Sociale huurwoning wil maar niet lukken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Re: Sociale huurwoning wil maar niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:42

Wat hierboven gezegd word klopt, het gaat echt enkel op inschrijftijd.
Maar als je vaak reageert zul je eerder iets scoren.
Ik stond ruim 10 jaar ingeschreven, logde 1 x per jaar verplicht in en reageerde nooit.
Besloot op mezelf te gaan en plaatste een reactie en bingo ik had m :):)
Kwestie van geluk hebben

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:01

Bij ‘onze’ vereniging garanderen ze je binnen twee jaar een huis, mits je kunt aantonen dat je er zelf alles aan hebt gedaan. Dat wil zeggen: geregeld inloggen en reageren en zorgen dat je gegevens compleet en up to date zijn (loonstroken en dergelijke).
Het is wel zo dat als je dan na die twee jaar iets toegewezen krijgt, je dat niet kunt weigeren, doe je dat wel dan beland je namelijk weer onderaan de wachtlijst.

Wij hebben ook lang particulier gehuurd en hielden intussen de corporatiewoningen die vrijkwamen in ons gebouw in de gaten. Vaak kwamen ze niet eens online, er zaten gewoon de dag na iemands vertrek alweer nieuwe mensen in. Het is echt vriendjespolitiek allemaal :=
Uit-ein-de-lijk kwam er dan toch eentje online en eindigden we tweede op de inschrijfronde... -O-
Gelukkig wilde de nummer 1 liever het huis waarvoor wij op 1 stonden en hij op 2 :+

Houd vol TS, als je in de top tien eindigt ben je er echt wel bijna!
Laatst bijgewerkt door Anoniet op 14-06-18 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:03

Cowgirl schreef:
Subsidie grens is 710 euro, daarboven kun je daar geen aanvraag voor doen.

Wijsje schreef:
Zo werkt het natuurlijk niet. Boven de huurgrens krijg je helemaal geen subsidie. Zo betalen wij 720 huur en zullen voor dit huis nooit subsidie aan kunnen vragen.

Tenzij je verhuurder verhuurt voor 705 kale huur en de rest stofferingskosten zijn. Dan krijgt je verhuurder zijn 720 en de huurder heeft recht op subsidie. Win-win.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 15:16

Dat kom je vrij weinig tegen hoor. Hooguit bij een echte particulier dus iemand die z'n woning onderverhuurt of die een extra woning heeft en die verhuurt. Voor corporaties zit er een andere regelgeving aan vast, als ze een woning onder de 710 op de markt brengen moeten ze die ook verhuren als een sociale huurwoning en dus eventuele wachtlijsten respecteren. Daarom zie je ook vrij veel woningen die nét boven dat bedrag zitten (denk 711 of 720), dan kunnen ze hem particulier verhuren en dus een flinke inkomenseis stellen en hoeven ze niet iemand uit de wachtlijst in de woning te plaatsen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:48

leeslampje schreef:
TS, ik zou nog even volhouden. Als je inderdaad in de top 10 staat, is een woning echt in zicht!

Wijsje schreef:
Zo werkt het natuurlijk niet. Boven de huurgrens krijg je helemaal geen subsidie. Zo betalen wij 720 huur en zullen voor dit huis nooit subsidie aan kunnen vragen.

Gek eigenlijk... hoe hoger je huur, hoe minder (of geen) huursubsidie je krijgt. Terwijl de goedkope woning nóg goedkoper wordt gemaakt met huursubsidie :+

Helemaal niet zo gek hoor. Subsidie is bedoeld om mensen met een zeer laag inkomen aan woonruimte te helpen. Die zogenaamde goedkope woningen zijn voor mensen in die inkomensgroep al niet goedkoop. Zelfs onbetaalbaar zonder subsidie. Uiteraard is het dan nietde bedoeling dat deze mensen valse concurentie gaan worden in het hogere segment waardoor de staat ook nog eens nog meer subsidie kwijt is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:57

LukieBradley schreef:
Wat hierboven gezegd word klopt, het gaat echt enkel op inschrijftijd.
Maar als je vaak reageert zul je eerder iets scoren.
Ik stond ruim 10 jaar ingeschreven, logde 1 x per jaar verplicht in en reageerde nooit.
Besloot op mezelf te gaan en plaatste een reactie en bingo ik had m :):)
Kwestie van geluk hebben

