De experimentele zaaier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 06:29

DemDeempel schreef:
Super leuk allemaal, echt ontdekkers. Maar zit je dan niet vast aan een plant die je altijd van binnen naar buiten moet slepen? Ik gok dat een kaki boom niet in de tuin kan met dit klimaat of wel

De kaki kan gewoon buiten :j
Die van ons staat al twee jaar buiten in de volle grond.
Net zoals de vijg en granaatappel.
Onze citroen en andere citrusplanten verhuizen wel regelmatig.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 06:49

liespower94 schreef:
Cool! Leuk topic, ik zit nog in de moestuintjesfase :P
Hoe doe je dat met die kikkererwten?

Je neemt een paar kikkererwten, weekt die een aantal dagen in een schoteltje water, en als je ziet dat ze kiemen dan verplaats je ze naar een bakje met grond.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:27

verootjoo schreef:
Geen fruit gezaaid, maar mijn paastak van dit voorjaar begon in de vaas wortel te schieten en toen heb ik die in de tuin geplant. Hij loopt nu helemaal uit met nieuwe blaadjes enzo :+

Pas maar op die takken komen van de wilg meestal. Dat wordt een enorme boom met hele dikke stam en het slupt water als een malle

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:37

Mandarijnen duren inderdaad een tijdje :j . Mijn moeder en ik gooien ook van alles de grond in (nee, geld groeit écht niet :P ) en zij heeft al een jaar of wat een mandarijntakje, die nu een snoezig klein 'struikje' begint te worden. Ik krijg binnenkort een avocadopit (mams heeft daar ook al zo'n stok met bladeren van) en heb laatst flespompoenzaadjes in de aarde gestopt. Die groeien nu als kool.
Heb ook nog wat meloenpitjes liggen te drogen, die gaan ook eerdaags de grond in.

Vorig jaar gewone pompoenzaadjes gedaan. Kwamen vrij vlot heel grote planten van met mooie gele bloemen. Omdat ze zo groot werden en Ruimte nodig hadden maar buiten gezet. Twee dagen laten...Op. Slakken blieven blijkbaar graag pompoenplant. -O-

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:39

Wat leuk allemaal! Wij hebben op onze bruiloft van alle gasten zaadjes gehad, dus ik heb voorlopig veel te veel liggen om veel te experimenteren, haha. Kan hectares vol planten met 20 verschillende groentes. Enige wat ik zelf heb gedroogd zijn zaadjes van een paprika en een peper uit Kroatië. :) En wat zaadjes van de bruiloft zijn zelfgewonnen zaadjes, zeg maar.

Het lijkt me wel heel tof om mijn eigen avocado boom te hebben. Ik denk dat die het het best zou doen op een warme plek in de tuin, zoals tegen een muur die de warmte weerkaatst? Omdat de teelt van avocado's wat dubieus is qua watervoorziening, lijkt het me echt tof om die zelf te kweken. Vrij van schuldgevoel avocado's eten ;)

En ja, slakken zijn verschrikkelijk! Gelukkig bij mij op de wei valt het mee, dus daar zet ik mijn pompoenen en courgettes. Maar als ik dat hier in de tuin zet... Sla was ook na 2 dagen compleet weg. :')

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:43

Pluizebolpum schreef:
heb laatst flespompoenzaadjes in de aarde gestopt. Die groeien nu als kool.

Voorzichtig met pompoenen! De zaden kunnen gekruist zijn met sierpompoenen en de pompoenen kunnen daardoor giftig zijn.
Als je ze rauw proeft en ze smaken niet bitter dan zijn ze eetbaar.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:55

8nnemiek schreef:
Voorzichtig met pompoenen! De zaden kunnen gekruist zijn met sierpompoenen en de pompoenen kunnen daardoor giftig zijn.
Als je ze rauw proeft en ze smaken niet bitter dan zijn ze eetbaar.

Zover zijn ze gelukkig nog lang niet en ik heb zelf niet zo heel veel met pompoenen, maar toch bedankt voor de waarschuwing! Dan houden we ze gewoon als sierpompoen, áls ze al zo ver komen.

sanne1992

Re: De experimentele zaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:03

Wat een leuk topic, ik heb nog niks uit een groente of wat dan ook gehaald. Maar heb wel wat zaden gekocht in de winkel. En heb vorig jaar zaden gekregen voor mini cactus.

Sinds gisteren alles gezaaid. Nu dus de mini cactus, dille, basilicum, cayenne peper en .... (naam kwijt) staan. Deze week ga ik ook de eerste wortelen zaaien. En heb nog ergens zakjes peterselie liggen. Voornamelijk kruiden, maar mango en avocado lijkt mij ook gaaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:15

Wat enorm leuk, zo'n mini cactus! :) Ik wist niet dat je die kon zaaien, haha. Wel heb ik er gewoon een keer eentje gekregen, en sinds ik die verpot heb groeit ie opeens harder.

Flespompoen lijkt me leuk! :) Nooit geprobeerd eigenlijk, wel een gewone pompoen. Die heeft toen ook één hele erge grote pompoen gekregen.

