Zo snel mogelijk het huis uit, maar hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:55

Particulier geen ervaring mee, antikraak wel. Voordeel van antikraak is dat je vaste lasten echt extreem laag zijn terwijl je er veel ruimte voor terug krijgt, het is vaak makkelijker te vinden dan reguliere huur en je kan er vaak per direct of al heel snel in. 80-180€ per maand kale huur, afhankelijk van de regio, is de norm (vaak krijg je daar 40 a 50+ m2 voor terug), daar moet soms nog wel g/w/l bij maar dat gaat maximaal een keer over 100 a 150€ extra, als je dat er al bij moet betalen. Verder zijn er behoorlijk wat unieke/interessante antikraak panden wat wel een vrij bijzondere woonsituatie oplevert. Niet iedereen is er geschikt voor, je moet wel een beetje sterk in je schoenen staan en avontuurlijk van karakter zijn om op sommige plekken te kunnen wonen.

Nadeel is dat je er elk moment zonder opgaaf van reden uitgezet kan worden (vaak krijg je 4 weken de tijd om te verhuizen). Dit kan dus ook al binnen 3 dagen nadat jij in je woning zit zijn. Zij zijn niet verplicht om jou een nieuwe woning aan te bieden oid dus dan moet je wel een back-up hebben of snel weer iets nieuw kunnen vinden. Verder ben je vaak aan regels gebonden, afhankelijk van de antikraak organisatie waar je bij zit mag je bijvoorbeeld geen feestjes geven, niet meer dan zoveel mensen over de vloer, etc. Ook wordt er eens in de zoveel tijd gecontroleerd of je rechtmatig gebruik maakt van het pand dus dan komen er gewoon mensen over de vloer terwijl jij niet thuis bent of ben je verplicht die zelf binnen te laten als je wel thuis bent en komen ze alle ruimtes van je woning bekijken. Hoe erg dit is hangt heeeel erg af van de specifieke organisatie. Verder heb je ook geen huurcontract maar een bruikleencontract, en dat komt er op neer dat jij in de praktijk echt nul rechten hebt. Organisaties hebben vaak ook heel weinig tot (bijna) geen vorm van onderhoudsplicht oid dus als er iets stuk gaat in je woning (bijv slot kapot, deur die niet meer dicht wil etc) mag je dat vaak helemaal zelf op eigen kosten (laten) repareren. Als iets een (levens)gevaarlijke situatie oplevert komen ze wel een keer ingrijpen. Maar ook dit verschilt weer heel erg per organisatie! Tot slot zijn antikraak panden vaak versleten, gedateerde woningen of gebouwen die te 'uitgewoond' zijn om nog regulier te kunnen gebruiken of verhuren, en/of die al op de lijst staan om gesloopt/gerenoveerd te gaan worden waardoor te tijd die je er kan zitten beperkt is. Let ook op dat huisdieren zo goed als altijd niet zijn toegestaan. Overigens geld voor heel veel van de regeltjes en eisen die ze stellen een soort 'gedoogbeleid': als jij wel een feestje geeft terwijl het eigenlijk niet mag maar je doet dit op een redelijk tijdstip, veroorzaakt geen overlast waardoor er niemand gaat klagen etc. dan wordt daar over het algemeen niet op ingegrepen.

Klinkt zo alsof er enorm veel nadelen zijn maar ik zou antikraak aan de juiste persoon in de juiste situatie echt aanraden. Het kan echt ontzettend leuk zijn en extreem goedkoop. Voor mij staat of valt wel alles bij de juiste organisatie, er zijn er een paar hier in de regio actief waar ik nooit en te nimmer bij zal willen wonen.

Als tussenvorm tussen antikraak en reguliere huur kun je ook naar tijdelijke verhuur kijken. Dan heb je wel gewoon een huurcontract en heb je iets meer zekerheid over hoe lang je kan blijven. Daar tegenover staat dat je wel weer meer moet betalen (prijzen die gewoon weer richting reguliere huur gaan, denk aan 350-500€ kale huur) en dat dit ook weer lastiger te vinden is.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 10:58

En gewoon eens googlen op makelaar (naam stad waar je wilt wonen) en dan op die website kijken wat je aanspreekt? Of gewoon Funda? :) Zo ben ik ook altijd aan mijn huurwoningen gekomen.

