.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jace

Re: Het drama dat huishouden heet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:51

Ik ben zo blij dat ik niet de enige ben !

Soms kom je bij mensen binnen -catalogus huis - perfect opgeruimd - geen stofje te vinden - geen rommeltjes en troep - dan denk ik hoe dan ?! Ook bij mij werkt visite, maar onverwachts bezoek.. ochhh zo erg...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:13

'A clean house is a sign of a wasted life', denk ik dan maar.

Misschien denk ik dat wel iets te veel. Alle tijd en moeite die ik in het huishouden stop is verspilde tijd en moeite. Niemand die het ziet en volgende week moet het weer opnieuw. Dan kan ik net zo goed wachten tot volgende week. :D

Ik probeer te achterhalen wat voor mechanismen er achter mijn niet-doen van het huishouden schuil gaan, en dit is er denk ik eentje.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:54

Heb je geen goede vriendin of vriend die wel handig is in het huishouden ?
Misschien wil die je wel beetje op weg helpen?

De 1e 2x bv samen schoon maken en dat joi adviezen gegeven kunnen worden hoe het handig is om te doen. Eerst opruimen, dan stofafnenen , toilet en badkamer schoon maken. Met de stofzuiger er door heen en dan evt nog even dweilen bv.
Als je dit samen doet zie je resultaat en merk je dat schoon huis ook wel fijn is. Dan met kopje thee schema maken wat je die week gaat doen. Die dag dit en die dag dat. Als je iedere dag bijhoudt is het zo gedaan.
Als je er beetje handigheid in krijgt gaat het allemaal makkelijker.
Tenminste ik zou dit met liefde doen voor Een vriendin

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:06

Zoooo herkenbaar dit.
Soms heb ik een spontane opruimdag. Hou ik dit even vast en plots laat ik weer van alles slingeren. Heb ook 3 katten en dat werkt ook niet echt mee. Bij mij is het een vorm van geen zin of luiheid.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:19

Hier twee honden die veel haar, zand en anders vuil veroorzaken.
Ik moet ook echt meer in huis doen :+

Ik heb er wel tijd voor maar gewoon geen zin in :o
Ik heb een tijd last gehad van lichamelijke klachten waardoor het zich echt heeft opgestapeld, mijn man werkt heel veel waardoor die er vaak ook niet aan toe komt.

De laatste tijd gaat het wel weer wat beter.
Ik moet van mezelf dagelijks de vaat doen zodat het aanrecht leeg is, ik wil dit gedaan hebben voor 9 uur savonds, anders doe ik het niet meer.
Als ik naar bed ga terwijl de aanrecht nog vol staat erger ik me er de volgende ochtend echt aan, vervolgens ga ik dan weg en kom je savonds thuis en moet je eerst die zooi opruimen voor je kunt koken daar heb ik echt een hekel aan.
Bij makkelijke gerechten doe ik tijdens het koken gelijk de afwas maar dat gaat echt niet met elk gerecht.

Ik ruim nu meer rommel direct op waardoor het veel minder rommelig is in huis, hierdoor gaat schoon maken ook gewoon veel makkelijker.
Eerst was ik eerst een uur bezig met puin ruimen tegen de tijd dat ik daarmee klaar was had ik geen zin meer in het schoonmaken.

Ik heb veel tijd besteed aan het uitzoeken van spullen, ik heb het een en ander weggedaan en gezorgd voor extra opbergruimte, ik merk dat hierdoor het opruimen ook echt makkelijker gaat doordat het georganiseerder in de kast ligt.
Ik heb wat mandjes gekocht voor de kleine rommeltjes.
Ik heb een rommella, daar mik ik dingen in die geen vaste plek hebben en tegen de tijd dat ie uitpuilt zoek ik m uit.

