Elektrische Fiets

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gooiske

Re: Elektrische Fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 00:31

Ik zou hem trouwens sowieso laten verzekeren, heb zelf voor ca 55 euro per jaar een verzekering bij Unive lopen.
Erg fijne verzekering, hulp bij pech en het herstellen kost je dan maar 25 euro per gebeurtenis.
De Sparta ION die ik dus niet prettig vond is gestolen, en heb toen de nieuwwaarde uitgekeerd gekregen.
Daarvan de Gazellle Orange C7 gekocht, door omvallen en valpartij was het display kapot gegaan kost je anders toch 125,- euro, nu was ik voor 25 euro klaar, is al 2 x gebeurt.

Mijn moeder heeft ook een Gazelle die ik ook verzekerd heb voor haar, mijn zoon is er toen mee op een auto geklapt, fiets total los, zonder problemen ook nieuwe fiets kunnen kopen, eigen risico 25,- euro.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 00:41

Ik volg even

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 01:11

Ik heb sinds vorig jaar de batavus diva e-go en ben er nog steeds super blij mee :j
Toen samen met mijn moeder gekocht en omdat we dus 2 fietsen kochten, een hele mooie korting en extra's gehad!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:54

in de fiets zit een computer, welke via het schermpje te bedienen is. Hierin kan je (bij google-en naar een handleiding) via de instellingen een aantal opties wijzigen. Waaronder de maximale snelheid. De fiets is af fabriek begrensd bij ca 25 km. Dit kan ook 23 of 27 zijn, dat luistert blijkbaar niet zo nauw. Maar je kunt hem zelf dus omhoog schroeven. Wel rekening houden dat het wettelijk max 25 km mag zijn en dat je ook te maken hebt met een garantie. Men kan de computer uitlezen waarmee de geschiedenis is terug te halen. Is dan te zien dat je de motor hebt opgevoerd, dan vervalt de garantie - logisch!
Hij is in te stellen tot zo'n 40 km per uur, maar dat kan de versnellingsnaaf niet aan, je kunt het dan niet meer bij trappen :) En uiteraard is de actieradius ook veel minder.

Omdat we beiden dezelfde fiets hebben, is juist het stukje bijstellen van de snelheid ideaal, omdat je dan bij samen fietsen ook werkelijk even snel rijdt en niet de ene hoeft in te houden voor de ander. Als we samen fietsen, fietsen we voor de lol en hoeft het allemaal niet zo snel, dan zo'n halve sterkte en rustig gangetje toch een heerlijk eind fietsen :)

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:08

Let goed op de acceradius (schijf ik dit goed?) hoe zwaarder de stand hoe minder je met een volle accu kunt fietsen. Het zou handig zijn als je je heen en terug reis kunt doen zonder op te laden.

Ik zou eerst eens wat fietsen met verschillende moteren uitproberen. De een vind midden fijn, de ander voor en de ander achter.. Verder zou ik vast bedenken wat voor een fiets je wilt (maakt keuzes ook al wat makkelijker) Wil je bijvoorbeeld een transportfiets of juist meer een sportievere fiets? (cortina heeft mooie transport fietsen!)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:17

Ik lees ook mee, ik wil vanaf mijn nieuwe woonplaats gaan fietsen, 16km enkele reis.. polder, altijd tegenwind, electrische fiets dus :+
Ooh hier is fietsplan mogelijk :j Nog niet verder in verdiept over de prijzen/mogelijkheden.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:51

Ik heb sinds een paar dagen een tweedehands sparta damesfiets.
Ik ben er erg tevreden mee, vlieg als een speer over het fietspad :=

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 23:28

Ik wil dit topic toch nog even een schopje geven.
Ik ga ook op zoek naar een elektrische fiets. Tips zijn natuurlijk welkom, waar moet ik op letten, wat voor accu etc. :=
Ik ga binnenkort eerst maar testritjes maken. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 23:31

Fiets er ook mee zonder dat accu aan staat, mocht je inschattingsfout maken en accu onderweg leegrijden, dan wil je wel nog thuis kunnen komen. Er is nogal wat verschil in hoe zwaar deze fietsen trappen zonder werkende hulpmotor.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 23:32

tamary schreef:
Fiets er ook mee zonder dat accu aan staat, mocht je inschattingsfout maken en accu onderweg leegrijden, dan wil je wel nog thuis kunnen komen. Er is nogal wat verschil in hoe zwaar deze fietsen trappen zonder werkende hulpmotor.

