auto wiel breekt af tijdens rijden, wat zijn me rechten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loez

Re: auto wiel breekt af tijdens rijden, wat zijn me rechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:25

TS, staan er adviespunten op je keuringsrapport?
Een fuseekogel mag een bepaalde speling hebben meen ik, maar dan moet dit normaal wel aangegeven worden als advies. Wellicht staat er iets op het keuringsrapport?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:29

Staat de auto nog langs de weg of heb je die weg laten slepen?
Ik mag toch hopen dat de garage hier een fatsoenlijke regeling voor treft. Dit zou niet mogen gebeuren.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 18:13

Auto is opgehaald door garage, ophalen moet ik zelf betalen, volgens verkoper ram ik stoepranden, rijd ik te hard, heb ik drempel te hard genomen en is het daarom afgebroken en de banden liggen dus ook gewoon aan mij want zou uitgelijnd zijn voor aflevering. Hij was niet blij met dat ik bovag gebeld heb en me rechtsbijstand.

Oplossingen vanmorgen:
1 zelf betalen de reparatie
2 inruilen op ford ka van een jaar jonger als deze 1250 bij betalen
3 financiering afsluiten op auto van 5000 euro
4 750 terug krijgen voor deze terwijl ik 1500 heb betaald

Nu is afspraak dat ze het gaan maken en dat ik ophaalkosten betaal en hij de rest maar eerst maar is afwachten of dat echt gaat gebeuren, vertrouw de auto niet echt meer. Hoop dat kennis van me die monteur is hem na komende aflevering wil na kijken

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:14

Zo dan.. De reactie van de verkoper spreekt boekdelen :oo
Als hij meteen zo reageert lijkt het wel alsof hij zelf iets te verbergen heeft. Een eerlijke verkoper denkt nog netjes met je mee.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 18:20

Moet wel zeggen dat de monteur erg geschrokken reageerde en excuses aanbood en zei dat dit niet had mogen gebeuren dus monteur is eerlijker dan verkoper

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:28

Het feit dat de verkoper pislink is omdat je de bovag en rechtsbijstand al hebt ingeseind zegt mij genoeg. Wanneer hij in alle eerlijkheid de auto had gekeurd en verkocht hoeft hij nergens voor te vrezen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:48

Ik ken het verkopende bedrijf niet en kon er ook zo snel geen beoordelingen van vinden op het www. Wat an sich niet ongunstig is want mensen zijn nu eenmaal zo dat van de 10 uitstekende ervaringen er hooguit 1 op het internet komt, een slechte wordt op minimaal 1 site achtergelaten. En soms op alle sites die een ontevreden klant kan vinden.

Je hebt de auto net twee maanden, goed 1000 km mee gereden. Zorg dat je sterk in de schoenen staat als je met de verkopende partij overlegd. Neem als het even kan je vader mee. Of vader en broer en een uit de kluiten gewassen vriend. Niet om te dreigen, wel om te voorkomen dat de verkopende partij jouw probeert te overbluffen want "toch maar een jonge meid".

Die bandenslijtage ontstaat ook niet in honderd meter, maar als het wiel scheef staat kan dat wel relatief vlot gaan. Hoe schever des te sneller deze slijtage, maar des te beter je ook in het stuur zou moeten voelen dat er iets mis is. Maar ja, als het je eerste auto is heb je minder vergelijkingsmateriaal dan wanneer je regelmatig in andere (b.v. huur) auto's rijdt.

Blijft moeilijk op afstand te beoordelen maar lijkt er toch op dat de auto vlot-vlot en geen kosten aan maken door de apk gejast is. Er zijn veel punten die in een staat van "hebben binnenkort aandacht nodig" kunnen zijn. Kom jij met jouw auto voor een APK binnen dan is de kans groot dat de garage zegt "moet gerepareerd worden". Moeten er een nieuwe APK op een net verkochte auto dan kan een wat minder secure garage daar wat makkelijker in zijn zal ik maar zeggen.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 21:09

Heb nergens naam van garage genoemd volgens mij. Heb er ongeveer 4000 km mee gereden. Is niet eerste auto van me, vorige was opel corsa die ik vier jaar gehad heb en daarvoor een mitsubitsu carisma die ik zes jaar gehad heeft, deze heeft minder motervermogen dus rijd er niet zo hard mee, nooit harder dan 100 op snelweg. Ben voor dat scheef afslijten maandje terug al langs geweest toen hebben ze wielen bij gesteld met als gevolg nu dat andere kant weer verder afsleet.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:46

Toen hadden ze het dus al moeten weten. Laat je rechtsbijstand het maar uitzoeken - die moeten dit netjes voor je op kunnen lossen. Van je garagehouder moet je het zo te horen niet hebben...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:46

SandravdB schreef:
Heb nergens naam van garage genoemd volgens mij.

Jij niet, Google wel

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:21

Babsiej schreef:
jibberjabber schreef:
Tijdens de APKeuring had de speling van de fuseekogel gecontroleerd moeten worden (en nee, daar hoeft hij niet voor uit elkaar om dit te checken). Je kunt de garage die de APK heeft uitgevoerd gewoon aansprakelijk stellen. Deze auto had op het moment van keuren geen goedkeuring mogen ontvangen. Laat je niet afschepen door de garage. Neem contact op met de RDW en dan gaat het balletje vanzelf rollen. Succes.

Maar dat is misschien gedaan en heeft TS idd te diep door kuilen etc gereden.

Ik suggereer hiermee niets maar ik ben erg benieuwd hoe je dus alles moet gaan bewijzen.

Binnen 6 maanden ligt de bewijslast omgekeerd.
De garage moet bewijzen dat TO door een diepe kuil is gereden.