Stofzuigen moet ik eigenlijk echt veel vaker doen maar daar heb ik echt een hekel aan dus dat stel ik dan vaak uit. Of ik denk van nou het is zo toch weer vies met die honden. Ik probeer het echt vaker te doen maar het lukt nog niet erg.
Het zou eigenlijk echt dagelijks moeten. Ik doe het nu om de dag, de andere dag met de swiffer erdoor en 1x per week stofzuig ik echt goed en dan dweil ik ook overal. Dit zou ik eigenlijk minstens 2x in de week moeten doen.
Wij zitten erover te denken om een robot stofzuiger aan te schaffen.

Door alle zooi gelijk op te ruimen ziet het er voor het zicht nu wel redelijk uit.
Ik zou het alleen graag een stuk schoner hebben maar het is zoo snel weer vies.

De wasmachine staat hier sowieso dagelijks aan, soms zelfs wel meerdere draaien op een dag.
De was wassen en ophangen hield ik altijd al wel goed bij, maar ik haalde het van de lijn en gooide het op het logeerbed, dit werd dan echt een mega berg voordat ik het is ging opvouwen. Ik pakte dagelijks kleding vanaf het bed ipv uit de kast.
Nu ga ik meestal 3 a 4 keer in de week in bad, in de tijd dat het bad volloopt ruim ik het dan op zodat het geen mega stapel word.
Zulk soort kleine dingetjes helpen echt om het makkelijker te maken.

Ik ben nu bezig met het achterstallige schoonmaakwerk, alles ziet er nu voor het zicht wel oké uit hoor maar het meeste kan gewoon wel een grote beurt gebruiken, ik doe nu dus naast de gewone dingen als stofzuigen, afwas, was etc 5x in de week iets extra's tot alles weer bij is vanaf dan wil ik het bij gaan houden zodat het niet meer zover komt.

Ik ben begonnen met heel de woonkamer opruimen, alles uitzoeken en dingen weg doen, vervolgens heb ik heel de woonkamer van top tot teen gepoetst,(hier heb ik wel meerdere dagen over gedaan hoor, ik deelde het gewoon op in stukjes)
Ook gelijk alles gewassen wat gewassen kan worden (gordijnen, kussenslopen, hondenmanden enz)

Toen de woonkamer eenmaal af was vond ik dit zo n lekker gevoel, gewoon een stuk meer rust en lekkerder thuis komen.
Dit was dan ook motiverend om door te gaan.

Hierna heb ik de wc heel grondig gepoetst, en heeft mijn man de berging helemaal opgeruimd.

Beneden zijn we dus al een heel eind, alleen de keuken nog, vandaag heb ik 3 keukenkastjes leeg gehaald en uitgezocht, kastjes schoon gemaakt en alles schoon weer terug gezet. Ook weer wat dingen weg gedaan waardoor er meer ruimte is en netjes houden makkelijker is.
Morgen wil ik weer 3 kastjes doen.
Ik kies er bewust voor om maar 3 kastjes per keer te doen, zo is het goed vol te houden naast de gewone huishoudelijke taken.
Als ik heel de keuken in een keer doe heb ik geen zin meer in de normale dingen waardoor de woonkamer die nu zo netjes is weer versloft. En als ik teveel doe krijg ik weer lichamelijke klachten en dat is het me niet waard.

Op de boven verdieping zijn we ook al bezig geweest, 3 weken geleden is de slaapkamer helemaal gedaan, alleen de gordijnen wil ik nog wassen maar ivm de hitte wou ik de gordijnen er niet afhalen.
We hebben ook echt het bed van zn plek gehaald enz zodat we echt goed konden schoonmaken.
De kleding kasten hadden we ook uitgezocht en gelijk weer wat weggedaan, helaas zijn die inmiddels wel weer wat rommelig geworden.

Ik vind deze manier van de boel aanpakken wel echt fijn!

Je zou voor jezelf een lijstje kunnen maken met de dingen die je dagelijks wilt doen bijv de afwas
En zorg er dan voor dat je deze dingen ook echt doet!
Soms heb je ook gewoon echt even een schop onder je hol nodig, althans dat had ik wel!