Het citroenboompje (heel trots op, haha):

Afbeelding

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:19

Ik ook niet, heb dit ook gekregen. Duurt alleen 60 tot 120 dagen voordat je een plantje kan zien.
Mijn geduld wordt op de test gesteld.

Hoe diep zaaien jullie de zaden?

swartbeessie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:18

Afbeelding
Leuk topic!
Mijn zoete aardappel is best een mooi plantje geworden!
Ik heb ook nog een avocadopotje in de grond, benieuwd of het aanslaat (eerst worteltjes gegroeid in water). Heel veel lol, en allemaal (bijna) gratis!

Quir
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:21

Dit vind ik leuk! Heb wel een moestuintje met gewoon gekochte zaadjes, maar ga nu toch ook eens pitjes in de grond stoppen! Vooral citroen lijkt me tof. :))

Avocado lust ik niet zo graag, maar kijkt me ook leuk. :+

Nu wil ik eigenlijk ook een banaan! Haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:33

Afbeelding
Citrus, een citroen en een djeroek poeroet.

swartbeessie
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:38

Ok, nu heel benieuwd wat een djeroek poeroet is - en hoe je eraan komt!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:45

swartbeessie schreef:

Kaffirlimoen. Bij de toko te koop als blaadjes, maar daar kweek je geen plant uit.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:58

De blaadjes niet, maar meestal worden citrusplanten gestekt ipv gezaaid. Gaat ook een stuk sneller. Zo vermeerder ik mijn vijg en druif en frambozen ook :j
Maar echt makkelijk is het niet helaas. En je hebt er een boom voor nodig natuurlijk :Y)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:14

Ja ik! Ik heb een hele tijd geleden een paar random gevonden zaadjes in de grond gestoken en daar kwam ook een klein plantje uit! Helaas wel doodgegaan op zomervakantie, dua weet niet wat het was :(
En een jaartje of 5 geleden een avocadopit geplant. Deze is echt hard aan de groei en al behoorlijk groot <<) ik had alleen wel ergens gelezen dat het zo'n 10 tot 15 jaar kan duren voordat er vruchtjes aankomen, dus nog even wachten. :+ Ik post hier later nog wel een foto!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:58

Oh leuk topic!
Ik ga ook volgen, nu ik eindelijk mooi woon met ruimte en licht voor mijn planten. Ik ben vandaag begonnen met 2 avocado pitten op water te zetten voor het kiemen.

Wat ik me afvraag met de citroen en andere citrusvruchten, gebruiken jullie dan altijd een pit van een biologische vrucht? Of ook gewoon gangbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:04

Ik heb een gamgbare gebruikt, maar biologisch is wel beter. :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:07

Leuk! Ik heb op de mesthoop 2 soorten pompoenen en courgette gezaaid met zaadjes van vruchten uit de supermarkt (biologisch idd). En die groeien prima :j
Verder ook puntpaprika's uit de supermarkt, die plantjes gaan ook heel aardig :)

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:55

Hey wat leuk! Toevallig vandaag een avocadopit en een mangopit in de grond gestopt, hopen dat ze gaan ontkiemen!

Vraagje aan jullie: hoe laten jullie je zaadjes/pitten ontkiemen? Ik heb eerder een avocado project gehad ( :') ) en deze heb ik toen met sateprikkers in het water gehangen. Nu wil ik proberen om hem gewoon met zijn kontje in de natte potgrond te zetten in de zon, en kijken maar wat er gebeurt. De mango heb ik in wen plastic bakje met vochtig keukenpapier gedaan en deze voor het raam gezet. Ik doe maar iets, iedereen doet het weer anders dus ben benieuwd wat voor methodes jullie gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:50

swartbeessie schreef:

Liep er vorig jaar bij de Intra Tuin tegenaan.
Geen makkelijke groeier, heeft heel de winter binnen gestaan en daarna voorzichtig aan de zon laten wennen. Nu staat ie vrolijk te groeien.
Kijk eens bij Vreeken, deze grossiert in leuke pitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 08:56

Set_Elkol schreef:
Oh leuk topic!
Ik ga ook volgen, nu ik eindelijk mooi woon met ruimte en licht voor mijn planten. Ik ben vandaag begonnen met 2 avocado pitten op water te zetten voor het kiemen.

Wat ik me afvraag met de citroen en andere citrusvruchten, gebruiken jullie dan altijd een pit van een biologische vrucht? Of ook gewoon gangbaar.

Weet even niet hoe ik dit goed moet uitleggen.
Denk niet dat de teler grond van 100 jaar oud of meer heeft afgegraven om op te vullen met biologische aarde en daar nieuwe bomen op zet, want dan is ie toch echt een tijdje zonder inkomen.
Wel of niet bespoten is ook een optie maar dat moet je eigenlijk persoonlijk kunnen controleren.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:13

Ik bedoel een onbespoten en onbehandelde vrucht uiteraard inderdaad. Denk dat het wel verschil zou kunnen maken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:19

Ik doe het ook :D Heb ooit een kersenpit in een slootwal gepoot, daar staat nu een grote boom :D
Momenteel heb ik een rode ui geplant, die groeit ook super goed! En ik verbouw wel eens aardappels.