Anders moet de garage het gebrek vergoeden omdat de wet dan uitgaat van een verborgen gebrek.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:42

SandravdB schreef:
Heb nergens naam van garage genoemd volgens mij. Heb er ongeveer 4000 km mee gereden. Is niet eerste auto van me, vorige was opel corsa die ik vier jaar gehad heb en daarvoor een mitsubitsu carisma die ik zes jaar gehad heeft, deze heeft minder motervermogen dus rijd er niet zo hard mee, nooit harder dan 100 op snelweg. Ben voor dat scheef afslijten maandje terug al langs geweest toen hebben ze wielen bij gesteld met als gevolg nu dat andere kant weer verder afsleet.

\is het geen schade auto?
Heb ooit eens meegemaakt dat een auto idd elke 8 weken nieuwe banden moest, later bleek dat de auto schade had gehad en wel zodanig dat het nooit meer helemaal recht was, waardoor de banden dus zo snel versleten waren.

Een rapport waarin vermeld staat of je auto wel of geen schade heeft gehad kun je tegen kleine betaling opvragen bij de rdw

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 22:46

Gooiske schreef:
SandravdB schreef:

Heb ooit eens meegemaakt dat een auto idd elke 8 weken nieuwe banden moest, later bleek dat de auto schade had gehad en wel zodanig dat het nooit meer helemaal recht was, waardoor de banden dus zo snel versleten waren.

Een rapport waarin vermeld staat of je auto wel of geen schade heeft gehad kun je tegen kleine betaling opvragen bij de rdw

Daar heb ik dus inderdaad mijn twijfels over omdat achterdeur op vreemde manier dicht gaat, net of daar toch ergens een buiging ofzo in zit. Hoop gewoon dat het nu opgelost wordt zonder al teveel kosten voor mij zodat ik hem eventueel zelf ergens anders in kan ruilen over tijdje of dat ik hem na ophalen nog even na laat kijken door kennis die automonteur is, ben vertrouwen in auto best wel kwijt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:53

Dit is de reden dat ik altijd een vriend meeneem die een potentiele auto even door de apk knalt (gewoon alle punten checkt) voordat ik zoon ding koop. Liefst zelfs de brug op.
Heb al eens een auto gekocht waarvan vrienden ook zeiden dat het een gevalletje 'op goed geluk afmelden' en hopen dat er geen steekproef komt. Slager keurt zn eigen vlees enzo.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 23:58

SandravdB schreef:
Gooiske schreef:

Daar heb ik dus inderdaad mijn twijfels over omdat achterdeur op vreemde manier dicht gaat, net of daar toch ergens een buiging ofzo in zit. Hoop gewoon dat het nu opgelost wordt zonder al teveel kosten voor mij zodat ik hem eventueel zelf ergens anders in kan ruilen over tijdje of dat ik hem na ophalen nog even na laat kijken door kennis die automonteur is, ben vertrouwen in auto best wel kwijt

Bij twijfel zou ik toch zo'n rapport opvragen, sta je net wat sterker, mocht het wel tot een zaak komen, en de kosten wel hoog oplopen, wanneer blijkt dat de auto inderdaad fors in elkaar heeft gezeten en niet goed daarna hersteld is, mogen die kosten niet op jou verhaald worden, misschien heeft garage deze auto zelf wel opgekocht als wrak en opgeknapt en geen goed werk verricht.
Ook auto's die total loss zijn verklaard worden opgekocht en hersteld en doorverkocht.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:22

Pfff jeetje mina... Die reactie en opties zeggen mij al genoeg.
Ga alsjeblieft niet voor een ford ka. Menig Kaatje is zo rot als iets...

Ik hoop dat je er uit komt! Dit moet echt niet kunnen zo!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 09:40

Ka uit dat jaar kan ik ergens anders voor minder kopen

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:48

SandravdB schreef:
Ka uit dat jaar kan ik ergens anders voor minder kopen

Dat zoiezo, maar 90% van de Ford's Ka die bij mij op de zaak komen om te keuren is echt mega afkeur. Rotte dorpels enzovoorts. Bijna flinstone auto's :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:44

De enige goede Fords zijn die blauwe met een wit dak. :+

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:36

Rex_Rolfo schreef:
SandravdB schreef:
Heb nergens naam van garage genoemd volgens mij.

Jij niet, Google wel

Snap de toegevoegde waarde hiervan aan dit topic niet :7

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:40

Brrr, dit soort bedrijven. Had het zelf toen ik met een 2de hands auto stil stond na 1wk (zonder auto) weg te zijn geweest en accu leeg bleek. Ik belde ze op, eerste opmerking was "accu is geen bovag", tweede opmerking was "ja, een auto kun je ook geen weken stil zetten, dat weet iedereen." (Had alleen gezegd dat het na de vakantie was, niet dat het maar 7dgn was geweest).
Bij mij was het alleen een accu, prima nog te betalen dus. Maar in jou geval zou ik flink beslagen ten ijs komen en je niet de kaas van het brood laten eten!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 12:12

Garage heeft me vanmorgen gebeld, aandrijfas en stabilisatiestang zijn ook kapot, en rem was vast geschoten waardoor remblokje erge slijtage heeft, remblokje zou voor eigen kosten zijn of ik die gemaakt wilde hebben, gezegd dat dat goed was. Auto zou vandaag klaar zijn, ze blijven erbij dat ik er te lomp mee gereden heb.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 19:02

Auto is opgehaald, 230 eigen kosten, daarna op brug gezet bij kennis van me, fuseekogel die vervangen was zat gewoon dus speling op. Dat is door kennis opgelost, ook speling op beide achterwielen wat opgelost is door die kennis, die heeft hem verder ook nagekeken voor me zodat ik weet dat hij nu veilig is.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:11

230 euro voor een remblokje?!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 19:11

En manuren denk ik?