Probeer ook dagelijks iets extra te doen, bij mij helpt het goed om dingen per ruimte aan te pakken, zoals de slaapkamer helemaal doen, als je dat dan gedaan hebt heb je dat stukje voor nu even afgesloten en kun je verder met bijv de badkamer een grote beurt geven.
Wel is het na die grote beurt een kwestie van bij blijven houden natuurlijk.
Wellicht kun je proberen om nu ruimte voor ruimte alles aan te pakken en daarna een schema te maken zodat het bijgehouden word!
Het is zoveel fijner om in een fris en opgeruimd huis te wonen.

Wat ook kan helpen is op vaste tijden opruimen/ schoonmaken
Je kunt bijvoorbeeld proberen om de komende 3 weken flink aan de gang te gaan zodat je huis weer een beetje op orde is voordat je weer naar school gaat.
Spreek bijv met jezelf af dat je dagelijks van 8 tot 12 aan de gang gaat met het opruimen van je huis. Of bijv 5x in de week en op de andere 2 dagen wel de normale dingen blijven doen zoals de vaat. Neem tussendoor bijv. 2x een kwartier pauze en let dan echt op de tijd zodat je niet ongemerkt een half uur blijft zitten.
Het voordeel hiervan is ook gelijk dat je alweer een beetje in het ritme komt van optijd uit bed gaan wat fijn is voor als je straks weer naar school moet.
Veel mensen zijn sochtends ook gewoon productiever en je kunt de rest van de dag lekker doen wat je zelf wilt!

Als je dit 3 weken doet is je huis echt lekker op orde en kun je de boel als je naar school gaat gaan bijhouden, ook dan is het de kunst om dagelijks wat te doen. Hiervoor zou je evt ook weer een schema kunnen maken of je doet bijv dagelijks direct na het eten 30 minuten iets en dan in het weekend wat extra dingen.

Wat ook nog kan helpen is het toewerken naar beloningen, dit hoeven geen grote dingen te zijn maar bijv als je heel de badkamer gedaan hebt mag je iets lekkers. Of als je heel de woonkamer op orde hebt mag je iets leuks voor jezelf kopen.

Enne vergeet niet dat het niet steriel hoeft te zijn in je huis, je moet wel gewoon normaal kunnen leven! Ik snap echt niet hoe mensen het voor elkaar krijgen hoor maar soms kom ik wel is ergens waar echt geen stofje te bekennen is of er nog geen boekje ofzo op tafel mag liggen.

Succes!

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:21

Wat trouwens ook kan helpen is samen schoonmaken!
Ik doe wel is met een vriendin samen de ene dag 3 uurtjes bij haar schoonmaken en de andere dag bij mij, dan is het ook gewoon super gezellig en dus veel minder erg!

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:22

Nog een tip: pak een grote lege wasmand, begin in een hoek van de woonkamer en gooi echt alles erin wat niet op z'n plaats ligt. Dus van schoenen naar tas, bord, brieven wat dan ook. Zo heb je binnen 5 minuten een kamer opgeruimd. Daarna zet je de wasmand op tafel en ga je al die dingen 1 voor 1 op hun plek leggen.
Echt een snelle manier om op te ruimen.
Oh, en radio lekker hard helpt mij ook om er een beetje plezier in te krijgen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 04:25

Best goede tip van die wasmand. Ga het zeker uitproberen!

