Welke Macbook Pro voor mediavormgeven/fotografie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:58

Ik heb indertijd (2008) voor mijn fotografie studies een gewone MacBook gekocht en die draaide als een zonnetje met Ps enz. Heb toen wel na een tijd het geheugen laten uitbreiden. Ik heb die gebruikt tot 2016. Toen kon ik hem niet meer updaten (mijn eigen schuld, ik had hem bijna nooit geupdate en zat met te verouderde software) en ben ik overgeschakeld op een Air (aangezien we een iMac hebben en mijn vriend heeft een Pro, dus heb ik gewoon een surflaptop gekocht).

Zelf heb ik trouwens wel goede ervaring met refurbished Apple toestellen. Wij zijn heel tevreden met onze 2ehands iMac en iPhone SE. Maar van 2011 vind ik wel al oud, puur naar updaten toe enzo zou ik toch naar een iets recenter toestel kijken.

Anoniem

Re: Welke Macbook Pro voor mediavormgeven/fotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:03

Kreeg toen ik in Groningen was bericht dat de Retina weer leverbaar was bij Leapp.
Bij coolblue stond helaas geen showroom model dus wou niet die Retina kopen zonder hem te zien hebben.
Dus naar Leapp geweest, werd door iemand anders dan gisteren geholpen en vond het zo'n rare vent. :+
Mijn moeder vroeg uit welk jaar die Retina kwam en toen werd er gezegd ja hoezo denk je dat dat wat uit maakt en een laptop uit 2012 werkt nog net zo als een van 2015.

Kreeg hier dus niet zon goed gevoel bij en ben even een Mac store ingelopen. Daar hadden ze een Macbook Pro Retina uit 2016 staan voor een mooie prijs. Heb dus die gekocht! :D

Helaas toch nog last van spiegeling maar ik ga even kijken of ik daar een plakkertje voor kan bestellen.
Verder heel erg tevreden mee tot nu toe! Alleen doet m'n muis een beetje raar, als ik naar boven scroll gaat het na beneden en als ik naar beneden scroll gaat ie naar boven. :+

Iig heel erg bedankt voor het mee denken allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:04

Raar dat ze dat zeggen want het maakt wel degelijk verschil. Ja, je kan absoluut met beide laptops nog prima uit de voeten, maar een nadeel aan de versies uit early 2012 is dat ze bij de volgende ronde softwareupdates niet meer mee zullen komen en dus snel verouderen op het huidige besturingssysteem. Fijn dat je voor een nieuwere bent gegaan, je zal er vast erg veel plezier van beleven!

Edit: oh en dat scrollen kan je omdraaien in Systeemvoorkeuren -> touchpad. Ik vind het juist de logische manier van scrollen maar als je van Windows komt is het enorm raar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 19:13

Emmaa_ schreef:
Raar dat ze dat zeggen want het maakt wel degelijk verschil. Ja, je kan absoluut met beide laptops nog prima uit de voeten, maar een nadeel aan de versies uit early 2012 is dat ze bij de volgende ronde softwareupdates niet meer mee zullen komen en dus snel verouderen op het huidige besturingssysteem. Fijn dat je voor een nieuwere bent gegaan, je zal er vast erg veel plezier van beleven!

Edit: oh en dat scrollen kan je omdraaien in Systeemvoorkeuren -> touchpad. Ik vind het juist de logische manier van scrollen maar als je van Windows komt is het enorm raar :+

Nou dat dacht ik dus ook al, hij wou ook niet opzoeken uit welk jaar hij precies was, raar personeel. :+

Ah dankjewel!! :)

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:51

Haha, dat omgekeerd scrollen (nu is dat volgens tablet en smartphone logica) daar moest ik ook aan wennen! Ik heb het bij de instellingen omgedraaid dus :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:05

Ilsey schreef:
Haha, dat omgekeerd scrollen (nu is dat volgens tablet en smartphone logica) daar moest ik ook aan wennen! Ik heb het bij de instellingen omgedraaid dus :+

Ik dacht eerst dat m'n muis kapot was. :+
Gelukkig is het makkelijk te veranderen.