Ik heb ook geen vast contract, maar wel een intentieverklaring + werkgeversverklaring gekregen zodat ik toch kon kopen. Inmiddels al een tijd een koopwoning, die net verkocht en iets anders gekocht. Maar de markt is moeilijk nu om te kopen inderdaad.. Ons huis is binnen een dag verkocht voor heel veel boven de vraagprijs en er waren 20 geïnteresseerden. :=

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 11:05

Paloedie schreef:
paardje schreef:
Met een intentieverklaring van je werkgever zou je ook kunnen kijken naar een koopwoning.

Dit klopt, maar in de huidige markt waar huizen als warme broodjes gaan en er heel veel boven de vraagprijs wordt verkocht kom je er met ontbindende voorwaarden (voorbehoud van financiering bijv) en eigen geld (voor kosten koper + evt bedrag boven taxatiewaarde) haast niet tussen. Of kopen op dit moment veel makkelijker gaat dan huren... vraag ik me af!

Ontbindende voorwaarden lukt over het algemeen nog wel. Afhankelijk van het gebied worden de woningen wel verkocht boven de taxatiewaarde en is een bepaalde hoeveelheid eigen geld nodig.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:44

Citaat:
Dit klopt, maar in de huidige markt waar huizen als warme broodjes gaan en er heel veel boven de vraagprijs wordt verkocht kom je er met ontbindende voorwaarden (voorbehoud van financiering bijv) en eigen geld (voor kosten koper + evt bedrag boven taxatiewaarde) haast niet tussen. Of kopen op dit moment veel makkelijker gaat dan huren... vraag ik me af!

Ontbindende voorwaarden lukt over het algemeen nog wel. Afhankelijk van het gebied worden de woningen wel verkocht boven de taxatiewaarde en is een bepaalde hoeveelheid eigen geld nodig.[/quote]

Ik hoor in zeer veel gevallen dat verkopers al vlot in zee gaan met de potentiële koper met de minste ontbindende voorwaarden :) maar het maakt idd wel uit hoe gewild een pand is! Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat kopen op dit moment gezien de woekerprijzen en krapte op de woningmarkt ook niet heel makkelijk is.

(Wij hebben gekocht net voordat de markt crazy ging)

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:51

Paloedie schreef:
Ik hoor in zeer veel gevallen dat verkopers al vlot in zee gaan met de potentiële koper met de minste ontbindende voorwaarden :) maar het maakt idd wel uit hoe gewild een pand is! Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat kopen op dit moment gezien de woekerprijzen en krapte op de woningmarkt ook niet heel makkelijk is.

Uiteraard worden al deze factoren meegenomen. Een hypotheekadvies op voorhand is mede daarom vaak gewenst.

Als ik de TS was zou ik kopen toch in overweging nemen. Ik weet namelijk (vanuit mijn vakgebied) dat de mogelijkheden tot kopen er , ook in deze tijd, echt wel zijn (ook wanneer een hypothecaire lening nodig is). Huren is over het algemeen duur. Natuurlijk is het wel zo dat je bij huren wat vrijer bent en kan ervaren hoe op jezelf wonen is.
Laatst bijgewerkt door paardje op 01-06-18 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:54

Ik heb een jaar antikraak gewoond. Beviel super goed! Ik betaalde 240€ incl voor een klaslokaal van 75m2 plus een mega grote tuin (met zandbak :)) ).

Er werd elke maand gecontroleerd maar ik hield het gewoon netjes en als ze aanbelden wanneer ik nog in bed lag dan zei ik gewoon dat ze even moesten wachten en dat was prima. Lag ook aan mij hoor als ik nog om drie uur lag te maffen _O-

Op een gegeven moment kregen wij zelfs mailtjes met wanneer ze zouden komen. Kon je vast opruimen :))

Als je een beetje let op in wat voor gebouw je gaat wonen heb je ook wel wat meer zekerheid. Ik woonde in een monument dat niet gesloopt mocht worden maar er mocht ook geen kantoor van gemaakt worden. Voor een school voldeed het niet meer aan de eisen dus ja, dan houdt het wel een beetje op. Mijn oude huisgenoten wonen er nog steeds. Er wordt nu al ruim vier jaar in gewoond.