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 04:43

Ooooh Wijsje, je doet je naam zo eer aan.... Ik ga dat vandaag maar eens uitproberen, want ik zie het gewoon nooit meer. :')

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 05:39

Alleen nu het stofzuig/schoonmaakplan nog.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:28

zó herkenbaar.. en ben blij dat ik niet de enige ben. ik woon in een mini studenten kamer met mijn woon en slaap gedeelte dus allemaal in 1 ruimte. en ik krijg het gewoon niet handig ingedeeld. binnenkort mijn kamer weer omgooien maar het is nu best een bende, niet vies maar gewoon spullen overal. en ik krijg geen overzicht. ben nu weer aan het opruimen en nu even pauze. maar weet zeker dat het hierna weer verslommerd en dan weer zon chaos word.. chaos in mijn hoofd is chaos in mijn kamer... hopelijk als ik straks goede ladekasten heb dat het dan beter gaat.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:47

Waar ik dan nieuwsgierig naar ben, waarom wil je het veranderen? Heb je er echt zelf last van? Of denk je dat je er last van hebt, omdat dat soort gezegden er nou eenmaal zijn en dat de heersende norm is? Bedenken waarom je wil veranderen is over het algemeen een betere motivator dan dwang.

Het huishouden hier is euh, niet bestaand denk ik. Ik was als ik was heb liggen (alles bij elkaar in, als ik het wastopic lees word ik al moe als ik sommige posts lees), ik ruim op als het me te veel bende is, oftewel, zodra ik om wat voor reden dan ook motivatie heb doe ik het en anders heb ik er vrede mee dat het bij mij gewoon nooit een catalogushuis zal worden. Laat staan langer dan 10 minuten blijven.

Mensen die het wel kunnen en het netjes kunnen houden kunnen nog 100 keer zeggen dat het een kwestie is van even dit of even dat, maar het zit gewoon niet in mijn systeem en ik word eerlijk gezegd kriegel van mensen die continu 'even tussendoor' iets opruimen of weggooien. Ja, dan blijft het misschien netter, maar ik stoor mij meer aan die onderbrekingen dan aan de troep. En zolang dat zo is, zal het zo blijven. Zodra ik er zelf last van heb, pak ik het op en daarna zakt het weer weg. So be it. Ik heb er vrede mee.

En nee, het is echt niet per definitie waar dat chaos in je kamer chaos in je hoofd betekend. Echt niet. Het kan, voor sommige mensen is het zo, maar in mijn ervaring is het veel vaker iets wat mensen aangepraat krijgen.

Voor de mensen die net als ik in elkaar zitten, nog een leuk gedicht:
Citaat:
Dust if you must, but wouldn't it be better
To paint a picture, or write a letter,
Bake a cake, or plant a seed;
Ponder the difference between want and need?

Dust if you must, but there's not much time,
With rivers to swim, and mountains to climb;
Music to hear, and books to read;
Friends to cherish, and life to lead.

Dust if you must, but the world's out there
With the sun in your eyes, and the wind in your hair;
A flutter of snow, a shower of rain,
This day will not come around again.

Dust if you must, but bear in mind,
Old age will come and it's not kind.
And when you go (and go you must)
You, yourself, will make more dust.

Overigens lukt het huishouden bijhouden mij juist beter als ik weinig tijd heb en weinig thuis ben, dan als ik hele dagen thuis zit. Ach ja, elke gek zo zijn gebrek, denk ik dan maar :+

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:54

Probeer een vaste dag te prikken, en een vast uur waarop je gaat schoonmaken.
En dan met jezelf afspreken ik ga 3 uurtjes poetsen/opruimen en dan is het klaar.
In het begin dat ik alleen woonde had ik ook erg veel moeite hiermee, in het trant van 'moet dit nu eeeeechhtttttt waar is mijn mammie die deed dat altijd zo mooi!'. Maar ja het moet.
Ik ben gewoon met mezelf gaan afspreken, iedere zaterdag ga ik poetsen en dan doe ik steeds dezelfde structuur. Keuken, badkamer, woonkamer, gang, gang boven en de slaapkamer. Kamers waar ik niet kom, die doe ik ook maar eens in de zoveel tijd.

Steeds die structuur aanhouden, zelfde uur en zelfde dag. Op den duur zit het zo in je ritme dat het een beetje gewoonte wordt. Goed muziekje op, verstand op 0 en gewoon lekker gaan.

