Afwas uitstellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LilChar

Re: Afwas uitstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:19

Ik ben ook zo'n iemand..
In een slechte week doe ik 6 dagen afwas in 1x. Maar meestal op woensdag en zondag. Het is niet super, maar ik vind twee keer per week de afwas doen ook wel kunnen. Ja er staat dan wel een berg maar dat vind ik niet zo heel erg. Als ik weet dat er bezoek komt zorg ik er natuurlijk wel voor dat alles weg is.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:24

Een van jullie twee moet de aanjager worden. Die neemt de ander figuurlijk en misschien ook letterlijk bij de hand: kom, we gaan NU afwassen. Leg dat boek even weg, neen niet de sudoku afmaken, we gaan nu afwassen. Jullie nemen om de week die rol op je. Als het die week helemaal goed is gegaan, geef je jezelf een beloning, bv. een etentje, speciale fles wijn. Dit maakt het tot een uitdaging ipv een probleem. Jullie kunnen samen bedenken wat de beloning is, of de aanjager van die week kan het beslissen.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:35

Ik herken het wel. Al die mensen die zeggen dat je jezelf een schop onder je kont moet geven zitten duidelijk anders in elkaar. Alsof je dat nog niet geprobeerd hebt. Ik kan ook eindeloos dit soort discussies met mezelf voeren :')
Ik liet ook altijd de vaat eindeloos staan. Tegenwoordig heb ik een vaatwasser en ik kan echt niet meer zonder. En ik heb huisgenoten die het echt niet waarderen als ik pannen en dergelijke niet direct afwas, dat helpt ook :P

Wat bij mij goed werkt als ik iets moet doen waar ik geen zin in heb, is bedenken hoe blij ik ben als ik het gedaan heb. En hoe trots. Klinkt heel stom, maar je vindt het blijkbaar lastig dus ja, dan mag je ook trots zijn over iets sufs als de afwas. En jezelf belonen als het een aantal dagen goed gegaan is vind ik ook een goede tip!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:49

Ik heb daar ook last van gehad en het probleem heb ik opgelost door een vaatwasser te kopen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:55

Mijn vriend is ook zo.. laat het gewoon op het aanrecht staan. Dus toen ik hier kwam hebben we meteen afgesproken: ik doe de afwas! En die taak neem ik nog flink serieus ook, altijd alles afruimen en voorspoelen en dan eind van de avond, of sochtends na het ontbijt afwassen maar ! Vind het altijd wel lekker, hebben we allebei even een momentje voor onszelf. :-)

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:02

Ik heb er ook een bloedhekel aan en inmiddels een vaatwasser. Echt de oplossing! Maar ook dan moet je even afspoelen en dingen die niet in de vaatwasser mogen wel afwassen. Ik denk er niet over na en doe het gewoon. Als ik er over na ga denken heb ik geen zin meer en laat ik het staan.

Snap trouwens niet hoe jullie zo weinig vaat kunnen hebben. Wij zijn ook met z’n tweetjes. In de ochtend hebben we sowieso twee bordjes, wat messen, mijn man bakt vaak een eitje dus een pannetje met spatel, glazen en mokken voor water en thee/koffie. In de avond de pannen voor het avondeten inclusief borden, bestek, opschepbestek en glazen. Later op de avond komen daar vaak nog mokken en een bordje en mesje voor fruit bij. Voordat ik er erg in heb zit de machine vol. Een enkele keer duurt het twee voordat ‘ie vol zit.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:06

Leen schreef:
Mokken en glazen gebruiken we niet, tenminste niet als er geen mensen komen.

Huh? :9k
Waar drinken jullie dan uit? Of drinken jullie niks?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:08

dieseltje schreef:
Leen schreef:
Mokken en glazen gebruiken we niet, tenminste niet als er geen mensen komen.

Huh? :9k
Waar drinken jullie dan uit? Of drinken jullie niks?

Uit fles of pak neem ik aan :Y)

Ik doe altijd tijdens het koken alvast de dingen die ik niet meer nodig heb alvast afwassen, zodat ik na het eten alleen nog maar borden bestek en eventueel een pan af moet wassen, en dat is zo gebeurd. Al helemaal als je met zijn 2e bent..

