Wie woont er in een sociale huurwoning? vragen !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:31

Sorry voor het off-topic. Maar het probleem is dat betaalbare duurdere woningen er niet zijn. En kopen is ook niet voor iedereen haalbaar. Ik ken veel alleenstaanden en stellen die net te veel voor een sociale woning verdienen, maar te weinig voor particuliere huur. Kopen kan helaas niet altijd als je bijvoorbeeld geen vast contract hebt of als je ZZP'er bent, bovendien is daar momenteel steeds meer eigen geld voor nodig, dat heeft ook niet iedereen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:35

lieveli schreef:
purny schreef:

En zo krijg je dus scheefwonen. Dat je met z'n tweeën geen huurtoeslag krijgt omdat je teveel verdient vind ik goed maar dan moet je ook naar een duurdere woning zodat mensen met een laag inkomen meer kansen krijgen

Dat kun je wel vinden maar vaak verdienen mensen te weinig voor particulier.

Er is nu eenmaal woningnood.

Maar vaak verdienen ze ook wel genoeg voor particulier. Er is Indd woning nood, er moet gewoon realistisch gekeken gaan worden wie war kan huren. Ik snap mensen wel dat ze in hun goedkope woning blijven. Heel eerlijk dat zou iedereen doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:37

Ik sta zelf al 3 jaar op de lijst voor een betaalbare woning. Het is gewoon drama.
Maar als je eerst met een single inkomen in een goedkope woning gaat wonen en je schrijft daarna iemand erbij en het inkomen telt daarna mee vind ik het gewoon egoïstisch om in die goedkope woning te blijven
Laatst bijgewerkt door purny op 02-02-18 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:40

purny schreef:
Ik sta zelf al 3 jaar op de lijst voor een betaalbare woning. Het is gewoon drama.

En dat zal veel langer worden :')
Ik sta al 5 jaar ingeschreven en heb ook nog steeds niks. Het duurt gewoon super lang sommige mensen hebben na 10 jaar nog geen woning. Het is rot en zuur maar het is helaas niet andere. We kunnen wel blijven zeuren maar dat heeft geen zin.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:14

purny schreef:
Booooo schreef:
Voor de meeste mensen is de inschrijftijd een probleem. Ik heb me meteen op mijn 18e verjaardag ingeschreven, en na 7 jaar heb ik nu een huurwoning. Doordat ik me eerst alleen op die woning heb laten inschrijven kreeg ik hem (ivm salaris schaal mag je dan van € - € huren). Na 1 week ofzo is mijn (toen nog vriend) inmiddels man erbij ingeschreven.
Wij wonen nu met zijn 2e dus ook goedkoop. Krijgen uiteraard geen huurtoeslag.

En zo krijg je dus scheefwonen. Dat je met z'n tweeën geen huurtoeslag krijgt omdat je teveel verdient vind ik goed maar dan moet je ook naar een duurdere woning zodat mensen met een laag inkomen meer kansen krijgen

Haha en je denkt dat die wachtlijst dan niet weer gewoon opnieuw begint? :+ Mijn 7 jaar zijn nu weg, dus op naar de volgende 7.
Wij hadden gewoon geluk, mijn man woonde nog niet in NL. Alleen mocht ik niks duurder huren, een week erna kwam mijn man naar NL, schreef zich dus (uiteraard) bij mij in. Dus nu wonen wij lekker goedkoop.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:16

purny schreef:
Maar als je eerst met een single inkomen in een goedkope woning gaat wonen en je schrijft daarna iemand erbij en het inkomen telt daarna mee vind ik het gewoon egoïstisch om in die goedkope woning te blijven

Ook de duurdere woningen liggen écht niet voor het oprapen. Ik vind dat je een beetje apart beredeneert.

Booooo

Re: Wie woont er in een sociale huurwoning? vragen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:32

Haha nogal.. Ik ga echt niet bewust duurder verhuizen, dat zou niemand doen. Jij zelf ook niet als je de mogelijkheid hebt.
Of moet mijn man dan maar apart gaan wonen? :+

Deze schuld moet je niet bij de huurders leggen maar bij de verhuurders. Dan moeten ze mijn huurprijs maar aanpassen..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:46

Wij hebben ook voor 250 pm gezeten in een ruim appartement in de binnenstad. Particulier vragen ze er 1000 voor, dan ben ik toch gek als ik dat ga aftikken?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:03

lieveli schreef:
Wij hebben ook voor 250 pm gezeten in een ruim appartement in de binnenstad. Particulier vragen ze er 1000 voor, dan ben ik toch gek als ik dat ga aftikken?

Nou indd :')
Als ik straks een fijne plek heb dan ga ik echt niet zomaar weg. Dan wil ik wel weer voldoende jaren hebben opgebouwd dat ik makkelijk iets anders vind. Of misschien met geluk wat kunnen kopen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:25

Annettu_ schreef:
Ik ben nog steeds heel druk bezig met informatie te vinden over entree.nu en hun sociale huurwoningen.