Ik woonde via AdHoc. Mocht je een beetje kunnen aantonen dat je netjes bent wil ik je wel voordragen. Maar dan ben ik dus wel verantwoordelijk voor je gedrag dus you better behave ~~}>

_kmbn

Re: Zo snel mogelijk het huis uit, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:58

Wij huren particulier met tussenkomt van een makelaar. Het grote nadeel vinden wij dat ze de huur maar gewoon omhoog rammen. Het duurt echt weken voor wat gemaakt word, als dat überhaupt al gebeurt.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 14:53

Iedereen hartelijk dank voor de reacties en ervaringen! Ik begin een aardig beeld te kijken. Volgensmij is het qua antikraak dus heel erg wisselend en erg afhankelijk van waar je terecht komt etc.

Voor particulier huren ben ik nu lid geworden van een aantal facebook groepen. Maar ik merk dat de activiteit daar vooral in de grote steden is. Ook heb ik op wat huizen site's van makelaars en funda gekeken. Nog niet echt wat passends gevonden maar zo zie je wel goed het aanbod. Ik ga de site's zeker in de gaten houden.

Heb even zitten kijken, denken en overleggen. Maar ik denk dat kopen voor nu voor mij nog niet de juiste beslissing gaat zijn. Wellicht in de toekomst wel.

Ik heb even bij AdHoc gekeken, en dat ziet er best wel goed uit op de website. Ik ga je even een PBtje doen Kaus!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:31

Wij wonen antikraak via Maximus, en dit is het tweede pand waar ik gebruiker van ben.

Wegens samenwonen zijn we in een groter appartement getrokken, eerder had ik een bovenwoning (met tuin en zolder!) voor mijzelf.

Het is inderdaad goed opletten met welke panden er antikraak aangeboden worden en de organisatie is je niks verplicht. In ons geval wonen we in een te slopen portiekflat van ZoWonen. Er zitten ook nog reguliere huurders in, waardoor de kans op snelle sloop al minder is omdat er voor reguliere huurders nog geen voorzieningen zijn :)

Wij betalen €180,- p.p. (ex g/w/l) voor een appartement met +/- 40m2 woonkamer, twee slaapkamers, separate keuken en badkamer. Alles is goed onderhouden en netjes.

In je gebruiksovereenkomst staat inderdaad een hoop over het gebruik en mogelijke overlast, maar in het geval van Maximus zijn ze behoorlijk relaxed zo lang je geen structurele overlast veroorzaakt. Met andere woorden; een feestje moet kunnen, maar licht wel even je buren in en hou het netjes.

Wij krijgen tegenwoordig een vooraankondiging van de huiscontrole. Ook daar wordt nooit moeilijk over gedaan als het soms wat rommelig is. Hygiene en drugs zijn de grootste controlepunten normaal gesproken.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:37

Ga helemaal met dioxide mee. Ik huur ook anti kraak (via gapph). Zit momenteel in een appartement in amsterdam in mn up voor een prijs waar je erg blij van wordt :). Gapph vind ik een fijne organisatie. Ik heb een contract waar zij het 3mnd van te voren kunnen opzeggen, dus niet binnen een week moeten verkassen. Succes!

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:41

voor een particuliere woning kun je ook huursubsidie aanvragen mits je een eigen opgang hebt, je je kan inschrijven op dat adres en de 'kale' huur onder de €710 is als je 23 jaar of ouder bent (ben je jonger geld er een lagere huurgrens)

Ik en mijn vriend huren particulier. Wij staan al 5,5 jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning maar de wachttijd in onze regio is zo'n 7 jaar.

Nu wonen wij in een chalet en krijgen om die reden geen huursubsidie (recreatiewoning telt niet mee) maar verder werkt alles hetzelfde.
Je ondertekend gewoon een contract voor een bepaalde tijd en alles gaat in overleg met de verhuurder.
Mocht zo bijvoorbeeld de ketel stuk gaan of dergelijke zijn die kosten ook gewoon voor de verhuurder.

nadeel alleen is is dat je al snel een hoop meer betaald aan huur dan aan bijvoorbeeld een sociale huurwoning en je moet vaak een borg betalen. Sommige vragen ook nog een inkomenseis (bv je moet 3x de huur verdienen pm)

Zo betalen wij bijvoorbeeld €800 per maand voor een chalet van 25 m2 (wel 2 schuren en een grote tuin) voor een sociale huurwoning hier in de regio van 60 m2 betaal je rond de €500 pm
zit nogal een verschil in.
Ik weet natuurlijk niet waar je woont maar hier zijn woningen erg schaars.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:00