En het aller makkelijkste blijft een vaatwasser :) Maar pannen ed doe ik wel altijd met de hand afwassen omdat er weinig vaatwassers zijn die die goed schoon krijgen..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:12

Maar als de afwas zo lang blijft staan trekt het toch ongedierte als vliegjes of mieren aan?
Ik doe iedere dag de afwas. Vind een vol aanrecht echt heel vervelend.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:18

CharmingS schreef:

Ik doe altijd tijdens het koken alvast de dingen die ik niet meer nodig heb alvast afwassen, zodat ik na het eten alleen nog maar borden bestek en eventueel een pan af moet wassen, en dat is zo gebeurd. Al helemaal als je met zijn 2e bent..

En het aller makkelijkste blijft een vaatwasser :) Maar pannen ed doe ik wel altijd met de hand afwassen omdat er weinig vaatwassers zijn die die goed schoon krijgen..

uit fles of pak...delend...ook eventueel als er wel eens visite komt, de krijgen ook uit die fles of pan....blegh :r

Maar inderdaad, zo tijdens het koken wassen wij ook al veel af. Scheelt weer. Daarnaast ook een vaatwasser hier, al doe ik daar nooit de pannen in, die doe ik toch altijd met de hand gewoon omdat anders de machine zo ontzettend snel vol is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:21

2 borden nemen en 2 kopjes zodat je wel moet afwassen en ook het bestek afmeten met z'n twee. Dan moet je wel elke dag afwassen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:26

dieseltje schreef:
CharmingS schreef:

uit fles of pak...delend...ook eventueel als er wel eens visite komt, de krijgen ook uit die fles of pan....blegh :r

Maar inderdaad, zo tijdens het koken wassen wij ook al veel af. Scheelt weer. Daarnaast ook een vaatwasser hier, al doe ik daar nooit de pannen in, die doe ik toch altijd met de hand gewoon omdat anders de machine zo ontzettend snel vol is.

Ik drink ook altijd uit pak of fles als ik geen visite heb.. Heb altijd genoeg frisdrank in huis voor als er visite komt.. En dat is dan niet dezelfde fles als waar ik uit drink..

Vul trouwens regelmatig lege flessen met aanmaak siroop, dit is vaak een fles die ik iedere keer als ie leeg is omspoel en om de zoveel dagen pak ik een nieuwe fles.. Heeft niemand last van mijn bezoek krijgt gewoon hygienisch uit een schone fles en uit een schoon glas te drinken hoor :+

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:28

CharmingS schreef:
Ik drink ook altijd uit pak of fles als ik geen visite heb.. Heb altijd genoeg frisdrank in huis voor als er visite komt.. En dat is dan niet dezelfde fles als waar ik uit drink..

Vul trouwens regelmatig lege flessen met aanmaak siroop, dit is vaak een fles die ik iedere keer als ie leeg is omspoel en om de zoveel dagen pak ik een nieuwe fles.. Heeft niemand last van mijn bezoek krijgt gewoon hygienisch uit een schone fles en uit een schoon glas te drinken hoor :+

Oké, gelukkig! En ja....dat zal vast afwas besparen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:31

dieseltje schreef:
CharmingS schreef:

Oké, gelukkig! En ja....dat zal vast afwas besparen.

Dat bespaard een hoop ja.. Ik was eerst altijd makkelijk uitgevallen en pakte iedere keer een nieuw glas :+ Niet meer nodig nu!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:33

Wegwerpborden en bestek kopen, dan ben je van al je problemen af :D

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:38

Wat een pittig probleem! Heel moeilijk op te lossen. Het is een gewoonte en je moet een andere gewoonte aanleren. Je moet het doen! :)* De eerste keren zal dit moeilijk gaan maar daarna gaat het vlotter en vlotter. Na enkele weken ben je het gewoon en gaat het vanzelf! Succes! :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:42

Zelfde probleem hier. Weliswaar met vaatwasser, maar dat kreng doet de helft van de tijd ook d'r werk niet.
Wat wel wat helpt is zo'n borsteltje met zeep reservoir. Even hete kraan aan en het is zo schoon. Alleen heeft manlief er een handje van om heel de wasbak vol te stapelen met afwas en dan kan dat niet eens fatsoenlijk meer. Dat is voor mij de grootse belemmering om met de afwas te beginnen, dat ik eerst die wasbak moet ontdoen van vieze natte gore plakkerige vaat.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:43

