Ik kan geen huis vinden in Utrecht / Op straat met kids?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:02

En de kant van Woerden op? Overigens kan je bij de maarsseveense plassen gewoon ingeschreven staan. Op de molenpolder zitten 2 parken. Mijn vriendin heeft hier 1,5 jaar gewoond. Volgens mij hebben die ook geïsoleerde bungalows.

Wij hebben zelf op de scheendijk een tijdje gezeten maar dan is de huur richting de 1000 euro kaal. En je bent met 10 minuten in Maarssen.

Kimbers

Re: Ik kan geen huis vinden in Utrecht / Op straat met kids?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:05

Waar gaat de vader wonen?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:07

Ik weet uit een recente ervaring dat in diverse gemeenten het wonen op een vakantiepark gedoogt wordt ivm woning tekort.
Eerder dit jaar kwam mijn moeder zonder woning en hebben we haar op advies van de gemeente aangemeld voor urgentie. Aangezien je verplicht een half jaar aantoonbaar actief opzoek moet naar woonruimte was dit voor mijn moeder eigenlijk niet haalbaar want ze had maar 4 maanden ivm verkoop woning.
Ondanks dat ze zeer weinig kans op urgentie had stond ze hierdoor wel in het systeem en gedogen ze dus het wonen op bvb een vakantiepark met inschrijving in de gemeente ivm bvb huurtoeslag.
Gelukkig heeft ze binnen een maand een woning toegewezen gekregen door zich in te schrijven op lotingwoningen.
Bij de woningen wordt niet gekeken naar duur van inschrijvingen en moet je dus gewoon geluk hebben.
Ken nu al 2 mensen die in zeer korte tijd een lotingwoning toegewezen hebben gekregen. Ik wil je dus ook zeker adviseren je daar voor in te schrijven via de woningbouwvereniging!

Dit was is Nijkerk ( gemeente Utrecht) waar de gemiddelde inschrijftijd voor een woning op 10 jaar zit.
Laatst bijgewerkt door ajesca123 op 09-08-18 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:08

Charmaine aow krijg je pas als de jongst inwonende 65 is of 66 geloof ik nu al -O- we hebben geinformeerd bij uwv erover. Alleen als ik mantelzorger zou worden mag het wel. Maar dan kan ik nog niet blijven wonen. Los van feit dat dat niet goed gaat voor langere periode

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:21

Citaat:
Urgentie krijg ik niet (want ik woon nu ergens anders dan waar ik wil/moet gaan wonen ivm woonplaats ex en co-ouderschap)

Maar als ik het goed begrijp, woon je nu in Utrecht en moet je sowieso verhuizen. Ongeacht of je wel of geen urgentie of hypotheek kon krijgen, moet je dan toch sowieso Utrecht uit? Kan je geen urgentie krijgen in de woonplaats die wel binnen de juiste omtrek van je ex ligt?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:30

Soms is tijdelijk huren wel een optie. Beetje vergelijkbaar met antikraak, alleen weten ze van te voren dat deze woningen langer blijven staan. Ik weet dat je hier wel huisdieren mag. Kinderen weet ik niet, maar misschien interessant om eens naar te kijken.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:32

Jeetje wat heftig!!! Is het de laatste tijd zo veranderd dan? Toen ik 17 was en mijn zus 19 kreeg mijn moeder ook urgentie bij scheiding in Utrecht. Hypotheek was gedeeld en huis is pas na 6 jaar de verkoop in gegaan. Wij hadden na 4 maanden zoeken een top appartement in Utrecht, 1 slaapkamer te weinig maargoed.. daar redde we ons wel mee. Mijn moeder stond wel al jaaaren ingeschreven maar dat zou toch niet uit moeten maken met urgentie?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:40

Urgentie zijn ze niet meer zo makkelijk in tegenwoordig :n Ook het hebben van kinderen is geen geldige reden meer. Veel mensen kregen namelijk kinderen zodat ze urgentie zouden krijgen. Ik kom het erg veel tegen in mijn werk. Je mag niet door eigen schuld/keuze dakloos zijn, en kinderen vallen onder eigen keuze. Maar een Crisisopvang (zoals ik eerder schreef) heeft veel ervaring met dit soort verhalen en kunnen erg goed helpen. Ook bijvoorbeeld met wat je in zo'n aanvraag het beste kan zetten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:50

Ook handicap is geen urgentie reden meer. :n tenzij je helemaal niet meer in je huidige woning kunt functioneren. Alleen daadwerkelijk dakloos zijn buiten je schuld nog wel. Ellende is dat je daarvoor wel eerst op straat moet staan.

