Kosten koper.. In shock

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:39

ja, daar ontkom je niet aan

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Kosten koper.. In shock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:42

Een deel van de kosten kun je wel terug krijgen van de belastingdienst maar het is inderdaad een flink bedrag.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:43

Wij zitten bij de ABN amro en konden uit nog een bank kiezen maar die weet ik njet meer.
Wij hadden geen aankoopmakelaar wel wel een hypotheekadviseur, die legde ons eerst vrijblijvend alles uit, en konden hem ook in termijnen betalen waardoor onze kosten koper event lager werden, hier hebben wij niet voor gekozen omdat we een hogere taxatieprijs hadden dan aanschaf.

Met de huizen markt van nu weet ik trouwens niet of je dat nog gaat lukken

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 12:59

Sommige kosten kan je zelf nog wel een beetje verlagen, door bijvoorbeeld een goedkopere notaris te nemen. Gaat je geen 1000 euro schelen. Ik heb die kostenposten zorgvuldig uitgekozen en mijn schoonzusje niet. Die is gegaan voor de notaris waar haar adviseur voor koos. Ik heb ruim 400 euro minder betaald aan de notaris dan zij.

Ook taxaties en bouwtechnische keuringen kun je bij de ene goedkoper krijgen dan bij de ander. Dus goed naar kijken!

Ook je advies kosten kunnen verschillen, maar persoonlijk zou ik daar niet op willen besparen. Wij zijn eerst voor een goedkopere adviseur(1400 euro) gegaan, maar dat is helemaal in het mist gelopen. Uiteindelijk bij een duurdere (2650 euro) een goede hypotheek gekregen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 13:11

Wendy: Dat snap ik, maar in 1x even overmaken of in de hypotheek verwerkt doet toch iets minder pijn :+

Het percentage is nu inderdaad lager dan vroeger, maar nu moet je het wel volledig in 1x van eigen geld betalen en zit het niet in je hypotheek.

Tierania: Vreemd, maar zal dan vast met de overwaarde van je vorige huis te maken hebben gehad.

Weten jullie welke hypotheekverstrekkers er naar taxatiewaarde kijken ipv verkoopprijs?

Bij de Rabobank waren de advieskosten € 2.100 en bij de Hypotheker € 2.990,-.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:21

Bij de Rabobank kun je ook minder betalen als je meer zelf doet... hebben ze dat niet gezegd?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 13:29

Hypotheekadvies was 1.600 en afsluitkosten 500.. Ze hebben prijs afspraken met notarissen maar je mag er ook zelf een kiezen.. Uiteindelijk zal dat misschien max. zo'n € 1.000 schelen op het totaal plaatje.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:35

Booooo schreef:
Hypotheekadvies was 1.600 en afsluitkosten 500.. Ze hebben prijs afspraken met notarissen maar je mag er ook zelf een kiezen.. Uiteindelijk zal dat misschien max. zo'n € 1.000 schelen op het totaal plaatje.

Wij zaten bij een onafhankelijke en de kostenwaren €2500,- all in
Notarissen heb ik zelf naar gezocht en offertes aangevraagd.
1 tip: maak geen kosten voordat er een contract is getekend.
Zoals bouwtechnische keuring, die pas doen na het voorlopig koopcontract en daarin gewoon ovb taxatie en bouwkundige keuring.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:08

Jeetje wat een hoge bedragen! Wij hadden een prima notaris voor minder dan 900 euro en een fantastische hypotheekadviseur voor 1500. En van beide krijg je via de belasting nog wat geld terug. Bouwkundige keuring en taxatie waren beide rond de 300 euro, dus als dit een huis van 2 ton was geweest (wat het helaas niet was), hadden de totale kosten die niet meegefinancierd hadden kunnen worden onder de 5000 euro gelegen, waarvan je ook nog een deel terugkrijgt.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:14

Heb je nog geen huis, dan kun je het makkelijk zelf regelen.
Kosten adviseur: €999. En alleen maar omdat hypotheekverstrekkers geen zaken doen met particulieren.

Kreeg advies (hetzelfde als wat ik op internet vond) en een lijstje van dingen die ik aan moest leveren. Was super snel geregeld.

Waar ik enorm op bespaard heb is één van die verzekeringen (volgens mij overlijdensrisico of arbeidsongeschiktheid)
Je bent verplicht een verzekering af te sluiten voor een % van de kosten van je woning. (Eerste huis dus geen overwaarde oid). Zelfs met een minimale baan zou ik mijn huis kunnen betalen (geen extra’s, maar soit)
Wilden me een verzekering voorstellen van complete bedrag voor gehele looptijd van €12 per maand voor 30 jaar (=4320)
Het percentage waarvoor je de verzekering moet afsluiten had ik na 12 jaar bereikt. (Dus lager bedrag en kortere looptijd), is nu €16 per jaar voor 12 jaar (192).

