Klein huis bouwen (hout, steen anders?) kosten en mogelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 12:21

Almere is helemaal andere kant van het land. Heb in Lelystad gewoont en wil die kant echt niet meer op. Mij te druk en lawaaierig. -O-

Het was wel hier in de buurt maar scheiding nog niet ver genoeg gevordert toen, heb het tandenknarsend laten gaan. Verder niks in de buurt. Deze twee zijn in verre omtrek ongeveer de enige met "vrije bouw" die dus niet vrije bouw is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:57

Minimus

Re: Klein huis bouwen (hout, steen anders?) kosten en mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:07

Er is een park in Nederland waar ze een 4-persoons 'tiny' house hebben gebouwd. Het is niet groot, maar wel van alle gemakken voorzien en een extra kamer. Het allerliefst woon ik ook op een kavel waar ik zelf wat op bouw of neerplant. Zoals een Ger of zo'n 4-persoons tinyhouse. Allen voorzien van houtkachel waar op gekookt kan worden haha!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:21

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:17

Typisch Nederland. En ze raken heel veel kavels aan de straatstenen niet kwijt. Wij hebben ooit naar een kavel gekeken waar de paarden aan huis konden etc. Maar het huis moest op een bepaalde plek op de kavel staan en dat was voor ons echt heel nadelig. Volgens mij waren er toen maximale afmetingen van het huis, geen minimale.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:32

Tja, da's wel erg nadelig dat er zoveel eisen aan het te bouwen huis hangen. en dan ook nog niet een vrije keuze van bouwbedrijf. >;) Dan word het uiteindelijke kostenplaatje mega hoog.

TS wist je trouwens dat tiny houses tot 50 m2 kunnen zijn? Ik ga straks naar 8 m2 :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:48

Zeggen ze echt dat je met dat bedrijf moet werken of bieden ze iets aan als mensen daarmee gaan werken? Bij nieuwbouw bieden ze vaak kortingen aan als je bij een bedrijf tegels, badkamer, keuken etc besteld, maar het is geen moeten.

Aikon, 8m2 is echt heel erg klein om alles in te doen. Heb je dan geen toilet, douche en keuken meer of ga je de hoogte in?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 19:14

Nee echt verplichting van gebruik van een van de drie projectbouwers en minimale hoogtes en afmetingen, de goedkoopste optie zou dan heel ver erover uitkomen voor een lelijk huis ook nog.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:27

Vind het sowieso raar dat je op je eigen stukje niet mag bouwen wat je zelf wil. Wordt een leuke gemêleerde wijk. Het is de duurste uitgave van je leven en een ander gaat daar over beslissen. Ik vind het mooier dan een Vinex waar ik verdwaal omdat alles er hetzelfde uit ziet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 19:29

Tsja maar doe welstandscommissie he. Ik heb in lelystad meegemaakt dat iemand zijn kozijnen weer moest overschilderen omdat ze die kleur niet mochten hebben. En hier en in andere woonplaats zijn er eisen dat dat stuk wijk ee luxe uitstraling krijgt en houdt. Rechte bouw zoals bungalow mag niet eens.

Waar ik nu woon zou ik graag schutting aan lange stuk van tuin doen. Wat er staat staat op instorten al jaren en de rest is mega hoge ondrhoudslaurierheg. Maar ik mag niets plaatsen en ook de volledig beroerde schutting mag niet vervangen worden. Van ellende klimplanten tegenaangezet die de boel bij elkaar houden en de rotte planken uit zicht houden

8 m2 is wel heel erg klein, dat is een paardenbox maat. :')

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:59

superpony schreef:
Zeggen ze echt dat je met dat bedrijf moet werken of bieden ze iets aan als mensen daarmee gaan werken? Bij nieuwbouw bieden ze vaak kortingen aan als je bij een bedrijf tegels, badkamer, keuken etc besteld, maar het is geen moeten.

Aikon, 8m2 is echt heel erg klein om alles in te doen. Heb je dan geen toilet, douche en keuken meer of ga je de hoogte in?