Goede tip!
Mijn moeder heeft inderdaad een elektrische fiets waar niet gewoon mee te fietsen is. Zo zwaar. :=

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 00:00

Ik heb een Sparta Lola jo.
Erg tevreden mee omdat deze er totaal niet uitziet als een elektrische fiets. Dat vond ik wel belangrijk als student.

Idd verzekeren. Ik heb het bij unigarant verzekerd.
Ze hadden mijn fiets vernield met schade van dik 500 euro. Super netjes vergoed door unigarant.
Betaal €6 premie per maand en krijg de eerste 3 jaar nieuwwaarde

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 01:11

Ik heb een Gazelle miss Grace en ben er erg tevreden over! Heb er een grotere accu bij gekocht. Binnenkort ga ik er wel een verende zadelpen in laten zetten omdat ik toch wel iets vering miss met hobbels.
De fiets heeft ook een handig knopje voor als je met de fiets aan de hand loopt. Als je die indrukt gaat de ondersteuning aan en is het minder zwaar met de fiets te lopen.

Voor ik bij de miss Grace kwam eerst de Cortina u5 aangeschaft maar daarmee alleen maar problemen met de ondersteuning die het telkens niet deed. De fiets is terug gegaan naar de fabriek en vervolgens ben ik bij de miss Grace uitgekomen. Van de fietsenboer hoorde ik dat ze meer problemen hadden met Corina en ze deze voorlopig ook daarom niet meer gingen verkopen.

Heb m'n fiets verzekerd voor 3 jaar tegen schade en diefstal bij de ANWB. Gelukkig nog geen gebruik van gemaakt.*klopt af*

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:07

ik heb een diets van cranenbroek. ik ben voornamelijk daar uit gekomen omdat je daar voor mijn gevoel meer kreeg coor een goede prijs en se goed en fijn fietsen :j

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:45

tomklover schreef:
Ik heb een Gazelle miss Grace en ben er erg tevreden over! Heb er een grotere accu bij gekocht. Binnenkort ga ik er wel een verende zadelpen in laten zetten omdat ik toch wel iets vering miss met hobbels.
De fiets heeft ook een handig knopje voor als je met de fiets aan de hand loopt. Als je die indrukt gaat de ondersteuning aan en is het minder zwaar met de fiets te lopen.

ik heb die fiets ook, maar dat knopje heb ik nog niet gevonden, waar zit dat?
Ik vind het een loeizware fiets en kan moeilijk opstappen, ga op zoek naar een soort elektrische vouwfiets met lage instap (heb een versleten knie)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:53

Tomklover, ik wilde eigenlijk wel naar een Cortina ook kijken, maar twijfelde al over de kwaliteit.
Ik heb nu een normale fiets van Cortina, maar deze fietst zo zwaar. :=

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:55

Wat de positie van de motor betreft, dat is echt heel persoonlijk. De één vindt een middenmotor fijn, de ander een voorwielmotor. Kijk eens of er bij jou in de buurt proefritdagen worden georganiseerd. Dan kun je een aantal fietsen uitproberen.

Kijk in ieder geval naar de actieradius van de fiets en ook naar wat een nieuwe accu kost (of wat het reviseren van de accu kost).

Mijn vorige fiets had een middenmotor en mijn huidige (tweedehands van onbekend merk)) een voorwielmotor. Ik vind persoonlijk die met middenmotor het meest stabiel. Met gladheid ga je met elke fiets wel onderuit als je niet uitkijkt en met regen heb ik nog nooit last gehad van wegglijden van de fiets (bij geen van de twee fietsen).

