Waterleidingen bevroren, wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Waterleidingen bevroren, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:33

@Manonutjuh,een vriezer houdt normaal geen rekening met buitentemperatuur toch?die heeft een thermostaat in de vriezer zelf,maar staat los van hou koud het buiten is.

nu,wel ideaal,heel de boel buiten leggen en het bevriest zo weer.

ik gok toch dat je vriezer ergens iets defect heeft hoor.

@Lianne,blij te lezen dat het opgelost is!
ik zou nu zeker kijken om ergens een kraantje lichtjes open te laten staan zodat er stroming op blijft en het niet opnieuw gaat bevriezen,vanaf morgen wat minder wind en iets warmer en in het weekend helemaal dooien,dus het ergste zullen we na vandaag wel gehad hebben denk ik.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:47

tengeltje11 schreef:
@Manonutjuh,een vriezer houdt normaal geen rekening met buitentemperatuur toch?die heeft een thermostaat in de vriezer zelf,maar staat los van hou koud het buiten is.

nu,wel ideaal,heel de boel buiten leggen en het bevriest zo weer.

ik gok toch dat je vriezer ergens iets defect heeft hoor.

@Lianne,blij te lezen dat het opgelost is!
ik zou nu zeker kijken om ergens een kraantje lichtjes open te laten staan zodat er stroming op blijft en het niet opnieuw gaat bevriezen,vanaf morgen wat minder wind en iets warmer en in het weekend helemaal dooien,dus het ergste zullen we na vandaag wel gehad hebben denk ik.

Met koelkasten en vriezers is het van de buitentemperatuur afhankelijk of ze kunnen koelen of niet, allemaal hebben ze een kwalificatie met een minimum en maximum temperatuur.
Heel veel vriezers doen het al niet meer goed beneden de 7 graden.
Ik heb toendertijd er 1 moeten kiezen die relatief koud kon en relatief warm vanwege mijn huis, die zijn dan ook duurder, dan die die een beperktere temperatuurs range hebben waarin ze nog goed functioneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:12

Mijn buren hadden verzuimd de buitenkraan(binnen) in de gang dicht te draaien. Vanmorgen een ijsbaan achter en dus ook buiten het hek.
En als het nu de eerste keer was. }>

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:19

Onze bovenburen hadden vanmorgen ook geen water. Wij wel, maar wij hebben de verwarming op een constante temperatuur ivm de huisdieren dus misschien is dat ons geluk wel geweest :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:20

Die zat hier wel dicht... maar ja... daar heb ik weinig aan, nog steeds geen water in het toilet, zucht.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:23

Terwijl ik mijn reactie vanmiddag typte sloegen de honden een aantal keer aan vanuit onze enkel steense bij keuken.....

Ze liggen al dagen dag en nacht in huis vanwege de kou, dus dacht dat het verwennen ook gewennen was en dat die koude bij keuken ze voor dat uurtje visite ze niet zinde.

Doe de deur open.......het was net de sprinkler instalatie........ Honden drijf nat, vloer blank en het water spoot rond. Kraan in de bijkeuken wordt niet gebruikt, aangrenzende buitenkraan is afgesloten. We hebben gewoon water dus nooooooooit bij nagedacht. Inmiddels is de loodgieter geweest en is de leiding afgedopt, maar wat een toeval....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:25

Hier is de diepvrieskist in de garage ook op storing gegaan. Temperatuur in de garage zit nu net onder het vriespunt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:26

linda_arnold schreef:
Terwijl ik mijn reactie vanmiddag typte sloegen de honden een aantal keer aan vanuit onze enkel steense bij keuken.....

Ze liggen al dagen dag en nacht in huis vanwege de kou, dus dacht dat het verwennen ook gewennen was en dat die koude bij keuken ze voor dat uurtje visite ze niet zinde.