Het zit hem bij mij in de structuur.
Zo heb ik mezelf ook aangeleerd om direct met de swiffer door huis te gaan omwille van 2 honden, iedere dag. Zit er na een jaar nu zo in geramd dat ik het uit automatisme doe. En zelfs een beetje chaggie wordt als ik eigenlijk geen tijd heb na het werk om dat nog te doen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:37

Lalidan schreef:
Waar ik dan nieuwsgierig naar ben, waarom wil je het veranderen? Heb je er echt zelf last van? Of denk je dat je er last van hebt, omdat dat soort gezegden er nou eenmaal zijn en dat de heersende norm is? Bedenken waarom je wil veranderen is over het algemeen een betere motivator dan dwang.

Het huishouden hier is euh, niet bestaand denk ik. Ik was als ik was heb liggen (alles bij elkaar in, als ik het wastopic lees word ik al moe als ik sommige posts lees), ik ruim op als het me te veel bende is, oftewel, zodra ik om wat voor reden dan ook motivatie heb doe ik het en anders heb ik er vrede mee dat het bij mij gewoon nooit een catalogushuis zal worden. Laat staan langer dan 10 minuten blijven.

Mensen die het wel kunnen en het netjes kunnen houden kunnen nog 100 keer zeggen dat het een kwestie is van even dit of even dat, maar het zit gewoon niet in mijn systeem en ik word eerlijk gezegd kriegel van mensen die continu 'even tussendoor' iets opruimen of weggooien. Ja, dan blijft het misschien netter, maar ik stoor mij meer aan die onderbrekingen dan aan de troep. En zolang dat zo is, zal het zo blijven. Zodra ik er zelf last van heb, pak ik het op en daarna zakt het weer weg. So be it. Ik heb er vrede mee.

En nee, het is echt niet per definitie waar dat chaos in je kamer chaos in je hoofd betekend. Echt niet. Het kan, voor sommige mensen is het zo, maar in mijn ervaring is het veel vaker iets wat mensen aangepraat krijgen.

Daar ben ik heel erg mee eens en ik weet dat dat ook geldt voor mij, maar ik moet mijzelf er nog van overtuigen. Ik blijf toch een stemmetje horen dat zegt dat het anders 'hoort'. Die probeer ik wel het zwijgen op te leggen maar dat blijft moeilijk. Het helpt me wel om het nu een keer geschreven te zien staan, dus bedankt. :)

Het enige 'probleem' dat ik wel nog opgelost wil hebben is het feit dat ik het wel enigszins netjes wil hebben als er mensen langs komen. Dat wil ik gewoon echt zelf. Maar nu is dat elke keer weer zo'n ontzettende berg werk, en die berg wil ik kleiner hebben zodat het behapbaar blijft. Dus niet weg, maar kleiner. Daar probeer ik allerlei trucjes voor te gebruiken. Zoals mijn hele servies in een doos op zolder zetten en van alles maar één in mijn keukenkastje te hebben staan. Zo kan de afwas zich nooit opstapelen. Dit werkt voor mij goed. Zo'n soort truc wil ik ook hebben voor alle andere dingen die zich opstapelen maar die heb ik nog niet gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:41

Ik zou je het boek Opgeruimd aanraden! Daar staan echt hele fijne tips in. Zorgt er niet alleen dat de chaos uit je huis verdwijnt, maar ook je hoofd. :)

Daarnaast zijn er al andere goede tips gegeven. Verder een routine ontwerpen waarbij je elke dag de vaste dingen opruimt kan al een heleboel schelen. Sta je op: maak je bed op. Poets je je tanden? Ruim je tandenborstel op. Heb je gegeten? Was meteen je bord af. Zorg dat alles een goede en handige plek heeft, waar je het meteen weer kan opruimen. :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:35

Ik ben precies zoals jij. Precies.

