Welke planten/bomen wil jij ooit nog in je tuin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:06

Ibbel schreef:
Paulownia tomentosa - die staat al jaren op mijn wishlist. Heel Parijs staat er vol mee.
Ik zou 'm best kwijt kunnen, maar eigenlijk zijn ze niet zo goed bestand tegen ons klimaat. Nog even wachten op wat meer global warming...

Jouw bomen heb ik allemaal al :P

Cayenne's bomen hebben we ook.

En vorig jaar 2 AnnaPaulowna's neergezet in de hoop dat t goed zou gaan. Helaas bij beide de top bevroren en erg twijfels of ze eigenlijk nog wel leven. Nog weinig knopvorming te zien.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:09

Ik zou graag twee frambozen struiken in mijn tuin willen (een vroeg en een laat bloeier).
Heerlijk! Maar helaas heb ik geen ruimte voor twee Woekeraars :P

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:15

Ibbel schreef:
Paulownia tomentosa - die staat al jaren op mijn wishlist. Heel Parijs staat er vol mee.
Ik zou 'm best kwijt kunnen, maar eigenlijk zijn ze niet zo goed bestand tegen ons klimaat. Nog even wachten op wat meer global warming...

Ik heb hem al jaren in de tuin. Toevallig ben ik bezig om de zaden te kweken. De boom zelf staat bij ons al ruim 40 jaar in weer en wind en doet het zeer goed. Wel is het zo dat de jongere boompjes beschermd moeten worden voor de vorst. Ik adverteer momenteel de zaden voor de verkoop maar zodra het bomen a 1 a 2 meter zijn zal ik deze ook plaatsen.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:24

@ibbel

Afbeelding

Hier een heel klein stukje van onze boom. Als hij in mei in bloei staat zal ik hem in zijn geheel sturen naar je.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:32

Dorine92 schreef:
Ibbel schreef:

Die wil ik ook. Ook omdat die boom de Anna Paulownaboom heet en ik woon in Anna Paulowna. Maarja ik zet alleen dingen die in klei kunnen en op de (zee)wind. Magnolia is hier dus ook geen optie helaas. Net als rhododendron en al die dingen die zo mooi bloeien. Gelukkig bloeien abrikozenbomen en amandelbomen ook prachtig en die heb ik wél

Zie bericht @ibbel. Ik woon redelijk vlakbij anna paulowna en hier ook kleigrond dus. De boom doet het er perfect op bij ons. Uiteraard altijd welkom om te komen kijken als hij in bloei staat as mei.

@lente dat klopt idd. Heb jij aan je boom de donkerbruine zaaddozen al zitten? Weet niet hoe oud die van jullie is, maar begin mei komt er verandering in de boom. Dan begint hij met de bloemen. Na de bloemen komt pas het blad tevoorschijn.

KarmaChansy

Re: Welke planten/bomen wil jij ooit nog in je tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:38

Ik wil graag een kersenboom en een olijfboom <3

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:39

Een japanse sierkers/prunus boom vind ik nog altijd de mooiste boom ooit. Zou het geweldig vinden om die in mijn tuin te hebben.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:43

Die magnolia is echt prachtig! En dat pampasgras van mossel ook. Dat had ik nog nooit eerder gezien, maar vind het echt heel erg mooi, die komt zeker op mijn lijstje. Olijfboom vind ik ook wel mooi, dat past daar wel bij denk ik.
Maar veel fruitbomen/ struiken of noten lijkt me ook heel leuk.
Zo'n knalrode amberboom vind ik ook heel mooi.

Onze hele tuin is alleen nog maar gras. Dus mag alles nog zelf bedenken.
(En betalen ;( )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 03:03

Ik ben zo jaloers op de mensen die mijn 3 favorieten in hun tuin hebben :')

Ibbel, ik heb de Paulownia Tomentosa even gegoogled want ik kende hem niet. Prachtig zeg! Lijkt wel een flinkerd te worden :P

Tinkertreas: Mijn voorbeeldfoto van de Japanse Esdoorn is wel flink groot hoor. Wij zouden hem een stuk kleiner willen. Met 50/60 cm zou ik al heel blij zijn <3 Mocht je die van jou ooit kwijt willen.... O:)

Neon: 40 cm per dag? :wow: Heeft het onkruidgenen? :') Dat is echt bizar zeg! Ik vind ze prachtig maar dan idd toch maar niet!

