Welke makkelijke planten in huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:46

haha
Orchideeën lukt mij ook niet.

Ik weet zijn naam niet, een soort palmachtige plant maar dan met meerdere kruinen.
Heel bekend maar ik weet niets van plantennamen :+
Die heb ik ooit van oma gekregen 20 jaar terug. Die doet het dus nog steeds.

opgezocht
deze
https://www.123kamerplanten.com/verzorg ... /dracaena/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:53

Cayenne schreef:
Joolien schreef:
Hahaha Cayenne, dat is bijzonder. Ik heb geloof ik al hele orchidee families uitgemoord :') Terwijl oma er 25 heeft staan die niet dood gaan :')
Ik krijg deze maar niet dood. Laat m regelmatig te lang zonder water staan, maar hij blijft leven :')
[ [url=m/cjHe5J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je al gevoeld of de bladeren niet van plastic zijn? :')
Zo kreeg mijn oma ooit een orchidee die ze maandenlang trouw water gaf, tot de orchidee opeens zwom in zijn pot. Die bleek toch niet echt _O-

whahaha, breek me de bek neit open. Wij hebben een blauwe druif ong 1,5 jaar water gegeven, incluis schoonmoeder(die gaf de plant ook water, we gaven mn schoonmoeder geen water. Nja als ze er naar vroeg wel, maar dan gewoon in een glas), en pas na 1,5 jaar kwamen we erachter dat ie nep was. Was echt een briljant moment _O- _O-

san4nie

Re: Welke makkelijke planten in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 17:19

Hier leven nog een orchidee en een pannenkoek plant..
Heb wel geleerd dat de plek waar ze staan best cruciaal is. En ze in de plastic binnenpot laten staan en die in een echte bloempot zetten scheelt hier ook een hoop.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:37

Ik vind orchideeën echt prachtig maar ze overleven het hier gewoon echt niet. Dus Cayenne, deel jouw tips! En wie weet waag ik me er nog eens aan.
Mocht ooit blijken dat planten gevoel hebben dan heb ik een probleem want ik heb er in de laatste 15 jaar toch wel een behoorlijk aantal op professionele wijze om zeep geholpen... :')

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:51

Zamioculcas zijn ook erg sterk. Weinig water geven!
Zelfde geldt voor een Cycas.
Monstera en Fatsia's zijn ook hesl sterk.
Beter iets te droog dan te nat.
Ijzervarens en Davallia zijn ook leuk en sterk.
De yucca's en Dracaena ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:53

Yucca's zijn volgens mij wel giftig.
Persoonlijk hou ik heel erg van cactussen! :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 18:55

Tazzey schreef:
Ik vind orchideeën echt prachtig maar ze overleven het hier gewoon echt niet. Dus Cayenne, deel jouw tips! En wie weet waag ik me er nog eens aan.
Mocht ooit blijken dat planten gevoel hebben dan heb ik een probleem want ik heb er in de laatste 15 jaar toch wel een behoorlijk aantal op professionele wijze om zeep geholpen... :')

Het enige wat ik doe is iedere 10 dagen even een dompelbadje geven en tijdens de hete dagen uit het raam halen omdat anders de blaadjes verbranden.
En als een takje verdroogd weg knippen (ik knip gewoon maar wat, geen idee of het goed is).

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:03

Hoe lang laat je ze in het water staan? En is het dan koud of lauwwarm water? Sorry voor de blonde vragen maar het feit dat ik al 17 jaar cavia's en een vent in leven hou vind ik een wonder. :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 21:18

Tazzey schreef:
Hoe lang laat je ze in het water staan? En is het dan koud of lauwwarm water? Sorry voor de blonde vragen maar het feit dat ik al 17 jaar cavia's en een vent in leven hou vind ik een wonder. :D

:')

Florale, bedankt voor de suggesties! Daar zitten ook leuke planten bij, die zie ik hier wel in huis staan. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:22

Tazzey schreef:

Meestal vijf minuten, maar soms vergeet ik ze en staan ze er 15 minuten in of nog langer :') Dan even goed laten uitdruipen en de pot weer in.
En ja, dan doen ze het ook nog prima :')

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:12

Hmm misschien dat ik toch weer een poging ga wagen.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 08:08

Google even op waterwick. Super handig systeem waardoor je niet meer hoeft na te denken over het water geven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:44

Cayenne schreef:
Tazzey schreef:

Het enige wat ik doe is iedere 10 dagen even een dompelbadje geven en tijdens de hete dagen uit het raam halen omdat anders de blaadjes verbranden.
En als een takje verdroogd weg knippen (ik knip gewoon maar wat, geen idee of het goed is).