Ik heb het opgegeven en geaccepteerd van mezelf dat ik het zelf niet voor elkaar krijg. En vervolgens de beste maatregelen genomen die een mogelijk was. Er komt nu 1 keer in de week iemand bij mij poetsen.

Ja. Dat kost geld, maar de stok achter de deur om op te ruimen voor ze komt, en de rust in mijn hoofd dat ik in mijn vrije tijd “niet eigenlijk nog, zus en zo, moet”, is zoveel meer waard dan die 100 euro in de maand. Ik moet er andere dingen voor laten, maar het zij zo.

Nog steeds is het niet perfect hoor. Gedurende de week opgeruimd houden lukt me vaker niet dan wel, en mijn was heeft een permanente achterstand. Dat gebeurd op standje “ik heb niks schoons meer”.

Maar het loopt niet meer uit de hand en mijn huis is niet smerig, en mijn planten leven alweer 3 jaar (sinds ik het uitbesteed. Haha). Wekelijks kost het me ongeveer een half uur om het huis schoonmaak ready te maken kwa opruimen.

Ik wil nooit meer zonder.

Ik begrijp dat het geen optie is voor je met je uitkering, dat is jammer, het schept zóveel rust. Bij mij is de stok achter de deur het grootste probleem. Als er geen externe factor is, gebeurd het niet. Ik ruim nu op omdat de schoonmaakster anders niet kan poetsen. Misschien kun je een maatje vinden die het ook moeilijk voor elkaar krijgt en dan met elkaar afspreken om bij elkaar te poetsen. Elke zaterdag ochtend eerst 2 uurtjes bij de een en dan 2 uurtjes bij de ander. Misschien is dat net die stok achter de deur, en met zijn tweeen is altijd gezelliger.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:46

Voor het huishouden is geen vast reglement. Sommige mensen zijn brandschoon, anderen leven in een troep waar een ander U tegen zegt en hebben daar geen enkel probleem mee.
Het ligt een beetje aan waar jij je het prettigst bij voelt. Met dieren in huis heb je automatisch sneller troep inderdaad. En een gigantische rotzooi gedijt niemand echt goed op, maar je hoeft echt niet iedere dag alles blinkend schoon te poetsen als je daar geen behoefte aan hebt :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:47

Lalidan schreef:

Even vanuit mezelf sprekende (autisme en add en dus totaal geen overzicht), ja het is een probleem. “Een beetje als het nodig is”, zou voor mij totaal niet werken. Omdat het dan dusdanig uit de hand loopt dat ik er helemaal niks meer van voor elkaar krijg. Plus chaos in huis = chaos in hoofd, dat is voor de meeste mensen als ik gewoon een feit. Het overprikkeld als de pest. Perfect wordt het nooit, dat heb ik wel geaccepteerd, maar er moet gewoon een oplossing zijn die zorgt voor enige regelmaat. Als die regelmaat uit mezelf moet komen houd ik het niet vol en gaat het vroeg of laat weer mis. De enige regelmaat die helpt is een regelmaat die van buitenaf komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:58

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-23 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:11

Ikzelf heb me erbij neergelegd dat ik af en toe in een weekend gewoon een hele dag aan het schoonmaken ben, maar heb wel pogingen gedaan om het elke dag bij te houden zodat je in het weekend dan "vrij" bent.
Tip wat ik van iemand heb gekregen is een ruimte uitzoeken, wekker op kwartier zetten, en dan zorgen dat je binnen dat kwartier de ruimte hebt schoongemaakt zoals je wil. Dan heb je niet veel tijd eraan te besteden, maar die tijdsdruk helpt ook mee om te kijken wat echt nodig is en snel aan te poten. En dan idd ook een bak of wasmand op de gang zetten om spullen in te gooien die daar niet horen, en dan een volgende dag bij de volgende ruimte de spullen die daar horen dan neer te zetten.
En je dan vooral aan dat kwartiertje houden, als je zo een schema maakt voor elke ruimte in je huis voor elke dag, ben je zo klaar :)