Is een afweging. Bij een gezin waarvan een van de ouders minder werkt kan dit weer anders zijn.
Voor mij is het simpel. Als ik de pijp uit ga, dan verkopen zede boel maar.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:18

met kosten koper moet je altijd rekening houden met 10% van de koopsom

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:19

haan schreef:

Niet meer, want de overdrachtsbelasting is flink verlaagt (van 6 naar 2%).
Ze geven nu 5-6% aan.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:27

Cayenne schreef:
JenniferU schreef:
Sommige banken werken volgens mij nog met taxatiewaarde +1% ipv koopprijs+1%.
Even goed laten informeren.
Wij konde vorig jaar 102% financieren en hebben niet veel hoeven bij betalen ivm hogere taxatiewaarde vergeleke met de koopprijs.

Wij hadden exact dezelfde situatie en dat scheelde inderdaad flink!

Wij konden ook 101 procent van de taxatiewaarde lenen ipv de koopprijs. Scheelde bij ons toch wel wat! Al is dat tegenwoordig ook best lastig, aangezien de vraagprijzen echt flink zijn..
Hypotheek is deze maand afgesloten bij de ABN trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:33

Wij kunnen door het eigen geld helaas niet kopen, terwijl we op basis van onze inkomens wel zo’n 200.000 of iets meer zouden kunnen lenen..

Helaas is het eigen geld ook niet zomaar bij elkaar gespaard, want er is steeds wel iets anders wat ons spaargeld opslokt (o.a. paard wat geregeld naar de kliniek moet, dus ook niet te voorkomen kosten).

Extra balen is dat onze maandlasten met een eigen huis ook aanzienlijk zouden dalen waardoor we dan een paar honderd euro per maand zouden “overhouden” waardoor sparen daarna nog vlotter zou gaan/ wel mogelijk zou zijn..

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 14:33

Haan: Het is iets minder gelukkig :D

Simbaa: Thanks! Abn is er dus een van.. Ga eens kijken.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 14:34

Shanna: Ja dat is echt balen zeg! Wij hebben het bedrag dan wel, maar vind het zo zonde om in 1x daaraan uit te geven :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:37

Ik vind het niet zo heel erg gek veel geld. Ik was meer kwijt met een veeeeeeeeeeeeeeel goedkoper huis :D :D

Gelukkig krijg ik volgend jaar een deel weer terug. En ik denk maar zo: Dat geld heb je zo terugverdiend met kopen ten opzichte van huren :) (als je maar genoeg verdient en dat is mijn geval zeker zo)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:38

het vreemde is dat de hypotheekadviseur bij ons zei : als de woningwaarde boven verkoopwaarde is, dat je gewoon bedrag bij kunt lenen, wij waren er, met oog op 2018 en maar 100% ontlenen, ook erg ongerust op...
Dus zou het wel even goed navragen hoe het nu zit. Helaas kunnen ze nu bij gewilde woningen gevraagde bedrag gemakkelijk krijgen vanwege de verhitte woningmarkt.. maar ligt uiteraard waar je woont ;-)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:58

Ik betaalde 6% overdrachtsbelasting dit jaar op mijn stuk grond.. nog mazzel ook omdat particulier was... Anders betaal je 21% :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:02

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:39

Toevallig heb ik net een huis gekocht van 2 ton :+
Dekosten die we zelf uit eigen middelen moesten betalen waren bijna 8.400. Totale kosten koper waren 10.400

Ik had eventjes een bult geld, maar het is opeens weg -O-

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:55

Liek_ schreef:
Kijk hier ook eens naar https://www.nhg.nl/Consument/NHG-afslui ... -verbouwen

Als je energiebesparende maatregelen neemt en nhg kan je 106% financieren ipv 101. Bovendien gaat de grens voor nhg kopen flink omhoog volgend jaar.

Ik hoorde een tijd geleden dat NHG juist naar beneden zou gaan. Is dit in de tussentijd veranderd?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 15:57

Brainless schreef:
haan schreef:

Niet meer, want de overdrachtsbelasting is flink verlaagt (van 6 naar 2%).
Ze geven nu 5-6% aan.

oke nou dat scheelt gelukkig een heleboel :D een huis kopen kost altijd veel geld, ik heb wel het eerste jaar na aankoop van mijn huis samen met een 'belastingmannetje' mijn aangifte ingevuld, hij weet precies waar je goed naar moet kijken en wat aftrekbaar is, zodat je je spaarpot weer een beetje kunt aanvullen

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 15:58

Met NHG kan je alleen 101% lenen en volgend jaar zelfs maar 100%. Wij zijn niet van plan om energiebesparende verbouwingen of iets dergelijks te gaan doen.

4EverHobbes: Dat gevoel dus :+ Daar kan ik me nog niet helemaal toe zetten haha

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:00

Je krijgt wel een heel groot deel terug bij de belastingaangifte als je het pint bij de notaris :j
Anders zou je het mee kunnen laten financieren, als je het niet in 1x wilt betalen. :)