Anders eens in de rand gemeenten zoeken zoals bv bergschenhoek, Berkel en rodenrijs. Staan ook erg leuke appartementjes

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:04

_kmbn schreef:
Wij huren particulier met tussenkomt van een makelaar. Het grote nadeel vinden wij dat ze de huur maar gewoon omhoog rammen. Het duurt echt weken voor wat gemaakt word, als dat überhaupt al gebeurt.

ja dat laatste lopen wij ook tegenaan. Onze voordeur is helemaal verrot. Tocht dus ook naar binnen waardoor hogere stookkosten. In december al aangegeven en nu eindelijk deze zondag komt er een nieuwe deur in. Hetzelfde geld voor de koelkast (inbouw) wachten we ook al 2 maanden op.
Dacht dat wij de enige waren maar niet dus zo te horen

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:21

Ik huurde particulier en ik heb niks hoeven te laten zien aan loonstrookjes oid.

De woning vond ik nadat een vriendin van mijn zus uit een appartement ging om samen te wonen en mijn zus had mij daarover getipt.
Ik heb toen gebeld naar die vriendin en zij heeft mij aangedragen als nieuwe huurder bij de verhuurder. Hij ging meteen akkoord.

De prijs was hoog tov het aantal m2, maar dat is met particulier huren. Ik heb daar met plezier gewoond en eigenlijk nooit te maken gehad met de verhuurder.
De verhuurder was een bekende man binnen het dorp, hij is een groot ondernemer, dus van naam kende ik hem wel al.
Huur is nooit verhoogd en voordat ik in het appartement ging, heb ik aangegeven dat ik een likje verf wel zou waarderen. De volgende dag waren alle muren geschilderd :) helemaal top!

Ik kreeg trouwens ook huurtoeslag, dus daarmee viel de huurprijs ook weer reuze mee.

Het is niet makkelijk om een huurwoning te vinden, is mijn ervaring. Je moet ook een beetje geluk hebben, zoals bekenden die gaan verhuizen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:29

Particuliere huur in deze regio kan oa via boer makelaardij en van't hof Rijnland vastgoed

Maar je moet wel rekenen dat het boven de subsidie grens is en je dan echt een goed salaris moet hebben wil je dat in je eentje kunnen bolwerken.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:32

Wil je in je huidige regio blijven? Houd dan voor huurwoningen Woningnet ook goed in de gaten, er zijn regelmatig lotingwoningen en speciale jongerenwoningen. Die jongerenwoningen zijn gewone huizen, maar gaan met voorrang naar jongeren, zodat er gemengde wijken blijven en jongeren ook een kans krijgen. Als je er eenmaal zit, mag je er blijven wonen.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:10

Ik huur particulier en het kostte best wat moeite om een huis te vinden. Stond al jaren voor sociale huur op de wachtlijst zonder succes, uiteindelijk via de huurbaas van kennissen aan een huis gekomen toen er een huis bij hem vrijkwam. Mijn huisbaas 'probeert' dingen snel op te lossen (als er bijv. iets stuk is) maar stuurt meestal zo onvakkundig personeel dat het meer energie kost dan het oplevert. Ook wilde hij pas een verstopping niet verhelpen dus moest ik zelf een bedrijf inhuren - het ligt er net aan welke huisbaas je hebt denk ik.

Huurtoeslag hangt inderdaad van je huurprijs en inkomen af maar ook van hoeveel spaargeld je hebt. Mijn inkomen was net boven het maximale inkomen om nog recht te hebben op huurtoeslag, dus helaas geen huurtoeslag voor mij. Mijn buren wonen met z'n 2en in een appartement én werken beiden weinig (dus laag inkomen = huurtoeslag) en betalen p.p. zo'n 25% van wat ik per maand betaal.

Als je niet via-via aan een huis kan komen, toch maar sites van makelaars etc proberen (die ook huurhuizen hebben) of in Facebookgroepen of Marktplaats. Of misschien iemand die zijn/haar huis tijdelijk onderverhuurt, voor een jaar?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:41

Paloedie schreef:

Dat maakt ook wel uit waar je koopt. Die gekte is echt niet overal.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 21:22

Bedankt voor alle tips en adviezen. Het liefst zou ik inderdaad wel in deze regio blijven. Mag wel echt een ruime regio zijn. Maar ivm werk is het wel handig dat ik ergens in de randstad blijf.

