waterkoker vs fluitketel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: waterkoker vs fluitketel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 12:52

Dank jullie wel.

Wij hebben 2 pannen sets en de ene is goed en de andere echt heel goed zeg maar. De bodems zijn nog vlak, maar van die hele zware set is de bodem ook echt heel dik.
Ik heb wel bakpannen die niks meer waard zijn aan de onderkant. Gewoon tefal en toch helemaal krom. Zou dus niet erg zijn om vervangen te worden tegen die tijd.

Ik las dat tot 1 liter koken een waterkoker zuiniger in gebruik is en daarboven de fluitketel gelijk.

We hebben een 90cm breed fornuis met 5 pitten, dus zou inderdaad leuk staan.

Ik denk qua aanslag het ook aan je water ligt. Het valt me op dat mn steelpannetje toch snel een rand en wat aanslag heeft van die 2x per dag water koken. Vind het water hier ook niet erg lekker smaken. Ik zag al van die metalen sponsjes, dus die ook eens bekijken dan.

We hadden een waterkoker in ketel stijl en die begon ook te fluiten. Vond het wel fijn eigenlijk, dan wordt het niet vergeten. Met de andere waterkoker daarvoor deden we weleens wat anders en was ondertussen het water weer koud.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:02

Hier staat onze waterkoker al drie jaar in de kast te verstoffen. Vind de fluitketel vele malen fijner.
Op dit moment is er een creuset fluitketel onderweg naar ons ter vervanging van de RvS ketel die we nu hebben. Die heeft namelijk een vlamvanger en is dus speciaal voor op gas en niet ideaal voor op de houtkachel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:03

8nnemiek schreef:
Ik heb een creuset fluitketel op inductie, en ik heb mijn waterkoker geen moment gemist. Ik meet de hoeveelheid water af met de mok waar de thee in gaat. Of bij een theepot gewoon tot aan het streepje.
Inductie gaat echt enorm snel, dat zal bij gas wat minder zijn.

Wij hebben ook een fluitketel, ze zijn zo gezellig! En ik vind het altijd leuk als er naar me gefloten wordt. <<)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 18:56

Hahaha, pas maar op, straks mag de fluitketel je niet meer nafluiten :p

Mijn man vindt een waterkoker toch fijner denkt hij. Ik ben hier een rondje gaan doen bij BLokker en Expert, maar de winkels worden steeds leger. Het gehele assortiment in web only verder, maar ik wil juist even kijken en voelen.

Mijn man is naar BCC en Mediamarkt gegaan, maar welke ik leuk vond was daar al 10 euro duurder dan op de site van expert.

Bij 1 waterkoker stond dat hij voor 1 beker in 50 sec kookt. Dat is best snel als ik dat vergelijk met 1 beker in een steelpannetje. Maar ik zet mn gas niet hoger dan de breedte van mn pannetje.

Blokker had 2 fluitketels zonder prijs en voelde erg licht. Vind dan ook zo een creuset mooier. Heeft die een dikke bodem en wand?
Ik zou graag wel de fluit open en dicht willen doen in de handgreep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:04

Heb in "99 een waterkoker gekocht, een Tefal Vitesse(kleintje).
Ding doet het nog steeds, een keertje het filter vervangen. Reden, bij een fluitketel vergeet ik het gas uit te zetten.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:09

superpony schreef:
Hahaha, pas maar op, straks mag de fluitketel je niet meer nafluiten :p

Mijn man vindt een waterkoker toch fijner denkt hij. Ik ben hier een rondje gaan doen bij BLokker en Expert, maar de winkels worden steeds leger. Het gehele assortiment in web only verder, maar ik wil juist even kijken en voelen.

Mijn man is naar BCC en Mediamarkt gegaan, maar welke ik leuk vond was daar al 10 euro duurder dan op de site van expert.

Bij 1 waterkoker stond dat hij voor 1 beker in 50 sec kookt. Dat is best snel als ik dat vergelijk met 1 beker in een steelpannetje. Maar ik zet mn gas niet hoger dan de breedte van mn pannetje.

Blokker had 2 fluitketels zonder prijs en voelde erg licht. Vind dan ook zo een creuset mooier. Heeft die een dikke bodem en wand?
Ik zou graag wel de fluit open en dicht willen doen in de handgreep.

Bij de creuset kan je de fluit open zetten, dan blijft hij ook open staan. Soms vergeten we wel om hem weer dicht te doen. Maar openhouden met schenken hoeft niet.