Heb een simpel appartementje gezien voor 398,70 met 28 euro service kosten. Heb gekeken of ik huurtoeslag kreeg en ik krijg dus 198 euro toeslag. Dan betaal ik maar 200 euro voor een appartement ?!

Dit kan toch niet ?

Even wat informatie ;
verzamelinkomen van ong 7662 ( op zoek naar een baantje )
23 jaar
mbo 4 opleiding

Ik ken Entree niet, maar vaak zitten er ook inkomenseisen aan de verhuur. Moet je niet minimaal drie keer de huur verdienen ofzo?

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:42

Ik had ook dat je tussen een bepaald bedrag moest zitten om in aanmerking te komen. Inkomens eis had een drempelbedrag en een maximum.
Je moet de huur namelijk wel kunnen betalen en zie dat met 7000euro verzamelinkomen bruto niet gebeuren eigenlijk ook al is de huur dan maar 250euro. Er komt zoveel bijop! En je hebt dan netto maar iets van 600euro per maand te besteden. 600-250-stroom/gas/water/ziektekostenverzekering/belasting/eten/studiekosten, waar wil je dat van doen?
Je geeft aan opzoek te zijn naar een bijbaantje, maar als je meer inkomen hebt gaat je huur en zorgtoeslag ook omlaag.
En inderdaad de wachtlijst is een ramp en soms moet je ook met z'n 2en zijn of juist weer niet of binding hebben enz.
Ik heb ruim 8jaar ingescheven gestaan voordat ik eindelijk een keer op de 4e plek kwam en de andere 3 voor mij de woning niet wilden, dus ik er nu heeeeeel er blij mee ben.
Maar heel veel succes met zoeken!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:45

Abiola schreef:
Annettu_ schreef:
Ik ben nog steeds heel druk bezig met informatie te vinden over entree.nu en hun sociale huurwoningen.

Heb een simpel appartementje gezien voor 398,70 met 28 euro service kosten. Heb gekeken of ik huurtoeslag kreeg en ik krijg dus 198 euro toeslag. Dan betaal ik maar 200 euro voor een appartement ?!

Dit kan toch niet ?

Even wat informatie ;
verzamelinkomen van ong 7662 ( op zoek naar een baantje )
23 jaar
mbo 4 opleiding

Ik ken Entree niet, maar vaak zitten er ook inkomenseisen aan de verhuur. Moet je niet minimaal drie keer de huur verdienen ofzo?

Nee joh, dat is alleen particulier. Via de woningbouw is dat wat milder. Bijv bij entree voer je je inkomen klik je op aanbod en krijg je woningen die jij kan betalen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:50

Hier kom je wat makkelijker aan sociale huur, ik had binnen een jaar keuze uit 2 woningen waar ik op had gereageerd. We wonen hier nu 10 jaar, krijgen geen huursubsidie meer inmiddels maar zitten nog steeds maar aan 400 euro huur (exclusief). We zitten in een tussenwoning met 3 slaapkamers en een grote tuin. Wat jij noemt verbaast me dus niet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:50

Hier in Almelo kun je met ong 1-1,5 jaar een sociale huurwoning hebben mits je geen hoge eisen stelt.
Ga je je beperken tot 1 bepaalde wijk of wil je als alleenstaande een eengezinswoning dan duurt het langer omdat meerpersoonshuishoudens (koppels en gezinnen) voorgaan.
Ik heb de mazzel gehad dat de woonvorm die mij begeleid een sociale huurwoning (duplex benedenwoning met 2 slaapkamers en een tuin) huurt die vrij kwam en dat ik straks het huurcontract kan overnemen.
Maar anders had ik binnen nu en een half jaar tot een jaar een andere woning gehad. :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:04

lor1_1984 schreef:
Hier in Almelo kun je met ong 1-1,5 jaar een sociale huurwoning hebben mits je geen hoge eisen stelt.
Ga je je beperken tot 1 bepaalde wijk of wil je als alleenstaande een eengezinswoning dan duurt het langer omdat meerpersoonshuishoudens (koppels en gezinnen) voorgaan.
Ik heb de mazzel gehad dat de woonvorm die mij begeleid een sociale huurwoning (duplex benedenwoning met 2 slaapkamers en een tuin) huurt die vrij kwam en dat ik straks het huurcontract kan overnemen.
Maar anders had ik binnen nu en een half jaar tot een jaar een andere woning gehad. :)
Huh? Ik was een tijdje aan het kijken voor woningen in Almelo, kwam toch erg veel huizen tegen waar je gelijk in kon. Ook veel appartementen in het centrum.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:29

purny schreef:

In de praktijk hebben die mensen door de hogere vaste lasten hetzelfde te besteden als de mensen met een goedekope(re) huurwoning en een minimumloon of lager inkomen. Overheid heeft op de een of andere manier geconcludeerd dat vaste lasten opjagen door bv hogere huren goed is voor de economie. Economische groei komt uit meer vrij besteedbaar inkomen, en dus lage vaste lasten.

