Nieuwbouw huis indeling, tips ideeen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Re: Nieuwbouw huis indeling, tips ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 00:03

Hahahaha 2 dochters .... en daar gaat het ook bij blijven :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 00:06

Maar 2 dochters en 1 badkamer gaat niet altijd goed.Ik heb 2 dochters en hadden 1 badkamer.Ik weet het een luxe probleem.Maar als je toch gaat bouwen is dat misschien wel handig.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 00:57

Afbeelding

Als je hier een bijkeuken in wilt, dan moet je van een andere ruimte meters afsnoepen. Van welke ruimte?

Je zou de studeerkamer een kwartslag kunnen draaien en wat smaller maken, en dan de diepte van het huis benutten tot aan de achtermuur voor een smalle, lange bijkeuken.

Je kunt ook overwegen de hal te verkleinen, de daar ontstane ruimte te gebruiken voor een wasdroogcombi of -toren. De studeerkamer krijgt dan een loopdeur vanuit de hal, zodat tussen de werkkamer en de keuken een toilet en douche gerealiseerd kunnen worden.

Afbeelding

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 01:27

Waarom je keuken niet wat draaien en je huis breder maken. Toen initieel je garage en bijkeuken werden getekend was je oppervlakte ook iets groter toch?

Zoiets eventueel (het kleine vierkantje in de hal zou een toilet kunnen zijn bv.)
Afbeelding

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 10:49

Dank je wel Chubby! Ik denk inderdaad dat we in die hoek moeten gaan zoeken, om daar de bijkeuken ergens te realiseren.
Nu is een studeerkamer op zich geen absolute must. De meiden hebben ieder een eigen slaapkamer waar ze kunnen studeren. In de huiskamer en in de keuken komt een tafel. Op de veranda komt zitruimte en in de schuur bij de paarden willen we een zitruimte maken. Altijd wel een rustig plekje te vinden.
Dus op zich zijn we bereid om die studeerkamer/werkkamer op te offeren. Een grote leefkeuken vinden wij belangrijker.

Iemand opperde ook al om in de schuur een bijkeuken te maken. Ik bedacht me toen dat ik 2 wasmachines heb. 1 voor de gewone wassen en 1 voor de paardenwasjes en vuile overalls en werkkleding van mijn man. Die voor de erg vuile was zou in de schuur kunnen komen. Dan zouden we zelfs daar een simpele douche en toilet kunnen maken. Moeten we nog even uitzoeken of dat vergunning technisch mag zo'n ruimte in een schuur.
Zo'n toilet is altijd fijn als de kinderen nat uit het zwembad komen in de zomer of juist met nat weer met hun paardenkleding en laarzen aan ''even'' naar de wc moeten. Scheelt weer veel vuil in huis :')

Dan is juist een toilet in/bij de hal een erg logische plek i.v.m. visite/makkelijk bereikbaar vanuit huiskamer. Dan hoef ik alleen nog maar een ruimte te maken voor mijn wasmachine en droger.

Ga maar weer eens aan het tekenen ..... :')

Evi84 schreef:
Waarom je keuken niet wat draaien en je huis breder maken. Toen initieel je garage en bijkeuken werden getekend was je oppervlakte ook iets groter toch?

Zoiets eventueel (het kleine vierkantje in de hal zou een toilet kunnen zijn bv.)
[ [url=m/LE2x7S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, dat klopt. Alleen was de aanbouw met garage plat dak, dus één woonlaag. Dat valt dan erg mee in het aantal m3. Als we die ruimte in het huis zelf verwerken komt er een woonlaag en zolder boven. En dan gaat het al snel met het aantal m3. Zodoende kunnen we dus niet hetzelfde aantal m2 van de aanbouw verwerken in het huis.
Maar ik ga de architect inderdaad uit laten rekenen hoeveel breder of dieper we ons huis kunnen gaan maken.

De keuken mag inderdaad breder. We willen er alleen wel echt een tafel met 6 stoelen in kwijt kunnen.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:53

Misschien dom maar waarom noem je de bijkeuken dan niet 2e studeer of zo?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:57

Die laatste oplossing is wel een goede, afhankelijk in hoeverre de schuur van het huis en zwembad af komt te staan. Dan kun je de indeling nu bijna zo laten en maak je een aparte douche/stortbak/toilet in de schuur. Volgens mij is dat vergunningstechnisch geen enkel probleem. En voor je wasautomaat/droger, boven heb je heel veel ruimte dus kun je het ook daar eventueel plaatsen. En dan houd je in de keuken voldoende ruimte voor een grote vriezer.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 13:20

bigone schreef:
Die laatste oplossing is wel een goede, afhankelijk in hoeverre de schuur van het huis en zwembad af komt te staan. Dan kun je de indeling nu bijna zo laten en maak je een aparte douche/stortbak/toilet in de schuur. Volgens mij is dat vergunningstechnisch geen enkel probleem. En voor je wasautomaat/droger, boven heb je heel veel ruimte dus kun je het ook daar eventueel plaatsen. En dan houd je in de keuken voldoende ruimte voor een grote vriezer.