Dan ligt dat aan je inschrijftijd.
Zelf in de regio Haaglanden al 3,5 jaar ingeschreven. Reageer op loting woningen en gewoon aanbod. Soms reageren er 800 of 900 man op een huis.
En ook al sta je in de top 10 het kan zomaar zijn dat de mensen voor je de spullen niet in orde hebben of niet op komen dagen. Dus je bent er echt bijna

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 18:19

ja hoor wij stonden eerst op plek 23 en uiteindelijk op plek 3. helaas kwamen nummer 1 en 2 ook kijken en wilden het huis wel hebben.

soms moet je ook een beetje geluk hebben, mijn moeder stond 3,5 jaar ingeschreven en stond op plek 11 en heeft nu de woning.

maar het lijkt wel of het bij ons gewoon niet wilt lukken ondanks dat ik overal op reageer telkens

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:28

Ben je ingeschreven in meerdere regio's? Soms kan je in andere regio's wel meeloten.

Daarnaast wil het nog wel eens lonen om je voorrangsregelingen na te lopen. Bij ons geldt bvb dat je voorrang krijgt bij regionale binding (bvb werk in de regio) of als je al langer dan een x aantal jaar in deze regio woont. Dat moet je alleen wel zelf aanvinken (en dus ook aan kunnen tonen). Weet niet of zoiets ook in jouw regio geldt?

Verder zou ik ook particuliere huur in de gaten houden. Met loonstroken of een garantstelling kun je soms verder komen dan je denkt :j

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 18:41

xSwanHeart schreef:
Ben je ingeschreven in meerdere regio's? Soms kan je in andere regio's wel meeloten.

Daarnaast wil het nog wel eens lonen om je voorrangsregelingen na te lopen. Bij ons geldt bvb dat je voorrang krijgt bij regionale binding (bvb werk in de regio) of als je al langer dan een x aantal jaar in deze regio woont. Dat moet je alleen wel zelf aanvinken (en dus ook aan kunnen tonen). Weet niet of zoiets ook in jouw regio geldt?

Verder zou ik ook particuliere huur in de gaten houden. Met loonstroken of een garantstelling kun je soms verder komen dan je denkt :j

voor zover wij weten (hebben het wel eens uitgezocht) krijgen wij geen voorrang of urgentie of dergelijke.
moeten gewoon op ons beurt wachten, de particuliere woningen die ik tegen kom zijn vaak rond de €1200 aan huur p/m. helaas kunnen we dat niet missen.

ik werk in regio purmerend maar daar is de wachtlijst nog langer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:45

Ja het is ook gewoon een lastige regio. Alles wat op fatsoenlijke reistijd van Amsterdam ligt is gewoon knetterduur omdat de woningmarkt in Amsterdam zo dicht loopt. Wij hebben zitten kijken in Weesp, het Gooi, Uithoorn etc maar het is allemaal gewoon onbetaalbaar als er überhaupt iets beschikbaar is. Sociale huurwoning slibt dicht qua wachtlijsten en particuliere huur wordt gewoon onbetaalbaar door de marktwerking. Het enige appartement dat wij aangeboden hebben gekregen en waar we nog een kans maakten kostte 1250 excl per maand en was maar 29 vierkante meter, dan heb je een kleine woonkamer een slaapkamer waar alleen een bed in past. Zou daar best akkoord mee gaan maar niet voor dat geld. We kunnen het amper missen en zoeken dan liever verder naar iets waar we comfortabeler kunnen wonen.

Maar in de top 10 is al heel ver joh. Nog even afwachten en van de zomer lekker veel reageren, dan zijn veel mensen op vakantie en maak je misschien wel kans. Zorgen dat je voordat je gaat alle papieren op orde en bij je hebt en dan kan je alles zo aanleveren.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:51

Emma, jij bent onder de 26 toch? Dan kan je in het Gooi nog op WoningNet loten. Zo hebben wij ons appartement weten te krijgen :j (Binnen redelijke tijd na inschrijving.)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 18:53

Emmaa_ schreef:
Ja het is ook gewoon een lastige regio. Alles wat op fatsoenlijke reistijd van Amsterdam ligt is gewoon knetterduur omdat de woningmarkt in Amsterdam zo dicht loopt. Wij hebben zitten kijken in Weesp, het Gooi, Uithoorn etc maar het is allemaal gewoon onbetaalbaar als er überhaupt iets beschikbaar is. Sociale huurwoning slibt dicht qua wachtlijsten en particuliere huur wordt gewoon onbetaalbaar door de marktwerking. Het enige appartement dat wij aangeboden hebben gekregen en waar we nog een kans maakten kostte 1250 excl per maand en was maar 29 vierkante meter, dan heb je een kleine woonkamer een slaapkamer waar alleen een bed in past. Zou daar best akkoord mee gaan maar niet voor dat geld. We kunnen het amper missen en zoeken dan liever verder naar iets waar we comfortabeler kunnen wonen.

