Auto onderhoudsbeurt: wat zouden jullie doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Auto onderhoudsbeurt: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:44

Horten en stoten bij optrekken.. Is de inspuiting niet gewoon vervuild? Dat hij te weinig brandstof krijgt?
Je zou kunnen proberen of het beter wordt na een fuel cleaner. Dat kun je gewoon in een halfvolle tank brandstof gooien en reinigt de motor. Je hebt het van Wynn's, Forté, etc, met Wynn's heb ik goede ervaringen.
Of injector cleaner! Is misschien ook wel wijs.
Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:01

Voor zo'n check moet je niet al te veel verwachten.
Als je kijkt op de site wat die inhoud zou ik zeggen lekker laten voorbij gaan en een beurt inplannen tijdens de apk bij je garage, bij onze garage is de apk gratis in combi met een beurt. Veiligheid boven alles.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:09

De wintercheck is enkel een check en er wordt niets gedaan, is niet te vergelijken met een beurt. Gewoon die beurt inplannen en zo'n wintercheck links laten liggen.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:14

Macs schreef:
Ik zou kwikfit ook links laten liggen :j gewoon naar je betrouwbare garage gaan!

Vaak gehoord dat kwikfit allemaal dingen wilt vervangen omdat het 'levensgevaarlijk' zou zijn om verder te rijden. Bij de APK bij vaste garage bleek er dan niks aan de hand..

Dit dus, wij hebben zelfde gehad. Zeiden dat de remmen bijna op waren. Komen bij onze vaste garage die zei dat we nog makkelijk jaar verder konden en dat het een verkoop praatje was.

Ik zou gewoon grote beurt laten doen. Auto rijden kost nu eenmaal veel geld.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:07

Bij kwikfit kom je binnen omdat je nieuwe ruitenwisser vloeistof nodig hebt en je gaat weg met 4 nieuwe banden, nieuwe remschijven, en als je pech hebt heb je ook een nieuwe motor nodig :j -O-

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:50

En inderdaad geen Kwikfit.......nooit geweest en gegaan ook, vernam ook teveel negatieve verhalen hierover.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:00

Ik zelf heb een VW Golf 3 Cabrio uit ‘96. Met ruim 230000km op de teller..

Begin dit jaar is er een nieuwe koppeling in gegaan en mn schakelsysteem is gereviseerd.. dat waren grote bedragen. Maar kleine dingetjes zijn niet heel belangrijk. Op ruitensproeiers worden ze niet afgekeurd..

T zijn fijne auto’s en als ze t doen blijven ze het ook heel vaak lang doen.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:02

Oh en wat ik ook niet zou doen is naar de dealer gaan.. kost enorm veel geld.. je kan beter naar een BOVAG aangesloten garage gaan :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:13

Een kapotte ruitensproeier wordt je wel op afgekeurd. Het kan nl gevaarlijk zijn als hij het niet doet. Als de optie erop zit moet hij het ook doen is mij verteld ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:18

Ik heb het vanochtend opgezocht en het moet inderdaad.
Ruitenwissers dienen goed te werken en mogen geen scheuren in de rubbers bevatten.

Ruitensproeier dient te functioneren. Dit geldt alleen voor auto’s na 30 september 1971

APK keuringseis is daarnaast een goed werkende functie voor ontdooien en ontwasemen van de voorruit.

Bron: http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuri ... -voorruit/

Alleen... ik heb een auto van 1987. En heeft geen werkende sproeier. Hij is bij mij 3x voor apk geweest en nooit afgekeurd. Stond wel bij opmerkingen

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:25

Ik snap nu wel waarom zoveel mensen vaak pech met de auto hebben :+ ik ben wel benieuwd of de mensen die de beurten overslaan hun paard dan wel tijdig een rondje tandarts/osteo/hoefsmid/etc. doen :j

Ts ik zou ook samen met de apk een beurt laten doen. :j Een ruitensproeier is oa ook een afkeurpunt, en niet veilig natuurlijk als die het niet doet bij heftige regen. Wel zo fijn dat juist de kleinere dingen op tijd bijgehouden worden, dat is behoud van je motor/auto.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:29

maessie schreef:
Ik snap nu wel waarom zoveel mensen vaak pech met de auto hebben :+ ik ben wel benieuwd of de mensen die de beurten overslaan hun paard dan wel tijdig een rondje tandarts/osteo/hoefsmid/etc. doen :j

Ts ik zou ook samen met de apk een beurt laten doen. :j Een ruitensproeier is oa ook een afkeurpunt, en niet veilig natuurlijk als die het niet doet bij heftige regen. Wel zo fijn dat juist de kleinere dingen op tijd bijgehouden worden, dat is behoud van je motor/auto.

Oh nee hoor. Ik woon naast de garage en mijn vader en vriend doen die beurt gratis voor mij :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:34

Jolien87 schreef:
Sinds oktober heb ik weer een eigen auto, het is een VW Lupo uit 1999, een oudje dus. De APK verloopt op 31 januari 2018.