Schuur komt redelijk dichtbij het huis. Ver genoeg er vandaan, maar ook dichtbij genoeg om er even heen te lopen :+ Zwembad in gewoon een Intex opzetbad hoor hahaha. Zou ik wel willen een groot ingegraven zwembad, maar eerst onze centjes maar eens ophalen aan het huis en de schuur en wei :o

Ik heb een nieuw plan :')

In de schuur komt een extra toilet, simpele douche en de wasmachine voor vieze wasjes.
Eerst willen we onderstaand ontwerp laten toetsen. We weten dat de bijkeuken tot hoofdgebouw gerekend gaat worden en dat is wat wij willen (om zoveel mogelijk m2 over te houden voor de schuur).
Kans is redelijk dat het wordt afgekeurd vanwege de vorm nu. Omdat het echt een aanbouw wordt.

Afbeelding

Mocht het niet mogen, dan hoeft de architect alleen de aanbouw weg te halen. Trap blijft op dezelfde plaats, zodat de bovenverdieping niet aangepast hoeft te worden. Die is namelijk helemaal naar onze zin. Het enige dat aangepast hoeft te worden zijn de ramen. Wellicht heeft de architect daar ideeën voor. En er komt een extra deur aan de zijkant.
Nu is daar ook onze oprit dus op zich niet eens een hele gekke plek voor een rechtstreekse deur. Ook makkelijk als ik de was buiten op wil hangen. Die ga ik namelijk rechts van de oprit ophangen.
Wel houden we dan m3 over dus wellicht kunnen we het huis aan beide kanten iets breder maken.
Dit is dan het idee:

Afbeelding

Dit wordt de schuur. Wc, douche en wasmachine komen in een ruimte die we in de werkplaats willen bouwen.

Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:46

Wij hebben in de schuur ook een wasmachine voor de paardenwasjes en een toilet met wastafel.
We hebben daar de optie voor een douche maar nog geen warm water leiding naar toe liggen.

Van de toilet wordt zeer veel gebruik gemaakt. In de winter niet (dan is het planten opslag, haha) maar in de zomer, als we in de tuin zijn, buiten zitten enz dan lopen we niet naar binnen.

Vrienden van ons hebben alles open (muv toilet). Dus geen deuren tussen hal/bijkeuken/achterste halletje enz. Alleen naar de leefruimtes (bij hen naar de leefkeuken).
Dat geeft eens super effect. Doet erg vrij en ruim aan, en die deuren heb je eigenlijk helemaal niet nodig.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 14:40

MarliesV schreef:
Wij hebben in de schuur ook een wasmachine voor de paardenwasjes en een toilet met wastafel.
We hebben daar de optie voor een douche maar nog geen warm water leiding naar toe liggen.

Van de toilet wordt zeer veel gebruik gemaakt. In de winter niet (dan is het planten opslag, haha) maar in de zomer, als we in de tuin zijn, buiten zitten enz dan lopen we niet naar binnen.

Vrienden van ons hebben alles open (muv toilet). Dus geen deuren tussen hal/bijkeuken/achterste halletje enz. Alleen naar de leefruimtes (bij hen naar de leefkeuken).
Dat geeft eens super effect. Doet erg vrij en ruim aan, en die deuren heb je eigenlijk helemaal niet nodig.

Tja daar zeg je wat! Ik heb zelf een hekel aan de deuren in ons huis. We wonen nu in een oude boerderij uit 1850 en overal waar een deur kan zitten, zit een deur. Alleen al in onze keuken hebben we 5 deuren :') Totale benedenverdieping heeft 8 binnendeuren, oorspronkelijk 10, en daarnaast hebben we 2 voordeuren.

De deur van de hal naar de bijkeuken zou weg kunnen. Van de hal naar de woonkamer zou ik dan weer wel houden, maar dan met glas erin. Tussen de woonkamer en keuken willen we schuifdeuren met glas erin om het ruimtelijker te houden. Zullen veel open staan, maar kunnen dicht als de openslaande deuren naar de veranda open staan i.v.m. vliegen.
Washok wil ik een mooie oude houten schuifdeur in, omdat ik mijn was uit het zicht wil hebben.

Van de keuken naar de bijkeuken heb ik ook een schuifdeur gemaakt. Die zou ik wellicht wel kunnen laten vervallen. Ik wil de horizontale hal in de bijkeuken wel leuk maken met ergens een paneeldeur met een krans eraan ofzo.

Wc in de schuur lijkt me echt fijn. Gewoon met vuile laarzen even snel naar de wc bijv.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:45

De deur naar de bijkeuken zou ik dus wel behouden.

Als je een hond of dergelijke hebt kun je die daar even opsluiten om te drogen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:55

Of van die openslaande deuren binnen maken. Kan heel sfeervol zijn en kan je gerust beiden openzetten. Maar mocht er iets zijn kan je ze dicht doen

Edit: let even op 2 deuren tussen keuken en wc....
Dacht dat dat een eis was tegenwoordig. Plus dat je er niet blij van zal worden als iemand lekker heeft zitten poepen en iedereen in de woonkeuken of woonkamer kan meegenieten van de geur