Eerder heb ik toen oude huis verkocht nieuwe nog niet klaar heel rap een woning gekregen. Als in urgentie bij gemeente laten maken en erop wachten. Met die urgentie dorp verderop meteen een huis met traplift aangewezen krijgen. Binnen drie uur dus. Dat is nu helemaal niet meer. :n

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:05

Citaat:
Urgentie zijn ze niet meer zo makkelijk in tegenwoordig

Utrecht staat nou juist hoog in het lijstje van gemeentes waar de laatste jaren steeds vaker urgentie is toegekend, met als gevolg dat woningzoekenden zonder urgentie nog meer moeite hebben met het vinden van een woning.
https://nos.nl/artikel/2244999-woningzo ... t-net.html

Ik heb verder geen advies voor je TS, ik wens je veel wijsheid, sterkte en geluk toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:14

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:43

Succes! Ik heb het bericht gedeeld op FB voor je.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:44

Rebo heeft in die omgeving ook bijna altijd wel huizen en appartementen beschikbaar. Prijsklasse ligt meestal rond de 1000 euro per maand, ik weet niet of je dat redt? Bijv https://www.rebohuurwoning.nl/nl/aanbod ... n-433-1196

Als je op aanbod zien dan kun je alles in de omgeving bekijken. Ze hebben hele wijken in beheer (Utrecht, Houten..) en zijn volledig betrouwbaar :)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 10:51

Daarom is het zo belangrijk om altijd inschrijftijd op te bouwen, zodat je in dit soort situaties wat achter de hand hebt en inschrijfduur hebt opgebouwd. Ook al is je relatie / huwelijk nog zo goed, breuken kunnen altijd ontstaan. Situaties kunnen altijd veranderen.

Ik hoop dat je iets vind en hulp krijgt bij de gemeente en anders maar tijdelijk in een andere gemeente. Waarom zou jij moeten wonen daar waar je ex woont ivm co-ouderschap. Het kan toch ook andersom, dat hij woont daar waar jij woont.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:03

Hoe dichtbij met je wonen? Er zijn recreatie/vakantieparken zat binnen een uurtje van Utrecht.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 11:07

Mocht je naar Zeist mogen in Vollenhoven kom je ws. snel in aanmerking voor een betaalbare flat. Is helaas niet een superfijne buurt, maar is beter dan niks. Vanuit daar kun je rustig gaan zoeken naar een meer geschikte woning.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:29

karuna schreef:
Charmaine aow krijg je pas als de jongst inwonende 65 is of 66 geloof ik nu al -O- we hebben geinformeerd bij uwv erover. Alleen als ik mantelzorger zou worden mag het wel. Maar dan kan ik nog niet blijven wonen. Los van feit dat dat niet goed gaat voor langere periode

Toch even een reactie op bovenstaand bericht. Op de site van de svb staat het volgende :
https://www.svb.nl/int/nl/aow/wonen_met ... amen_wonen

Je mag als volwassen kind dus samenwonen met aow gerechtigde ouder zonder dat die erop achteruit gaat qua aow inkomen (die houdt alleenstaande aow).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:55

Dat bedoel ik alleenstaanden aow, in combinatie met wao en een allimentatie van mijn kant die dan verminderd wordt, mijn vader die daardoor zijn huursubsidie kwijtraakt en er daarom al op achteruit gaat. Kortom financieel voor beide kanten geen verbetering en ik kan (en wil) trouwens daar niet verder huren. Zou ook niet kunnen want die vastgoed mensen willen allimentatie niet als geld en wao is veel te laag voor die huur.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:18

Kijk eens rond in de omgeving van dorpjes in Friesland(via woningbouw Dokkum bv in dorpjes als Nes). Een vriend van mij had daar al direct een huis. Terwijl hij jaren later dan wel in de grote stad kon gaan wonen.Daar kun je mogelijk al vrij snel zo niet al direct een fatsoenlijke huurwoning krijgen via de woningbouw(bel er eens een aantal in de rustig gelegen delen van Nederland). En ook nog eens een redelijk huis voor redelijke prijs.Niet misschien wat je gelijk ideaal zou vinden, maar je kunt ook daar prima wonen zonder weggestopt te zijn of nog erger op straat. Mogelijk hetzelfde in Zeeland, de Achterhoek,delen van Overijssel/drenthe, limburg, Oostgroningen. Ook daar zijn scholen, dokters, supermarkten etc.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:54

Sabri schreef:
Kijk eens rond in de omgeving van dorpjes in Friesland(via woningbouw Dokkum bv in dorpjes als Nes). Een vriend van mij had daar al direct een huis. Terwijl hij jaren later dan wel in de grote stad kon gaan wonen.Daar kun je mogelijk al vrij snel zo niet al direct een fatsoenlijke huurwoning krijgen via de woningbouw(bel er eens een aantal in de rustig gelegen delen van Nederland). En ook nog eens een redelijk huis voor redelijke prijs.Niet misschien wat je gelijk ideaal zou vinden, maar je kunt ook daar prima wonen zonder weggestopt te zijn of nog erger op straat. Mogelijk hetzelfde in Zeeland, de Achterhoek,delen van Overijssel/drenthe, limburg, Oostgroningen. Ook daar zijn scholen, dokters, supermarkten etc.