Ik heb even een vraag.
Als ik in Photoshop foto's bewerk dan zien ze er prima uit. Als ik ze dan via Dropbox of wetransfer naar mijn iPhone stuur, zijn ze op mijn iPhone heel flets.
Op Macbook hebben ze duidelijk meer contrast, weet iemand hoe dit kan?

(weet niet of dit hier in het topic mag of in een ander topic? Vind het een beetje onzin om er een apart topic voor aan te maken)

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 23:14

Staan je RGB instellingen in Ps correct? Ik kan mij herinneren aan het begin van mijn opleiding Fotografie dat we een aantal instellingen moesten aanpassen en instellen in zowel Ps als onze camera om zo'n overdracht-veranderingen te voorkomen. Het is wel al 10 jaar geleden dus vraag mij niet precies hoe en wat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:32

Ilsey schreef:
Staan je RGB instellingen in Ps correct? Ik kan mij herinneren aan het begin van mijn opleiding Fotografie dat we een aantal instellingen moesten aanpassen en instellen in zowel Ps als onze camera om zo'n overdracht-veranderingen te voorkomen. Het is wel al 10 jaar geleden dus vraag mij niet precies hoe en wat :+

Heb daar wel naar gekeken maar op welke moet ik hem dan zetten?

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:32

Dat weet ik niet precies meer, ik zou zeggen navragen bij een docent maar dat duurt nog even. Mss op een fotografieforum?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:43

Ik zal eens kijken op internet!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:44

Ik werk in ProPhoto RGB in lightroom en photoshop. Dit gaat ook naar de drukker. Maar bestanden die op het internet komen of op mobiele apparaten die exporteer ik naar sRGB om dit probleem te voorkomen.

Verder, zorg ervoor dat je beeldscherm goed gekalibreerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:08

Afbeelding

Krijg hem op de een of andere manier via zowel tinypic als postimage niet scherp.
Maar hoe is het contrast bij jullie? Op mijn mobiel ziet ie er heel mat uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:11

Heb hem nu trouwens op sRGB gezet.
Op telefoon lijkt het al beter te worden maar nog steeds duidelijk verschil tussen Macbook en iPhone.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:00

Ik zie hem zowel op de macbook als op de iphone met prima contrast. Op de iphone iets lichter, maar dat is de rest van bokt ook, dus dat ligt aan de telefoon en niet aan de foto.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:07

De nieuwe Adobe pakketten gaan straks met een standaard werken van 2GB grafisch RAM geheugen. Dit zit in de oudere Pro modellen niet meer en dit kan je in de toekomst veel problemen gaan opleveren. Het is een investering, maar die maak je wel voor de komende 3 a 4 jaar. Koop gewoon een nieuw model :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:09

Believe schreef:
Kreeg toen ik in Groningen was bericht dat de Retina weer leverbaar was bij Leapp.
Bij coolblue stond helaas geen showroom model dus wou niet die Retina kopen zonder hem te zien hebben.
Dus naar Leapp geweest, werd door iemand anders dan gisteren geholpen en vond het zo'n rare vent. :+
Mijn moeder vroeg uit welk jaar die Retina kwam en toen werd er gezegd ja hoezo denk je dat dat wat uit maakt en een laptop uit 2012 werkt nog net zo als een van 2015.

Kreeg hier dus niet zon goed gevoel bij en ben even een Mac store ingelopen. Daar hadden ze een Macbook Pro Retina uit 2016 staan voor een mooie prijs. Heb dus die gekocht! :D

Helaas toch nog last van spiegeling maar ik ga even kijken of ik daar een plakkertje voor kan bestellen.
Verder heel erg tevreden mee tot nu toe! Alleen doet m'n muis een beetje raar, als ik naar boven scroll gaat het na beneden en als ik naar beneden scroll gaat ie naar boven. :+

Iig heel erg bedankt voor het mee denken allemaal!

Haha, mooi verhaal. Dat heeft niks te maken met performance van zo'n model. Ik werkte tot afgelopen zomer ook nog op een 2011 model, maar die liep ook gewoon op z'n einde met de huidige software specificaties.