Of idd een schema opstellen wat je wanneer zou willen doen en afvinken. Dingen afstrepen of afvinken is vaak ook een motivatie. En beloningen ertegenover stellen als je bepaald aantal dingen gedaan hebt. Hoeft niet veel te kosten, kan vanalles zijn. Iets wat je leuk vindt te doen, of iets lekkers, of iets leuks. Maar moet je wel discipline hebben om eerst dingen af te werken en dan de leuke dingen. Dat lukt bij mij toch niet altijd :P

Meeste wat ik ontdekt heb, (ben gek op lijsten maken van "to do" maar ik haal bij lange na niet alles wat ik opschrijf) is dat je liever minder dan meer op een dag moet inplannen. Want je hebt altijd minder tijd dan je plant voor dingen, dus als je te veel plant dan hou je altijd taken over. Ik ben heel goed in steeds dezelfde dingen voor me uit schuiven, dus een regel van eerst oude taken van gister afmaken voor je nieuwe plant is ook wel handig :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:50

Hier was het ook steeds een bende. Dan kreeg ik het ineens weer op mn heupen en ging ik het huis door om het vervolgens weer te laten verslonsen.
Bij mijn huis heeft het bijv. geen nut om 1x in de week 3 uur schoon te maken. Dit blijft een dag goed en dan begint het weer. Die 3 uur schoonmaken werd vaak 4 of 5 uur om het toch teveel was. Op een gegeven moment overzag ik niet meer waar ik moest beginnen en na zo'n schoonmaakdag was ik kapot.
Hier lopen 2 honden en 2 katten (en 2 kids) dus er moet sowieso elke dag gezogen worden.
Ik heb de boel op orde gekregen dmv fly lady. Google maar eens. Methode met vast ritme en regelmaat. En dqt werkt hier en het is nu dagelijks bezoekwaardig.

Ik heb bijv een vast lijstje wat ik dagelijks MOET doen. Dus echt jezelf een flinke schop onder je reet geven
Het is lastig en doorbijten maar op een gegeven moment heb je er echt profijt van.
Ik heb dus 1 vast lijstje wat ik sowieso elke dag doe. Dit elke dag doen kost me 30 min.
Door dit elke dag te doen is mn huis toonbaar voor bezoek en hoef ik geen uren achter elkaar schoon te maken en achterstallige tijdrovende djngen te doen. (Zoals vaat van een paar dagen, zooi van een week opruimen enz.)

Dagelijks dus een kort rondje door het huis.
- snelle doek over de wc
- doek over wastafel badkamer
- elke dag afwas doen EN opruimen
- dan doekje over aanrecht, fornuis en door wasbak.
- opruimrondje van 5 min.
- snel stofzuiger door de kamer
- snel doekje over grote horizontale oppervlaktes zoals vensterbank en vooral tafels.

Scheelt echt een hoop of je even snel doekje over je zo goed als schone fornuis haalt of dat je 1x in de week het vuil van de hele week eraf moet bikken.

Hetzelfde met opruimen. Wekkertje op 5 min zetten en vaart erachter. Je zal zien dat je veel meer in die 5 min op kan ruimen dan je denkt. Ik zag soms gigantish op tegen het opruimen. Kon er gewoon niet aan beginnen en zat me weken te ergeren. Wekker op 15 min en het was gewoon opgeruimd. Ik heb een opruimmand. Mand onder mn arm en dr kamer door rn alles wat niet op plek ligt erin gooien. Mand op tafel en alles op zn plek leggen.
1x in de week doe ik rondje huis in een uurtje. Dus alles stoffen, zuigen, dweilen en bedden verschonen. En dan 1x in de week is 1 ruimte in huis aan de beurt.
Bijv de keuken. Nu dan tijd voor extra dingen want ik houd het bij dus een deel hoef ik nh niet te doen.
Was doe ik 1x in de week. Als het droog is meteen opvouwen en de kast in. Anders blijft het zich opstapelen.
Fly lady geeft elke week een lijstje op me wat je moet doen.
Oh en de tegeltjes/wanden in de douche doe ik bijv als ik eronder sta. Net zo makkelijk.

