Wasmachine: Miele, Bosch of Siemens

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:44

Hier thuis ligt de voorkeur duidelijk bij Miele. Mijn moeder heeft met haar vorige Miele minimaal 15 jaar gedaan (langer terug herinner ik me het niet), en ook de huidige Miele bevalt uitstekend. Zowel bij mijn broertjes als bij mij staat een tweedehands Miele, beide minimaal al 6 jaar oud toen we ze kochten, maar ze doen het top!

Ik heb kortstondig een Bosch gehad en die beviel op zich prima, maar is helaas binnen enkele jaren gesneuveld (was wel tweedehands, maar nog niet erg oud). Gekozen voor een Bosch omdat ik een ondiepe wasmachine moest i.v.m. kneuterig aangelegd leidingen ( wateraansluiting direct achter de machine, het gat voor de machine was 60cm diep (incl. aansluiting) i.v.m. naast het keukenblad en direct na die 60cm kwam de deur naar de woonkamer en daarna direct weer de muur van de badkamer. Uit laten steken was dus echt niet mogelijk.

Verder hebben we op de studentenafdeling een AEG en een Zanussi, die niet altijd foutloos draaiden, maar goed: die hadden dan ook een heel zwaar leven. Toen ik het zeepbakje eruit haalde omdat de was stonk na het wassen, bleek er op sommige plekken meer dan 2cm zeepresten te zitten.

De Miele's op het huidige studentencomplex houden het een stuk beter vol. De drogers zijn wel versleten (slaan regelmatig vroegtijdig af), maar de machines zijn minimaal 15 jaar oud terwijl er 10 wasmachines en 4 drogers staan voor 350 man. Er wordt wel wat meer onderhoud gepleegd (de schoonmakers houden de filters en zeepbakjes schoon), maar niet bijzonder veel.

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:53

Ik heb een samsung ad wash ecobubble . Kan 7 kilo in. Is muisstil als het centrifugeert. Was komt er vrijwel haast droog uit. En ik was er alles mee . Het is energiezuinig en verbruikt weinig water.
Zeer tevreden over deze machine.
Hiervoor had ik indesit was/droogcombinatie wat een onding was dat . Twee keer het droogelement kapot geweest, twee weken moeten wachten voor dat onderdeel binnen was . Daarna twee keer de trommelophang kapot geweest . Na de laaste keer dat dat kapot was het niet meer laten maken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:03

Ik heb een AEG wasmachine en droger gehad en van Bosch maar die hebben het maar een jaar of 5/6 gedaan in een gezin met twee kinderen. Iemand die ik ken heeft in een witgoedzaak gewerkt en die zei dat ze Indesit In the oliebol noemden :7

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:49

Rivjenn schreef:
Wij hadden een Miele en die ging maar 5 jaar mee. Nu een Bosch en die doet het al 8 jaar. Voor mij geen Miele meer. De kwaliteit is niet meer zoals vroeger

Hier idem dito. Voor mij geen Miele meer. Ik heb ook een Bosch gekozen nu.

ItsMe2

Re: Wasmachine: Miele, Bosch of Siemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 19:05

Wij hadden voorheen een Miele. Nu sinds 6 jaar een Bosch. Onze ervaring met Bosch is dat het een waardeloos ding is! Heeft vanaf het begin aan niet goed gecentrifugeerd. Meerdere malen de leverancier + monteur van de Bosch er bij gehad. Nooit wat van gekregen. Nu naar 6 jaar licht gebruik (max 5 wasjes per week) lagers kapot. Reparatie kost minstens €400. Komt door dat de trommel dan ook vervangen moet worden.

Hiervoor Miele gehad. 16 jaar zeer intensief gebruik (minstens 10 wasjes per week) en nooit geen problemen mee!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:14

Net na 20 jaar afscheid genomen van een Miele en draait nu nog op de manege.
Natuurlijk weer een Miele gekocht WKE130 WPS.
Grote trommel en echt superstil.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 20:55

Je moet echt mazzel hebben en heel goed kijken naar hoe je hem gebruikt. Onze Bosch is echt wel oud geworden. Nu en samsung bubble sinds 5 jaar en doet het aardig goed. Gaat meen ik 7kg in, dus je draait toch een keer minder. Verder vind ik hem niet zo bijzonder en niet beter wassen op lagere temperaturen. Handdoeken, ondergoed, beddengoed etc bijv ga ik toch niet op lage temperaturen doen.

Mijn moeder heeft Miele en doet het goed. Maar wij hadden een kapsalon en waste de handdoeken thuis. Dan gaat er veel haar doorheen en dat kost je toch je machine. Ook paardenhaar, dieren haar van thuis etc.