Als ik klaar ben heb ik er alles in. :D Douche die gelijk wc is (wc moet er uit met douchen) Keukenblok, houtkachel, opvouwbaar oventje, bed 1,20 breed (deze is wel op 1,2 hoogte) tafel model vriezer, 2 persoons-zitbank is ook gelijk opslagkist, losse stoel, dekenkist (die dienst doet als tafel, opstap bed in/uit, opslag) wasmachientje, tv-tje, dvd speler + berg dvd's, boeken, radio. 2 honden en 2 katten. Alles wat ik nodig heb. En ja, past er allemaal in en hou nog ruimte over ook. ;) Kwestie van goed indelen en niet alles zo groot willen hebben als in een gewoon huis. Want dat past niet. Erg hoog kan ik niet, plafon is maar 1,86 hoog.

Paardenbox is groter :D Camper is dat niet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:28

aikon schreef:
superpony schreef:

Als ik klaar ben heb ik er alles in. :D Douche die gelijk wc is (wc moet er uit met douchen) Keukenblok, houtkachel, opvouwbaar oventje, bed 1,20 breed (deze is wel op 1,2 hoogte) tafel model vriezer, 2 persoons-zitbank is ook gelijk opslagkist, losse stoel, dekenkist (die dienst doet als tafel, opstap bed in/uit, opslag) wasmachientje, tv-tje, dvd speler + berg dvd's, boeken, radio. 2 honden en 2 katten. Alles wat ik nodig heb. En ja, past er allemaal in en hou nog ruimte over ook. ;) Kwestie van goed indelen en niet alles zo groot willen hebben als in een gewoon huis. Want dat past niet. Erg hoog kan ik niet, plafon is maar 1,86 hoog.

Paardenbox is groter :D Camper is dat niet.

Omg, ik vond 30 m2 prima met alles er op en eraan incl hond.
Maar dit klinkt als een doodskist, vooral door het lage plafond.
Heb je een foto? Vind het wel fascinerend. En je katten zijn wel buiten katten neem ik aan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:47

8m2, dat is kleiner dan een caravan, hoe dan?! := Knap hoor.
Onze boot is 9m2 binnen en daar is echt geen plek voor een douche of oven of wasmachine of kachel of vriezer :=

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:48

Ik vind de huisjes van http://www.huisjevanhout.nl zo leuk.

Ze hebben kleine vakantiehuisjes, Tiny houses, tuinhuisjes (niet voor je fiets, echt een extra slaapkamer of woonhuisje voor in je tuin), tot volwaardige grote woonhuizen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 02:29

Aikon, ik ben niet zo een kampeerder, maar zal aan iets zoals een camper of caravan moeten denken dan. Die zijn vaak wel super handig ingericht inderdaad. Geen idee hoeveel m2 die ongeveer zijn.

Maar heb je dan wel buiten ruimte? En in Nederland of een warmer/droger klimaat?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 03:48

mijn keuken is 35m2, is te groot maar goed
probeer me voor te stellen om op 1/4 daarvan te wonen... kun je me afvoeren.
mijn slaapkamer is al de helft groter...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 04:28

Aikon! Ik ben benieuwd naar een foto!
En ik neem aan dat je bijvoorbeeld nooit meer een kerstboom op kan zetten? := Waar zou je die kwijt moeten :P

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:50

Ik woon er nog niet in!! Volgend jaar ga ik een poging wagen :D Dan moet ik waarschijnlijk mijn huisje uit wegens sloop.

Mijn katten leven hoofdzakelijk binnen. (al terroriseren ze graag de buurt)
Straks heb ik buiten ruimte zat :D Overal waar ik sta. ;)
En nee, kerstboom past niet (gaat met mijn poezels ook niet, vinden het te leuk te slopen ^) ) Een mini boompje past heel goed :j Maar ik vier geen kerst, dus een boompje komt er niet in. Er komt wel een regenpijp met plantenbakjes er aan in voor de kamer planten en wat kruiden.

Campers zijn zeker heel vernuftig ingericht. :j Tiny houses ook. Daar kan menig huis ontwerper nog veel van leren. En ze zijn er in verschillende maten, zelfs nog kleiner!! Oké, die hebben geen douche en een keukenblokje maatje aardappelkist :') Bed is tevens bank en werkplek. Ken mensen die in een gewoon busje wonen en deze is kleiner dan wat ik heb. Die hebben 5 m2. Heel eerlijk, da's mij net TE klein. Zeker met honden en katten.