Doe de deur open.......het was net de sprinkler instalatie........ Honden drijf nat, vloer blank en het water spoot rond. Kraan in de bijkeuken wordt niet gebruikt, aangrenzende buitenkraan is afgesloten. We hebben gewoon water dus nooooooooit bij nagedacht. Inmiddels is de loodgieter geweest en is de leiding afgedopt, maar wat een toeval....

chips.. jij hebt dus nu ijsbeelden als hond?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:29

Neonlight schreef:
Hier is de diepvrieskist in de garage ook op storing gegaan. Temperatuur in de garage zit nu net onder het vriespunt.

Waardeloos he, ik kon een paar jaar geleden ook de hele inhoud weggooien. Had net een vleespakket gekocht van een paar honderd euro.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:34

Staat duidelijk in de gebruiksaanwijzing van koelkasten en vriezers dat de omgevings temperatuur niet lager mag zijn dan ... graden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:29

Inmiddels ook een kacheltje aan en nu doet de diepvries het weer. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:36

Hier inmiddels werkend wc wasbakje, maar de stortbak daarvan is de toevoer nog bevroren, helaas...

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:45

Hier hebben we geen warm water, gadverdamme.
Koud water doet het wel, maar als je de warm water kraan open zet krijg je precies niks. En ik zou zo graag even willen douchen...

Wij wonen in een rijtjeshuis, maar erg slecht geïsoleerd. De harde wind voelen we door het hele huis heen.
Volgens de woningbouw moeten we de verwarming maar even hoog opstoken, terwijl die uit voorzorg de hele nacht overal op 20 graden heeft gebrand, maar op zolder waar de ketel etc staat hebben we geen verwarming. Dan moesten we maar afwachten en proberen de warme kraan zachtjes open te laten uit de hoop dat het water weer gaat stromen.
Geweldige tips dit als je op internet alle horrorverhalen hoort van gesprongen leidingen, maarja hiervoor was het noet nodig om iemand langs te sturen.
Flink balen, laat het maar snel zomer worden!

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:56

Ze adviseren nu ook om de verwarming 's nachts ook aan te laten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:42

SophieFT schreef:
Hier hebben we geen warm water, gadverdamme.
Koud water doet het wel, maar als je de warm water kraan open zet krijg je precies niks. En ik zou zo graag even willen douchen...

Wij wonen in een rijtjeshuis, maar erg slecht geïsoleerd. De harde wind voelen we door het hele huis heen.
Volgens de woningbouw moeten we de verwarming maar even hoog opstoken, terwijl die uit voorzorg de hele nacht overal op 20 graden heeft gebrand, maar op zolder waar de ketel etc staat hebben we geen verwarming. Dan moesten we maar afwachten en proberen de warme kraan zachtjes open te laten uit de hoop dat het water weer gaat stromen.
Geweldige tips dit als je op internet alle horrorverhalen hoort van gesprongen leidingen, maarja hiervoor was het noet nodig om iemand langs te sturen.
Flink balen, laat het maar snel zomer worden!

In tegenstelling wat je normaal doet, alle binnen deuren open laten staan en thermostaat flink hoog, dan warmt de rest van je huis ook op.

Zit hier nu ook met alle deuren open, alle radiatoren aan en electrisch kacheltje in kruipruimte, maar *\o/* *\o/* *\o/* Mijn wasbakjes kraan in de wc doet het weer en het water naar de stortbak ook!
(hier was de cv aantal keren in storing gegaan (vannacht ook) met als resultaat ijskoud huisje met wind pal op de voorkant en jaren 30 hoek woning die slecht geisoleerd is, maar hier dus nu alles weer aan de praat. pffftttt. Morgen wordt het weer warmer.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:49

Verwarming etc hebben we allemaal al aan maar als je bij ons op zolder staat is het net alsof je buiten staat :’) het waait er haast net zo hard. En daar lopen dus ook de leidingen helaas, die wel goed geïsoleerd zijn maar helaas werkt dat met deze kou niet meer... nouja, laten we hopen dat t snel is opgelost want dit word wel vervelend zo!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:53

SophieFT schreef:
Verwarming etc hebben we allemaal al aan maar als je bij ons op zolder staat is het net alsof je buiten staat :’) het waait er haast net zo hard. En daar lopen dus ook de leidingen helaas, die wel goed geïsoleerd zijn maar helaas werkt dat met deze kou niet meer... nouja, laten we hopen dat t snel is opgelost want dit word wel vervelend zo!