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:02

Ik heb twee weken geleden een Stella Livorno gekocht. Hij moet nog geleverd worden. Deze heeft een voorwielmotor. Ik ben heel benieuwd, hij is ter vervanging van mijn auto en ik ga er zo'n 30km per dag mee fietsen, 5 a 6 dagen in de week.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:06

Ik heb de Giant van mn moeder met voorwielmotor. Hij is al iets ouder, maar ze durfde niet meer te fietsen en hij werd alleen nog uitgeleend. Ik wilde vanwege reuma meer fietsen en dat lukt hier beter mee. Ik kan nog steeds niet heel erg ver of hard, maar gaat prima zo elke dag naar de paarden 5 km verderop. Ik fiets ong 18/22km pu.
Hij is wel een beetje aan het haperen, dus heb afspraak staan om hem vanmiddag weg te brengen. Ik denk eerder gebrek aan onderhoud, dan iets ernstigs.
Zonder motor wel gefietst, maar dat is geen doen, loodzwaar.
Ik had zelf altijd een mountainbike en nog nooit een echte damesfiets gehad met tassen etc, maar het is super handig.
Ik heb wel meegekregen dat je de accu niet leeg mag laten worden en hem echt niet lang moet laten stilstaan. Dus een hele winter wegzetten met een volle accu kan toch nadelig zijn.

Ik kan er ruime tijd mee fietsen, want fiets dus niet ver. Exacte km's weet ik niet.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:00

Sowieso in de winter je accu binnen bewaren. Door kou gaan ze sneller achteruit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:41

Als diefstalpreventie is accu binnen bewaren ook handig. Als ze dan in de schuur inbreken, moeten ze eerst 300+ euro gaan investeren om een verkoopbare fiets te hebben.
En inderdaad ook kou is funest voor accu's, maar het koelt zo'n 9 maanden per jaar 's nachts meer af dan je denkt, dus altijd binnen is simpelste.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:55

Morrie schreef:
Ik vind het een loeizware fiets en kan moeilijk opstappen, ga op zoek naar een soort elektrische vouwfiets met lage instap (heb een versleten knie)

Dan kan ik je de Silent Force aanbevelen, Morrie :j
Een lichte maar toch stevige en stoere vouwfiets.

Ik heb hem sinds een week of zes, heerlijk ding, zelfs zonder ondersteuning!

Heb ook verschillende "grote" fietsen uitgeprobeerd, maar ben toch hierop uitgekomen en ben er heel blij mee.

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:26

@YellowGray Mag ik vragen wat jij betaald hebt voor de Stella Livorno.

Ik ben een paar weken geleden geweest voor een proefrit, maar kreeg dezelfde prijs als toen in de brochure stond (weken daarvoor al thuisgekregen) en tijdens de actieweek zou er 640,00 euro korting zijn. Ik kwam welgezegd op 20,00 euro korting uit en kon mijn fiets ook niet inruilen, wel dat volgens de reclame wel zou kunnen. Dus twijfel nu heel erg.

Maar de fiets fietste wel heel lekker.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:28

Shirley schreef:
Morrie schreef:

Dan kan ik je de Silent Force aanbevelen, Morrie :j
Een lichte maar toch stevige en stoere vouwfiets.

Ik heb hem sinds een week of zes, heerlijk ding, zelfs zonder ondersteuning!

Heb ook verschillende "grote" fietsen uitgeprobeerd, maar ben toch hierop uitgekomen en ben er heel blij mee.

tnx Shirley, ik ga eens op onderzoek uit!

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:39

12rebel schreef:
@YellowGray Mag ik vragen wat jij betaald hebt voor de Stella Livorno.

Ik ben een paar weken geleden geweest voor een proefrit, maar kreeg dezelfde prijs als toen in de brochure stond (weken daarvoor al thuisgekregen) en tijdens de actieweek zou er 640,00 euro korting zijn. Ik kwam welgezegd op 20,00 euro korting uit en kon mijn fiets ook niet inruilen, wel dat volgens de reclame wel zou kunnen. Dus twijfel nu heel erg.

Maar de fiets fietste wel heel lekker.

Uit mijn hoofd dacht ik 1599,- (bon ligt thuis). Daarvoor kreeg ik 8 versnellingen erbij terwijl dat eigenlijk duurder zou zijn (maar dat zullen ze wel standaard aanbieden?).

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 11:48

Inderdaad is met 8 versnellingen en de zwaardere accu. Ik kon hem krijgen voor 1579,00 terwijl de normale prijs 1599,00 is. Ze verhogen dus eerst de prijzen in de winkel, geven dan een aanbieding en waar het dan eigenlijk op neerkomt is dat je een korting van 20,00 euro krijgt. pfff.

Ik heb overigens ook op een Sparta Marathon gereden met 7-versnellingen, die kwam op 999,00 euro en die reed ook heel lekker. Beide zijn met voorwiel motor.