Hier mag niemand op sokken lopen omdat je altijd haren aantrekt van de honden en die wil ik niet in de machine. Wel draai ik af en toe op trommelreiniger met een vaatwasblokje.

We hebben ook AEG gehad en vonden we toen best goed. Nu de droger ervan, maar vind de knoppen erg slecht. Verder doet hij het prima. Het is zo een hetelucht droger. Heb alles uitgerekend en kwam voor ons niet per se voordeliger, maar bij elke machine die vervangen werd steeds naar zuiniger gegaan en tot nu toe is nog elk jaar stroom verbruik gezakt.

Toen onze zoon jong was, gingen ze survival doen. Een andere moeder had een kapotte miele na het wassen van de kleding, maar die had het er zo in gegooid. Ik heb het eerst laten weken en het zand uitgespoeld. Kwam echt wel 2kg zand uit, dus over dat soort dingen moet je wel nadenken.

De aanschaf van een Miele haal je er uit als je hem echt lang gebruikt. Maar wil je dat risico niet en zouden machines steeds zuiniger blijven worden, kan het ook voordeliger zijn om over 5-10jr weer je gemiddelde machine te vervangen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:46

Hier ook hetzelfde dilemma gehad en uiteindelijk voor de Miele gekozen. Mieles gaan geen 25 jaar mee zoals vroeger (uitzonderingen daargelaten) maar de verlengde garantie is wel 10 jaar, iets wat andere merken niet afgeven.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 00:55

@Neonlight: is dat 10 jaar garantie op de hele machine of op bepaalde onderdelen?
Want mijn Samsung heeft ook 10 jaar garantie op de motor.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 02:22

Miele :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 02:59

Ik dacht de hele maar wij hebben het er niet bijgekocht. Verkoper zei dat alleen Miele dit had.
Verder, als er bij Samsung iets kapot gaat is de service slecht. Geen onderdelen en er moet lang op gewacht worden. Bovendien zijn er maar weinig bedrijven die de garantie service mogen leveren. Bedrijf waar wij onze witgoed kopen mag dit wel maar ze zeggen zelf dat het allemaal waardeloos is.

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:12

Wasmachines, het blijft een gokje. Hiervoor hebben we een goedkope Indesit en dat ding bleef het maar doen! Elk jaar hielden we een review bij, we waren zo'n beetje de enige met die wasmachine die het nog deed...Uiteindelijk toch vervangen na 10 jaar (0 problemen gehad en 2x verhuisd, echt uitzonderlijk voor zo'n goedkoop ding) omdat we vanwege de komst van onze zoon een losse wasmachine en droger wilde, die zuiniger, schoner en sneller zijn, zonder koolstofborstels etc. Dus soms heb je pech, soms heb je geluk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 01:35

Ik lees ook de reviews en vergelijk me suf. Maar uiteindelijk ligt het echt aan meer dingen dan alleen het apparaat zelf. Ik weet echt niet wat sommige mensen met hun spullen doen. Heb weleens naar iets 2ehands gekeken en schrok er behoorlijk van hoe de machine eruit zag. Net als ons huis bijv, was compleet uitgewoond. Je snapt er niks van hoe je sommige dingen zo kapot krijgt.

Bij wasmachines en drogers verzinnen ze ook elke keer weer nieuwe dingen en moet je maar zien of dat ook op lange termijn goed werkt. Volgens mij had Miele ook een machine met stoomfunctie wat me wel ideaal leek.

Ik denk dat als je een wasmachine goed stabiel plaats, hem goed schoon houdt en er niet teveel haren, zand etc in doet, hij best lang mee kan gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 03:12

het ligt er aan waar hij staat.

Mijn schoonmoeder was gek van Miele, dus kwam er 5 jaar terug weer een nieuwe Miele.
Na enige tijd gaf hij een storing, dus hup een reparateur van Miele erbij.
Bleek het te komen door vocht (de vorige heeft ook 20+ jaar op dezelfde plek gestaan, maar de nieuwere kunnen met de elektronica veel minder tegen vocht).

Bedenk ook dat printplaten ook geen eeuwig leven hebben en dat daardoor ook de levensduur ernstig wordt verkort.

Daarnaast: elke 5 jaar vernieuwd er veel op het gebied van besparing (swater/energie) en betere wasprogramma's waardoor het vaak voordeliger is om een wat mindere (lees: goedkopere) te kopen en elk 5a6 jaar aan een nieuwe toe te zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 16:51

Nou, iedereen bedankt voor de input. Het is toch een Miele geworden. Morgen komt ie.
Wel een iets andere dan hier boven genoemd. Het is er een zonder koolstofborstels geworden en een ietsjes grotere trommel.