Voor het snelle rondje gebruik ik trouwens kant en klare wegwerp schoonmaakdoekjes of een schoonmaakdoekje met een spuitfles mwt oplossing allesreiniger. Op de tafel spuiten, doekje erover en klaar.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:25

LindyH schreef:

.

+1

hier ook een rommelig huis. Ik maak schoon hoor. Elke dag stofzuigen en even een doekje overal langs.. maar het blijft rommelig met een kleine man, hond en katten.
Het is wat het is.

Ik heb geen zin om mijn halve leven slaaf van mijn huis te zijn

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:31

Olikea schreef:
LindyH schreef:

.

+1

hier ook een rommelig huis. Ik maak schoon hoor. Elke dag stofzuigen en even een doekje overal langs.. maar het blijft rommelig met een kleine man, hond en katten.
Het is wat het is.

Ik heb geen zin om mijn halve leven slaaf van mijn huis te zijn

Mjah, in mijn ogen, een huis waar elke dag gestofzuigd en een doekje langs gehaald word, is een brandschoon huis. Ik denk persoonlijk (aangezien ik mezelf in TS terug lees, woord voor woord) , dat dat van een totaal andere orde is als waar ik (en ik denk dus ook TS) tegenaan loop. Het is niet een kwestie van "het is wel rommelig, maar elke dag stofzuiger en doekje vind ik zat" .... het is een kwestie van "er moet een oplossing komen anders gebeurd er gewoon 3 weken lang helemaal niks en is het een onhoudbare zwijnenstal die ik alleen niet meer opgeruimd krijg".

Jij hebt het over een prima comfortabele zwemmer of een volledig gediplomeerde reddingszwemmer.
Ik heb het over net mijn neus en mond boven water houden of verzuipen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:49

Idd, een hele andere orde. Elke dag stofzuigen en afdoen met een doekje is echt...superbrandschoon.
Het zal ook wel verschil maken of je kinderen en een kudde huisdieren hebt, maar mijn huis ziet niet elke dag de stofzuiger. En de wasmand van Wijsje is bij mij de bank waar ik alles opgooi, omdat ik weet dat ik daar op het eind van de dag weer op wil gaan zitten en dan dat wel opgeruimd wil hebben, want die wasmand is te flexibel en zet ik aan de kant, op een donkere plek, achter een deur :o
Ik vind het ook knap als ik mensen hoor praten over alles wat ze doen naast werk het huishouden, want dat huishouden is toch nog best veel tijd wat je er aan kwijt bent, ook als je alles intensief met de Franse slag doet, zoals ik.
Dat daargelaten: een schoon huis is heerlijk.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:01

Ik werk fulltime en bij huis hebben we boerderij, dus altijd genoeg werk te doen. Heb tijdje een schoonmaakster gehad, maar die kwam afspraken niet na, dus moet het weer zelf doen. Wat ik vaak doe is tijdens het koken, voordat water kookt en tijdens pruttelen, ff snel dingen opruimen. Anders sta je toch maar te wachten aan het fornuis. Doekje over tafel, kast etc. kan snel een keer tussendoor. De rest begin ik zaterdagmorgen aan, dan mag ik niet eerder leuke dingen doen als dat het huis klaar is. Meestal lukt het, soms ook niet.... hebben gelukkig geen groot huis, maar met 2 honden moet je wel beetje schoonmaken, anders zit je tussen de haren :')

Wassen doen we tussendoor, prop het voor het werk in de wasmachine en dan met tijdsklok, zodat ik savonds de zooi kan ophangen.