Kijk daar gaat het fout... Dat vergeet ik niet 1 x maar 100 x en dan zijn ze echt wel kassiewijlen en ik ga echt niet met plantjes door het huis wandelen, dus ze moeten het met plensje uit gietertje kunnen doen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:46

Bij mij gaat dat de eerste maand goed en dan vergeet ik het arme ding. Ik heb nu op mijn nachtkastje drie bloembollen (van die gele gevallen, narcissen?) en die krijgen iedere avond mijn restje water wat overblijft na het innemen van mijn medicijnen en zelfs die zijn het loodje aan het leggen. Het is maar goed dat wij geen kinderen willen want dat was niet goedgekomen ben ik bang... :o

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:02

Tazzey schreef:
Bij mij gaat dat de eerste maand goed en dan vergeet ik het arme ding. Ik heb nu op mijn nachtkastje drie bloembollen (van die gele gevallen, narcissen?) en die krijgen iedere avond mijn restje water wat overblijft na het innemen van mijn medicijnen en zelfs die zijn het loodje aan het leggen. Het is maar goed dat wij geen kinderen willen want dat was niet goedgekomen ben ik bang... :o

Verzuip je ze dan niet juist? Volgens mij is elke dag veel te vaak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:30

Ik zet zulke bloembollen in een potje, doe daar wat water onderin en dan gaan ze mee tot de uitgebloeid zijn. Daarna graaf ik het spul met loof en al in, in de tuin. Heb ik het jaar daarna er nog een keer lol van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:00

Anthurium doet het goed bij mij ,Mijn orchidee staat uit de volle zon en 1x per week 5 seconden water en doet het al jaren goed .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:11

Precies, orchideeën moeten echt maar minimaal water krijgen. Die hangen in het wild ook met hun wortels in de lucht en op rotsen en leven op waterdamp/mist en af en toe een regenbui.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:15

Nog niet genoemd geloof ik is de Pachira aquatica, ondanks de naam doet vermoeden gaat 'ie dood bij te vaak water geven omdat ze water opslaan in hun stam. Kan slecht tegen direct zonlicht dus ideaal op het noorden (wel dicht bij het raam).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:19

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:20

Goh dit is een topic voor mij. Enige wat hier groen blijft is een kunst plant :-p

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:23

Ik ben erg blij met mijn Yucca en Cactussen. Weet niet wat giftig is voor honden,dus dat zou je dan even moeten opzoeken :) maar het zijn wel mooie plantjes :j

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:29

Ik zeg ook de lepelplant :D
Dit is de enige plant die ik tot nu toe in leven heb kunnen houden! Zoals gezegd werd, hij laat inderdaad zijn blaadjes hangen als hij dorst heeft, giga plens water erin en hij kan er weer een tijd tegenaan :') Deze plant kan je uitdrogen en verzuipen, hij doet het daarna altijd weer. Je kan rustig op vakantie gaan als je voordat je weggaat een plens water geeft, komt allemaal goed :D

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:44

Ik ben een ramp voor mijn orchideeën en cactus. Het gebeurt regelmatig dat ik ze 2 of 3 maanden geen water geef, maar toch bloemen ze dat het bijna schandalig is na al die verwaarlozing. Voedingsstoffen is vrees ik alweer enkele jaren geleden.
Als ik ze water geef neem ik ze gewoon met pot en al onder de kraan tot ze goed doordrenkt zijn en vaak doe ik daarna nog een bodempje van 1 cm water in de pot, waarna ik ze weer een paar weken vergeet.

Mijn cactus idem, al mag die niet veel water in de winter, maximum 1x per 1,5 a 2 maanden - regelmatig zelfs langer geen water en toch is die in 3 a 4 jaar tijd verdubbeld in lengte. Is nu zo'n 70 cm groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:01