Ook wel een idee, gewoon lekker op de houtkachel zetten. Heb laatst wel mn kippenpoten en stoofpeertjes lekker gekregen op de houtkachel. Ik zou zo bang zijn dat ie droog kookt en dan alsnog daardoor kapot gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 02:03

We wilden voor een waterkoker gaan die bij ons past, is hij uitverkocht............

Bij een fluitketel had ik wel gekeken naar eentje waar de fluit open gaat met handvat. Maar als ik net even kijk naar de tijd dat een steelpannetje mn water kookt, duurt dat toch wel lang.

Wij hebben geen houtkachel, dus kan het niet warm houden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:13

Steelpannetje zonder deksel doet er veel langer over dan een dichte fluitketel. Je verliest nogal veel warmte naar buiten je pannetje.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:51

waarom moet de fluit open kunnen vanaf het handvat? Mijn Le creuset heeft dat niet, maar dat is echt geen enkel probleem...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 00:10

Marije_jiplover schreef:
Steelpannetje zonder deksel doet er veel langer over dan een dichte fluitketel. Je verliest nogal veel warmte naar buiten je pannetje.

Nee, altijd met deksel uiteraard.

Tink89 schreef:
waarom moet de fluit open kunnen vanaf het handvat? Mijn Le creuset heeft dat niet, maar dat is echt geen enkel probleem...

Ik vind dat wel makkelijk als het heet wordt. Mijn tante heeft nog zo een fluitketel en thuis hadden we dat vroeger ook. Daarvoor met zo een fluit die je eraf moest halen, maar dan vond ik die je wipt wel makkelijker.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:24

superpony schreef:
Marije_jiplover schreef:

Nee, altijd met deksel uiteraard.

Tink89 schreef:

Ik vind dat wel makkelijk als het heet wordt. Mijn tante heeft nog zo een fluitketel en thuis hadden we dat vroeger ook. Daarvoor met zo een fluit die je eraf moest halen, maar dan vond ik die je wipt wel makkelijker.

Die van le creuset heeft geen handvatopeningdinges, maar wel gewoon een uitsteeksel en een scharniertje aan de tuit. Je kunt hem dus zonder je handen te verbranden gewoon openwippen en daarna weer dichtwippen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:34

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:50

Tink89 schreef:

Ik vind dat wel makkelijk als het heet wordt. Mijn tante heeft nog zo een fluitketel en thuis hadden we dat vroeger ook. Daarvoor met zo een fluit die je eraf moest halen, maar dan vond ik die je wipt wel makkelijker.[/quote]

Die van le creuset heeft geen handvatopeningdinges, maar wel gewoon een uitsteeksel en een scharniertje aan de tuit. Je kunt hem dus zonder je handen te verbranden gewoon openwippen en daarna weer dichtwippen.[/quote]

Hij blijft na het opendoen van de fluit, gewoon openstaan. ot je hem weer dichtdoet. Dus niet ook nog dat knopje moeten indrukken als je heet water schenkt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:17

Ik heb een temperatuur instelbare waterkoker, aangezien ik een thee liefhebber ben en je niet elke thee even heet drinkt...
Met een fluitketel zou dat lastig te reguleren zijn

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 15:31

LadyMadonna schreef:
Ik heb een temperatuur instelbare waterkoker, aangezien ik een thee liefhebber ben en je niet elke thee even heet drinkt...
Met een fluitketel zou dat lastig te reguleren zijn

Dat had ik gelezen inderdaad. Familie drinkt wel verse muntthee, maar uit de fluitketel, want die vinden zij goed doorkoken. Is nog niet bij iedereen bekend dus.

Ik ben echt saai en drink alleen de traditionele gewone pickwick thee en nooit smaakjes. Ik vind zelf het idee wel fijn dat het goed gekookt heeft ook. Maar de waterkoker die ik wilde is tijdelijk overal uitverkocht.