Mijn camper was bij koop niet naar mijn smaak ingericht, vooral vloerbedekking tegen de wanden ben ik geen fan van. Kunststof schroten tegen het plafon. Slecht geïsoleerd en lek dak. -O-
Maar hij is nu helemaal leeg, heb het dak net geïsoleerd, en 2 wanden beplakt met vinyl. Keukenblok staat er nog los in.

Helaas te weinig MB's om een foto te uploaden. Morgen eens proberen.

Al met al ben ik al 5 jaar bezig met alleen al het functioneel inrichten van het geheel. Veel inlezen opzoeken uitproberen en weer schrappen :\ Veel tekeningen gemaakt en maquettes, veel heen en weer schuiven en veel kijken naar bestaande tiny houses en japanse huisjes. Die zijn nog vernuftiger ingericht dan tiny houses. Net origami in huis vorm. :D Indeling is denk ik al 12 keer verandert :o Ik denk dat ik het nu het meest functionele indeling heb die er maar te krijgen is op deze oppervlakte. En natuurlijk ook erg veel rekening houden met het gewicht! Zeer belangrijk. Het geheel met wat ik er in wil hebben mag niet meer wegen dan 3500 kilo. Wagentje leeg zit al op 2500 kilo :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:27

Gave plannen. Zelf ben ik een hele tijd bezig geweest met een Tiny home maar uiteindelijk gaat het toch een boot worden. Makkelijker en haalbaarder. En omdat ik niet aan een plek vast wil zitten.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:24

Het idee van kleine huisjes op vrije kavels vat wel bij steeds meer gemeenten post hoor, dus best kans dat jouw gemeente er binnenkort ook mee aan de gang gaat (je kunt altijd een balletje opgooien natuurlijk.

En zit er anders misschien een optionele tiny house locatie bij je in de buurt: https://www.tinyhousenederland.nl/kaart/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 14:32

Locaties zijn er niet in de buurt helaas. Had ik al naar gekeken.

Campers kunnen idd heel handig zijn, zelf heb ik met mijn ex ruim 6 maanden in een mini caravan geleefd bij gebrek aan huis. Ene verkocht andere nog niet vrij. Was 3,5 bij 2 met voortent en zijtent en aanhangwagen met spul. Enige wat ik miste was mijn bank. Alleen geen douche of wasmachine wel een chemisch toilet.

Camper van mijn vader zou geschikt zijn voor permanent wonen. Alleen mist de wasmachine. Deze heeft vast bed, een tafel die bed kan worden, drie gaspitten, koelkast met vriesvakje heel veel bergruimte en een wc met aparte douche ernaast. Mega grote watertank en vuilwater tank. Zij hebben bijna een jaar erin geleefd. Oude huis verkocht nieuwbouw huurflat liep vertraging op.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:40

Kennis van me heeft 8 jaar in een grote 6 persoons camper gewoond. Daar kon die van mij gewoon in zo groot :D Was wel C rijbewijs. Vrouw leefde van erfenis en reisde door heel europa. Ze heeft een tijdje samen gewoond in een gewoon huis, maar het rond trekken bleef knagen en ze is weer vertrokken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 14:55

Ah wacht even. :)* Wilde jij niet naar zweden en was je niet op zoek naar een medereiziger toen?
Jij loopt dus ook nog steeds te worstelen met woning vinden nu?

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:26

Wij hebben zelf een houten huis gebouwd, logbouw. Wel met een architect maar in eigen beheer. Onze buren hebben een sustainerhome. We bouwen hier welstandsvrij en gasloos.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:52

aikon, in Nederland dus? Hoeveel buitenruimte krijg je?

Ik val bijv erg over het in de kooklucht zitten en slapen. Of de vocht van je douche die ik graag uit huis zou willen en niet in mn bed terug wil zien/voelen.

Kerst enzo doe ik ook niet aan. Manlief vindt dat niet leuk, maar dit jaar een kitten, dus goede smoes.

estja, maar mag je wel weten waar op de kavel je bouwt?