Bij een beurt is de apk meestal "gratis", men is toch al met de auto bezig dus de apk controlepunten kunnen zo meegenomen worden. Voor de rest zit het gewoon in het uurtarief verstopt, linksom of rechtsom moet het toch betaald worden.

Horten en stoten kan diverse oorzaken hebben, van een kapotte sensor ergens, vervuiling in het injectiesysteem tot minder frisse bougies. Of van alles een beetje. Gewoon een betrouwbaar en betaalbaar adres uitzoeken. Kom je waarschijnlijk niet bij de Kwikfit of de VW dealer uit. Maak eens een praatje met de mensen achter de balie van een automaterialenzaak, die kennen alle bedrijven uit de buurt. Ze zullen niet zomaar een zaak noemen, maar als je vraagt "waar zou jij je eigen auto heenbrengen voor onderhoud?" krijg je vast een prima tip.

Niet teveel op onderhoud bezuinigen, zo'n Lupo is een leuke auto en kost geen drol om te rijden. Gezien de leeftijd heb je er ook nauwelijks nog afschrijving aan, maar af en toe zul je wat in onderhoud en reparatie moeten investeren. Autorijden is nooit gratis helaas.

Handig om te weten: je kunt de auto ruim voor de APK datum laten keuren. Dat kan sowieso altijd (al was ie vorige maand nog gekeurd) maar als het minder dan bepaalde tijd voor vervaldatum is (internet zegt twee maanden, ik had in mijn hoofd drie weken) wordt gewoon de vervaldatum + 12 maanden aangehouden. Dus als je nu een afspraak maakt wordt dat na goedkeuring gewoon 31-01-2019.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:21

Ik vraag altijd om een beurt, de garage kijkt dan wat nodig is en belt me op als er grote cq dure dingen nodig zijn.

In jouw geval zou ik naar een vertrouwde garage gaan en daar een onderhoudsbeurt plus APK aanvragen. Kwik-fit links laten liggen, hun verdien model is gebaseerd op het feit dat ze je voor een goedkoop klusje binnenhalen en je vervolgens met een hoge rekening de deur uitgaat.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:15

Bij ons (Profile Car & Tyreservice ) is apk icm grote beurt gratis :)
Wintercheck mooi achterwege laten als de auto toch gekeurd moet worden. Die punten komen namelijk bij de apk ook aan bod :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:18

xsensibel schreef:
Oh en wat ik ook niet zou doen is naar de dealer gaan.. kost enorm veel geld.. je kan beter naar een BOVAG aangesloten garage gaan :)

Helemaal mee eens!
Zelf ga ik ook niet naar de dealer maar naar een vaste betrouwbare BOVAG garage.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:27

Ragdollcat schreef:
Helemaal mee eens!
Zelf ga ik ook niet naar de dealer maar naar een vaste betrouwbare BOVAG garage.

Veel merkdealers zijn ook bij de bovag aangesloten ;)

Even een stokpaardje van mij erbij halen: Waarbij je er wel aan moet denken dat de Bovag géén consumentenorganisatie is maar een BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders. Dát zijn de belangen die de Bovag behartigt! Gelukkig is een tevreden klant ook in het belang van de garagehouder dus hoewel ze er niet zijn voor de consument zijn ze ook niet de grote vijand ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:29

Het gaat erom dat de Dealers duurder zijn dan een garage die aangesloten zijn bij de BOVAG.

En dat klopt ook wel aardig met wat de mensen hadden ervaren en vergeleken bij wat hun waren overkomen en het is ook ons 1 x overkomen, dus ik kan er ook van meepraten hierover.

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:40

Kwikfit Arnhem ook met een grote boog omheen iig :P

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:43

Ragdollcat schreef:
Het gaat erom dat de Dealers duurder zijn dan een garage die aangesloten zijn bij de BOVAG.

Het gaat erom dat tinkers makkelijker zijn dan paarden? Of Jack Russels drukker dan honden? ;)

Ik neem aan dat je wilt zeggen universeel autobedrijf. Dat ben ik met je eens, die zijn vaak net even wat minder duur dan een merkdealer. En bij een universeel bedrijf moet je gewoon een goed adres hebben, of die dan wel of niet het schildje van hun eigen belangenorganisatie op de muur heeft zal me een zorg wezen. Net zoals ik bij een manege zelf wel kijk hoe het er aan toe gaat, ik maak me echt niet druk over of er wel of niet bij de FNRS zijn aangesloten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:07

Ben ik dan de enige die geen problemen heeft met de kwikfit?

Bij mijn vorige auto die ik friend jaar had, ben ik drie keer voor APK+beurd bij kwikfit geweest. Ja. Ze proberen te verkopen, maar daar ben je toch zelf bij? Als ie het niet nodig vind zeg je toch gewoon "nee bedankt!"