Het valt me op dat we witte spatjes hebben rond het steelpannetje en op het dekseltje. Het viel me op de waterkoker ook al op en ik vind hier het water naar chloor ruiken als ik het op zet. Ook bijv water voor aardappels of pasta. Valt me tegen voor deze omgeving.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:40

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:55

Cemlys schreef:
Ik heb een nostalgische fluitketelwaterkoker :')
http://m.blokker.nl/m20/nl/blknl/koken- ... 0009-00-00

Hi hi, voor zoeen was ik aan het sparen en dan in de kleur van mijn keuken, liep iets anders, mijn paard loopt nu met mijn waterkoker op.. (S&T hoofdstel gekocht van mijn spaargeld voor de waterkoker en nog wat gewonnen tegoedbonnen)

Heb een gewone waterkoker, los van verbruik vind ik het handig dat die zelf uitschakeld en zal nooit droogkoken omdat hij doorgaat.
Vind fluitketel wel veel leuker staan in je keuken op het gasfornuis en fluitje wel heel gezellige roep dat je thee water klaar is.
Tegen kalk in je waterkoker kan je er knikker ingooien, en af en toe ontkalken kan uiteraard voor ketel of waterkoker geen kwaad.
Waterkoker moet wel vensterjtje hebben anders kan ik niet zien hoeveel water ik ga koken.

Heb op stal mijn oude waterkoker staan, die is nu 28!!!! jaar oud!!! doet het nog steeds, oke, plastic ziet er niet meer uit, totaal vergeeld en nu voorzien van wat ductape aan handvat (Dat gele was ook redden dat ik nieuwe heb gekocht jaar of 6 geleden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:10

Ik vind zelf een quooker ideaal, die dingen zijn onwijs energiezuinig maar de aanschaf is natuurlijk flink hoog. Wij hadden er eentje in ons huis bij aankoop, ding is 15 jaar oud en nooit goed onderhouden dus die is helaas gewoon op. Willen van de zomer in een nieuwe investeren. Tot die tijd gebruiken we de waterkoker, ook wij hebben zonnepanelen dus dat is voor ons een stuk gunstiger dan het gasfornuis gebruiken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:49

Wat ik vervelend vond van een fluitketel, is dat de dop eraf kan vliegen als ie te lang blijft doorkoken, terwijl een waterkoker vanzelf afslaat. Ik heb de indruk dat water koken met de fluitketel (tenminste, die wij hebben) langer duurt. Wel gaat een fluitketel langer mee dan een waterkoker, als je dat ding tenminste niet urenlang droog laat koken. :P

We hebben trouwens nog steeds ergens in een kast een fluitketel staan, voor het geval de waterkoker ooit op een heel onhandig moment overlijdt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:03

Het nadeel van een waterkoker vind ik zelf, dat je weer iets permanent op je aanrecht hebt staan. Ik gebruik een ketel, te meer daar we een houtfornuisje/kachel in de keuken hebben. Aangezien die toch ongeveer de helft van het jaar brandt, staat de fluitketel (zonder dop ;) ) daar vrijwel permanent op. Tenminste als ik thuis ben. Maar ik werk veel vanuit huis dus dat is prima.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 18:11

Jans, dit huis gaan we verkopen, dus niks meer in investeren op dat gebied. Heb er laatst wel naar gekeken en is inderdaad best duur. Het is natuurlijk heel erg makkelijk, maar vraag me af of het energie zuinig is? Uiteraard is het anders als je zonnepanelen hebt.

Onze waterkoker had een leuk model en paste goed op het aanrecht, net als het koffiezetapparaat. Daar hou ik liever wel rekening mee, dus haal geen plastic kan model.

Een ketel is heel leuk en zou hier ook goed staan, maar als ik nu kijk hoelang een steelpannetje op gas erover doet, tegenover 50sec bij een energiezuiniger koker,vind ik dat best een verschil.

Ik kook 's ochtends voor mezelf en soms mn zoon een beker thee. 's avonds meestal 2 met half uur ertussen. Kan het niet warm houden, dus kook 2x een beetje.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 18:40

Ik heb een fluitketel, op gas. Gaat ontzettend snel. In het begin even wennen met de hoeveelheid, maar je kan het teveel gewoon nogmaals kkken voor het volgende kopje, maar meestal is het water daarvoor nog wel warm genoeg.

Ooit wil ik een qoocker en tot die tijd de fluitketel

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 18:44

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:23

Quooker is wel heel energiezuinig.
Wij hebben nu sinds een half jaar ongeveer zo'n ding.

Overigens zegt tijd dat iets kost niet zoveel over of het zuiniger is.
Je kunt met een laag vermogen langer moeten wachten, maar ook minder energie gebruiken dan met een groter vermogen in kortere tijd.

Ik ben wel echt verslaafd aan de Quooker in de korte tijd dat we die nu hebben.
Eten koken gaat ook stukken sneller.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-18 00:30

Dat snap ik hoor. Maar de aanschaf moet je wel afwegen tegen de kosten. Wij gaan dit huis te koop zetten, dus voorlopig is het hier echt geen optie voor ons.