Maar in de top 10 is al heel ver joh. Nog even afwachten en van de zomer lekker veel reageren, dan zijn veel mensen op vakantie en maak je misschien wel kans. Zorgen dat je voordat je gaat alle papieren op orde en bij je hebt en dan kan je alles zo aanleveren.

ja het is drama, al zouden we in friesland gewoond hebben bijvoorbeeld denk ik dat het een stuk makkelijker was geweest. Helaas willen we wel een beetje blijven waar we nu zitten.

ik reageer om de 2 dagen inderdaad, periode gehad dat we veel mochten kijken maar nu dus steeds in de plek 20 of 30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:56

xSwanHeart schreef:
[naam], jij bent onder de 26 toch? Dan kan je in het Gooi nog op WoningNet loten. Zo hebben wij ons appartement weten te krijgen :j (Binnen redelijke tijd na inschrijving.)

Ik ben 22 ja, mijn vriend 25 en wordt dit jaar 26. Ik zal er eens naar kijken! Het Gooi heeft niet per se onze voorkeur, vooral omdat mijn vriend zijn hele sociale leven in Amsterdam heeft en graag in ieder geval een mogelijkheid tot nachtnetverbinding wil hebben als hij buiten Amsterdam gaat wonen. Heel begrijpelijk wel, maar het maakt het wel lastig. Uiteindelijk moeten we toch ergens gaan wonen dus zal me in ieder geval inschrijven.. lastige is dat hij per 1 september uit z'n woning moet en dat er dus pittige haast achter zit.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:57

Ik zou me over de hond en de verhuizingen niet zo druk maken hoor. Vaak kun je in anti kraak ook heel lang blijven zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:59

DiantaM schreef:
Ik zou me over de hond en de verhuizingen niet zo druk maken hoor. Vaak kun je in anti kraak ook heel lang blijven zitten.

Antikraak ligt super erg aan je regio en je moet heel veel geluk hebben.. In de randstad zijn ze nu juist weer begonnen met bouwen/slopen en renoveren, dus antikraak is vaak maar voor korte termijn. Ze kunnen ook geen garantie meer geven dat ze je bovenaan de lijst zetten als je eruit wordt gezet omdat er gewoon te veel mensen zijn die uit hun woningen geplaatst worden en te weinig woningen die weer beschikbaar komen. Als je geluk hebt kan je jaren antikraak wonen voor een leuke prijs, maar als je pech hebt mag je om de paar maanden verhuizen. Als het niet anders kan is dat absoluut een optie maar voor mij persoonlijk is antikraak wel echt de allerlaatste optie. Krijg enorm veel stress van verhuizen en heb echt tijd nodig om even te aarden in een nieuwe woning, en dan is het super vervelend als je constant boven je hoofd hebt hangen dat je er misschien weer uit moet.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-18 19:45

Emmaa_ schreef:
DiantaM schreef:

Antikraak ligt super erg aan je regio en je moet heel veel geluk hebben.. In de randstad zijn ze nu juist weer begonnen met bouwen/slopen en renoveren, dus antikraak is vaak maar voor korte termijn. Ze kunnen ook geen garantie meer geven dat ze je bovenaan de lijst zetten als je eruit wordt gezet omdat er gewoon te veel mensen zijn die uit hun woningen geplaatst worden en te weinig woningen die weer beschikbaar komen. Als je geluk hebt kan je jaren antikraak wonen voor een leuke prijs, maar als je pech hebt mag je om de paar maanden verhuizen. Als het niet anders kan is dat absoluut een optie maar voor mij persoonlijk is antikraak wel echt de allerlaatste optie. Krijg enorm veel stress van verhuizen en heb echt tijd nodig om even te aarden in een nieuwe woning, en dan is het super vervelend als je constant boven je hoofd hebt hangen dat je er misschien weer uit moet.

ja dat is ook de reden dat ik dat niet doe, al was ik alleen geweest was het misschien anders maar je wilt toch een plekje waar je iets kunt opbouwen samen, een stukje meer zekerheid.