Maar dit mag niet in verband met het co- ouderschap ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:09

Dan maar een poosje geen co-ouderschap...

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:12

Tja, dan zou mogelijk de co-ouderschap wat anders ingedeeld moeten worden vrees ik. Het is toch ook een eigen keus geweest om niet meer samen in een huis te willen blijven wonen voor de kinderen of dat huis voor de kinderen aan te houden. Dan bv de optie samen in rustiger deel gaan wonen zodat je het co-ouderschap toch kunt uitvoeren.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:16

Wow wat heftig! Ik weet geen mogelijkheid maar wil je veel sterkte wensen.
Door dit topic heb ik mijzelf wel net ingeschreven bij de woningbouw ondanks ons koophuis..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:22

Herkenbaar. Ik heb dit ook meegemaakt (en dat is nog maar een stukje van mijn verhaal).... Ik moest uiteindelijk op 2 kamertjes gaan wonen met mijn dochter. Met gedeelde badkamer. Wegens co-ouderschap, waarin mijn dochter 60% bij mij is en 40% bij haar vader, mag ik ook niet buiten een straal van 8 km wonen. Het is hier stikduur om iets te huren (Gooi- en Vechtstreek) en ik sta al heel wat jaren ingeschreven bij Woningnet. Dat schiet helaas niet op. Ik kreeg te horen dat ik 3 weken lang buiten rond kon gaan zwerven en daarna zouden we in een opvanghuis terecht kunnen met uitzicht op urgentie. Jaja, op straat gaan wonen met een kind van toen 8 jaar oud. Daarom maar gekozen voor deze twee kamers. Ik moest een dak boven ons hoofd regelen!! Inmiddels zit ik gelukkig in een hele andere situatie - lang en mooi verhaal, maar de instanties deden destijds echt niets (maatschappelijk werk, woningbouwvereniging, opvang). Dus echt zelf iets regelen, hoor, anders sta je gewoon op straat, vrees ik.

Het is een loodzware tijd geweest toen, maar ik heb het heft in handen genomen en heb er het beste van gemaakt. Heb enorm veel geleerd van die tijd en ook ingezien dat er in NL nog veel valt te verbeteren met betrekking tot dit soort trieste zaken. Ik hoop dat je iets kunt vinden, al is het maar voor tijdelijk. Heel veel sterkte en kracht toegewenst. En onthou, en dat is echt waar..... Na regen komt zonneschijn. Echt waar, mits je maar zorgt dat je het heft in handen neemt en vecht voor het welzijn van je kinderen. En jezelf. Dikke knuf

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:47

ajesca123 schreef:
Ik weet uit een recente ervaring dat in diverse gemeenten het wonen op een vakantiepark gedoogt wordt ivm woning tekort.
Eerder dit jaar kwam mijn moeder zonder woning en hebben we haar op advies van de gemeente aangemeld voor urgentie. Aangezien je verplicht een half jaar aantoonbaar actief opzoek moet naar woonruimte was dit voor mijn moeder eigenlijk niet haalbaar want ze had maar 4 maanden ivm verkoop woning.
Ondanks dat ze zeer weinig kans op urgentie had stond ze hierdoor wel in het systeem en gedogen ze dus het wonen op bvb een vakantiepark met inschrijving in de gemeente ivm bvb huurtoeslag.
Gelukkig heeft ze binnen een maand een woning toegewezen gekregen door zich in te schrijven op lotingwoningen.
Bij de woningen wordt niet gekeken naar duur van inschrijvingen en moet je dus gewoon geluk hebben.
Ken nu al 2 mensen die in zeer korte tijd een lotingwoning toegewezen hebben gekregen. Ik wil je dus ook zeker adviseren je daar voor in te schrijven via de woningbouwvereniging!

Dit was is Nijkerk ( gemeente Utrecht) waar de gemiddelde inschrijftijd voor een woning op 10 jaar zit.

Inderdaad worden sommige woningen verloot,gewoon proberen!Je moet je daarvoor dus wel bij een woningcorporatie inschrijven.