Schatting kosten van meerwerk nieuwbouwhuis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:15

Ik vermoed dat de zolder niet geschikt te maken is als slaapkamer.

de hoogte van 2,5 meter wordt alleen bereikt als je precies in het midden staat. Als je op de zolderplattegrond kijkt is de hoogte 90 cm uit de nokken nog maar 1,50. Het dak loopt heel schuin af naar beneden.
De slaapkamers op de 1e verdieping zijn ook al dakkapellen en die zijn ook niet al te groot.

(check de plattegrond 1e verdieping, daar zie je 1,50 staan net boven en onder de dakpannen, dat houdt in dat de hoogte op dat punt ook maar 1,50 is)

De bouwer moet bouwen conform bouwbesluit en ik vermoed dat de zolder daar niet aan voldoet als 3e slaapkamer, alleen als vliering om rommel op te slaan en de CV ketel te plaatsen.

Jessica_R

Re: Schatting kosten van meerwerk nieuwbouwhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 10:55

@ingvdh, klopt wat je zegt. Ik ben ook al binnen geweest bij dezelfde woning als deze maar die al wel gebouwd is en de ruimte in de slaapkamers op dr 1e verdieping viel me alles mee ;) en opzich zijn we voorlopig nog maar met zn 2. We zijn 23 allebei en als we kids zouden krijgen worden het er max. 2 (ook al heb je daar niet altijd wat over te zeggen :') ). De derde slaapkamer is dus ook geen absolute must. Maar als t zou kunnen is het huis in principe "toekomstbestendig"

Afbeelding

Deze ruimte zou ontstaan bij het plaatsen van een standaard hoogte dakkapel. De lengte zouden wij dan 4m willen. Dan krijg je een ruimte van 2.60 x 4 m die overal minimaal 2 m hoog is (grotendeels 2.20, zie tekening)

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:14

Ik gok dat je toch echt even af moet wachten, wij hadden een aanbouw 1,20 erbij, € 12.500,-, stompe deuren € 5.000,-, keuken bijleggen € 7.500,- en dan viel de rest zoals extra stop contacten/lichtpunten en div. andere dingen weg tegen het minderwerk zoals het laten vervallen van het toilet/badkamer etc.
Voor het minderwerk moet je je niet rijk rekenen want daarvoor krijg je niet veel terug _O-

Om nog maar niet te spreken over hoeveel geld er nu nog in gaat na oplevering :')

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:16

Ik begrijp dat de woning nog niet in aanbouw is. Hier in België mogen de klanten zelf de indeling van de badkamer kiezen, mits er inderdaad niet te veel bewogen wordt met het toilet zodat de afvoer slecht komt. Maar als ik je schets zie, mag dat geen probleem zijn. Je mag rekenen dat je ongeveer een meter wc-afvoer kan verlopen in de chape. Wastafel, douche en afvoer wasmachine verplaatsen mag normaal geen meerprijs zijn, dat zou ik fout vinden. Wordt hier in België geen meerprijs voor gevraag, maar geen idee hoe dat dit in Nederland verloopt.

Ik zou gewoon aan de firma vragen om een trapgat te voorzien in betonplaat tussen verdieping en zolder. Mag normaal geen meerprijs zijn omdat ze hier ongeveer 3m² minder beton moeten uitvoeren. Die trap zou ik achteraf zelf laten plaatsen. Behalve als je een betontrap wilt, die moet je wel door de aannemer laten storten. Al zou mijn voorstel hier zijn om zelf een trappenbouwer aan te spreken en een houten trap te laten plaatsen. Dan kan je nog kiezen of je die later plaatst als het budget wat krap is. Willen jullie van de zolderverdieping een leefruimte maken? Bv een extra slaapkamer? Houdt hier wel rekening mee dat er dan hier ook chape moet geplaatst worden en dat dit ook een meerprijs is. Ook moet je denken daar voorzieningen toe zoals een extra radiator, al denk ik dat dit geen probleem is omdat de cv al boven staat.

Cv verplaatsen kost hier in België geen geld, alleen zien dat de cv wel op een plaats wordt gezet waar je makkelijk met alle leidingen van de collectoren weg kan.

Dan de dakkapel, houdt er rekening met dat in die meeste gevallen wel vergunningsplichtig is en dat je hierbij een architect te pas gaat moeten laten komen. Zo'n dakkapel is wel een vrij grote aanpassing aan je dak en dakconstructie. Dit gaat niet goedkoop zijn. Is er geen mogelijkheid om dit op iets langere baan te schuiven of moet dit onmiddellijk gebeuren?

Heb je een snede waar de dakconstructie ook staat op getekend? Want de manier hoe jij de dakkapel plaatst op de schets, kan ik voor 90% zekerheid zeggen dat je idee niet uitvoerbaar is. Ingevdh gaf hierboven haar vermoedens al op en ik vrees dat ik haar ga moeten volgen.

Ben je in het kijkhuis ook op de zolder geweest?

Volgens mij is dat 'vals' plafond op de zolder dat je bedoelt, een trekker van het dak. En als dat daadwerkelijk zo is, mag je deze absoluut niet verwijderen of je dak valt uiteen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:20

In dat geval zou ik ook eerst informeren bij de gemeente of dit uberhaupt wel mag en constructie technisch wel mogelijk is, naar het feit dat zo'n brede dakkapel echt niet mooi wordt in combinatie met de kleine kapelletjes van de slaapkamers.

Hou er wel rekening mee dat mocht je ooit gaan verkopen deze nieuwe ruimte niet als zijnde slaapkamer meetelt ivm de afmetingen.

edit, een vaste trap naar zolder heeft natuurlijk wel meerwaarde tov een vlizotrap.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:26

Onze badkamer casco kregen wij dusdanig weinig voor terug dat we voor dat bedrag nog niet eens het sanitair los konden kopen. Wij waren gunstiger uit door het in de bouw mee te nemen.

Stopcontacten en loze leidingen.... als je daarvoor een bekende kan vragen scheelt dat veel geld. Inslijpen is zo moeilijk niet.

Vergeet 1 ander belangrijk iets niet....
Hoe meer je meteen met de bouw laat doen, hoe meer er klaar/af is als jij de sleutel krijgt en hoe minder je zelf hoeft te gaan regelen met aannemers etc. Dit kan aanzienlijk veel tijd schelen als je niet te lang met 2 huizen wil zitten. Je hypotheek gaat namelijk wel al in aan het begin van de bouw/wanneer ze de grond "opleveren". Je hebt dus de hele tijd al dubbele lasten.

Jessica_R

Re: Schatting kosten van meerwerk nieuwbouwhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 12:16

Bedankt allemaal voor de input!
We wonen allebei nog thuis dus dubbele lasten hebben we gelukkig niet!