Verder als je de rekensom al maakt : grens sociale huur = 32.000-38.000 bruto/jaar x 3.5 max. hypotheek = 112.000-133.000. Gemiddelde huizenprijs Groningen = 178.968 (jan. 2018), en duurste provincie Utrecht = 377.233
Dan heb je dus al een flinke onmogelijkheid voor een groeiende groep mensen om een huis te kopen en als ze al kunnen kopen is dat aan de andere kant van het land ipv dicht genoeg bij het werk om in elk geval genoeg slaap te krijgen per dag (eten/schoonmaken/sociale kant van het leven ter zijde).

Ik woon zelf gelukkig sociale huur, en een redelijk bedrag + fijne buurt, maar ik zal mocht ik willen verhuizen of de loterij moeten winnen/dikke ervenis krijgen en kopen of flink meer huur moeten betalen of ik zit ergens waar ik totaal niet pas. Ook de sociale huur is flink opgejaagd naar tegen het maximum aan, energie label A compenseerd niet bepaald als je al redelijk zuinnig bent met gas/licht/water en ook de huurtoeslag wordt minder naar verhouding, dus je moet dan meer zelf betalen (m.a.w. je vaste lasten gaan omhoog terwijl je inkomen niet evenredig meestijgt). En mocht ik verhuizen, dan gaat deze woning echt niet voor dezelfde huur naar een nieuwe huurder.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:00

Ailill schreef:
lor1_1984 schreef:
Huh? Ik was een tijdje aan het kijken voor woningen in Almelo, kwam toch erg veel huizen tegen waar je gelijk in kon. Ook veel appartementen in het centrum.

Particuliere huur?
Ik huur via een woningcorporatie, daar heb je te maken met inschrijftijd etc. :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:07

Ik kan die link zo 1 2 3 niet vinden, maar er stonden een jaar geleden echt bizar veel huizen te huur. Ging geloof ik via een corporatie. Huurprijzen vanaf 700, voornamelijk centrum/de Riet enz.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:12

Maar dat zijn geen sociale huurwoningen. :)
Sociale huur is beneden de huurtoeslaggrens, dus onder de 600-700 per maand.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:17

lor1_1984 schreef:
Maar dat zijn geen sociale huurwoningen. :)
Sociale huur is beneden de huurtoeslaggrens, dus onder de 600-700 per maand.
Crap, daar had ik niet bij stil gestaan, dom :P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:22

Ailill schreef:
lor1_1984 schreef:

Klopt Ailill, maar die zijn wel voor de hogere inkomens geloof ik :j

Ik had na een jaar een leuke duplex voor mij alleen. Vrienden van me een mooie ruime eengezinswoning na 2.5/3 jaar

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:26

Wat ik ookkrom vindt is dat ze alleenstaande in een eengezinswoning zetten terwijl er zoveel gezinnen noodgewdwongen klein wonen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:26

lieveli schreef:
Annettu_ schreef:

Naah, dat kan toch nooit ?! dan wil elke student dat toch. Ik zoek de nadelen..

Ik betaalde voor mijn ruime tweekamerappartement hartje binnenstad Alkmaar 250 euro.

hoe dan? :0
ik woon ook in die regio en kom alleen huizen tegen particulier van 1000 pm of via woningbouw van rond de 500 a 600 euro (wat we wel kunnen betalen) maar een wachttijd waar je U tegen zegt.
sta nu 5,5 jaar ingeschreven en nog niks via de woningbouw kunnen krijgen.
dus gedwongen in een dure woning van een particulier (lees Chalet)
geef mij ook maar zo'n goedkoop appartement :P (ben 23 maar wel al een tijd werkende)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:27

_Annemiek schreef:
Wat ik ookkrom vindt is dat ze alleenstaande in een eengezinswoning zetten terwijl er zoveel gezinnen noodgewdwongen klein wonen.

mijn schoonmoeder woont in een grote woning waar makkelijk een gezin in past, zij woont daar alleen met haar zoon, de rest is al uit huis of komt 1x in de 2 weken een weekend.
echter als ze eruit gaat (want ze wilde kleiner wonen) is ze het dubbele aan huur kwijt, dus ze zegt ik blijf wel lekker waar ik nu zit en zo zijn er een hoop mensen die wel kleiner willen wonen maar het financieel dan niet redden omdat appartementen vaak duurder zijn (erg logisch not)

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:37

Keell94 schreef:
_Annemiek schreef:

mijn schoonmoeder woont in een grote woning waar makkelijk een gezin in past, zij woont daar alleen met haar zoon, de rest is al uit huis of komt 1x in de 2 weken een weekend.
echter als ze eruit gaat (want ze wilde kleiner wonen) is ze het dubbele aan huur kwijt, dus ze zegt ik blijf wel lekker waar ik nu zit en zo zijn er een hoop mensen die wel kleiner willen wonen maar het financieel dan niet redden omdat appartementen vaak duurder zijn (erg logisch not)

Dat is een ander verhaal zij begon met een gezin maar hier naast is een meisje alleen komen wonen dat bedoel ik meer.