Weet eigenlijk niet hoe veel ik was in de week, stuk of 2-3 denk ik. Bij ons gingen de handdoeken (en kleren en beddengoed ook trouwens) met die hitte ook erg snel.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:26

Ik heb maar 3 catagorieen:
Kleding 40 graden
Handdoeken 60 graden
Beddegoed 60 graden

Witte kleding hebben we eigenlijk niet behalve sokken en die mogen best verkleuren.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:29

Ik heb 2 categorieën:

1. Kleren zonder dieren haar (ondergoed en werkkledij)
2. Kleren met dieren haar

Oh en beddengoed apart, omdat er niets extra in de trommel past.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:37

Hier doe ik echt niet elke keer de handdoek in de was.
Ik droog mijn schone lichaam namelijk af...
Dus mag hij drogen op de radiator.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:38

Ik ben maar alleen.... Ik doe alles bij elkaar in de machine. Ik sorteer niets.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:48

Wit op 70 1x per week
Beddengoed en handdoeken op 70 2 wassen per week
Bont 30 (en daar draai ik ook regelmatig wasjes van 30 minuten van) 1-3 per week
Fijne was 1 keer week

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:00

Ik sorteer niks en draai 2 wassen per week op 40 graden. Doe dit al 10 kaar en gaat prima

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:06

Ik ben alleen. Was donker bij elkaar en witte was met handdoeken/ beddengoed. De werkkleding gooi ik allemaal maar bij elkaar. Maar vaak ook gemengd alles.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 12-08-18 21:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:08

Witte gekleurde en zwarte was. Heb ook witte en gekleurde handdoeken die gaan mee op 40 graden. 1x per maand de handdoeken samen met de vaatdoekjes etc op 90°

Nu met een baby in huis veel meer witte was dus dat hoef ik niet meer langer dan een week op te sparen :)
Sokken en onderbroeken was ik vaak apart op 60°

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:11

Wij zijn ook maar met 2. Maar sporten beide veel dus relatief veel wasgoed. Ik was ieder weekend, sorteer alles op licht gekleurd, donker en wit. Bijna alles op 40 graden, beddengoed 60. Als ik maar weinig van 1 kleur heb, draai ik een verkort programma van 45 minuten. Weet niet of jouw wasmachine dat ook heeft?
Ik snap niet dat er mensen niet sorteren op kleur. Als ik een keer per ongeluk een witte sok bij de donkere was heb, is deze toch echt veel grijzer dan de andere witte sokken, smoezelig!Ik was ook met speciale poeder voor witte of bonte was.