Eerste keer raadde ze me een airco service beurt aan. Heb ik vriendelijk voor bedankt. Jaar erop kreeg ik hem met flinke korting als "vaste klant" en toen vond ik zelf ook wel dat die wat muffig begon te ruiken en hij koelde niet meer zo goed, dus vond ik het wel de moeite waard. Hij rook daarna weer fris en koelde veel efficiënter.

Dat tweede jaar werd ook geadviseerd om de banden voor te wisselen. Ik zat onder de x milimeter aan 1 kant. Tja, hoeveel mag je dan? Nu zus en zo. APK van het jaar ervoor erbij gepakt en gezien de slijtage in een haar besloten dat ik een nog prima een jaar mee door kon. Dus ook vriendelijk bedankt.

Laatste keer was helaas de duurste. Maar ja. De kilometers van de voorbanden waren dan nu toch echt op en de vering voor was gewoon compleet door midden gebroken. Verder hebben ze niks aangesmeerd.

Verder elke keer prima geholpen, geen gekke dk gen, goedkoop, autotje in prima conditie en op het laatste alleen duur door wat noodzakelijke dingen die ik bij elke garage gehad zou hebben.

Ik vond het wel prima hoor.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:27

[quote="Shiloh"]Ben ik dan de enige die geen problemen heeft met de kwikfit? [quote]

Waarschijnlijk wel.. :+
Gekheid, ben blij dat je voor jouw gevoel een fijn adres hebt.

Ik zit al meer dan 10 jaar in de auto's :P maar man, man, man wát een drama verhalen/ervaringen heb ik door de tijd al gehoord en gezien over deze kwikfitters.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 10:42

Ik heb vanmorgen eerst een zoektocht op het internet gehouden naar goede garages en heb er uiteindelijk gekozen voor de volgende: http://www.autobedrijfhoevens.nl/
Dus direct gebeld en de dame aan de telefoon heeft me uitgebreid geadviseerd. 3 januari kan ik de auto langsbrengen voor een APK en dan kijken ze direct naar de oorzaak van het horten en stoten. Helaas dus nog 1,5 week wachten maar ik hoop dat het daarna in orde is of dat ik dan in ieder geval weet waar ik aan toe ben. De winterbanden moeten dan maar een jaartje wachten want ik houd rekening met een groot kostenplaatje maar dat is natuurlijk het risico dat ik heb genomen bij de aanschaf.

Ik hoop overigens niet dat mensen denken dat ik voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, maar het is meer dat ik het lastig vind om de juiste overweging te maken. Het is immers al een oudere auto en is dan de vraag tussen wat veilig is en noodzakelijk. Mocht ik nu bijvoorbeeld een deukje of krasje rijden dan zou ik hier echt niet wakker om liggen, maar ik wil wel dat de auto veilig is.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:44

Ik zou hem in januari wegbrengen voor APK, wanneer deze goedgekeurd is meteen die beurt laten uitvoeren (mits je het zelf niet kunt/wilt).
Op alleen APK verdienen autobedrijven niets (vaak kost het hun geld), en zoeken dan vaak naar dingen om toch nog iets te kunnen verdienen. Daarom kan het handig zijn om het zo af te spreken.

Vaak zat voorgekomen bij onze hoofd-auto. Mijn vriend doet onderhoud zelf. Had dat jaar zijn remschijven en blokken vervangen, olie + filter, interieur en luchtfilter. Met de keuring belde de garage mijn vriend op met als opmerkingen dat de remblokken vervangen zouden moeten worden, deze waren namelijk bijna op :') vervolgens gingen ze over op de olie dat die ook vervangen moest worden en als noodgreep konden ze de ruiterwis vloeistof bijvullen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 10:47

Cabelona schreef:
Ik zou hem in januari wegbrengen voor APK, wanneer deze goedgekeurd is meteen die beurt laten uitvoeren (mits je het zelf niet kunt/wilt).
Op alleen APK verdienen autobedrijven niets (vaak kost het hun geld), en zoeken dan vaak naar dingen om toch nog iets te kunnen verdienen. Daarom kan het handig zijn om het zo af te spreken.

Vaak zat voorgekomen bij onze hoofd-auto. Mijn vriend doet onderhoud zelf. Had dat jaar zijn remschijven en blokken vervangen, olie + filter, interieur en luchtfilter. Met de keuring belde de garage mijn vriend op met als opmerkingen dat de remblokken vervangen zouden moeten worden, deze waren namelijk bijna op :') vervolgens gingen ze over op de olie dat die ook vervangen moest worden en als noodgreep konden ze de ruiterwis vloeistof bijvullen.

Oeps. :=

We hebben afgesproken dat ze eerst de APK uitvoeren en mochten ze daarbij niet de oorzaak van het horten en stoten vinden dan gaan ze verder zoeken. Ik heb nog even voor de zekerheid nagevraagd of ze eerst bellen voordat ze ergens gaan sleutelen zodat ik niet naderhand de rekening gepresenteerd zou krijgen maar ze garandeerde me dat ze altijd eerst bellen voordat er extra kosten gemaakt moeten worden.