Haha Wij zijn net hetzelfde , lees precies ons verhaal.
Hebben een 8 tal borden 10 messen en vorken. 2 pannen en 3 potten, 8 mokken en glazen gebruiken we niet (als er geen bezoek is).
We wassen ook maar 2x per week ofzo, maar het is wel waar: het is veel leuker om ke eten te maken in een propere lege keuken.
Maar heb ook nog niet het geheim gevonden... Er zouden zo een armbanden zijn dat een andere persoon via een app je een shock kan geven ..? :+ }>

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:49

Vaatwasser kopen!
Ik ben zelfs maar alleen en ik ben al blij met m'n vaatwasser. Telkens wat vies is in de vaatwasser doen, klep dicht, geen troep te zien. En als 'ie vol is zet ik hem aan. 1 of 2 x per week.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:05

Ik ben ook zo iemand :D Wachten tot er geen bestek meer over is en dan uit pure ellende gaan afwassen :')
Ik heb er mij een flinke tijd aan gestoord. Nu heb ik het maar geaccepteerd...zoveel makkelijker ;) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:15

Wen wat duurdere oplossingg: vaatwasser :D

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:43

Goof schreef:
ElCamino schreef:
jezelf een schop onder je kont geven na het eten ! :D

Nou gewoon dat.
Je brengt tenslotte ook de borden naar de keuken na het eten neem ik aan, zet dan meteen de kraan aan en was ze af.
Zo moeilijk is het niet om op te staan van de bank en het gewoon te doen.

Dit is dus echt fantastisch advies als je een persoon bent wat altijd al de afwas elke dag doet en dat normaal vindt. Dan kun je je simpelweg niet voorstellen dat er mensen zijn waar het erbij inschiet, die geen zin hebben en het dan niet doen, of die de puf niet kunnen vinden om op te staan en te gaan afwassen. Want jij voelt dat waarschijnlijk allemaal ook, en tóch doe je de afwas.

Ik heb geen tegenargument voor dit advies, behalve dat dit voor een hoop mensen gewoon niet werkt. Waarom niet? Geen idee, maar mij lukt het niet om streng voor mezelf te zijn en elke dag door mijn tegenzin heen op te staan en huishoudelijke taken te doen.

Overigens nee, ik breng mijn bord dus ook niet gelijk naar de keuken als ik klaar ben met eten... Ik doe mijn best, maar het komt erop neer dat ik 1 of 2 keer per week een uurtje de tijd neem om alles weer op te ruimen en netjes te maken. Afwassen, stofzuigen, even de was opruimen dergelijke dingen. Die opruim-mindset is er gewoon niet standaard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:50

MiReRe schreef:
Vaatwasser kopen!
Ik ben zelfs maar alleen en ik ben al blij met m'n vaatwasser. Telkens wat vies is in de vaatwasser doen, klep dicht, geen troep te zien. En als 'ie vol is zet ik hem aan. 1 of 2 x per week.

Gaat dat niet stinken? :P

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:02

Cayenne schreef:
Maar als de afwas zo lang blijft staan trekt het toch ongedierte als vliegjes of mieren aan?
Ik doe iedere dag de afwas. Vind een vol aanrecht echt heel vervelend.

Dit.
heb een hekel aan een vol aanrecht. Ziet er zo rommelig en vies uit. Ik was elke keer na het eten af. Dus ontbijt, lunch en avondeten. De kopjes van s avonds neem ik s ochtends weer mee. Hier met twee volwassenen en twee kleine kids.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:22

Ik heb ook een gruwelijke hekel aan de afwas. Wij zijn met ons zessen thuis (2 volwassenen en 4 kinderen), altijd een vaatwasser gehad totdat we een overijverige muis in de keuken hadden die de water aanvoer slang aan gort heeft gegeten met als gevolg veel waterschade en een nieuwe keuken moeten plaatsen.

Bij de nieuwe keuken heb ik helaas geen vaatwasser dus moet ik afwassen. Na het avondeten spoel ik alles direct af en daarna ga ik afwassen. Ik heb er namelijk ook een vreselijke hekel aan als ik het aanrecht vol heb staan.