Mocht ik particulier gaan, dan hoef ik het gelukkig niet helemaal alleen te dragen dus dat scheelt wel al iets. Al moet ik wel zeggen dat ik wel zie dat die prijzen best hoog liggen inderdaad.

Bij woningnet ben ik ingeschreven, ben benieuwd hoe dat gaat verlopen en of je via daar snel iets kan krijgen. Heb momenteel 2 reactie's uitstaan daar. Al verwacht ik daar niet al te veel van om eerlijk te zijn.....

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:28

Wij hebben ook een aantal huizen die wij verhuren.
Nog nooit geen problemen mee gehad.
Jammer TS dat wij niet in jou regio zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:38

In Gouda kan je denk ik zeker wel wat particuliere huurwoningen vinden hoor! Zoek eens uit welke corporaties er in jouw buurt zitten en ga dan wat rondbellen. Het nadeel bij corporaties is wel dat ze vaak een inkomenseis hebben en dat dat soms wat roet in het eten gooit (in Amsterdam moet je meestal 4x de bruto huurprijs per maand aan aantoonbaar inkomen hebben en dat is best ingewikkeld, in Almere bij sommige corporaties zelfs al 4.5x) maar dan heb je in principe wel een woning die je ook echt kan betalen en waar een corporatie het komt repareren als er iets kapot gaat. Als je voor echt particulier gaat wordt dat al een stuk lastiger.

Je schrijft dat je een goede baan hebt, kom je met die goede baan nog wel in aanmerking voor een sociale huurwoning? Mijn vriend heeft een baan in het middensegment en die komt namelijk in z'n eentje al niet eens meer in aanmerking voor een sociale huurwoning omdat hij gewoon echt te veel verdient. Je kan nog steeds wel woningen onder de 710 oppikken hier en daar, maar via corporaties lukt het je dan niet. Vooral in de randstad zou ik er niet vanuit gaan dat je onder dat bedrag een volledig appartement kan huren eigenlijk, je moet wel heel veel geluk hebben wil je zoiets vinden en het is imo ook gewoon niet heel realistisch.

Antikraak is leuk maar je moet je wel voorbereiden op wat het met zich meebrengt. Je kan geluk hebben en tien jaar lang in een verlaten ziekenhuis wonen, maar je kan ook enorme pech hebben en elke vier maanden moeten verhuizen waarin niet alle organisaties je een vervangende woonruimte aan (kunnen) bieden. Ook woon je vaak in 'rare' gebouwen (verlaten scholen, kantoorpanden en ziekenhuizen bv) en mag je vaak niets aan de woning veranderen qua verven of dingen in de muur spijkeren. Ik heb er ook naar gekeken maar voor mij zou het niets zijn, verhuizen brengt best wat stress met zich mee en je weet het maar nooit.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 13:38

Dat is zeker jammer denk ik! In welke regio hebben jullie wel huizen dan? Zouden jullie momenteel iets beschikbaar hebben of op korte termijn?

Info mag eventueel ook via PB

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 13:41

Jaaa het moet te doen zijn. Ik denk dat ik met Antikraak wel zou kunnen leven. Zeker als tussenstop tot ik een sociale huurwoning heb of een particuliere. Ik houd mijn ogen en oren goed open!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:49

Ricie schreef:
Jaaa het moet te doen zijn. Ik denk dat ik met Antikraak wel zou kunnen leven. Zeker als tussenstop tot ik een sociale huurwoning heb of een particuliere. Ik houd mijn ogen en oren goed open!

Hierboven staat dat je vaak nirt mag verven of iets in de muur mag slaan. Maar dat valt best mee :j

Ik mag alles hier, als ik het maar weer netjes achterlaat voor de eventuele volgende. Een muur fluoriscerend roze maken, prima, alstie straks maar weer wit is. Ook hangt er een boekenplank met dikke haken in het plafond, geen probleem.

Overigens, áls je nu kunt kopen, ben je veel voordeliger uit dan particulier huren! We hebben net een huis gekocht, ruim en 75m diepe tuin, met een hypotheek p/m waar je nauwelijks voor kan huren (€650,- bruto).

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:50