Jolien87 schreef:Sinds oktober heb ik weer een eigen auto, het is een VW Lupo uit 1999, een oudje dus. De APK verloopt op 31 januari 2018.
Bij een beurt is de apk meestal "gratis", men is toch al met de auto bezig dus de apk controlepunten kunnen zo meegenomen worden. Voor de rest zit het gewoon in het uurtarief verstopt, linksom of rechtsom moet het toch betaald worden.
Horten en stoten kan diverse oorzaken hebben, van een kapotte sensor ergens, vervuiling in het injectiesysteem tot minder frisse bougies. Of van alles een beetje. Gewoon een betrouwbaar en betaalbaar adres uitzoeken. Kom je waarschijnlijk niet bij de Kwikfit of de VW dealer uit. Maak eens een praatje met de mensen achter de balie van een automaterialenzaak, die kennen alle bedrijven uit de buurt. Ze zullen niet zomaar een zaak noemen, maar als je vraagt "waar zou jij je eigen auto heenbrengen voor onderhoud?" krijg je vast een prima tip.
Niet teveel op onderhoud bezuinigen, zo'n Lupo is een leuke auto en kost geen drol om te rijden. Gezien de leeftijd heb je er ook nauwelijks nog afschrijving aan, maar af en toe zul je wat in onderhoud en reparatie moeten investeren. Autorijden is nooit gratis helaas.
Handig om te weten: je kunt de auto ruim voor de APK datum laten keuren. Dat kan sowieso altijd (al was ie vorige maand nog gekeurd) maar als het minder dan bepaalde tijd voor vervaldatum is (internet zegt twee maanden, ik had in mijn hoofd drie weken) wordt gewoon de vervaldatum + 12 maanden aangehouden. Dus als je nu een afspraak maakt wordt dat na goedkeuring gewoon 31-01-2019.