Balen hoor, maar goed dat het niet zo vaak zo koud is.. Kan je niet ergens zo'n olieradiator electrisch ding lenen? Dan kan je die daar neerzetten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:53

Misschien verstandig om met een föhn de leiding te verwarmen. De gevolgen van een gesprongen leiding op zolder lijken mij flink vervelend.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 09:43

Leuk die mensen die gelijk zeggen: dit had voorkomen kunnen worden. Niet altijd. Bij mij op de wei staat al jaren een huisje (bouwkeet) waar de verwarming vol open staat. Bloedheet als je binnen komt maar ook daar is inmiddels alles bevroren. De leidingen die diep onder de grond zitten zijn gewoon ook bevroren. De leidingen naar de stallen hadden we zelf al afgesloten maar dit kunnen we vanaf ons gewoon niet afsluiten. Geloof mij dat wij alles qua weer goed in de gaten hebben gehouden.

TS, sterkte ermee! ik weet hoe ellendig het allemaal is.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:07

Op stal heb ik geen water, had niet anders verwacht. Hoofdkraan daar is afgesloten.
In huis heb ik in de keuken geen warm water, koud wel maar zodra ik de kraan naar warm draai komt er geen water meer uit :+ Leiding ligt langs de buitenmuur waar vol de wind op staat, nog nooit meegemaakt dit :+

In de badkamer nog wel warm water gelukkig.

CV hier ook in de schuur, daar draait een elektrisch kacheltje inmiddels :) Ook omdat de droger en wasmachine ook niet zo van deze temperaturen houden..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:00

LovingTweety stond daar ook een kraan wat open? Zo niet bevriest de boel geheid met dit weer. Vooral de verbinding uit de grond het huisje in is zeer gevoelig. Dat was het euvel het eerste jaar dat ik op mij zelf woonde in een oude houten schuurtje met nul isolatie. Hout kachel snorde volop, ineens een klap. Ik zoeken, spaarknop op de keuken kraan was stuk gesprongen en er stak een stuk ijs uit. De betonnen vloer zorgde hier voor. Ondanks goed geïsoleerde buizen. Sinds dien met meer dan 6 graden vorst de douche slang onder de wc bril en langzaam laten stromen. Buren vonden het wel gezellig dat ik wekelijks water kwam halen en daar de was deed, maar ik deed het liever thuis.

In mijn huidige huisje heb ik de put waar de hoofdkraan zit met piepschuim platen geïsoleerd langs de kanten en er boven op. De put zit pal achter de achterdeur vol op het oosten en die deur sluit aan de onderkant slecht. Deur staat krom. Ook hier zit een piepschuim plaat voor om inwaaien van kou zoveel mogelijk tegen te gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:09

Ik heb zwaar de smoor in, hier dus gisteren alles weer aan de praat gekregen, CV en daarmee ook het water in de toilet weer kunnen ontdooien. Rot CV gisteren avond en vannacht weer steeds in storing, krijg hem er ook niet meer uit.
Zit nu te bibberen in huis, wachtend op de energiewacht en enigste kacheltje dat ik heb ligt in de kruipruimte, daar waar gisteren de leidingen bevroren waren, die het gelukkig tot nu toe nog doen.
@#%@#%@%
Hoop dat CV nog te redden valt, oud beestje..

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:30

Sws de kranen open zetten zodat met dooi de druk eraf gaat...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:43

Dan is het te laat hoor.

Water zet uit als het bevriest,niet als het dooit.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:11

Ja er stond een kraan op een mini straaltje. Helaas heeft dit ons niet kunnen redden.