NatasjaVE: Dat is ook de reden waarom ik geen Magnolia wil, hoe mooi ik ze ook vind. Je hebt er nog geen 2 weken plezier van en daarna mag je ruimen. Ze zijn prachtig maar vooral bij een ander :D

Oh ja, en ik zou heel graag een druif willen :P Maar ook dat is een woekeraar :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 03:38

Hahaha, ja een van onze buren heeft een hele grote in de voortuin staan. Prachtig op dit moment. Ik geniet er nu veel meer van :')

Blauwe regen hebben wij overigens ook in de tuin staan. Hoop dat hij dit jaar voor het eerst gaat bloeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 05:08

Magnolia vind ik ook echt heel gaaf. Maar alle rotzooi die het ook geeft. Gelukkig staat er in onze straat een hele mooie en daar geniet ik telkens als ik erlangs kom van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 06:12

Kleine rode esdoorntjes worden vanzelf groot. Die op je foto heb ik in de voortuin staan. Nu een mooie volle grote struik. Idem olijf, al is die nog mini klein. Blauwe regen heb ik nu net gepland tegen de achterschutting.

Grappig dat iedereen magnolia zo leuk vindt. Ik vind dat dus echt armoe bomen. Even heel grote bloemen en voor de rest een in mijn ogen lelijke boom. :+

Weinig eisen hier, ooit zou ik wel weer zwarte bamboe willen hebben. Wel gehad maar heeft helaas destijds de verhuizing niet overleefd een polvormige niet woekerende bamboe met mooie zwarte stengels. Of maar geen plek van die mega bamboe die meters hoog wordt met armdikke stengels als een soort bos. Gezien in vietnam zo mooi. <3 pampa gras met roze pluimen zou ook wel kunnen. :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 06:28

Ik wil ook heel graag een magnolia, maar loop idd een beetje tegen de bloeitijd aan. Maar misschien ga ik nog wel een keer overstag, moet zeggen dat ik de stam op zich vaak ook al mooi vind.

Prachtige bomen komen hier voorbij!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:01

Misschien heeft iemand hier nog een tip voor mij, ik zoek een bodembedekker met bloemetjes (liefst wit, roze, blauw of paars) die ook in de schaduw kan (van ochtend tot 13 uur zon). Ik heb dus helemaal geen verstand van planten, maar dat pampagras wil ik ook wel achterin de tuin naast mn bamboe :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:28

campanula portenschlagiana?

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:51

Kijk zoiets als bovenstaand zoek ik ook. Ben inmiddels heel blij met de vaste grote planten in de tuin (vorig jaar tuin helemaal aangepakt) maar heb nog veel tussenruimte tussen de planten en daar maken de katten uit de buurt dankbaar gebruik van. Ik wil dus graag een bodem bedekkende plant. Liefst 1 die wintergroen is. Dat is campanula niet toch? Bloemetjes mag maar is geen must. Tuin is in de zomer halfschaduw, in de winter vooral schaduw.

En verder wil ik nog een andere leuke kuipplant. Het boompje wat ik in mijn grote pot op het terras had staan heeft de winter niet overleefd. Iets wat weinig onderhoud vraagt, en winterhard is. Ik denk dat het weer een hortensia wordt (heb ik in een andere pot ook staan) of heeft iemand anders nog een leuk idee?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:51

Die heb ik ook bloeit lang en mooi en niet kapot te krijgen. Leuke bloempjes. Heb je in verschillende kleuren trouwens, ook in wit roze enz.

Nee klopt is idd niet wintergroen helaas, :n

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:52

Maar niet stuk te krijgen is wel een pre. Ik vind tuinieren leuk maar echt groene vingers heb ik niet.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:55

Ik heb iets in de achtertuin staan, zal vanmiddag foto maken als ik er aan denk.
Geen idee meer hoe het heet, maar die is wintergroen en bodembedekker met leuke bloemetjes :)

Campanula heb ik gisteren gekocht en in mn voortuin border geplaatst :)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:55

Afbeelding

Deze bedoelde ik ♡

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:09

SusanH schreef:
Liefst 1 die wintergroen is. Dat is campanula niet toch? Bloemetjes mag maar is geen must. Tuin is in de zomer halfschaduw, in de winter vooral schaduw.

Jawel hoor. Blijft de hele winter groen. Hier wel tenminste.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:12

Wij hebben ook wel een boel fruitbomen en een haag van mei/sleedoorn. De kersenboom staat op het punt te ontploffen en ik hoop zo dat er geen vorst meer komt!

Qua kruiper is de wilde aardbei ook leuk. Kun je ook je paarden mee verwennen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:27

Chubby schreef:
Qua kruiper is de wilde aardbei ook leuk.

Die kan ik opsturen. Althans, stekken er van.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:32

Daar heb ik er ook zat van...woekerd overal doorheen ;(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:34

Nou idd ooit 1 aardbeienplant in een moestuinbak gehad. Nooit weer. Wat een gedoe om weg te krijgen.

Campanula staat genoteerd!